Kaytona Skrevet 7. april 2006 Del Skrevet 7. april 2006 Har lenge tenkt på å skaffe meg en htpc maskin til å ha i stuen. Jeg kommer riktig nok til å bruke denne som en vanlig pc også, selv om jeg i hovedsak vil ha en pc som gir bra bilde! Har funnet kabinett jeg liker, har vel også funnet psu som jeg tror er stille nok, men det stopper liksom opp når jeg skal velge cpu.... Hva er best her?? Jeg har mest erfaring fra Intel, men begynner å lure på om ikke AMD kanskje er et bedre alternativ når man skal ha en stille, ikke varm og en pc som gir god grafik... Hva sier dere Pentium 4 eller Amd?? Jeg er klar over at dette er en sak med mange meninger, men kanskje noen kan gi meg en enkel forklaring på hva som virkelig er forkjellen på intel og amd?? Skulle jeg valg Amd, hvilken socket er best for htpc?? (trenger ikke koste mer enn en normal 3ghz pentium4) Tar gjerne i mot tips angående hovedkort også Lenke til kommentar
reidar76 Skrevet 7. april 2006 Del Skrevet 7. april 2006 (endret) Glem Pentium 4 til en stue-pc. Alternativet er Intel socket 479 (Pentium M, Core Solo/Duo). Hovedkort for Intel Core Duo: (for eksempel) Asus N4L-VM DH, I945GM,Socket-479,m-ATX, GbLAN, SATAII,DDR2, Intel ViiV, PCI-Ex16 Core Duo prosessor, kr 2250,- Totalt for Intel-alternativet: kr 3749,- Velger du AMD ville i hvert fall jeg gått for socket 939, som er den nyeste. Hovedkort for AMD prosessor: (for eksempel) MSI K8NGM2-FID, nForce430+GeForce 6150, Socket-939, m-ATX,GbLAN, Firew, PCI-Ex16, kr 795,- AMD prosssor, kr 1950,- Totalt for AMD-alternativet: kr 2745,- Begge hovedkortene har integrert grafikk som er tilstrekkelig for avspilling av HD-video. Ekstra grafikkort er dermed bare nødvendig hvis du skal bruke maskinen til svært grevende 3D-spill. Hovedkortene har begge PCI 16x kontakt for tilkobling av råe grafikkort. Mao. lett å oppdatere senere. Intel alternativet er garantert det som krever minst kjøling, da det forbruker betydelig mindre strøm. Ytelsesforskjellene vil nok i praktisk bruk være forholdsvis små, men Intel-alternativet er jo ganske nøyaktig kr 1000 dyrere. Man kan selvfølgelig spare inn litt av denne forskjellen ved å heller velge en Intel Core Solo prosessor, som det samme hovedkortet støtter. Denne vil har mer enn nok ytelse for avspilling av HD-video via software dekoding, men man vil da ha et system som har lavere ytelse enn AMD-alternativet. Avhengig av hvilket kabinett man velger, kan det tenkes at man sparer inn litt på færre vifter og eventuelle andre kjøleordninger ved å velge Intel, samt kanskje en billigere strømforsyning (pga. meget lavt strømforbruk), men det blir neppe kr 1000 av det. AMD gir dermed mest ytelse for pengene, mens Intel-alternativet har potensialet til å gi et mer støysvakt system. Merk at prisene er komplett.no sine priser. Det er sikkert mulig å finne det noe billigere i en annen nettbutikk. Se prisguiden. Andre komponenter kan være like, samme hvilket hovedkort og prosessor du velger. Begge hovedkortene har meget gode tilkoblingsmuligheter, og selvfølgelig et helt ok 7.1 lydkort integrert. Hovedkortene er dessuten i m-atx format, noe som gjør valg av kabinett enklere. Endret 7. april 2006 av reidar76 Lenke til kommentar
Kaytona Skrevet 8. april 2006 Forfatter Del Skrevet 8. april 2006 Har vel egentlig bestemt meg for AMD! Mest pga varmen i forhild til Intel cpu. Men jeg er litt usikker på dette med Skjermkort, tv kort.... Man må ha et bra skjermkort hvis man vil utnytte pcen best og spille de geste spillene. Men hva med tv-kort....?? Jeg har sett for meg et skjermkort (pci ex16) Men så leser jeg så mye om "tv kort" Hauppauge, hva er egenlit forskjellen på dette? Jeg vil bruke pcen best til å se filmer og spill, minimalt til å spille inn programmer, men når jeg spiller inne programer så vil jeg ha disse bra! Hva bør prioteres av minne, skjermkort, cpu og minne?? Bør jeg ta et billigere skjermkort og gå for 4gminne, eller velge et bra skjerkort og 2gminne?? Lenke til kommentar
