Gå til innhold

objektiver til canon 350d


Anbefalte innlegg

Hej.

 

Så har jeg testet mit "nye" camera, fra december. Men har kun haft kit linsen at lege med, det er jeg ved at være træt af. Så har fået lov af konen og købe et ny objektiv.

 

Hvad skal jeg købe, har ikke forstand på det her.

 

Men ønsker en objektiv med godt med zoom, 200 eller 300. Så skal der være stabilator.

 

Har i nogle foreslag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men ønsker en objektiv med godt med zoom, 200 eller 300. Så skal der være stabilator.

5885845[/snapback]

 

Det er ikke noe som heter 200 eller 300 zoom, ordet du tenker på er tele. Objektivet ditt skal være et tele objektiv, zoom trenger nemlig ikke å være tele (det finnes også vidvinkel zoomer) zoom betyr bare at objektivet kan forandre brennvidde. Mye eller lite zoom betyr da hvor stor forskjell det er fra minste til største brennvidde på objektivet. Altså er største brennvidde dobbelt så stor som minste feks 35-70mm så har objektivet 2x zoom. Men zoom har altså ingenverdens ting med hvor mye objektivet ditt forstører, bare hvor stor forskjell det er på minst og største førstørelse.

Endret av modin
Lenke til kommentar

Jeg er helt enig med modin, men det hjælper dig jo ikke på vej.

 

Jeg har selv et tele macro objektiv (se signaturen) og er godt tilfreds med denne også selvom der ikke er billedstabilisator indbygget. Dog er det nødvendigt at bruge tripod eller monopod når jeg kommer op omkring 200mm+

 

Det er lidt svært at rådgive dig, da du ikke kommer frem med, hvad du skal bruge det til. Der er stor forskel på objektiver og deres formål. :hmm:

 

Skriv tilbage til listen og fortæl hvad du havde i tankerne og hvor/hvornår du var løbet ind i grænsen for hvad dit kit objektiv kan. Så kan vi nok hjælpe dig på rette vej.

 

Du kan også læse mere om de enkelte objektiver hos guruen Fred Miranda, hvis du ikke har noget i mod at læse på engelsk ;)

Lenke til kommentar

jeg har lavet http://www.naturphoto.dk/mm.htm hvor du kan sammenligne mm.

 

hvis det skal være med IS (husk det fryser kun kamerarystelser - ikke bevægelser af motivet) er der canons70-300 usm IS. kan du klare dig med mindre tele men bedre glas kan du kigge på 70-200 f4,0 og hvis det er i overkanten prismæssigt laver sigma en 75-300 apo macro II eller canons 70-300 usm III

 

jeg plejer at bruge www.cyberphoto.se til at på udbuddet.

Lenke til kommentar
Jeg er helt enig med modin, men det hjælper dig jo ikke på vej.

 

Jeg har selv et tele macro objektiv (se signaturen) og er godt tilfreds med denne også selvom der ikke er billedstabilisator indbygget. Dog er det nødvendigt at bruge tripod eller monopod når jeg kommer op omkring 200mm+

 

Det er lidt svært at rådgive dig, da du ikke kommer frem med, hvad du skal bruge det til. Der er stor forskel på objektiver og deres formål.  :hmm:

 

Skriv tilbage til listen og fortæl hvad du havde i tankerne og hvor/hvornår du var løbet ind i grænsen for hvad dit kit objektiv kan. Så kan vi nok hjælpe dig på rette vej.

 

Du kan også læse mere om de enkelte objektiver hos guruen Fred Miranda, hvis du ikke har noget i mod at læse på engelsk  ;)

5886026[/snapback]

 

Hej.

 

Mine begrensninger på kit objektivet.

 

Jeg har svært ved at få gode bilder af min søn, jeg skal tæt på for at få nær billede. Der har jeg så snakkede med nogen som siger at de får svært godt resultat med nær billeder, med et 70-200 objektiv.

 

Det andet område hvor jeg ikke syntes at objektivet er så godt, er når jeg prøver at tage billeder af dyr, de er ofte for langt væk. Her hvor jeg bor, har vi hjort næsten hver dag, og masser af ørn. Så ville gerne tage bilder af dem....

