Gå til innhold

2 problemer med mitt K8N Neo2 plat. Lyd og S-ATA

Anbefalte innlegg

Hei, jeg skaffet meg nytt hovedkort og CPU for en liten stund siden. Mitt gamle system gikk HKet på.

Mitt system består nå av:

Hovedkort : MSI K8N Neo 2 Platinum

CPU : AMD 3700+

Skjermkort : PowerColor X800XT PE

RAM : Twinmos 1024 2x512

PSU : Antec TruePower 380 Watt ATX (Sonata kabinett)

Hardisker : 2x 80 GB WD , 1x60 GB IBM (Gamle disker) Jeg har også fått meg en 250 GB Samsung S-ATA disk(SP250C4).

CD-Rom : Nec 3500 AG

Problemene:

1:

Første problemet jeg har er lyden på det intrigerte lydkortet, Det er masse forstyrelser i lydsingnalet, skuringa og udlyden blir høyere når jeg gjør visse ting på maskinen. Eks beveger musa, scroler i explorer minemere og flyter på vinduer. Skuringa går vekk når jeg starter opp pogramer, men kommer igjen når det er ferdig loadet. Jeg har prøvd å opdaterer drivere uten at det hjalp. jeg kan også nevne at det virker som det starter i det windows laster lydriverene, er ikke ulyder under oppstart av masiknen. Håper kansje noen av dere har noen ide som kan hjelp meg med problemet.

2:

Det andre problemet jeg sliter med started da jeg satt Samsung disken in i maskinen, så problemet har noe med S_ATA å gjøre, jeg bare ikke hvordan jeg skal fikse det. Etter jeg satt i den nye Hardisken ble maskinen utrolig treg under oppstart, post går som før. Problemet er at i det øyebliket Win XP skal loade ser jeg et feada skjermbilde a Win XP logoen og slik står maskinen i ca 30 sc før den booter som normalt. jeg har ingen ide hvordan jeg skal løse dette og håper dere kan hjelpe meg med dette også.

På forhånd takk for hjelpen

Bjørn

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

sørg for at den står i ata mode i windows og ikke pio mode. Prøv eventuelt med siste Sata kontroller driver til hovedkortet. Sjekk også msi sitt forum om andre brukere har lignende problemer, og evntuelle løsninger på det.

Lenke til kommentar

Samsung disken er SATA300 og auto forhandler med hovetkortets sata kontroller om 300 først , timer ut etter 30sek ,og går til sata150 mode .

Prøv å sette inn en jumper på samsung disken til forced sata150mode .

(se medfølgende manual/lapp ang. jumper posisjon) .

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Takk for hjelpen. Jeg har prøvd det derer fåreslo, uten at det hjalp. Jeg har funnet ut av problemet med diskene nå :D

Det viste seg at det faktisk var Nforce driveren som skapte problemet. Jeg reinstalerte windows, alt funket fint og maskinen var rask helt til jeg installerte nforce driveren til hovedkortet. Dermed fjernet jeg driverne igjen, for så å legge dem inn på nytt og valgte da å ikke å legge in driverne for S-ata igjen. Sø nå funker det fint, jeg kan ikke merke meg at det har gått ut over ytelsen på disken min. Noen som har noe mening om det?

Jeg har enda ikke funnet ut noe om lydproblemet mitt. Jeg lurer på om det kan være PSUen som er synderen. Har prøvd å finne folk som har lingnene problemer på forumet til MSI men jeg har ikke funett noe. Håper dere kan hjelpe meg nå, blir sprø i hodet av denne summingen.

Takk for alle svar igjen!

Lenke til kommentar

Dette er desverre helt normalt med innebygde lydkort, kan ikke

huske å ha hatt et hovedkort som ikke hadde denne støyen, er derfor

jeg har et SB Audigy kort for da slipper jeg det + bedre lydkvalitet.

Typisk støy du hører fra innebygde lydkort er rrrrrrrrrrr rrrrrrrrrrr når du flytter på musa eller et lite bip! når du åpner eller lukker programmer.

Lenke til kommentar

Harddisk problemet kommer ikke direkte av nforce driverne men NCQ som blir lagt inn med de, om du vil ha nforce driverne (antar de gir litt bedre ytelse enn originale windows) så la første tingen du gjør er å slå av NCQ.

NCQ gir ikke bedre ytelse på en vanlig pc, som oftest heller motsatt (mest beregnet for servere i raid).

Mer info om NCQ problemer

Hadde store problemer med dette selv, den trege oppstarten, fikk masse blåskjermer, korrupte filer, og til slutt harddisk-krasj mens etter jeg slo av NCQ har alt fungert 100%..

Over til lyden.

