havfal Skrevet 7. april 2006 Del Skrevet 7. april 2006 Hei. For to dager siden fant jeg ett gammelt(regner jeg med) speilreflekskamera i en skuff på kontoret til pappa. Det er ett Olympus OM-2n. Ettersom jeg er så godt som grønn på speilrefleks så må jeg stille noen spørsmål, som sikkert er ganske komiske også. Her står det en liten guide til kameraet pluss noen bilder. Jeg leste igjennom guiden og forsøkte og huske litt av det som sto skrevet i den, men med en gang jeg tar i kameraet, etter å ha skiftet batterier, melder problemene seg. Hvordan skal jeg sette i film? Det jeg har gjort er å sette på plass filmrullen og festet den på ett tannhjul som er på motsatt side av der jeg satte i filmen. Er ganske sikker på at det er riktig måte å gjøre det på. Deretter lukket jeg bakdekselet og sveivet litt på en liten sammenleggbar sveiv som er plassert rett over filmrullen utenpå kameraet. Er dette rett måte å gjøre det på? Så tok jeg kjapt 24 bilder, som det sto at filmen hadde(24exp), og tok ut filmen for å se på negativene. men de var blanke, som jeg regner med er meningen? Hvis ikke det er meningen hva har jeg gjort galt når jeg tok bilder? Her er det jeg har: Olympus OM-2n 28-75mm linse med telefunksjon og makro. (1:3,5-4,5) (Matrix) 75-150mm linse (Zuiko) Blitz: Vivitar Zoom Thyristor 2500 Om noen vet hva dette kan være verdt hadde jo det vært artig. Spør gjerne hvis noe er uklart, som det sikkert er. Lenke til kommentar
Kjetil-H Skrevet 7. april 2006 Del Skrevet 7. april 2006 Hvordan skal jeg sette i film? Det jeg har gjort er å sette på plass filmrullen og festet den på ett tannhjul som er på motsatt side av der jeg satte i filmen. Er ganske sikker på at det er riktig måte å gjøre det på. Deretter lukket jeg bakdekselet og sveivet litt på en liten sammenleggbar sveiv som er plassert rett over filmrullen utenpå kameraet. Er dette rett måte å gjøre det på? 5885611[/snapback] Sveiven som er plassert på linje med kjernen i filmrullen er til for å spole filmen tilbake i filmrullen etter bruk. Så tok jeg kjapt 24 bilder, som det sto at filmen hadde(24exp), og tok ut filmen for å se på negativene. men de var blanke, som jeg regner med er meningen? Hvis ikke det er meningen hva har jeg gjort galt når jeg tok bilder? Dette er desverre ikke særlig lurt. Filmen er fortsatt lysfølsom helt til den er fremkalt hos en lab, så ved å trekke ut filmen i dagslys vil filmen raskt bli mettet av lys (og eventuelt resultat på papirkopier blir helt hvitt). Du må sveive filmen helt inn i rullen igjen og levere den til fremkalling før du kan se bildene. Husk å si ifra om du vil ha papirkopier eller ikke hvis dette kun er ment som eksperimentering. (Bildet er lånt fra www.mir.com.my) Når du har lagt filmen over fremtrekkstannhjulene og lukket dekselet, bruker du hendelen helt til høyre på toppen av kameraet for å trekke frem filmen. Om noen vet hva dette kan være verdt hadde jo det vært artig. Filmutstyr generelt er såvidt jeg har erfart ikke verdt stort mer enn bruksverdien (ofte mindre) om det ikke dreier seg om spesielle merker eller sjeldne utgaver. Prisforslag er vanskelig å komme med da det kan variere sterkt. Mvh Kjetil Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 7. april 2006 Del Skrevet 7. april 2006 Flyttes til riktig kategori Lenke til kommentar
havfal Skrevet 7. april 2006 Forfatter Del Skrevet 7. april 2006 rotekaizer: takk for godt svar. Så om jeg har forstått deg rett er det bare å feste filmen og så tra i hendelen en gang? Så må jeg vel dra i hendelen for hvert bilde jeg tar? Får sette meg ned å lese litt om foto nå. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 7. april 2006 Del Skrevet 7. april 2006 Nei, det er ikke nok. Skru først noen runder på tannhjulet som er på den spolene du fester filmen i. Lukk lokket og trekk frem til telleren viser 1. Da er du klar for ditt første bilde. Husk at dette kameraet er fra før DX-koding av filmer, så iso må du stille selv. Ta med kamera når du kjøper film, så viser de deg hvordan du gjør det. Les noe om eksponering før du begynner, og sett i gang. Det er et glimrende kamera, men ytes mest rettferdighet med den fantastiske OM-fastoptikken, som er mulig å få tak i brukt til en anstendig penge. Lenke til kommentar
