Gå til innhold

Vanskligste type spill å lage\programere?


Anbefalte innlegg

Til dere som har drevet med dette eller bare har en mening om det.

 

Hvilken type spill er vanskligst å lage\programere med tanke på grafikk\animasjon?

 

Jeg tipper det er fly simulator pga beveglsene går 360 grader hele tiden (dere forstår nokk hva jeg mener med litt god vilje hehe)

Endret av simalarion
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Flysimulatorer er ikkje så komplekse av mange grunnen.

Eit førstepersons skytespel er ganske komplekts pågrunn av mykje arbeid med collision detection, meir *levandes* animasjoner. Level of details er mykje vansklegare å jobbe med, spessielt sidan det blir mange lys og skygger rundt omkring.

 

Men kva som er mest vanskeleg å programmere er vanskeleg å sei, det kjem ann på kor teknisk spelet er.

Endret av siDDIs
Lenke til kommentar
Flysimulatorer er ikkje så komplekse av mange grunnen.

Eit førstepersons skytespel er ganske komplekts pågrunn av mykje arbeid med collision detection, meir *levandes* animasjoner. Level of details er mykje vansklegare å jobbe med, spessielt sidan det blir mange lys og skygger rundt omkring.

 

Men kva som er mest vanskeleg å programmere er vanskeleg å sei, det kjem ann på kor teknisk spelet er.

5883927[/snapback]

 

Morsomme spill er de som er vanskeligst å lage. ;)

 

Vet ikke helt hvilken "sjanger" som er vanskeligst, men noen spesielt tricky generelle områder er vel:

 

- Balanserte multiplayer-spill

- Spill med god AI

- Veldig åpne spill der spilleren har stor frihet (tar lenger tid å finne alle bugs i Oblivion enn i Tetris..)

Lenke til kommentar

Det vaskligste å programmere er vel god interaktivitet og god a.i.

grafikk blir vel ikke direkte programmert, da det er 3d modeller som blir importert til grafikk-motoren. Noe som også virker vansklig er å få en bra sammenhengende animasjon, f.eks et spark som blir avbrutt i et slåss-spill ser ikke alltid like velykket ut.

Det er heller ikke direkte vansklig å lage bra grafikk med masse lys-kilder osv, men det er værre å lage en motor som skal klare å rendre det i minst 30fps på nåtidens pcer.

Fysikk er heller ikke noe problem, da de setter bare en verdi på objektet og så tar fysikk-motoren over.

Oppsummering: a.i. interaktivitet og sammenhengende animasjon er vel noe av det vanskligste/knotete TROR jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...