Har du jordet stikk-kontakt? Om ikke, har du prøvd med jordet?

Har du sjekket 100% at lyden kommer fra høyttalere og ikke fra strømforsyningen eller hovedkort? (selv opplevd samme problem men da var det strømforsyning, har også hørt om folk som opplever det med hovedkort, tror det er pga slitte/defekte kondensatorer)

Sjekket at alle kabler er skikkelig i?

Nyeste offisielle driver?

Bare så det er sagt, uansett vil nok et annet lydkort gjøre underverker da de integrerte som regel er dårlige (med enkelte unntak).

Lenke til kommentar
Harddisk problemet kommer ikke direkte av nforce driverne men NCQ som blir lagt inn med de, om du vil ha nforce driverne (antar de gir litt bedre ytelse enn originale windows) så la første tingen du gjør er å slå av NCQ.

NCQ gir ikke bedre ytelse på en vanlig pc, som oftest heller motsatt (mest beregnet for servere i raid).

Mer info om NCQ problemer

Hadde store problemer med dette selv, den trege oppstarten, fikk masse blåskjermer, korrupte filer, og til slutt harddisk-krasj mens etter jeg slo av NCQ har alt fungert 100%..

Over til lyden.

Har du jordet stikk-kontakt? Om ikke, har du prøvd med jordet?

Har du sjekket 100% at lyden kommer fra høyttalere og ikke fra strømforsyningen eller hovedkort? (selv opplevd samme problem men da var det strømforsyning, har også hørt om folk som opplever det med hovedkort, tror det er pga slitte/defekte kondensatorer)

Sjekket at alle kabler er skikkelig i?

Nyeste offisielle driver?

Bare så det er sagt, uansett vil nok et annet lydkort gjøre underverker da de integrerte som regel er dårlige (med enkelte unntak).

5989166[/snapback]

Det er ikke standar windows drivere jeg kjører på. Driverne jeg bruker er de som fulgte med hovedkortet, de ligger på en disket som man laster inn når man installerer Windows.

Pcen står i jordet kontakt, jeg bruker headset og har testet det på 4 andre pcer her i huset og der er det ingen ulyder.

Jeg får prøve å sette in live kortet, men etter som jeg husker er det no drit å installere drivere til det lydkortet. PS vil gjerne ha anbefalinger på et brukbart lydkort til ca 500, jeg ser at Audigy 2 ZS skal være brukbart, noen som har noen bedre lydkrt i denne prisklassen.

Takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Siden du bruker nforce driverne så uansett slå av NCQ før problemer oppstår igjen, du vil som sagt ikke tape noe på det (heller vinne).

Til ca 500kr så ser jeg ingen konkurrenter til Audigy 2 ZS..

Fem lydkort i mellomklassen

5989181[/snapback]

Har opplevd med mitt K8N Neo 2 FX en foferdelig oppstartstreget.. har satt jumper for å få 150 uten at det hjelper. Hva er NCQ? Og hvor slår jeg av den? :hmm:

Lenke til kommentar
Wikipedias svar på hva NCQ er.

Du slår det av i enhetsbehandling.

(Er litt forskjellig fra maskin til maskin, her er det ihvertfall: høyreklikk på "Nvidia nforce4 ADMA controller" Se på Primary og secondary channel og fjern kaken i "enable command queuing")

5989189[/snapback]

Command queing er ikke enabled.

Men haket ved "let BIOS select transfer mode"

Og "write caching enabled"

Speedtest viste : "teoretisk limit 150

"burst speed 94"

"substained speed 61"

På følelsen av at et eller annet i BIOS må stilles på. Men vat ikke helt hva.. :hmm:

Lenke til kommentar

Hmm gikk inn i Prisguiden i dag for å finne ut hvor jeg skulle bestille Creative Sound Blaster Audigy 2 ZS, men til min fortvilese finer jeg ingen, er kortet tatt ut av produksjon. I så fall hva bør jeg da velge?

Igjenn takk for all hjelp.

Lenke til kommentar

hva med soundblaster adigy 2 SE.

Hvis du kun bruker lydkortet ditt til litt spilling eller musikk på headsetet mens du jobber på pcen. Så burde dette være en fullgodt alternativ til en særdeles rimlig pris. Da jeg bestemte meg for å kjøpe ekstern lydkort, kjøpte jeg et audigy 2 value kort som var noe tilsvarende SE modellen, og det følger meg fremdeles etter 2 hovedkort skifter. Det er bedre enn det meste av innbygget lyd+ at det støtter EAX og hardware lyd i Battlefield2. Greit nokk det er ikke noe xi-fi lyd, men syntes min utgave gir meget bra lyd i forhold til pris.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...