Gå til innhold

Hva er din tro?


Hva er din tro?  

1 007 stemmer

  1. 1. Hva er din tro?

    • Buddhisme
      15
    • Kristendom
      205
    • hinduisme
      4
    • islam
      17
    • jødedommen
      3
    • Bahá'í
      6
    • Ateist
      493
    • Agnostiker
      176
    • New Age
      46
    • Andre som ikke er nevnt
      42


Anbefalte innlegg

Fikser ikke psykiske problemer gjennom å tro. Det kan gi midlertidig lindring, i likhet med medisiner, men retter ikke opp i årsaken.

 

Ifølge Gestalt-psykologien, så jo. "Tenk positivt" og sånn. Funker for noen, i alle fall. Hell, selv akupunktur, homeopati og helbredelse funker for noen.

Nå er vi inne på psykologi, og ikke religiøs tro i den forstand (da tenker jeg lindring forårsaket av Gud eller noe sånt). Grunnen til at jeg sier det sånn er at (jeg tipper) de færreste religiøse ville ha attributert eventuelle positive effekter av sin tro til psykologi. Det at religiøs tro har positive bieffekter er det ingen tvil om, det er jo derfor folk er religiøse i utgangspunktet. Kunne man bare ha separert akkurat dette fra alt det andre tullet som religioner drasser med seg, sier nå jeg.

 

Placebo er en helt annen diskusjon og det får man vel ta opp det i en annen tråd. :)

Endret av TrondH86
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser på meg selv som ikke religiøs. Men.... Det er noen få enkle spørsmål vi kan stille oss, så skjønner vi jo at det finnes mer mellom himmel og jord en vi kan begripe.

 

Hvor starter/ender verdensrommet ?

Hvor lenge har det eksistert ?

 

Dette gjør, i alle fall med meg, at jeg skjønner at det finnes noe hinsides.... Jeg tror, men kansje på min egen religion. En slags "gjør mot andre det du vil andre skal gjøre mot deg" ??

 

egon

Endret av egon08
Lenke til kommentar
Hvor starter/ender verdensrommet ?

Hvor lenge har det eksistert ?

 

Skal me følge The Big Bang teorien så utvider universet seg enda. Men det utvider seg i lysets hastighet, dermed blir det umogleg for mennesket å sjå kva som er i enden av universet. Enden er ikkje konstant, den forandrar seg for fort til at me kan finna den. Utenfor grensa vil det teoretisk sett ikkje eksistera noko som helst, verken tid eller rom.

 

Igjen, om me skal følga The Big Bang så har universet eksistert i ca. 13G år.

 

 

Me kan jo selvfølgeleg gjer som dei gjorde for lenge sida, skulde alt som me ikkje finn ein forklaring på på noko overnaturleg.

 

 

Personleg er eg altså ateist, eg trur ikkje på nokon gud eller anna form for overnaturleg skapning. Alt har ein logisk forklaring. Det at me ikkje har ein forklaring på det enda betyr ikkje at den ikkje finnest.

Lenke til kommentar
Hvor starter/ender verdensrommet ?

Hvor lenge har det eksistert ?

 

Skal me følge The Big Bang teorien så utvider universet seg enda. Men det utvider seg i lysets hastighet, dermed blir det umogleg for mennesket å sjå kva som er i enden av universet. Enden er ikkje konstant, den forandrar seg for fort til at me kan finna den. Utenfor grensa vil det teoretisk sett ikkje eksistera noko som helst, verken tid eller rom.

 

Igjen, om me skal følga The Big Bang så har universet eksistert i ca. 13G år.

 

 

Me kan jo selvfølgeleg gjer som dei gjorde for lenge sida, skulde alt som me ikkje finn ein forklaring på på noko overnaturleg.

 

 

Personleg er eg altså ateist, eg trur ikkje på nokon gud eller anna form for overnaturleg skapning. Alt har ein logisk forklaring. Det at me ikkje har ein forklaring på det enda betyr ikkje at den ikkje finnest.

 

Forsåvidt enig, men nå er nå The Big Bang bare en teori også da. Dette med universet kan vel egentlig aldri finnes ut av tror jeg...

Men det slår meg at alt er bydg opp av kjerner med objekter sirkulerende rundt. Enten det er snakk om elektroner og atomer, eller soler og planeter. Og faktisk galakser.... Kansje vi bare er et lite elektron i et stort spill.... Mulig vi i noen små støvkorn på gulvet vil kunne finne nye universer. Eller kansje vi bare er en del av et elektron som er en del av stolen en annet levende vesen sitter på ??

 

Tja, det er nå ikke det denne tråden dreier seg om, men så lenge det er ting som jeg ikke har muligheten til å forstå, vil jeg holde mulighetene oppe for at det er maaaange andre ting jeg ikke forstår. Såvel som åndelige, som faktiske....

 

egon

Lenke til kommentar

Er kristen selv. Er en lang historie hvordan jeg endte opp med denne overbevisningen, men til slutt så kunne jeg ikke lenger være uærlig når jeg hadde som ideal å søke etter sannheten, og fant ut at jeg ikke kunne bortforklare den Hellige Ånd som vitnet sammen med det kristne sa. Når de kristne fortalte om Jesus så var det ikke bare ord i det de sa, men også ånd.

Lenke til kommentar
Er kristen selv. Er en lang historie hvordan jeg endte opp med denne overbevisningen, men til slutt så kunne jeg ikke lenger være uærlig når jeg hadde som ideal å søke etter sannheten, ...

Er ikke personer som ikke har en kristen tro sannhetssøkende/ærlige mot seg selv da, mener du?

 

Ikke at du behøver å fortelle hele historien din, men jeg lurer litt på konkret hva du mener å ha oppdaget som utvetydig underbygger en eksakt gudstro. For eksempel, hva gjør troen din mer sannsynlig enn alle andre guddommelighetskonsepter?

Lenke til kommentar
Er kristen selv. Er en lang historie hvordan jeg endte opp med denne overbevisningen, men til slutt så kunne jeg ikke lenger være uærlig når jeg hadde som ideal å søke etter sannheten, ...

Er ikke personer som ikke har en kristen tro sannhetssøkende/ærlige mot seg selv da, mener du?

 

Ikke at du behøver å fortelle hele historien din, men jeg lurer litt på konkret hva du mener å ha oppdaget som utvetydig underbygger en eksakt gudstro. For eksempel, hva gjør troen din mer sannsynlig enn alle andre guddommelighetskonsepter?

 

Det er vanskelig å forklare på hvilket punkt jeg ble overbevist om at det var noe i kristendommen, men som sagt så skjedde det at jeg kom i kontakt med kristne og når hørte hva de snakket om så var det som sagt ikke bare ord i det de sa, det var også noe annet som jeg ikke kunne forklare, en tilstand jeg ikke hadde hatt i forbindelse med noe annet. Jeg merket at jeg "mot min vilje" ble fylt av ro og glede i forbindelse med dette, og at når jeg tok avstand fra det de fortalte om så mistet jeg denne tilstanden. Så etterhvert innså jeg at jeg ikke kunne påstå å være ærlig og likevel ta avstand fra det som åpenbart lå i kristendommen, så jeg prøvde ting som å be og lese bibelen og merket at dette gjorde at jeg igjen ble fylt av den samme roen. Så dette gjorde altså at jeg velger å kalle meg en kristen. Og når det gjelder det første spørsmålet ditt, så står det jo i bibelen at samvittigheten til hver enkelt av oss vitner mot oss om vi fornekter kristendommen, og man må altså være uærlig med seg selv for å kunne fornekte kristendommen. Grunnen til at enkelte fornekter kristendommen er også forklart med at de elsker denne verdenen mer en de elsker Gud. Og når det gjelder det andre spørsmålet ditt så har jeg undersøkt en rekke andre religioner, men ikke funnet det samme der - altså noe som jeg føler ikke kan bortforklares uten å være uærlig.

