Gå til innhold

Magix Movie Edit pro spørsmål

Anbefalte innlegg

Jeg har fått meg Magix Movie Edit pro, så det jeg lurer på er hvordan man kan gjøre slik at lyden på en sang man legger inn, dempes ned mot slutten. Og hvordan man kan få filmen til å fade ut (bli svart) mot slutten.

Edit: Lurer også på hvordan man kan splitte lyden og bilde fra hverandre?

Endret av xanonymx
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fading inn og ut, både lyd og bilde, foretas ved at en med musa trekker til side den lille firkanten som er ved starten/slutten av klippet på tidslinjen. En annen vei for lyd er å velge Volume Curve og Drawing Mouse Mode, og tegne volumkurven. Skal videobilde og lyd behandles hver for seg, må disse to skilles fra hverandre med Ungroup-knappen (Ctrl/M).

Høyreklikk i bilde- eller lydspor, og du vil finne en rekke muligheter. Prøv ut en del av funksjonene med en 'eksperiment-video', og du vil etterhvert ane hvilket utrolig verktøy du har anskaffet.

Høyreklikk på AB-merket (Magix ver. 10) som er i venstre side av et videoklipp, og du har en mengde overganger å velge mellom.

Ellers vil jeg anbefale deg å studere brukermanualen som følger med som PDF-dokument. Det er maaaaange ting å sette seg inn i med et nytt program. Lykke til!

Lenke til kommentar

Etter jeg har redigert en film og lagrer den som avi, samme som den orginale var. Så blir tar filmen større plass selv om jeg bare har klippet vekk scener. Filmen bli kortere, bilde (bredde og høyde) er like stort, men filmen tar større plass. Hvordan får jeg filmen til å ta mindre plass?

Lenke til kommentar

AVI-formatet er ikke noe 'fastspikret' format, det avhenger vel bl. a. av hvilken Codec som brukes. Men dette vet jeg ikke noe om. Men hvorfor skal du lagre som AVI-fil? Skal det tilbake til kamera til DV-tape, må du vel velge DV-AVI. Skal filmen vises på PC eller TV, og du ikke kan brenne til DVD, bør den vel lagres som MPG2 eller et annet format som passer til det. Du har flere valg: Quicktime, Win Media, Real Media og andre.

Lenke til kommentar

Det trenger ikke akkurat å være AVI, men det var det jeg brukte. Jeg har prøvd andre formater tidligere når jeg gjorde meg litt kjent med programmet, men de tok også stor plass. Jeg har tenkt å ha filmen på PC-en.

Kvaliteten på bilde ble veldig dårlig på filmen jeg lagret som AVI, uansett om jeg komprimertet eller ikke. Men jeg skal ta og prøve å lagre den som MPEG.

Lenke til kommentar

1 times AVI video fra kamera fyller ca 13 GB, og lagret som MPG2 (VOB på en DVD) blir den vel rundt 3,5 GB.

Når kvaliteten på bildet ble veldig dårlig ved lagring, forstår jeg ikke dette, dersom du ikke ha endret på innstillingene ved innlesing eller lagring.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke tatt film fra kamera, jeg har lastet ned mange filmeklipp av forskjellige ting og har lagt de inn slik at jeg får fine overganger og tekst mellom klippene.

Når jeg la inn tekst som skulle rulle over filmen, så ble denne teksten nesten umulig å lese fordi den ble så dårligkvalitet.

Jeg regnet med at kvaliteten kan bli litt dårlig siden at hver gang man redigere noe så mister det kvaliteten, men at det skal bli så mye dårligere.

Dette er jo et proft program så det burde være bedre enn dette. Er der andre gode programmer som er å anbefale, hvis jeg skal skaffe meg et nytt?

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det skyldes programmet at du er så misfornøyd, men at de nedlastede filene du steller med ikke holder mål kvalitetsmessig, eller at de ikke egner seg til ny redigering. Hvilket format var de i f.eks. VHS-kvalitet har oppløsning 352 px i bredden, mens DVD-kvaliteten vi snakker om, har 720 px, m.a.o. ca 4 x så mye informasjon.

Lenke til kommentar

Har alle klippa same oppløysning som den ferdige filmen? Om sluttproduktet har større oppløysning (DV AVI har t.d. større oppløysning enn dei fleste klipp ein finn på nett) enn originalklippa, vil det seie at programmet har gjort klippa større, noko som vil føre til dårlegare kvalitet.

Men det kan jo berre vere at du har valgt innstillingar som gjev dårleg kvalitet uansett. Prøv å endre litt på innstillingane, t.d. setje opp bitrate o.l.

Og til ein pris på ca. 500kr so er det kanskje litt drøyt å kalle det eit proft program, sjølv om det har "Pro" i namnet. Kjenner ikkje til det sjølv, men tviler på at det er i nærleiken av program som Final Cut Pro og Xpress Pro. Ikkje at det er viktig. Programmet har sikkert nok funksjonar for dei fleste amatørar. Om du likevel vil vurdere andre program, kan guiden til redigeringsprogram vere ein god stad å byrje.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...