 

Så kan jo være at jeg skal have flere objektiver. Har ikke lagt mig fast på nogen pris. Men jeg ved også at det er ikke udstyret som vil være begrænsningen, men mere mig da jeg ikke ved så meget om fotografering endnu.

 

Mange tak for hjælpen....

Lenke til kommentar
jeg har lavet http://www.naturphoto.dk/mm.htm hvor du kan sammenligne mm.

 

hvis det skal være med IS (husk det fryser kun kamerarystelser - ikke bevægelser af motivet) er der canons70-300 usm IS.  kan du klare dig med mindre tele men bedre glas kan du kigge på 70-200 f4,0 og hvis det er i overkanten prismæssigt laver sigma en 75-300 apo macro II eller canons 70-300 usm III

 

jeg plejer at bruge www.cyberphoto.se til at på udbuddet.

5886899[/snapback]

 

 

Hej

 

Jeg har været inde og kigge på nogle af de bilder du har taget, de er utroligt fine. Men de dyre billeder du har taget under nye bilder, hvad objektiv er de taget med.....

Lenke til kommentar
billederne siden en gang i efteråret er taget med sigmas 50-500 HSM, men det er ikke ligefrem en walkaroundoptik - den vejer 1,8 kg og jeg bruger den normalt med stativ.

5892740[/snapback]

 

hvis jeg skal bruge objektivet mest til dyre billeder, hvad skal jeg så satse på, er det 70-300, eller skal jeg have noget andet.

Lenke til kommentar
hvad er din prisniveau ? jeg bruger stort set aldrig under 300 mm, så hvis du kan få fat i noget fast 300 var det måske en ide

5894557[/snapback]

 

 

Jeg har kigget lidt rundt omkring og fundet de her muligheder. Kan jeg få lidt kommentare på dem.

 

Canon EF 70-300/4-5,6 IS USM (senaste versionen) pris omkrin 5200

 

Canon EF 75-300/4-5,6 III USM pris omkring 2200

 

Sigma AF 70-300/4-5.6 DG APO Zoom Macro till Canon EF pris omkring 2000

 

Jeg er faldet over nogle udtryk jeg ikke helt ved hvad betyder.

 

Superzoom objektiv som hedder Sigma 28-300/3,5-6,3 DG Macro till Canon AF, er det et til at tage nærbilleder med.

 

Telezoom objektiv som hedder, Sigma AF 70-300/4-5.6 DG APO Zoom Macro till Canon EF er denne til at tage bilder med af noget som er et stykke væk.

 

Hvad er forskellen, er der nogen som vil forklare det til mig.

 

Mange tak for de gode svar så langt...

Lenke til kommentar

det er alle gode objektiver, men jeg ville ikke tage 28-300 - det er et meget stort zoom område og det går ofte ud over kvaliteten.

 

IS er en god ting specielt til håndholdte billeder.

 

kige evt. på sigmas 135-400 der ligger i samme prisleje som canons usm is - men giver 100 mm ekstra (så skal du nok alliere dig med et stativ, eller i hvertfald op i over 1/1000 for at sikre gode billeder håndholdt)

 

Vedr. macro så Kig på nærgrænsen på de enkelte objektiver - sigmas er vist ikke en "ægte" macro efter hvad jeg har hørt, men kan dog stadig levere fine resultater tæt på (men også langt fra)

 

du kan sikkert finde nogle test af de forskellige her .

http://www.fredmiranda.com/reviews/

http://www.photo.net/equipment/canon/

http://www.photodo.com/

http://www.photozone.de/8Reviews/index.html

http://www.popphoto.com/

Lenke til kommentar
billederne siden en gang i efteråret er taget med sigmas 50-500 HSM, men det er ikke ligefrem en walkaroundoptik - den vejer 1,8 kg og jeg bruger den normalt med stativ.

5892740[/snapback]

 

Hei, flotte bilder du har på siden din. På de fleste bildene jeg kikket på hadde du brukt 500mm, betyr det at du oftest bruker maks tele når du tar dyrebilder?

 

Hva føler du selv når du er ute å knipser, føler du at 500mm er tilstrekkelig eller for lite?

 

Har du tenkt tanken om å ha et objektiv med fast brenvidde når du ofte bruker maks tele uansett?

