V-by Skrevet 18. april 2006 Del Skrevet 18. april 2006 Det er da Biip.no som sender ut mailene ettersom jeg har sett... "[email protected]" da kan de da for fa'n ikke skylde på MS! Jeg har aldri hatt noe med Biip å gjøre, og da skal jeg for faen ikke ha noe mail fra de i det hele tatt. Lenke til kommentar
Jørnan Skrevet 18. april 2006 Del Skrevet 18. april 2006 Men jeg har merket av for "Bare medlemmer i tillatelseslisten kan se min status og sende meg meldiger". Er det lov siden jeg har haket av for den da? 5943993[/snapback] M$ gjør ikke noe ulovlig, du er jo så gal at du oppgir både brukernavn og passord til biip-skiten. E-posten de sender ut er pur spam, ingen mottakere har noengang sagt ja til å motta slik tøys. 5944028[/snapback] Hvor står det at jeg har oppgitt brukernavn og passord? Jeg har aldri gjort det! Lenke til kommentar
Zerblat Skrevet 18. april 2006 Del Skrevet 18. april 2006 Hvor står det at jeg har oppgitt brukernavn og passord? Jeg har aldri gjort det! 5944850[/snapback] Beklager, antok bare at du brukte denne tjenesten. Lenke til kommentar
Jørnan Skrevet 18. april 2006 Del Skrevet 18. april 2006 Nei, vil ikke støtte finden! Hehe... Men siden jeg har sendt en e-post til dem der jeg ikke gir dem lov til å gi ut min MSN informasjon, må de overholde den? Det er tross alt jeg som har rettigheter på informasjoen Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 18. april 2006 Del Skrevet 18. april 2006 (endret) hvorfor har du rettigheter på den informasjonen da? har du fått ms til å skrive under en frivillig kontrakt der du setter de til ansvar for å holde din brukerinfo hemmelig? de har vel ingen interesse av å dele ut denne infoen til hvem som helst uansett, hvis de kan da... og hvorfor er det så viktig for deg at ingen andre skal vite hvem du har på msn lista di og hvem du har blokkert? tror ikke du har noen rettigheter her, det blir egentlig bare teit å snakke om rettighetern. msn er gratis og det er ingen tvang å bruke det, liker du det ikke, bruker du det ikke. mye tull her kanskje, skal gå å legge meg nå... legger ved msn sin EULA, så får de lese den de som vil... det gikk ikke... daen heller assa.. der gikk det Endret 18. april 2006 av jalejale Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 18. april 2006 Del Skrevet 18. april 2006 (...) Du har ikke rett til å bruke Tjenesten på en måte som er lovstridig. Du har ikke rett til å bruke Tjenesten til å sende eller motta meldinger eller materiale som er upassende eller som bryter Microsoft eller andres immaterielle rettigheter. Eksempler på meldinger eller materiale som ikke er tillatt er: (...) · Bruke, laste ned eller på andre måter fremstille eksemplarer (kopiere) eller fremskaffe for en tredjepart (med eller uten vederlag) (i) oversikter over brukere av Tjenesten, (ii) informasjon om brukere av Tjenesten eller (iii) informasjon om bruk av Tjenesten. (...) · Bruke deler av Tjenesten til å innhente eller på andre måter samle inn informasjon om andre, inkludert e-postadresser. Ser ut som Biip bryter minst to punkter der. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 19. april 2006 Del Skrevet 19. april 2006 (endret) Jeg sende en mail, angående mailen jeg fikk, fikk kjapt svar å... "Hei, og takk for din epost vedrørende Biip.no's MSN Blockchecker. Mange av spørsmålene dine har vi besvart i vår infotekst om Blockcheckeren, og vi ber deg derfor om å besøke følgende internettside for fullstendig informasjon om denne tjenesten: http://www.biip.no/default.aspx?section=ar...s&name=blockfaq Mvh, Biip.no Kundeservice :-) Jeg sendte bare ett spørsmål, sikkert noe automatis svartull. For å skape størst mulig åpenhet rundt denne prosessen, samt ivareta personvernet i størst mulig grad, så sender vi i ettertid ut