Gå til innhold

Heter det "legger" eller "lagger"?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ordet lag er engelsk og meiner det er ein variant av netlag som betyr ein forsinkelse i forbindelse med for eksempel din kommunikasjon med ein server.

Lagg, legg, eventuelt lagge og legge er fornorska versjonar av det engelske ordet lag og ingen av delane vil eg tru er meir korrekt enn den andre. Lagg er hakk i stavene på trekjørel der bunnen er felt inn.

Men lagg er nok det ordet som blir mest brukt og høyrest mest fornuftig ut.

Endret av zeph
Lenke til kommentar

Lagg kan også komme fra "laggard" og "lagging" som betyr "nølende, lat, trå, doven, langsom"

Oversatt til lyd, bilde og data blir det noe sånt som å "henge etter".

edit: med lyd, bilde og data mener jeg signaler generelt.

Endret av bobafett
Lenke til kommentar
selv sier jeg lagg som jeg har høy ping og hakking når jeg har lav fps, mange som ikke skjønner forskjell på det merklig nok, "det hakker enda fordet om jeg kjøpte nytt skjermkort!" :p

5883925[/snapback]

Hakking er det du ser selv; lag er generelt når du blir hengende etter i forhold til de andre, enten det er pga høy ping eller treg PC. Hakker det for deg, så lagger du sikkert også. :p

Lenke til kommentar
Hakking er det du ser selv; lag er generelt når du blir hengende etter i forhold til de andre, enten det er pga høy ping eller treg PC. Hakker det for deg, så lagger du sikkert også. :p

5884119[/snapback]

Faktisk ikke, husker jeg spilte farcry i nettverk på den gamle pcen min, da hadde jeg sikkert 10-15fps og den andre pcen hadde 30-40. jeg gikk glatt hos på den andre pcen, så høy ping og lav fps henger ikke sammen.

Lenke til kommentar

5884119[/snapback]

Faktisk ikke, husker jeg spilte farcry i nettverk på den gamle pcen min, da hadde jeg sikkert 10-15fps og den andre pcen hadde 30-40. jeg gikk glatt hos på den andre pcen, så høy ping og lav fps henger ikke sammen.

5884238[/snapback]

Det sa jeg da heller ikke. :p Jeg sa at hvis det hakker mye mer på PC-en din enn det gjør på de andres, så er det stor mulighet for at du blir hengende etter. Lag forårsakes enten av treg linje (evt opptatt linje = høy ping) eller treg PC/oppbrukte ressurser. Du trenger ikke ha høy ping for å lagge. Jeg gjentar: Lag er når du blir hengende etter i FORHOLD til andre du spiller sammen med. Samma hva som forårsaker det. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...