Gå til innhold

Hva er din tro?

Hva er din tro?  

1 007 stemmer

1. 1. Hva er din tro?

• Buddhisme
      15
    • Kristendom
      205
    • hinduisme
      4
    • islam
      17
    • jødedommen
      3
    • Bahá'í
      6
    • Ateist
      493
    • Agnostiker
      176
    • New Age
      46
    • Andre som ikke er nevnt
      42

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Angående evolusjon så er det ikke borte vekk å finne tak i 'Origin of Species' av en viss Darwin og lese litt der.

For mer forståelse av evolusjonær biologi og hvordan evolusjon foregår kan bøkene til Richard Dawkins anbefales. Nå komer sikker noen til å komme med "han er jo religionsfiendtlig og bøkene hans fremstiller ikke ting slik de er" argumenter. Det får så være, jeg setter heller min lit til en som er kåret til en av verdens ledende intellektuelle og som har fått enormt positiv respons i vitenskapelige mijøer for sin forskning.

Det at han innehar tittelen "Charles Simonyi Chair in the Public Understanding of Science" ved Oxford er også en grunn til å heller stole på ham enn kreasjonister og andre tilhengere av pseudovitenskap.

Les gjerne også det Stephen Jay Gould har skrevet om emnet og gjør deg opp din egen mening om det mest kontraversielle som angjelder denne debatten; NOMA og hva Dawkins sier om dette i sin siste bok.

Det finnes mye litteratur om emnet, for de mer filosofiske kan Daniel C Dennet anbefales, han tar også for seg endel interessante aspekter.

For en mer hardhåndet runde kan Chrisopher Hitchens siste bok anbefales, eminent språkføring som alltid og meget underholdende lesing, selv om det sett gjenom religiøse briller kan bli hard kost.

Lenke til kommentar

Jeg velger kristendommen, noen spørsmål blir litt for store for menneskeheten.

F.eks: hva skjer etter døden, hva er meningen med livet og hvor slutter universet.

Noen som har noe bra svar?  :dribble:

9114360[/snapback]

Hva skjer etter døden? Det samme som skjedde før fødselen. Et fravær av "jeg-et".

Det er ikke noen absolutt og objektiv mening med livet. Folk blir født og folk dør. Hva som skjer i mellom er det du som bestemmer.

Universet utvider seg hele tiden, så det blir et absurd spørsmål. :)

Endret av Emomilol
Lenke til kommentar
...sier en som liker Hemulen og Darwin.

9114767[/snapback]

Skulle akkurat til å quote deg fordi du hadde et spørsmål om grensen til universet, men så ble jeg sjokkert over et argumentum ad hominem. :tease:

Allikevel; her er et utklipp fra wikipedia ...

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Mange mener at grunnen til universets uendelighet ikke har noe med universets størrelse å gjøre.

I følge big bang teorien ble universet skapt ved at all masse i universet var samlet i en bitte liten klump. Når denne klumpen eksploderte ble lys og materie sendt ut i voldsomme mengder.

Da big bang skjedde ble det sendt ut lys, dette var de første materiene som sendtes ut i tomrommet, disse lysstrålene er derfor definisjonen på starten og slutten på universet. De lysstrålene ble sendt ut i alle retninger og skapte en kuleform, og inni denne såkalte kulen, som er universet, er det vi og all annen materie befinner seg.

Siden big bang lyset beveger seg med lysets hastighet, utvider også universet seg med lysets hastighet. Det betyr at universet har utvidet seg med lysets hastighet alle veier siden big bang.

Det betyr også at universet har en bestemt størrelse akkurat nå. Men siden universet har en størrelse, hvorfor er det da uendelig? Grunnen er enkel. Lysets hastighet er den største fysisk mulige hastigheten. Siden universet utvider seg med den største fysisk mulige farten, er det også fysisk umulig å "ta igjen" universet. Du kan reise uendelig med lysets hastighet uten å nå igjen slutten på universet. Det betyr at universet ikke er uendelig, men likevel vil du i prinsippet kunne reise uendelig for å prøve å nå igjen lyset som sendtes ut under big bang.

Endret av Emomilol
Lenke til kommentar

F.eks: hva skjer etter døden, hva er meningen med livet og hvor slutter universet.

9114360[/snapback]

Det du sier er at du velger kristendommen fordi vitenskapen ikke har beviser og svar på livets store spørsmål enda, ja? Der har du faktisk spyttet ut en grunn til å tro på Gud - han "forklarer" spørsmål. :)

Lenke til kommentar
Til deg har jeg bare lyst til å si "chill"!

