Gå til innhold

Nor-Dan 420 Puma


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei  :D

Jeg har tenkt å kjøpe meg en slik båt Nor-Dan Puma 420, med Yamaha 50 hk. Er det noen som har erfaringer å dele med meg? På forhånd takk  :D

5886727[/snapback]

 

En venn hadde en sånn.

Den er bitteliten, tungdrevet og veldig upraktisk. Om du er 14 år gammel, og kun skal bruke den til å frese rundt innaskjærs er den sikkert ok, men det er MANGE båter jeg heller ville ha hatt enn den.

 

Hvor mye må du betale, hvor gammel er motoren?

Lenke til kommentar
Hei  :D

Jeg har tenkt å kjøpe meg en slik båt Nor-Dan Puma 420, med Yamaha 50 hk. Er det noen som har erfaringer å dele med meg? På forhånd takk  :D

5886727[/snapback]

 

En venn hadde en sånn.

Den er bitteliten, tungdrevet og veldig upraktisk. Om du er 14 år gammel, og kun skal bruke den til å frese rundt innaskjærs er den sikkert ok, men det er MANGE båter jeg heller ville ha hatt enn den.

 

Hvor mye må du betale, hvor gammel er motoren?

5886813[/snapback]

 

Båten er fra 2005 og motoren er en Yamaha 50 hk 2005 mod og han sa at jeg kunne få alt får ca 80 tusen eller 45 tusen for båten.... Så jeg burde styre unna den båten altså. Har du noen anbefalinger? Har tenkt å bruke rundt 50-70tusen på båt. Ikke noe stor båt. Har tenkt å ha den på henger og sette den ut når jeg skal på båt tur... :!: Takk for svar....

Lenke til kommentar

Det var jo en rimelig pris da, I allefall for motoren!

..men jeg vil anbefale deg å kjøpe en skjærgårdsjeep! Uten tvil. Jeg har hatt sånne "speedbåter" selv, og de finnes ikke praktisk. Dekket er bare irriterende.

 

Gjorde et kjapt søk på finn.no:

 

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...6&pos=9&tot=138

 

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...&tot=138&page=4

 

(kjøp en god 4-takter for resten, eller Yamahaen du har på hånd)

 

Noe sånt ville jeg ha sett etter. Praktisk for vannski, om du skal ha med 2-3 personer eller fiske. Uansett er Pumaen ikke bra til annet enn å se bra ut ;)

Lenke til kommentar
Det var jo en rimelig pris da, I allefall for motoren!

..men jeg vil anbefale deg å kjøpe en skjærgårdsjeep! Uten tvil. Jeg har hatt sånne "speedbåter" selv, og de finnes ikke praktisk. Dekket er bare irriterende.

 

Gjorde et kjapt søk på finn.no:

 

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...6&pos=9&tot=138

 

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...&tot=138&page=4

 

(kjøp en god 4-takter for resten, eller Yamahaen du har på hånd)

 

Noe sånt ville jeg ha sett etter. Praktisk for vannski, om du skal ha med 2-3 personer eller fiske. Uansett er Pumaen ikke bra til annet enn å se bra ut ;)

5888227[/snapback]

 

 

Tusen takk for svaret. For leite litt.... :D

Er det noe spesielt man må passe på. Når man skal kjøpe båt. Båt/motor? Er helt blank på dette feltet skjønner du.... :D

Lenke til kommentar

Tja, det jeg har erfart er at det er vanskelig å drite seg skikkelig ut på båtkjøp, det er vel heller motoren du bør kikke litt ekstra på. Om du ikke har peiling kan du ta med deg en som har litt.

Regner med det er påhengsmotorer du er ute etter, og de skal normalt være ok om de har fått et minimum av vedlikehold. De skal ikke ryke eller lukte brent. En saltvannskjørt motor skal alltid være kjørt i ferskvann før vinteropplag, rengjøring, oljebytte, smøring, nye plugger nå og da og kanskje viktigst av alt: At det er byttet olje i undervannshus.

