-Teddy- Skrevet 7. april 2006 Del Skrevet 7. april 2006 Ja, hvorfor er maks lukkertid bare 30sekunder på mitt D50 og kompisen min sitt D70s? Vi har jo begge "bulb" som gjør at vi selv velger lukkertid ved å holde utløseren inne så lenge vi vil. Har testet og her hadde jeg en lukkertid på rundt 50 sekunder før jeg ikke gadd holde den inne lenger. Derfor skjønner jeg ikke hvorfor man ikke kan ha lenger lukkertid uten å måtte holde inne knappen og? Hvorfor er det en slik "limit" og kan den omgås? Lenke til kommentar
HrSteen Skrevet 7. april 2006 Del Skrevet 7. april 2006 (endret) Slik jeg har forstått det så er det en grense på 30 sekund fordi ved eksponeringer over dette så er kamera sin lysmåling for unøyaktig. Men den kan jo omgås som du sier ved å benytte Bulb og manuelle instillinger, bulb kan brukes helt til batteriet er tomt. Men jeg vil jo anbefale bruk av fjernkontroll da. edit: Lurer litt på hvorfor du sier bare 30 sekunder? Endret 7. april 2006 av stoners Lenke til kommentar
kak Skrevet 7. april 2006 Del Skrevet 7. april 2006 Med Nikon MC-DC1 til Nikon D70S kan man låse utløseren slik at man slipper å holde knappen inne hele tiden! Lenke til kommentar
Litejk Skrevet 7. april 2006 Del Skrevet 7. april 2006 mange kamera har en slik BULB funksjun, slik at det er opent hele tiden så lenge du holde i bryteren Men da må du enten ha en fjernutløser eller hålde på utløserknappen heletiden Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 7. april 2006 Forfatter Del Skrevet 7. april 2006 Forferdelige tungvinte måter å omgå det på da. Det hadde ikke kostet firmware-programmerene en kalori å legge til en funksjon i menyen elns som gjorde at du kunne velge lukkertider på 30s+. Lenke til kommentar
HrSteen Skrevet 7. april 2006 Del Skrevet 7. april 2006 Forferdelige tungvinte måter å omgå det på da. Det hadde ikke kostet firmware-programmerene en kalori å legge til en funksjon i menyen elns som gjorde at du kunne velge lukkertider på 30s+. 5885337[/snapback] Men hvis det er slik jeg nevner at lysmålinger er unøyaktige over 30 sekund så ville jo produsentene ha fått en flom med klager at kamera lager dårlige bilder ved lange eksponeringer. Og dessuten så er det vel uhyre få som trenger så lange lukkertider. Lenke til kommentar
F1_4 Skrevet 7. april 2006 Del Skrevet 7. april 2006 Stiller du inn kameraet ditt på selvutløser så skal du i teorien kun trykke EN gang for å sette i gang eksponeringen og trykke en gang til når du vil avslutte eksponeringen. Slik er det på mitt Nikon D70 når jeg bruker Bulb-funksjonen. Gjelder både med knapp og trådløs fjernkontroll. Lenke til kommentar
engekri Skrevet 8. april 2006 Del Skrevet 8. april 2006 Fjernkontrollen til nikon er trådløs og koster 200 spenn på fotosjappa. Den er genial! starter og stopper bulb. Eneste du må gjør et å holde tyr på hvor menge den er åpen... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå