Gå til innhold

Disk setter seg til PIO modus automatiskt.

Anbefalte innlegg

Jeg har en server stående med 2 harddisker i. Den ene er en 30 gig, og den andre er en 20 gig. Begge diskene er ganske gamle. 30 gigen kjører alltid i DMA.

Så kommer problemet.

20 gigen har stått i DMA modus før, men etter en stund så satte den seg i PIO. Så kjørte jeg en stund med det, før jeg ville fikse på det. Jeg satte så inn et eget kontrollerkort, og det fiksa biffen. Men så neste gang ejg skulle boote så krasha pc'en hele tia under oppstarten, helt til jeg tok ut kontrolleren. Da boota pc'en.

Så kobla jeg til disken på secondary controlleren igjen, der den sto før. Når jeg boota opp så sto den i DMA modus, og jeg var happy. Så etter en stund så setter den seg i PIO igjen.

Hva kan dette komme av? Det fungerte jo å kjøre den i DMA. Er det noen måte å "force" DMA?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har en server stående med 2 harddisker i. Den ene er en 30 gig, og den andre er en 20 gig. Begge diskene er ganske gamle. 30 gigen kjører alltid i DMA.

Så kommer problemet.

20 gigen har stått i DMA modus før, men etter en stund så satte den seg i PIO. Så kjørte jeg en stund med det, før jeg ville fikse på det. Jeg satte så inn et eget kontrollerkort, og det fiksa biffen. Men så neste gang ejg skulle boote så krasha pc'en hele tia under oppstarten, helt til jeg tok ut kontrolleren. Da boota pc'en.

Så kobla jeg til disken på secondary controlleren igjen, der den sto før. Når jeg boota opp så sto den i DMA modus, og jeg var happy. Så etter en stund så setter den seg i PIO igjen.

Hva kan dette komme av? Det fungerte jo å kjøre den i DMA. Er det noen måte å "force" DMA?

5884605[/snapback]

Hmmm... dette problemet har jeg vært borte i før på den gamle maskina mi (Abit KG7). Dette problemet løste jeg med å laste ned IDE-miniport driver fra VIA sin webside (siden hk'et hadde et gammelt VIA-chipset). Vet ikke om det er Microsoft sine standard drivere som er problemkilden, men jeg vil anta det. Se om du kan finne noen drivere til HK'et ditt sitt chipset, og at disse driverne "disabler" standard driverne i windows.

Lenke til kommentar

Skal prøve å laste ned drivere til chipsettet. Jeg kjører win 2000 server på maskinen. Hovedkortet er et asus a7a266 hovedkort med VIA chipsett (husker ikke hvilket). Skal teste det du sa Elgvenn.

Vet ikke når jeg får testa det da, men jeg sier ifra åssen det gikk når jeg har fått prøvd det :)

Takker for svar

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...