alexkl Skrevet 8. april 2006 Del Skrevet 8. april 2006 jeg tror ikke så mye minne er viktig her Tror et bra skjermkort og 2 gig ram burde holde. Du kan jo ta 7600 skjermkortet, det er rimelig og skal være bedre en x800gto som fikk masse skryt. Anngående det med tv kort. Burde du velge et tv kort med 2 tunere slik at du kan ta opp samtidig som du ser på noe annet, dette kan du ikke gjøre med kun en tuner. Derfor er det lurt. Hvor mye skal du legge i denne maskinen? Lenke til kommentar
Kaytona Skrevet 12. april 2006 Forfatter Del Skrevet 12. april 2006 Hvor mye, vel så lite så mulig, men når jeg kjøper så vil jeg kjøpe en som holder mål en stund! Alt fra 5000-10 000kr. Men igjen så vil vel alle ha mest og best mulig for minst penger. Lenke til kommentar
Kaytona Skrevet 27. april 2006 Forfatter Del Skrevet 27. april 2006 Hei igjen! Drømmer fremdeles om denne HTPC maskinen Har et par spørsmål angående diverse deler o g ferdigløsninger, hvis noen vil svare meg?? Først og fremst så lurer jeg på om noen har erfaring med disse ferdig htpc maskinene til komplett?? http://www.komplett.no/k/ci.asp?sku=10157 Har lurt på om dette kan være en god ting, kanskje oppjustere skjermkort samt bytte strømmforsyning da jeg tror kanskje denne bråker..? Ellers så har jeg funnet deler til en maskin Kabinett: Silverstone SST-LC03 HTPC Sort, Aluminium Front (Uten Strømforsyning) Strømforsyning: NorthQ 4001EXT, Silent ATX 400W, 140mm Fan Hovedkort: Gigabyte GA-K8N Pro-SLI ,nForce4 SLI, CPU:AMD Athlon 64 X2 3800+ 2.0GHz Socket 939 1MB Skjermkort: Sapphire Radeon X800GTO 512MB DDRII Tv-kort:Hauppauge! WinTV-PVR-500MCE Minne :TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 1024MB CL3 64M*8/16chip x 2 Harddisk: Samsung SpinPoint P120S 250GB SATA2 Pc-en skal stå i stuen til film, spilling og diverse andre ting en pc og stue pc brukes til. Lurer litt på om dette ser bra ut eller om det er ting jeg bør elge ut her?? Skjemkort, hovedkort?? Cpu? Er det noen som har erfaring med MSI K8N NEO4-FI,nForce4 Ultra (hovedkort)? Håper det er noen som har meninger om dette Lenke til kommentar
alexkl Skrevet 13. mai 2006 Del Skrevet 13. mai 2006 Hei igjen! Drømmer fremdeles om denne HTPC maskinen Har et par spørsmål angående diverse deler o g ferdigløsninger, hvis noen vil svare meg?? Først og fremst så lurer jeg på om noen har erfaring med disse ferdig htpc maskinene til komplett?? http://www.komplett.no/k/ci.asp?sku=10157 Har lurt på om dette kan være en god ting, kanskje oppjustere skjermkort samt bytte strømmforsyning da jeg tror kanskje denne bråker..? Ellers så har jeg funnet deler til en maskin Kabinett: Silverstone SST-LC03 HTPC Sort, Aluminium Front (Uten Strømforsyning) Strømforsyning: NorthQ 4001EXT, Silent ATX 400W, 140mm Fan Hovedkort: Gigabyte GA-K8N Pro-SLI ,nForce4 SLI, CPU:AMD Athlon 64 X2 3800+ 2.0GHz Socket 939 1MB Skjermkort: Sapphire Radeon X800GTO 512MB DDRII Tv-kort:Hauppauge! WinTV-PVR-500MCE Minne :TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 1024MB CL3 64M*8/16chip x 2 Harddisk: Samsung SpinPoint P120S 250GB SATA2 Pc-en skal stå i stuen til film, spilling og diverse andre ting en pc og stue pc brukes til. Lurer litt på om dette ser bra ut eller om det er ting jeg bør elge ut her?? Skjemkort, hovedkort?? Cpu? Er det noen som har erfaring med MSI K8N NEO4-FI,nForce4 Ultra (hovedkort)? Håper det er noen som har meninger om dette 5996749[/snapback] Du kan gå for en fra komplett hvis du ikke er sikker på å bygge selv:) MEn oppsettet ditt ser bra ut, men kansje vente litt til am2 sokklen kommer:)? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå