Gå til innhold

Problem med Eheim1046 og nipler...

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei, tenkte å anskaffe meg vannkjøling, og tenker da å bruke disse slangene. Valget falt på Eheim1046 pumpa, men det står at den har 3/8" BSP inn og 1/8" BSP ut. Så hva må jeg ha av overgang/nippel for at den skal passe til slangene?

5883812[/snapback]

Du trenger ingen overganger,jeg har samme pumpe og samme slanger, det du gjør er å varme slangene litt i enden og utvide dem med en flat tang eller lingnende .

God Påske.

Mvh. Snekker`n

Lenke til kommentar

Hm, så en 3/8" ID slange vil passe på en 1/2" OD nippel hvis man strekker den? Og vil det da være veldig risikabelt å ikke bruke slangeklemmer?

Det ideelle ville vel vært å bruke sillikonslanger, ser Skrue driver og maser om disse hele tida. Men hvor lett er disse egentlig å få tak i når du bor langt uti skauen/hutiheita (altså ikke Oslo)?

Lenke til kommentar
Siden jeg har brukt silikonslanger tidligere,vil jeg påstå at disse ikke står tilbake i forhold til silikonslangene,når det gjelder slangeklemmer så bruker jeg strips istedenfor.

5890420[/snapback]

Men hvordan får du av stripsen igjen? Er det ikke litt vanskelig å få den av med avklippertang feks, da stripsen sitter hardt på?

Lenke til kommentar
Siden jeg har brukt silikonslanger tidligere,vil jeg påstå at disse ikke står tilbake i forhold til silikonslangene,når det gjelder slangeklemmer så bruker jeg strips istedenfor.

Veel, mitt synspunkt er vel nesten omvendt. :hmm:

Kuriyama-slangene har jeg riktignok ingen erfaring med, men i generelle vendinger vil jeg nå mene at silikonslangen er de fleste PVC-slanger overlegen.

Da er det samtidig viktig å nevne at PVC-slanger kan fåes i ulike kvaliteter. Om Kuriyama-slangen er en PVC-utgave (?), så befinner den seg nok i toppskiktet mht kvalitet.

Kvalitetsvurderingen går da i første rekke ut på hvor fleksibel den er i utgangspunktet, og hva som skjer med den egenskapen over tid.

PVC påvirkes ofte av UV-stråling, og også av den væsken som strømmer igjennom den.

En PVC-slange av dårlig kvalitet vil over tid "stivne / eldes" som følge av dette, noe som i verste fall kan medføre lekkasjer rundt nipler og koblinger.

Strekker / utvider man en PVC-slange, så fratar man den samtidig noe av spensten, og dermed økes også muligheten for lekkasjer.

PVC er og blir tross alt et plastmateriale!

Bruk av strips er selvsagt en god forsikring, men ingen 100*% løsning.

Om man demonterer en PVC-slange fra en nippel etter en tids bruk, så vil man i de aller fleste tilfelle oppleve at slangen har "satt seg", i den forstand som at den har inntatt samme form som nippelen den er montert på.

En remontering av slangen på nippelen vil ofte vise seg som en "vinglete" affære, ettersom slangen ikke lenger har evnen til å slutte tett om nippelen!

Løsningen vil kunne bli å kappe vekk en bit av slangen, og deretter varme den opp for remontering.

Men husk da samtidig på at om slangen er gammel, så har den også i verste fall mistet mye av spensten.......

Slike forhold vil man aldri kunne oppleve med en silikonslange, og et riktig størrelsesforhold mellom slange og nippel vil ganske enkelt utelukke behovet for strips eller slangeklemmer. (Evnt i plast!)

Den eldes riktignok den også, men langt fra på samme måte! En silikonslange vil aldri miste spensten, og man behøver aldri å bekymre seg for lekkasjer ved demontering og remontering.

Hos meg er det i alle fall ingen tvil; Silikonslangen er og blir best, utifra de kriterier jeg nå har gjennomgått.

Den er vesentlig dyrere enn PVC-slanger, men er i mine øyne vel verdt det. ;)

Lenke til kommentar

Vi er nok ikke så uenige,men akkurat den slangen som nevnes her er av meget god kvalitet og kan bøyes/formes nesten som silikonslangen.

Har brukt disse i ca 1 1/2 år og de har vært demontert utallige ganger uten problemer.

jeg kutter bestandig av litt av enden når jeg monterer/demonterer uansett type slange.

Det jeg ikke liker med de silikonslangene jeg har brukt er at de forandrer farve blir gul/grå etter en tid, har brukt både den typen med tynne vegger og den med tykke vegger men begge ble "stygge" etter en tid .

Lenke til kommentar

Bra!

Da er jo mine antakelser redusert noe, om ikke 100% mht PVC....

Silikonslanger har som du sier, en tendens til å misfarges over tid. Estetisk sett er jo dette en ulempe, for de som legger vekt på det. Og det er sikkert flere?

Årsaken til misfargingen er at silikonslanger er mer "porøse", i den forstand som at overflaten (mikroskopisk sett) er mer åpen. Dermed kan fargestoffer / urenheter lettere avsettes på innsiden av slangen, som i utgangspunktet er halvtransparent.

Velger man Zalman´s (eller DunlopHiflex´s) blå utgave, så unngår man jo langt på vei problematikken. I den grad dette er sjenerende.

Én sak skal også nevnes i denne forbindelse, mht silikonslanger: De "svetter" mer enn PVC-slanger. Har man "meterslengder" med silikonslanger, vil man nok oppleve et litt hyppigere etterfyllingsbehov.

Har man (som meg) en bitteliten tank på 0,5dl, så må man nok regne med en sjekk / etterfylling etter et par måneder.

En oppsummering får vel bli, at så lenge man er klar over fordeler og ulemper med de respektive løsningene, så er det opp til enhver å passe på.

For min del vil jeg i alle fall sette sikkerheten i høysetet, og kommer nok alltid til å benytte silikonslanger i mine oppsett. :yes:

Og for sikkerhets skyld: La nå endelig ikke dette bli noen "krangel" om hva som er best!

Så lenge man er klar over fordeler og ulemper ved de respektive løsningene, så kan vel den ene være like god som den andre. ;)

Lenke til kommentar
Hvor får man tak i disse silikon slangene da? Bor ikke i Oslo der man kan få tak i hva som helst, men i Bodø..

5891363[/snapback]

Du har de her i hvert fall: http://www.microplex.no/product.aspx?pid=Z...NGE&mcat=14s281

Jeg har ingen erfaring med de selv, men skal kjøpe de selv snart :)

5891368[/snapback]

Aha. Var en litt uvanlig diameter på den, men det har vel ikke så mye og si i og med at silikon er så fleksibelt. :thumbup:

Lenke til kommentar
Hvor får man tak i disse silikon slangene da? Bor ikke i Oslo der man kan få tak i hva som helst, men i Bodø..

5891363[/snapback]

Du har de her i hvert fall: http://www.microplex.no/product.aspx?pid=Z...NGE&mcat=14s281

Jeg har ingen erfaring med de selv, men skal kjøpe de selv snart :)

5891368[/snapback]

Aha. Var en litt uvanlig diameter på den, men det har vel ikke så mye og si i og med at silikon er så fleksibelt. :thumbup:

5891380[/snapback]

De skal passe helt fint på 3/8" nipler :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...