et tips per epost til de som har blitt sjekket - på vegne av den som sjekket sin "block-status" på deres kontaktliste. Vi røper dog aldri hans/hennes identitet; og etter å ha sendt ut tipset per epost, slettes all personlig informasjon vi har lagret. Dette tipset sendes kun én gang til hver epost-adresse; selv om flere av dine MSN-kontakter senere også sjekker deres status på din MSN-liste - og det gjøres helt og holdent på vegne av "Person A". Men jeg har da for faen ikke godtatt å få noen mail. Og mailen kommer fra en adresse hod Biip.no Edit: Noe gæli i quotinga... Endret 19. april 2006 av tu30r6 Lenke til kommentar
ⅵdar Skrevet 19. april 2006 Del Skrevet 19. april 2006 (endret) Nå har jeg fått enda en av disse. denne gangen på en annen adresse Endret 19. april 2006 av premium Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 19. april 2006 Del Skrevet 19. april 2006 I tillegg må de jo beholde alle e-postadressene i en database... hvordan skal de ellers vite hvem de har sendt e-post til allerede eller ikke? De sier jo at alle får e-posten kun én gang, og en måte må de jo sjekke opp dette på. Kan vi virkelig vite at de aldri kommer til å benytte adressene i denne databasen noen gang? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 19. april 2006 Del Skrevet 19. april 2006 I tillegg må de jo beholde alle e-postadressene i en database... hvordan skal de ellers vite hvem de har sendt e-post til allerede eller ikke? De sier jo at alle får e-posten kun én gang, og en måte må de jo sjekke opp dette på. Kan vi virkelig vite at de aldri kommer til å benytte adressene i denne databasen noen gang? 5949366[/snapback] Godt poeng, det har jeg ikke tenkt på engang. Forresten, er det noen som har litt tilbakemeldinger på de to bruddene av MSNs EULA jeg nevnte? Kan man melde Biip til forbrukerrådet på grunnlag av at de faktisk bryter EULAen (pluss at de sender ut mail mottageren aldri har godtatt (spam))? Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 19. april 2006 Del Skrevet 19. april 2006 jeg vil nå tro at man kan gå så langt å politianmelde dette. + datatilsynet må vel vite noe om dette, hva med å sende de en mail? og jeg ønsker egentlig klarhet i om det er mulig å sjekke om man har blokkert noen uten å logge seg inn på min msn... altså, går det ann å hente ut slik info fra databaser/servere hos microsoft? dette må MS kunne svare på... Lenke til kommentar
- mOtz^ - Skrevet 19. april 2006 Del Skrevet 19. april 2006 Herregud, folk har så jævli dårlig med å finne på navn altså... ...men vi ser jo hvor de får innspirasjon fra ... Lenke til kommentar
Idioteque Skrevet 19. april 2006 Del Skrevet 19. april 2006 Godt poeng, det har jeg ikke tenkt på engang. Forresten, er det noen som har litt tilbakemeldinger på de to bruddene av MSNs EULA jeg nevnte? Kan man melde Biip til forbrukerrådet på grunnlag av at de faktisk bryter EULAen (pluss at de sender ut mail mottageren aldri har godtatt (spam))? 5949498[/snapback] Jeg tviler på at brudd av EULA er god nok grunn til å klage. Men, om det også er ulovlig ifølge norske lover er det en helt annen sak. Lenke til kommentar
.Martin. Skrevet 19. april 2006 Del Skrevet 19. april 2006 (endret) Jeg får faktisk: Du kan vinne en "I LOVE BIIP"-tskjorte på WAP.biip.no! Under HVER eneste SMS som en venn av meg sender Skal jeg ta dette som spam og sende en sur e-post? Endret 19. april 2006 av spooker Lenke til kommentar