havfal Skrevet 7. april 2006 Forfatter Del Skrevet 7. april 2006 (endret) Stille ISO selv? Har noe noen tips på hvordan jeg gjør det? er jo masse tall å velge i. Kan ASA ha noe med det å gjøre? Forresten: Når jeg skal rulle inn filmen igjen, skal jeg sveive med eller mot klokka? Det blir med ikke sant? Kom på enda ett lite spørsmål: Kan jeg bruke linsene jeg har om jeg velger å kjøpe ett nyere kamera? Eller lages linsene kun til bestemte kameramodeller eller merker? Endret 7. april 2006 av Imposter Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 7. april 2006 Del Skrevet 7. april 2006 Ved bruk av adapter kan du bruke objektivene på Olympus digitale slr-modeller. Det er riktig at du må skru med klokken, men det ville du raskt funnet ut uansett. Det greieste er å få en butikk til å vise deg hvordan det gjøres. Asa=iso Lenke til kommentar
Kjetil-H Skrevet 7. april 2006 Del Skrevet 7. april 2006 Stille ISO selv? Har noe noen tips på hvordan jeg gjør det? er jo masse tall å velge i. Kan ASA ha noe med det å gjøre? 5886279[/snapback] "The unfamiliar film speed ring used on the OM1(n) series at right hand side of the pentaprism was replaced with a dual functions dial. It still handles the Film Speed settings where you have to lift the ring and turn to change the ASA/ISO setting. The film speeds can be set at a range between ISO 12/12° and ISO 1600/33°"( http://www.mir.com.my/rb/photography/hardw...tmls/index1.htm ) Du får prøve å løfte det hjulet som er merket med ASA og snu det til det viser samme verdi som ISO-ratingen til filmen du bruker. Da vil lysmåleren gi korrekt eksponering (ISO og ASA er to sider av samme sak). Forresten: Når jeg skal rulle inn filmen igjen, skal jeg sveive med eller mot klokka? Det blir med ikke sant?Riktig Kom på enda ett lite spørsmål: Kan jeg bruke linsene jeg har om jeg velger å kjøpe ett nyere kamera? Eller lages linsene kun til bestemte kameramodeller eller merker?De lages til bestemte bajonettfatninger som vanligvis følger en kameraserie innenfor et merke. Det lages ikke nye kamera med OM-fatning, men en kan få kjøpt adapter for å bruke disse objektivene bl.a. på Fourthirds-fatningen på DSLR fra Olympus/Leica/Panasonic. Uansett har ikke dette mye for seg, du vil være bedre tjent med nye objektiver til disse kameraene. Mvh Kjetil Lenke til kommentar
modin Skrevet 7. april 2006 Del Skrevet 7. april 2006 Du skrev at du har satt inn nytt batteri i kammeraet, men da er det en ting du kanskje må ta hensyn til når du skal ut å ta bilder. Et såpass gammelt kamera er sansynligvis beregnet for kvikksølv batterier disse er på 1.35v, hvis du har satt inn nye batterier vil disse være sølvoxid batterier som er på 1.55v eller alkaliske på 1.5v noe de bare har helt i starten av levetiden. Dette vil føre til at lysmåleren i kameraet vil vise litt feil og du må sansynligvis kompansere med et eller to trinn (en lukker tregere eller en blender mindre nedblendet enn hva lysmåleren sier), du bør også sjekke om du har satt inn alkaliske batterier da disse spenning på disse synker linjært over hele levetiden . Det gjør det vanskelig å vite hvor mange trinn du skal kompensere med siden spenningen avhengig av hvor mye strøm du har igjen på batteriet hvis du har satt alkaliske batterier i kameraet anbefaller at du bytter dem ut med sølvoxid. Disse holder spenning 1.55v nesten helt til de er tomme og da kan du kompensere med like mange trinn uavhengig av hvor mange strømm det er igjen på batterier. Kvikksølv batteriene er desverre ikke å få lenger, det eneste alternativet som gir riktig spenning er batterier for høreapparater zink air (finnes også spesialversjoner for gamlefotoaparater som heter wein cell disse er dyre). Zinc air batterier går på luft og av den grunn virker de bare et par måneder etter at man har åpnet pakken, wein cell virker litt lengre (nesten 1 år) fordi hullene som de suger inn luft igjenom er litt mindre. Men man kan også kjøpe høreaparat utgavene og heller lakke igjen to av hullene det øker levetiden litt. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 8. april 2006 Del Skrevet 8. april 2006 Jeg kan ikke si med sikkerhet, men jeg tror ikke batteri er et problem med OM-serien. Det er et relativt moderne kamera, og denne modellen er nok fra '80-tallet. Lenke til kommentar
modin Skrevet 8. april 2006 Del Skrevet 8. april 2006 (endret) Jeg kan ikke si med sikkerhet, men jeg tror ikke batteri er et problem med OM-serien. Det er et relativt moderne kamera, og denne modellen er nok fra '80-tallet. 5886796[/snapback] Ja oppdaget det jeg også, dette er vel en god del nyere enn de gamle mekaniske kameraene. Men og bruke sølvoxid batterier fremfor alkaliske er vel uansett en god ide, da de har mer stabil spenning og holder lengere, de koster ikke så veldig mye mer heller hvis man kjøper dem på biltema. Endret 8. april 2006 av modin Lenke til kommentar
havfal Skrevet 8. april 2006 Forfatter Del Skrevet 8. april 2006 (endret) Kameraet er drevet av to stk EPX76 Sølvoksid batterier på 1,55volt. Det var slike som var i kameraet når jeg fant det, og da tenkte jeg det var best å kjøpe de samme igjen. De kostet 49,- på Obs! Edit: Siden det står at det er 24 bilder på filmen, men kameraet kan ta bilder fram til 32 bilder, skal jeg bare ta ut filmen når telleren er kommet til 24? Endret 8. april 2006 av Imposter Lenke til kommentar
kak Skrevet 8. april 2006 Del Skrevet 8. april 2006 (endret) Ta bilder til du ikke får trukket frem filmen mer. Endret 8. april 2006 av kak Lenke til kommentar
havfal Skrevet 8. april 2006 Forfatter Del Skrevet 8. april 2006 Ta bilder til du ikke får trukket frem filmen mer. 5887585[/snapback] Det virker jo logisk, tenkte bare noe(vet ikke hva) kunne bli skadet elns... Lenke til kommentar
modin Skrevet 8. april 2006 Del Skrevet 8. april 2006 (endret) Ta bilder til du ikke får trukket frem filmen mer. 5887585[/snapback] Det virker jo logisk, tenkte bare noe(vet ikke hva) kunne bli skadet elns... 5887612[/snapback] Og ta for all del ikke ut filmen uten å spole den tilbake inn i filmkasetten først. ps. Er du sikker på at ikke telleren går fram til 36 og ikke 32? Det er 36 som er standarden. Endret 8. april 2006 av modin Lenke til kommentar
havfal Skrevet 8. april 2006 Forfatter Del Skrevet 8. april 2006 godt mulig det er 36 ja, husker ikke helt i farten. Har nettopp brukt min første film nå, og er særdeles spent på hvordan bildene blir. Anbefaler dere å fremkalle bildene på papir, eller få de på CD? Lenke til kommentar
mnbib Skrevet 8. april 2006 Del Skrevet 8. april 2006 Fint kamera du har fået der - her selv haft et i 1980-81. Vær opmærksom på at du selv skal stille fokus så det står skarpt i søgeren. Lys kan sættes automatisk eller manuelt, og det er iøvrigt en ret avanceret lysmåler, som m. 2 "bluecells" måler det reflekterede lys fra filmen. Med en Olympus blitz (t32) kan cellerne endda måle det indkommende blitzlys og give meget præcis blitz-eksponering. Tænd kameraet på auto til daglig. Kamera'et ligner OM-1, som har halvautomatisk lysmåling med en mere traditionel måletype. Sådan et har jeg