Gå til innhold

PC i soveromsskuffa!!!


Anbefalte innlegg

Jeg sitter nå med alle delene klar og jeg har store ambisjoner om å bygge min neste pc i soveromsskuffa. planen var å feste hovedkortet på en tynn sponplate for så å bygge meg ut derifra. sponplaten skal ligge i bunnen av skuffa. men for å få dette til trenger jeg litt hjelp fra noen med peiling på elektonikk.

 

Hvordan blir det med jording?? hvis dere kommer på andre problemer jeg kan komme til å støte bort i så gjerne gi beskjed.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jording er greitt å ha. Men jeg har bygget en PC på trebein, uten annen jording enn PSUen. Det gikk det... Veldig bra også, faktisk (aldri sett noe mer jalla, men gøy, dèt var det :grin:)

 

Alternativt; Finn deg en blikkplate eller lignende. Kobber eller Aluminium er best. ALU anbefales da dette ikke korroderer. Selv om kobber leder bedre- Legg denne mellom sponplata og HK. (mind you, ikke la den komme i kontakt med noen loddepunkter[fzzzt; død], plata må bare være i berøring med de skruene som HK vanligvis står på). Da får du jording... Bare pass på at samme plate må kobles til PSU (skrues til PSU, eller med en ledning)

 

Det skal gå fint uten jording, da men... Alltids best å ha det. Støy inn på HK er ikke helt sunnt...

Lenke til kommentar

Du trenger ikke jording. Her snakker vi om likestrøm + og - hvor + er spenningen og - er 0 V. PSU blir jordet gjennom strømkabelen. Jeg vedder på at mange der ute har maskinen koplet til en ujordet kontakt og da er IKKE pc´n jordet. Men funker maskinen JA! Jeg kan ikke alle EL forskrifter, men jeg tror det har kommet et krav om jordet kontakter i de fleste rom i huset om ikke alle nå. Før var det bare i kjeller og våtrom. Soverom, stue osv har de fleste av oss IKKE jordet kontaker, så de fleste av oss har ikke jorded sin PC.

 

Eneste forbindelsen maskina kan ha til jord er jo via power kabelen. Eller?

 

Viktig det som blir skrevet over her med at du har kontakt mellom monteringsplata og PSU. Det blir en intern forbindelse i kabinettet. Men fortsatt ikke riktig og kalle denne jording. Jording får du ikke før kabelen sitter i en jordet kontakt!

 

_________________

Athlon XP 1600+

MSI K7T PRO2

MSI Geforce 4 460 64 MB DDR Ram

512 MB DDR Apacer PC2100

Chieftec kabinett 340 W PS

2 x 80 GB Western Digital

Plextor 24x40x10 Cd brenner

Pioneer 106s DVD spiller

http://www.cyprez.no

 

[ Denne Melding var redigert av: Cyprez på 2002-09-28 21:30 ]

Lenke til kommentar

bra prosjekt!

det er ikke jording du trenger, men du må eliminere potensial forskjell mellom komponentene..

(en slags intern jordings løsning)

 

alle komponenter bør kobles sammen med en kabel.

fra PSU (chassis) til HK ( skruhull eller lignende)

osv. husk at alle metall deler bør "jordes" også..

 

lykke til!

 

[ Denne Melding var redigert av: mariusbm på 2002-09-28 22:17 ]

Lenke til kommentar

Den 2002-09-28 22:14, skrev mariusbm:

bra prosjekt!

det er ikke jording du trenger, men du må eliminere potensial forskjell mellom komponentene..

(en slags intern jordings løsning)

 

alle komponenter bør kobles sammen med en kabel.

fra PSU (chassis) til HK ( skruhull eller lignende)

osv. husk at alle metall deler bør "jordes" også..

 

lykke til!

 

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: mariusbm på 2002-09-28 22:17 ]</font>

 

hvorfor? forhindre overslag?

Lenke til kommentar

Den 2002-09-28 21:25, skrev Cyprez:

Du trenger ikke jording. Her snakker vi om likestrøm + og - hvor + er spenningen og - er 0 V. PSU blir jordet gjennom strømkabelen. Jeg vedder på at mange der ute har maskinen koplet til en ujordet kontakt og da er IKKE pc´n jordet. Men funker maskinen JA!

___________________________________________________

 

Er nok ikke helt riktig det Cyprez skriver her. Fra strømforsyningen får man + - 12V og + - 5V mens jordings punktet er 0V (dual supply, eller symetrisk strømforsyning på norsk).

Den jordingen som er i strømforsyningen er i hovedsak til for å forhindre at man får strøm i seg dersom 230 Volten kommer i kontakt med chassiset å kalles på engelsk ground earth, mens den jordingen vi snakker om på hoved kortet er signal jord (ground signal, eller 0 punkt i +-12V og +-5V). Signal jordingen bør man nok være nøye med å koble til. Det kan man oppnå ved å montere hovedkortet på en ledende metall plate med de festnings punktene som er på HK og trekke en ledning fra metall platen til chassiset på strømforsyningen. Systemet vil nok virke "uten" signal jord også, men kan nok fort bli ustabilt grunnet potensial forskjell i jordingspunktene. Alle komponentene er jordet via kretskort banene i hoved kortet men disse banene er ganske tynne å har av den grunn en ganske stor resitans (kanskje 0.5-1 ohm fra yttersidene av HK) som vil gi en potensial forskjell mellom jordings punktene --> ustabilitet.

Lenke til kommentar

takk til alle for lange og gode svar.

 

til toredenstore:

du trekker en konklusjon hvor du mener at det blir ustabilt og kun jorde komponente via HKet. Synes du da at jeg skal lodde en ledning fra alle komponentene til metallplata??

 

ps: gleder meg til å begynne på prosjektet, skal legge ut bilder når jeg er ferdig.

Lenke til kommentar

Du trenger nok ikke nødvendigvis å lodde legninger fra komponentene, men hvis du fester hovedkortet til metallplaten via ledende skruer (tilsvarende måte som HK festes til et vanlig kabinett) skulle det gjøre nytten. Videre ville jeg nok også ha sørget for at fronten på instikks kortene (PCI/ISA/AGP)får kontakt med "bunn platen". Da holder det å feste en ledning fra bunnplaten til chassiset på strømforsyningen... Videre er det ikke selvsagt at systemet blir ustabilt selv om du ikke jorder alle forbindelser, men jeg har opplevd at det skjer. Et system med mange jordsløyfer med litt potensial forskjell kan ofte årsake oscileringer (svingniger) som igjen vil forstyrre systemet (sagt litt enkelt)...

Lenke til kommentar

Er nok ikke helt riktig det Cyprez skriver her. Fra strømforsyningen får man + - 12V og + - 5V mens jordings punktet er 0V (dual supply, eller symetrisk strømforsyning på norsk).

 

 

Likestrøm er alltid +/- 0V er fellse for 12V og 5V Det er + spenningen som varierer. En strømforsyning med 220 V inn....blir tranformert til 12 og 5 volt i samme trafo med felles 0V.

 

som flere skriver her. Den interne forbindelsen er viktig. Men IKKE begynn å sett en kabel på hvert komponent. Det blir fort krøll for deg. Få tak i ei metallplate som du fester det i. Skru fast med HK med avstandshylser som det følger med når du kjøper et kabinett (eller noe lignende) Ta en kabel fra metallplaten til PSU. Det holder!!!!

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-29 09:20, skrev Cyprez:

Er nok ikke helt riktig det Cyprez skriver her. Fra strømforsyningen får man + - 12V og + - 5V mens jordings punktet er 0V (dual supply, eller symetrisk strømforsyning på norsk).



Likestrøm er alltid +/- 0V er fellse for 12V og 5V Det er + spenningen som varierer. En strømforsyning med 220 V inn....blir tranformert til 12 og 5 volt i samme trafo med felles 0V.



 

_____________________________________________________

 

Joda, likestrøm er jo selvfølgeli alltid + eller -! Mente bare at man fra strømforsyningen får levert både +12V og -12V samt +5V og -5V der GND punktet er 0 punktet.

eks:

+5V ---------------

GND ---------------

-5V ---------------

 

+12V ---------------

GND ---------------

-12V ---------------

 

Det er denne GND (jording) forbindelsen som er viktig i denne sammenhengen (kalles for øvrig common ground system). Om jordingen til slutt ender i en jordet kontakt eller ikke er ikke av avgjørende betydning for annet en om du er beskyttet fra 220 volten eller ikke ved jordingsfeil i chassiset på PCen...

Oppsummert:

Jordingen i PCen går i Chassiset. Fra chassiset går den ut til jordingen på stikk kontakten (i de aller fleste PCer er dette samme forbindelse). Mellom jordingspunktet får man fra power supplyen + og - 5V samt + og - 12V. Om du monterer HK et på en metall plate med de forlengelses skruene på samme måte som i et vanlig kabinett, vil metall platen fungere som common ground og du vil ikke bli plaget av ustabilitet som følge av poensial forskjeller i jordingspunktene. Husk å koble PSU'en til metallplaten :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...