Lenke til kommentar

Lurer på om noen kan finne ut hva jeg tror på :p Jeg liker å tro at det finnes en Gud (ja, jeg ber til Gud på en katolsk måte) men fortsatt tror ikke at han skapte verden.. Som sagt, jeg gjør sånn katolsk tegn på brystet når jeg ber for noe( har sett at fotballspillere gjør det).... Jeg vet ikke helt hva jeg er : S

Lenke til kommentar
Eg kan bevisa at det fantes dinosaurar. Derfor trur eg på det.

 

Eg kan ikkje bevise at det finnes åndelege skapningar på jorda. Derfor trur eg ikkje på det.

 

 

 

 

''There is no such thing as ghosts''...

 

Sant nok at du kan bevise det, men du kan faktisk ikke si hvor gammle de er, dette måles med et eller aent som jeg ikke husker navnet på, dette påvirkes av trykk, hvis det er mye trykk på det over lengre tid vil det virke som om det er eldre. Og hvis vi ser rent bibelsk på det så, er historien slike, mennesket ble skapt for ca 5000-6000 år siden (hvis man da tolker årene som står i bibelen til å være år slik vi rekner dem i dag, og hvis det ikke er noe som er blitt utelatt eller "glemt") så begynte mennesket å synde og det kom en stor flom som dekket hele jordkloden, hvis du ligger på bunnen av vann som står høyt nok til å dekke hele jordkloden blir du utsatt for et ekstremt høyt trykk.

 

Jeg tror ikke på denne teorien selv, men jeg ville bare påpeke det.

Lenke til kommentar
Så du er enig i at det fantes dinosaurar. Det går jo i mot kristendommen, då Gud aldri skapte slike vesen?

Vel, i fare for å blir for kranglete så skal eg ikkje komma med meir av min tru. :)

 

Det står ikke noe i bibelen om dinosaurer, etter hva jeg vet står det heller ingenting om f.eks. giraffer eller pandaer eller spekkhoggere, men det må jo ikke bety at bibelen fornekter at disse tingene finnes?

Lenke til kommentar
Grunnen til at enkelte fornekter kristendommen er også forklart med at de elsker denne verdenen mer en de elsker Gud.

 

For å kunne "elske Gud" må man kjenne den. For at man skal kunne kjenne Gud, må Gud åpenbare seg for oss. Hvorfor gjør han kun det for noen, når alternativet for oss stakkars uopplyste er evig fortapelse?

 

sCuper: Radiometrisk datering er egentlig ikke lenger gjenstand for diskusjon, annet enn hos abrahamistiske apologeter som ønsker at det skal være feil. Her har du en kjapp innføring, her, her, her og her kan du lese deg grønn på hvor grundig og variert denne målingsmetoden er, men rosinen i pølsa er denne:

 

Radiometric Dating : A Christian Perspective

 

This paper describes in relatively simple terms how a number of the dating techniques work, how accurately the half-lives of the radioactive elements and the rock dates themselves are known, and how dates are checked with one another. In the process the paper refutes a number of misconceptions prevalent among Christians today.

Lenke til kommentar
Det går i mot kristendommen av den grunn at dei er meir enn 5000-6000 år gamle. Karbondatering meiner eg fastsetjer detta ganske så sikkert. Dei levde altså på Tellus før Gud skapte den...

 

Kan du vise meg et bibelvers som sier hvor gammel jorden er? Det eneste jeg kommer på er et vers der tidsberegning i bibelen gjerne må tas med en klype salt, siden "for Gud er en dag som tusen år og tusen år som en dag".

Lenke til kommentar
Det går i mot kristendommen av den grunn at dei er meir enn 5000-6000 år gamle.
Kan du vise meg et bibelvers som sier hvor gammel jorden er?

 

Nå er det ikke nødvendigvis samsvar mellom bibelen og kristendommen. Katolisismen, "den ekte kirken", fremhever jomfru Marias guddommelighet, selv om denne ikke er nevnt med et ord i bibelen.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...