også haft (efter tyveri af OM-2 på hotel i Paris) Problemet med kviksølv batterier gælder så vidt jeg ved kun OM-1, som til gengæld er meget følsomt for korrekt spænding 1,35 volt, især v. dias-film. OM-2 har som beskrevet 2 stk. 1,5 volt batterier, hvor de moderne typer giver korrekt måling. Held og lykke m. et godt kamera - det eneste problem er vel, at motivationen for at bruge traditionel film bliver lav i takt med at digicams bliver bedre. Selv er jeg 100% digital, da mit lomme-digi-Nikon giver bedre slutresultat end mine filmbaserede Pentax-SLR'er. hilsen Morten Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 8. april 2006 Del Skrevet 8. april 2006 Veldig få butikker leverer skikkelige resultater på cd, men du kan jo spørre i butikken. Hvis du skriver hvor du bor, så kan kanskje noen gi deg råd om det finnes noen butikker i ditt distrikt som leverer gode resultater på cd. Håper bildene ble bra. Du har et godt kamerahus der, selv om jeg stiller meg tvilende til zoomer fra den perioden. Du bør satse på å få tak i en brukt 50mm. Kanskje du må ut med 500 for den, men du får et kompakt kamera som tar utrolig skarpe bilder. Lenke til kommentar
havfal Skrevet 8. april 2006 Forfatter Del Skrevet 8. april 2006 Veldig få butikker leverer skikkelige resultater på cd, men du kan jo spørre i butikken. Hvis du skriver hvor du bor, så kan kanskje noen gi deg råd om det finnes noen butikker i ditt distrikt som leverer gode resultater på cd.Håper bildene ble bra. Du har et godt kamerahus der, selv om jeg stiller meg tvilende til zoomer fra den perioden. Du bør satse på å få tak i en brukt 50mm. Kanskje du må ut med 500 for den, men du får et kompakt kamera som tar utrolig skarpe bilder. 5887699[/snapback] Bor i Trondheim, mora til kjæresten min er fotograf, kanskje jeg skal spørre henne... Men for all del, kom med tips, de mottas med takk:) Lenke til kommentar
brainware Skrevet 8. april 2006 Del Skrevet 8. april 2006 (endret) Deretter lukket jeg bakdekselet og sveivet litt på en liten sammenleggbar sveiv som er plassert rett over filmrullen utenpå kameraet. Er dette rett måte å gjøre det på? Så tok jeg kjapt 24 bilder, som det sto at filmen hadde(24exp), og tok ut filmen for å se på negativene. men de var blanke, som jeg regner med er meningen? Hvis ikke det er meningen hva har jeg gjort galt når jeg tok bilder? Jeg trenger ikke lese noen bruksanvisninger for å se hva du gjør feil. Du har altså satt inn filmen nesten korrekt og dratt den over på høyre siden av kameraet og inn i mottakerrullene. Hvordan denne festes og klargjøres for bruk der er litt forskjellig, men de de er mottakerhull på rullene, over den første og bak den andre, enden går inn i et spor. Dras altså bak rull nr2 slik at den er godt festet og kommet fram på forsiden igjen. Da kan du smekke lokket på plass og eventuelt vri over en låsmekanisme manuelt under kameraet hvis den ikke går automatisk. Så pleier en å gjøre et par eksponeringer med objektivdeksel på, for å komme i posisjon 1 på telleverket fordi den første delen av filmen nå er blitt utsatt for lys og delvis ødelagt. Så ka n en ta bilder, og trekke fram med fremtrekkeren på høyre side for hvert bilde. På moderne kamera går fremtrekk automatisk. Når alle eksponeringene er tatt, så er telleverket på 25 med 24 exp. film og du kan sveive filmen tilbake i den beskyttende boksen. Du trykker på en bryter for tilbakespoling og sveiver filmen inn med filmsveiven på venstre side. Den er nå klar for fremkalling som gjøres i mørekerom med spesielle kjemikalier, eller vanligvis leveres inn (fargefilm). Det du gjorde var å spole tilbake det lille du hadde lagt ut av film, for deretter å se på en lysfølsom film. Endret 8. april 2006 av brainware Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå