Gå til innhold

Netcom 60 prosent raskere på EDGE

Anbefalte innlegg

Kjøpte meg nylig en subsidiert Nokia 6230,

bundet til Telenor i et år. Noe av poenget mitt var å få en Edge telefon - raskere wap-surfing trodde jeg.

Resultat: Har aldri hatt så dårlig wap-hastighet. Av og til tar det så lang tid at jeg gir opp før siden kommer opp (etter 30 sek til 1 minutt).

Wap'ing var mye raskere og stabilt med T610 (uten edge), tilknyttet Netcoms wapnett.

Jeg bor i Bergen, men opplever det samme i Oslo.

Blir spennende å prøve Netcoms edge når bindingstiden er ute.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Artikkelforfatterne bør ta et matematikkurs! Det er jo bare å se på grafene at det ikke er over dobbel hastighet!

5888989[/snapback]

Vel. De 60 prosentene som er nevnt i overskriften er gjennomsnittet for alle testene, mens doblingen som er nevnt i ingressen er den høyeste differansen som ble registrert.

Lenke til kommentar
Vel, istedenfor å kople mobilen til pcen kan du jo også kjøpe en pcmcia-kort som har umts eller edge. ;)

5883714[/snapback]

Ja, men disse koster ifølge sjappa 3000 spenn (vanvittig nok), om de skal støtte både 3g og edge. Derfor kan mobil være greit alternativ.

AtW

5883832[/snapback]

netcom selger ett gprs/edge/umts-kort til 990,- om en tegner abbonement for 12 måneder, a 399...

https://netcom.no/bedrift/produkter/mobiltb...onnectumts.html

jepp, det er under bedrift, men kompis av meg fikk ordnet seg ett privat...

og jeg vurderer tilbudet selv. var prøveklut for NMT sitt nett (som ikke funka for min del under hele prøveperioden) og selv om det skal være dsl i sentralen så kan jeg ikke bestille meg det siden det er kluss på linja mellom her og sentral...

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar

Brukte Netcom EDGE i ca 1år sluttet i fjor når jeg fikk ADSL...

hadde 9kbps minuttpris første ukene, på slutten målte jeg 192kbps med maxpris, det var det ikke ille i bunn & grunn... (Bortsett fra at mobilen har hatt mange 1000timer oppkoblingstid å har fått en "dut-dut-dut-duuu" (modemlyd) i høytaleren når jeg snakker med folk i mobilen, mange mnd siden jeg har vært tilkoblett nå.... :p

Hastighetsforskjellene skyldes (lenge siden jeg fikk høre.) at foreksempel

1stk 3G antenne (si midt i oslo) har en max hastighet, om det er 1bruker tilkoblet får denne brukeren all bånnbredde (maxgrense såklart)

om 1000 brukere så maxes antennens hastighet, å hver bruker vil få lavere hastigheter en om de hadde vært ca alene på antennen...

Som kan trekkes til Netcom å deres utbygging nordover med masse ledig båndbredde på antennene...

( rett meg om jeg husker feil, eller om det er gjort endringer i strukturen siden i fjor. :) )

GO NETCOM.! :D

(er det blitt snakket noe om telenors telefonterror til x-kunder om å skifte tilbake.?

RIMELIG lei av denne terroren deres, både jeg å dama... :mad: )

Endret av Scorpioen84
Lenke til kommentar
Vel, istedenfor å kople mobilen til pcen kan du jo også kjøpe en pcmcia-kort som har umts eller edge. ;)

5883714[/snapback]

Ja, men disse koster ifølge sjappa 3000 spenn (vanvittig nok), om de skal støtte både 3g og edge. Derfor kan mobil være greit alternativ.

AtW

5883832[/snapback]

netcom selger ett gprs/edge/umts-kort til 990,- om en tegner abbonement for 12 måneder, a 399...

https://netcom.no/bedrift/produkter/mobiltb...onnectumts.html

jepp, det er under bedrift, men kompis av meg fikk ordnet seg ett privat...

og jeg vurderer tilbudet selv. var prøveklut for NMT sitt nett (som ikke funka for min del under hele prøveperioden) og selv om det skal være dsl i sentralen så kan jeg ikke bestille meg det siden det er kluss på linja mellom her og sentral...

5889714[/snapback]

Hmm et prismessig mer gunstig tilbud ja, men netcoms EDGE-dekning på østlandet virker jo mildt sagt sporadisk, og litt usikker på 3g, det står jo at det er 3g, men bare "utendørs", inne i bil er det dårligere dekning, og inne i hus blir vel mye av det samme.

AtW

Lenke til kommentar
og umts sliter vist generellt med signalstyrken når det kommer en eller annen vegg i veien (hallo, hvilket geni fant på å lage en mobilstandard med det problemet?).

5894132[/snapback]

hehe, ja tengte akkrat det samme når jeg fikk høre hvordan den "supre 3g" virker... Eller rettere sagt IKKE virker.... :tease:

Siden det kom å til nå har 3G vært en gedigen vits.! Jeg ønsker å se den dagen 3g er noe alle har å er en praktisk ting... Joda, om man er enkelte steder å alene på senderen så har man en grei internettlinje, (men får jo nesten 200kbps på edge også)

" 3G, for den som sitter ute i hagen med pc 50meter fra en utms-antennemast... "

Lenke til kommentar

Herregud.. Mye tull som blir sagt her.

Grunnen til at man får "mindre" kbps med telenor en netcom er rettogslett routinga til de forskellige firmaene..

Test "kbps" opp mot en server hos telenor.

og gjør det samme med en netcom server.. så vil du se at forskjellene er små.

Hvem vet hvilke land telenor mobil pakkene går igjennom. Kansje en test mot en av nøkkelserverne til både telenor og netcom, så får vi se..

Sammenligner dette med at med en 4mb fra NGT får jeg 18ping til VG..

og med 4mb telenor får jeg 11ping..

Men får fine hastigheter på f.eks itavisen. Der hvor begge har samme routing

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...
Telenor har så vidt jeg vet vunnet samtlige trykkte tester av mobilt bredbånd (HSDPA så klart) fremfor NetCom, mye grunnet langt høyere kapasitet.

Det var jeg ikke klar over. Setter pris på om noen har lenker til sider som omtaler dette, helst praktiske tester og ikke kun teoretisk kapasitet.

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...