sprettmett Skrevet 7. april 2006 Del Skrevet 7. april 2006 Her er to bilder som jeg tok for et par dager siden. Funker disse? Tenker spesielt på utsnitt(er den riktig?), bakgrunn(for uskarp?) og lyssetting på motivet. Begge motivene er relativt mørke. Hvordan kan jeg best unngå dette? Lommelykt? Prøvde med blitz, men det ble ikke så pent.. Lenke til kommentar
riktig Skrevet 7. april 2006 Del Skrevet 7. april 2006 Her har du en ekstremsituasjon; mørkt motiv mot lys bakgrunn. Dermed blir de lyseste delene utbrent og de mørke undereksponert. Baklys er vanskelig, og her må du nok ha blits eller ekstra lys. Utifra exif ser jeg at du har 300D, og der skal det (om jeg ikke tar feil) være mulig å justere blits-styrken. Sett den på laveste setting, og bruk evt. noe hvit plast eller papir foran om du trenger, og prøv igjen. Da får du mer lys på selve motivet, og lysmålingen vil se situasjonen bedre enn her. For å gi litt kritikk: Ok bilder, men ikke helt vellykket eksponering og belysning. Bakgrunnen er også ganske rotete og stjeler oppmerksomhet. Utsnittet på det første syns jeg funker, men på det andre er rosen (?) litt for mye på vei ut av bildet, etter min mening. Bladene er kuttet på litt kjipe steder, så jeg syns ikke det er helt balansert. Du har også blåstikk, spesielt i det første. Er disse ubehandlet? Om du har photoshop, prøv shadow/highlight, så tror jeg det kan bli mye bedre resultater. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå