Gå til innhold

hva er definisjonen på å banne?


chokke

Anbefalte innlegg

Ja, her lager jeg en liten topic igjen :) .

Men det som er saken nå er at jeg er litt nysjgjerrig på hva dere mener med "å banne". Greit at det er å uttrykke en sterk følelse etc (blablabla).

Grunnen til dette er at jeg har selv et "stygt" språkbruk ifølge mamma og pappa, men selv så synes jeg at jeg har et "rent" språk. Or som tragisk, seriøst(?), nei ahhh osv er for meg helt naturlige, mens "de eldre" sier at jeg må slutte å banne og snakke rent. Hva er deres meninger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Yoshi

Å banne, altså det samme som å (be)sverge, er styggord som har med himmel og helvete å gjøre. Altså ord som "satan", "faen", "helvete".

 

Men pass på, det engelske ordet "fuck" betyr i seg selv "knulle", men de engelskmennene er så flinke til å trylle med ord at "fuck you" betyr "dra til helvete". Men "morraknuller" o.l. er ikke banning, men fy så stygt. ;)

Lenke til kommentar
Gjest Yoshi
"å gud" eller "å herre gud" går under banning Vegard_ ?

5892438[/snapback]

 

Bare om de brukes som styggord. Les innlegget mitt, mann! :p

 

F.eks. "Gud, så flott vær!" er ikke banning, men "Din jævla Gud!" blir plutselig banning, bare litt far out.

Lenke til kommentar
Banning er et "krafutrykk", alle ord som du bruker for å vise at du er sur/pissed off/lei deg/emo and so on, blir banning.

5892469[/snapback]

Tull, banskap er god gammeldags roping på kisn med høygaffel. Satan, faen, helvete og jævla er fine eksempler, ofte kombinert med hor, fitte,sjette og sjuende, og tykjen.

 

Dere sørpå kan det ikke, å for oss oppe i nord er det som adjektiv og regne.

Lenke til kommentar
Dere sørpå kan det ikke, å for oss oppe i nord er det som adjektiv og regne.

Hehe, stemmer det! :D

 

Ser forsåvidt ikke noe galt i å banne, jeg er da (faen) ikke religiøs.. er bare, som Hyrlen nevnte, for adjektiv å regne. Synes språket mitt blir kraftigere og mer beskrivende med banneord.

 

Og ja, jeg vet. "Man burde ta hensyn til de som kan bli støtt av slike ord".

Lenke til kommentar
Banning er blasfemi.

5892542[/snapback]

 

det finnes ikke noe blasfemisk over banning!!

Det er kun en måte å utrykke seg hvis noe ikke gikk helt som planlagt... Jeg har en følelse om at veldig få av det norske folk ikke sier "faan"(eller noe i den duren) hvis de spraker tåa si i dørkanten feks.

Lenke til kommentar
Banning er et "krafutrykk", alle ord som du bruker for å vise at du er sur/pissed off/lei deg/emo and so on, blir banning.

5892469[/snapback]

Tull, banskap er god gammeldags roping på kisn med høygaffel. Satan, faen, helvete og jævla er fine eksempler, ofte kombinert med hor, fitte,sjette og sjuende, og tykjen.

 

Dere sørpå kan det ikke, å for oss oppe i nord er det som adjektiv og regne.

5892509[/snapback]

 

Ikke si det. Vedder på at vis en av dere der oppe skulle ha hatt en bannekonk med en av bondeknølene her, så hadde dere kastrert dere i skam :love:

 

Ingen kan banne verre/finere enn en berusa sogning :)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...