Jørnan Skrevet 19. april 2006 Del Skrevet 19. april 2006 Jeg er iallefall lei biip.no nå, og har sendt en klage til forbukerombudet. Blir spent på resultatet av det Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 19. april 2006 Del Skrevet 19. april 2006 (endret) jeg sender mail til datatilsynet nå, angående lagring av adresser... edit: da mangler vi bare en mail til microsoft norge for å spør om det er mulig å sjekke blokkeringstatus til kontakter via web-sider... aner jeg en dugnad... Endret 19. april 2006 av jalejale Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 21. april 2006 Del Skrevet 21. april 2006 da har jeg fått svar, både fra biip (standarsvar, er postet et annet sted i posten, var bare en link) og fra datatilsynet. her er mailen jeg sendte: Hei! For noen dager siden mottok jeg en mail fra biip.no (biip), mailen kom som et resultat på at noen hadde brukt en av biip sine online tjenester. [Tjenesten kalles MSN blockchecker og er en tjeneste slik at AA kan se om noen på AA sin kontaktliste i MSN har blokkert vedkommende, og biip sender ut en mail til alle på AA sin kontaktliste om at sjekken er utført av en annonym bruker]. Det stod også at dette tipset om at noen sjekket MSN blokkerings-status bare kom en gang, uansett om flere sjekker ble utført. Spørsmålet blir som følger: Har biip lov til å lagre min e-post adresse uten videre? Om dette er spam, og hva som kan gjøres med det, blir en sak for en annen instans enn datatilsynet kanskje. Men ettersom denne beskjeden bare kommer en gang, så må min e-postadresse lagres i et register/database. Jeg vet at det er mange som lurer på dette (+ det med spam). Jeg har aldri noen gang hatt noe kontak med biip. Merk: Denne mail og deres svar vil bli lagt ut på hardware.no sitt forum. (Gi beskjed hvis jeg ikke skal gjøre det) SVARET ER DETTE: Det vises til Deres e-post av 20. april 2006. Datatilsynet har mottatt en rekke henvendelser angående denne tjenesten, og tilsynet vurdere om saken bør følges opp overfor biip.no. Med hilsen Jørgen Skorstad altså meget tynnt svar ra datatilsynet. dette tar jeg som et signal på at de har dette i søkelyset, og vil ikke kommentere noe mer ettresom de er på et "etterforsknings-stadie". De skriver jo også at de har mottatt mange hendvendelser angående dette... dette er bare antagelser fra min side da Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 21. april 2006 Forfatter Del Skrevet 21. april 2006 Hmm ... svaret overraskere meg ikke. Biip ligger i bestefall i en gråsone her ved lagringen av mailadressene. Spam ER det (§2b i markedføringsloven), så det er egentlig ikke mye å lure på. Lenke til kommentar
Fisker Skrevet 6. mai 2006 Del Skrevet 6. mai 2006 Det stod om dette i dagens VG. MSN Norge vurderer søksmål. Hurra. Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 6. mai 2006 Del Skrevet 6. mai 2006 og her er essensen idet vg skriver som vi intresserer oss for (og det er vel å gruse biip) hirr hirr.. Tilbudet, som kalles MSN Blockchecker, har ingen aldersgrense, og personopplysningene blir overlevert uten godkjennelse fra barnas foresatte. - Det er spesielle regler for hvordan personopplysninger til mindreårige skal behandles. Vi ser svært kritisk på denne saken, og vil kontakte Datatilsynet, Forbrukerrådet og Politiet for å undersøke lovligheten i denne saken, sier Staksrud. Hun mener tilbudet minner om «phishing» og spamvirksomhet. VG har fått henvendelser fra barn som reagerer med avsky på tilbudet. Biip.no er en tjeneste utenfor MSN-systemet, og det er svært uklart hvordan de innsamlede personopplysningene blir hentet inn, oppbevart og eventuelt slettet. MSN Norge vurderer å gå til søksmål mot biip.no. Selskapet har fått henvendelser fra brukere som tror det er MSN som står bak tilbudet. - Denne blockchecker-tjenesten er smakløs og i strid med vilkårene for bruk av MSN. Vi har gitt klar tilbakemelding om at vi ikke ønsker denne tjenesten, sier Benedikte Løvdal, leder i MSN Norge. Hun advarer brukerne på det sterkeste mot å gi passord og brukernavn til nettstedet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå