Gå til innhold

Hva kan man få i lønn på en supportjobb?

Anbefalte innlegg

Fikk du den jobben der du foreslå lønn? var det 1. gangs intervju?

7355987[/snapback]

det har vært på førstegangsinterju ja. Har en jobb nå med cirka den lønnen.

Editert av moderator. Det holder med én quoting :)

til moderator som redigerte innlegget mitt: for å holde tråden i hva en svarer på kan det være en fordel med iallefall en til.

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis man forventer det og ikke får det, så er det jo likevel tåpelig å si noe annet enn forventet - siden man da aldri vil oppnå å få den lønnen.

7359498[/snapback]

greit nok. men i en stilling hvor det er vanlig med pluss/minus 300000 i lønn er det da rimelig å si en forventer mellom 350000-40000? da vil en kunne risikere å prise seg ut av interjurundene....

Lenke til kommentar
Erfarenhet har jag, 3år högskola, 4år sammanlagd erfarenhet som PC-tekniker, samt sista halvan som driftsansvarig på ett dataföretag.

Pluggade programmering i 2år men startade eget efter det, nu går företaget inte bra och behöver jobb snabbt, och ett enkelt jobb.

Dom behöver ett antal och jag tror jag får jobbet, men tackar nej om lönen är 250000kr/året, låter detta vettigt att ha det som riktlinje?

7355070[/snapback]

Da er ikke 300 000kr mye å forlange. Heller lite :) Har du gode referanser?

7356123[/snapback]

Jag skulle bli väldigt glad om dom ringde mina 2 tidigare arbetsgivare.

Hade också väldigt goda betyg när jag studerade.

Lenke til kommentar

En grei strategi kan være å finne ut hva som er snittet for folk med tilsvarende utdannelse som deg. Finn deretter snittet for folk i tilsvarende stilling. Da har du noe å gå ut fra, legg deg et godt stykke over snittet for stillingen dersom de spør deg om forventninger om lønn, men ikke vær bastant, gi uttrykk for litt usikkerhet ved å si f.eks: "tja, en ca [beløp] ville være passende basert på utdannelse og erfaring". Disse beløpene burde være tilgjengelig dersom du er medlem av en arbeidstakerorganisasjon for din utdannelse.

En arbeidsgiver vil sjelden gi deg på båten av høye lønnsantydninger alene, så sant du ikke virker for bastant eller arrogant.

Kjenner selv til et eksempel på at en nyutdannet krevde 490 000, endte opp på 430 000. Snittet for tilsvarende nyutdannede var da 330'-360'. Et særtilfelle da man normalt ikke forhandler om lønn som nyutdannet, men det er mulig å legge seg høyt om man har forhandlingskort. F.eks. erfaring fra samme bedrift, relativt få andre kandidater, relevant utdannelse.

Edit: Det er vanskeligere å forhandle seg til høyere lønn enn markedslønn i store selskaper fordi de gjerne har mer informasjon om markedslønnen og tilgang til flere kandidater.

Endret av cybirg
Lenke til kommentar
Edit: Det er vanskeligere å forhandle seg til høyere lønn enn markedslønn i store selskaper fordi de gjerne har mer informasjon om markedslønnen og tilgang til flere kandidater.

7361264[/snapback]

Nå for tiden er det vanskelig å gå tak i IT-folk, noe som gjør at du kan gå over standard markeds-verdi, selv i store bedrifter...

Lenke til kommentar

7361264[/snapback]

Nå for tiden er det vanskelig å gå tak i IT-folk, noe som gjør at du kan gå over standard markeds-verdi, selv i store bedrifter...

7361767[/snapback]

Dette gjelder i hvert fall for Oslo, men ikke nødvendigvis i andre byer? Jeg kjenner desverre ikke til hvordan markedet er i andre byer i dag.

Lenke til kommentar

7361264[/snapback]

7361767[/snapback]

Det er jeg fullstendig klar over, men det endrer ikke det at store bedrifter ikke kan være lønnsledende i samme grad og og derfor ikke gir løft langt over "gangs" markedslønn. Men knappheten er en faktor som gir bedre forhandlingsgrunnlag, mens størrelsen er en faktor som drar ned lønnen. Hvilken effekt som er størst blir et empirisk spørsmål.

Hvordan er det forresten med forholdet på knappheten mellom bachelorkandidater og masterkandidater innenfor IT?

Er det mangel på folk med utdannelse innenfor IT? Eller er det kun ingeniører, evt kun sivilingeniører og master i IT det er knapt om? Ser på forumet her at det er folk med master i IT som ikke har jobb...

Endret av cybirg
Lenke til kommentar

cybirg: Må si meg delvis enig med deg.

Det er stor mangel på folk med spesialkompetanse. Generell kompetanse er det mange som har. Erfaring er også et viktig stikkord her; les jobbannonser for IT-relaterte stillinger, så ser du at det er folk som er dyktige innen for et smalt område man er ute etter.

Supportstillinger krever derimot generell kompetanse, og der er det ingen problemer med å få tak i folk. Dermed er det heller ingen særlig mulighet til å forhandle seg frem til noen superlønn. Det står alltid en flokk andre bak deg som er villige til å jobbe for lavere lønn - og dette kan være arbeidsledige som har større kompetanse og erfaring enn hva du selv har.

I firmaet jeg jobber i er det mange titalls supportrelaterte stillinger, og tusenvis av stillinger som krever spesialkompetanse innen et snevert felt. Sistnevnte krever til dels liten generell kompetanse, mens selve arbeidsområdet krever at man er spesialist på "sin ting". Det er mange som er vanvittig flinke til å utvikle uhyre kompliserte systemer, men som likevel sliter med å bruke windows. Disse spesialistene tjener temmelig godt, mens supportmedarbeiderne tjener heller dårlig.

Lenke til kommentar

Mon tro om det er fordi generell support ikke tiltrekker seg de dyktige medarbeiderne, eller bare en knapphet på IT-utdannede som ikke er overkvalifisert til support? Dett blir vel OT.

Men til trådstarter så vil jeg som darkness| anbefale deg å være ærlig mht hva du mener din markedsverdi er. Du kan likevel tillate deg å gå litt opp uten at det normalt vil gjøre at du blir hektet av kroken...

Endret av cybirg
Lenke til kommentar
Mon tro om det er fordi generell support ikke tiltrekker seg de dyktige medarbeiderne, eller bare en knapphet på IT-utdannede som ikke er overkvalifisert til support? Dett blir vel OT.

7362555[/snapback]

Godt poeng der. Jeg vil likevel tro at folk har misforstått litt sin egen verdi når de tror de er for verdifulle til å sitte på generell support. Viktigste er å gjøre en god jobb og sørge for å få en fot innenfor døra. Derifra kan mulighetene være mange.

Lenke til kommentar
Godt poeng der. Jeg vil likevel tro at folk har misforstått litt sin egen verdi når de tror de  er for verdifulle til å sitte på generell support. Viktigste er å gjøre en god jobb og sørge for å få en fot innenfor døra. Derifra kan mulighetene være mange.

7363579[/snapback]

det er litt sånn jeg har tenkt med den jobben jeg har nå. den jobben jeg har per idag er ikke helt drømmejobben men den funker og siden det er såpass stort sted satser jeg å hoppe over på noe annet etterhvert

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...