Gå til innhold

hva er definisjonen på å banne?

chokke

Anbefalte innlegg

Banning er et tegn på dårlig ordforåd og problemer med å få fram sin egen meningen.

5896849[/snapback]

Stort sett enig med deg... men sier du at denne her er jævlig bra høres den bedre ut enn om du sier bare veldig bra. :p

5896943[/snapback]

jeg ville valgt utrolig/ veldig. jævlig bra minner meg om en liten fjortiss som skal tøffe seg for vennene sine og ikke klarer å komme på bedre ord å si

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Banning er et tegn på dårlig ordforåd og problemer med å få fram sin egen meningen.

5896849[/snapback]

Stort sett enig med deg... men sier du at denne her er jævlig bra høres den bedre ut enn om du sier bare veldig bra. :p

5896943[/snapback]

jeg ville valgt utrolig/ veldig. jævlig bra minner meg om en liten fjortiss som skal tøffe seg for vennene sine og ikke klarer å komme på bedre ord å si

5897031[/snapback]

Og hva i all verden gjør veldig og utrolig til bedre ord en jævlig? Og hvorofor har du dårlig ordforård vist du banner?

Lenke til kommentar

5896849[/snapback]

5896943[/snapback]

5897031[/snapback]

Og hva i all verden gjør veldig og utrolig til bedre ord en jævlig? Og hvorofor har du dårlig ordforård vist du banner?

5897155[/snapback]

Banning er kraftutrykk og jeg synes de skal kun brukes når det er absolutt nødvendig, noe som vil tilsi svært sjelden(ikke jævlig, da det ikke trengs et såpass kraftig utrykk her)

Hva som gjør at du har dårlig ordforård hvis du banner? jeg synes at folk som banner for ofte/for mye utnytter språket dårlig og de ordene som vi faktisk har. Hadde de kunner flere ord,vist betydningen av dem så hadde de ikke trengt å banne

Lenke til kommentar

5896849[/snapback]

5896943[/snapback]

5897031[/snapback]

5897155[/snapback]

Det var en sak om økt bruk av banning i mediene for noen uker siden: "...Det store språklige problemet med brorparten av banning er snarere at den er så uoppfinnsom, slik Espen Sæther i Dagbladet påpeker når han tar selvkritikk på Dagbladet.nos vegne..."

Ellers, her er mulige definisjoner :

- I følge Norsk Ordbok : Å spotte noe hellig, begå et uhørt brudd på takt og tone.

- Språkforskerne Lars-Gunnar Andersson og Peter Trudgill i boka "Bad Language":

1) Banneord er knyttet til noe som er tabu eller stigmatisert i en kultur

2)Banneord skal ikke forstås bokstavelig

3)Banneord kan brukes for å uttrykke sterke følelser og holdninger

- Språkforskeren Magnus Ljung har skrevet boka "Banning i norsk, svensk og 18 andre språk". Med få unntak henter alle språkene sine banneord fra de samme tre områdene: religion, sex og avføring. (Medisinske termer som avføring og penis er

«lov»)

Skummelt å lese på ett forum at folk tror lissom og seriøst er banning. Greit at folk er skolelei og realfag ikke appelerer til alle men "get a grip"

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...