Ikke aksepter en eneste feil med den, det blir vanligvis ikke bedre med tiden eller "det går seg til når den blir varm". Slark i ledd og gear/propellaksling er noe dritt. Og se etter skader, spesielt på propeller og undervannshus og spor etter utbedringer. (maling/sparkel/bulker/ujevnheter)

Noen sier man skal styre unna motorer som har vært brukt på vannskibåt. :ermm:

 

Noen ganger er det best å kjøpe båt og motor separat. Men pass på at propeller passer båt. En båt er vanligvis så grei som den ser ut. Pass på at eventuelle plastskader er reparert skikkelig, og at det ikke er brister eller skader i hjørner/fuger. Man ser fort om eier har brydd seg om å holde båten i god stand. Tenk på at styring og kontroller skal gå knirkefritt og helst passe til motor uten å måtte bruke ståltråd og surringer. ;)

Lenke til kommentar

Hei. Pumae'n er veldig kort, og jeg har hørt av en som har hatt en sånn før, at den hopper på den minste bølge.

 

Men jeg skjønner ikke hvorfor folk gnåler ang. dekket på speedbåter? det er jo som regel plass til 4-5stk, hvor ofte har du med deg flere?

og det dekket du irriterte deg over, får jeg spørre hvorfor, det ser jo bare tøffere ut med da...

har en Hurricane 470 nå, og jeg hadde ikke bytta den mot en jævla skjærgårdsjeep uansett hvor ny/fin den var. De gamle speedbåtene er sinnsykt mye fetere enn skjærgårdsjeepene da.. chick-magnets er dem også;)

Lenke til kommentar
Hei. Pumae'n er veldig kort, og jeg har hørt av en som har hatt en sånn før, at den hopper på den minste bølge.

 

Men jeg skjønner ikke hvorfor folk gnåler ang. dekket på speedbåter? det er jo som regel plass til 4-5stk, hvor ofte  har du med deg flere?

og det dekket du irriterte deg over, får jeg spørre hvorfor, det ser jo bare tøffere ut med da...

har en Hurricane 470 nå, og jeg hadde ikke bytta den mot en jævla skjærgårdsjeep uansett hvor ny/fin den var. De gamle speedbåtene er sinnsykt mye fetere enn skjærgårdsjeepene da.. chick-magnets er dem også;)

5905411[/snapback]

 

Pumaen er vel 4 meter og 20cm lang/kort?

Jeg har hatt en Bella Arrow og en Shakespeare 16' Magnum. Har venner som har/har hatt Hurricane 470, Dateline Bikini og Barracuda. Alle med bra store motorer. Morsomme båter til vannski og cruising, ser tøffe ut og er greie i bra vær. (Har aldri hatt bruk for "fet" båt for å tiltrekke jenter, men ok)

Problemet for meg kommer når jeg skal på fisketur, sette teiner, på holmetur med flere venner enn 3, som stort sett er det du får med deg i en Puma 420, eller faktisk frakte noe. Men om en kun kjøper båt basert på hvor tøff den er, så ser jeg ikke noe poeng i å spørre etter erfaringer. (som han faktisk gjør her)

 

En moderne selvlensende skjærgårdsjeep med V-bunn tåler mye bølger uten slag, du slipper kalesje og "bekymringer" for båt. Om de ikke snør ned klarer de seg fint om de må ligge ute en vinter.

 

For å si det sånn: Jeg likte speedbåter frem til jeg var 16.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Skjønner ikke hva du har mot puman.

Er det noe som er upraktisk, så er det da skjærgårsjepper,

Er jo en, max to som sitter noenlunde tørt og vindfritt da.

og pumaen, den tåler ganske store bølger, bare man kan kjøre, og man sitter tørrere en i en jeep, hvis bølgene slår.

Er oppvokst med båt, men aldri om jeg skal ha jeep igjen.

Da er det bedre med er rib

Endret av mrdanger
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...