Jeg gadd dessverre ikke å lese alt det du hadde gravd opp fra wiki, du intresserer deg tydelig vis i dette her. Alt jeg ønsket å få fram var at jeg velger å tro på deler av det som står i bibelen, og at jeg respektere andres tro og livsyn.

9116443[/snapback]

Jeg kondolerer.

Lenke til kommentar

9114360[/snapback]

Hvorfor ikke Islam, Åsatro eller "the flying spaghetti monster" - Som forøvrig har mye bedre lover enn jahwe, allah eller gud - take your pick - noen gang har hatt?

Etter døden begynner forråtnelsesprosessen, presten har rett når han sier 'til jord skal du bli', der glimter de faktisk til med noe som er sant.

Meningen med livet, det er et filosofisk spørsmål, men en kan segmentere det opp. F.eks har en prokreasjon av egne gener, egoets ønske om å sette spor etter seg og mye annet.

En kan ikke detektere hvor universet slutter, men en kan foreta et estimat på hvor stort det er, basert på det som alltid er en sannhetssøkende og mer interressant ting enn religion noengang vil være, nemlig vitenskap.

Å si "ehhh.. Dette skjønner jeg ikke noe av, jeg tror heller på en gud" er i mine øyne å kaste alt av egen evne til logikk, rasjonell tankegang og lærevillighet om tings sammenheng rett ut vinduet.

Still heller spørsmål, vær kritisk til alt av påstander som ikke har et vitenskapelig grunnlag og bruk 'Ochums Razor' flittig ;)

Endret av Jalla
Lenke til kommentar
Det du sier er at du velger kristendommen fordi vitenskapen ikke har beviser og svar på livets store spørsmål enda, ja? Der har du faktisk spyttet ut en grunn til å tro på Gud - han "forklarer" spørsmål. :)

9116529[/snapback]

Jada, velg den minst sannsynlige forklaring når den mest sannsynlige ikke kan bevises 100%. Genialt.
Lenke til kommentar

På grunn av kirken, så vil dere ikke tro.. For den er basert på overtroen..

Det står i bibelen at Kirken er hodet ditt.. se etter selv i www.bibelen.no

Den katolske kirke har rikdom og makt nokk til og stoppe fatigdommen i verden.. men de gjør ikke noe får de får høre at du krever pengene tilbake fra dem... send brev til dem og krev dem... Alle som leser dette burde gjøre dette... Skriv dette til dem: Jeg er fylt med sannhetens ånd.. Og vil ha til bake pengene... Forøverig kan du se på turbonellos nettside på nettby..

Dette er ikke overtro.. Den ble skrevet, så ble det resultater av de ord som ble skrevet... Blandt annet arkitektur etc... Hvem tilber gudebildeR?

Hvem lager bilder av gud når du ikke skal det?

Du er jesus kristus du som leser dette.. Fordi hodet ditt er det som får kroppen til og vokse... I bibelen står det at Kristus er hodet på kroppen som får kroppen som er templet ditt...

Fører du barn vidre, så vil det du ha i kroppen av DNA og andre gener føres vidre, ved at du får deg barn.. ;-)

Du vil da inkarneres.. Gud har bare vert ord og snakk heletiden ikkesant?

og det har også blitt et helvete ut av det?

Ja, får og komme oss ut av dette helvete så må vi respektere hverandre som brødre og søsken..

Lenke til kommentar
Jeg føler meg FORFULGT for min trosrettning og livssyn.  :(

9121236[/snapback]

Forfulgt?

Religion er ikke beskyttet og utenfor kritikk i mine øyne, akkurat som ens politiske overbevisning og øvrige meninger heller ikke er det.

Om en mener det finnes gode, rasjonelle begrunnelser for å tilskrive seg en trosretning så er jo det aldeles ok. En må imidlertid tåle at ens tro kan komme under lupen og granskes for ting som uoverenstemmelse, selvmotsigelser og sannsynlighet for at de tesene som er fremsatt kan være plausible.

Jeg skjønner godt at en kan føle seg en smule beklemt når alle vitenskapelige bevis peker i en annen retning enn det ens hellige skrifter sier. At dette, samt irrasjonelle handlinger som foretas i en eller annen tros navn, påpekes gir ikke grunnlag for å føle seg forfulgt. Det er bare normalt å stille spørsmål når noe ikke ser ut til å stemme.

Lenke til kommentar
At dette, samt irrasjonelle handlinger som foretas i en eller annen tros navn, påpekes gir ikke grunnlag for å føle seg forfulgt.

9121962[/snapback]

Nei, og det er desverre det som ofte skjer. Norske kristne ikler seg offerrollen, fordi de er underlegne, mens kristne andre steder ikler seg leder- og maktkappen. Sånn er livet.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...