Lenke til kommentar

hej

 

500 mm er bedre end 300 - men jeg kunne da godt bruge et par 100 mm mere (men kan man ikke altid det ?) jeg er næsten altid på max tele - sjældent zoomer jeg lidt ud, men da er det næsten altid til rådyr. jeg har faktisk brugt den med converter x 1,4 men da næsten altid i højt solskin ...

 

jeg har overvejet fast, men det eneste der er lige pt er i det område er canons 400 mm f5,6 der dog koster 1/3-½ mere end sigmaen. Ellers kan man jo overveje canons 500 mm f4 til den beskedne pris af 5000 ... EURO

Lenke til kommentar
hej

 

500 mm er bedre end 300 - men jeg kunne da godt bruge et par 100 mm mere (men kan man ikke altid det ?) jeg er næsten altid på max tele - sjældent zoomer jeg lidt ud, men da er det næsten altid til rådyr. jeg har faktisk brugt den med converter x 1,4 men da næsten altid i højt solskin ...

 

jeg har overvejet fast, men det eneste der er lige pt er i det område er canons 400 mm f5,6 der dog koster 1/3-½ mere end sigmaen. Ellers kan man jo overveje canons 500 mm f4 til den beskedne pris af 5000 ... EURO

5903470[/snapback]

 

Så skal jeg til at bestemme mig. er vel noget frem til at skulle vælge mellem 3 objektiver.

 

Canon EF 70-300/4-5,6 IS USM (senaste versionen) pris omkrin 5200

 

Canon EF 75-300/4-5,6 III USM pris omkring 2200

 

Sigma AF 70-300/4-5.6 DG APO Zoom Macro till Canon EF pris omkring 2000

 

Det som jeg er mest i tvivl om, er om jeg skal vælge og bruge 5000 for at få is på linsen, for det er vel det eneste som skiller de 2 canon objektiver fra hinanden. Hvis jeg ikke vælger is modellen, er det så rigtig af mig og vælge at købe canon`s objektiv end sigma, er det canon som er det bedste af de 2.....

 

Hvad ville i andre købe, jeg har besluttet at jeg kan bruge op til omkring 5000 på objektivet. Men vil hellere ikke bruge 3000 ekstra hvis jeg ikke for igen for det.

 

Eller er det bedst og købe en til 2000 og så spare og købe sigma sin 50-500 hvis jeg får mere lyst til at tage bilder i naturen.

 

hjælp mig med at vælge...... er der nogen som har noget godt brugt på lager...

 

sidste spørgsmål, har sigma ikke is på nogle objektiver...

 

:hmm::hmm::hmm:

Lenke til kommentar

jo sigma har OS på deres 80-400 OS, men den koster det dobbelte af hvad du vil ofre.

 

jeg har vist tilkendegivet at jeg syntes 300 mm er for lidt, men ... er du SIKKER på 300 mm er nok så køb IS modellen.

 

er du stadig i tvivl, så vælg en af de andre (gerne brugt) så kan du prøve med den og se hvordan det er - kan du ikke få skarpe billeder med den så glem alt om mere tele - får du gode skarpe billeder med den, så overvej noget mere tele

 

men det er jo bare mit indtryk

Lenke til kommentar

Så vidt jeg oppfatter deg er du ute etter et rimelig telezoom objektiv som utfyller kit optikken. Da vil du først få opplevelsen av å jobbe med tele, og ikke utforske kvalitetsforskjellene og prisnivået, som jo er ganske høyt for all slik optikk.

Anbefaler derfor dette objektivet fra Canon:

 

Canon EF 75-300mm/4-5.6 III Objektiv

Pris: kr 1 951,00(Mva. kr 390,00)

Bruk primært monopod eller stativ for å unngå utskarphet. Noen bilder på moderat zoom fungerer allikevel bra på nfrihånd, prioriter kort lukkertid.

Endret av brainware
Lenke til kommentar

Tak for de mange gode svar.

 

Kan se at i er stort set enige om at 70-300, er det som jeg skal vælge. Men hvorfor ikke is modellen, er den ikke pengene værd. Skal jeg hellere bruge penge på et stativ.

 

Havde vel troede at de fleste ville anbefale mig is modellen, derfor lidt overrasket. Har læst nogle test og bruger erfaring af begge modeller og de kommer vel lige godt ud, men mange skriver at de ikke ville kunde leve uden is, nu de først har det.

 

Er der nogen som har erfaring med det ?.... :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...