Gå til innhold

Hva er din tro?

Hva er din tro?  

1 007 stemmer

1. 1. Hva er din tro?

• Buddhisme
      15
    • Kristendom
      205
    • hinduisme
      4
    • islam
      17
    • jødedommen
      3
    • Bahá'í
      6
    • Ateist
      493
    • Agnostiker
      176
    • New Age
      46
    • Andre som ikke er nevnt
      42

Anbefalte innlegg

eller som kan tyde på at samme fyr lagde alle sammen, og som sagt er en forskjell på bare 2& en forskjell på 48.000.000 nukleotider, og en endring på kun 3 er dødelig

og åssen daterers skjelletene?

9076670[/snapback]

vel ofte fra hva som ligger i gravene dems, våpen smykker osv. og husk dette er rike og mektige folk som og hvis dem bare blir 30-40 år, så vil vanlige ikke rike død mye tidligere pga. dårligere stell og mat

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
så det er ikke sykt å tro at du stammer fra en stein? eller en suppe? velsuppen kom fra steinen da...

9076599[/snapback]

Jeg lurer på hvor det har det fra at vi stammer fra støv/stein/suppe? Det er bare noe sterkt kristne sier for å få det til å høre dumt ut. Vitenskapen har ikke noe med at starter som stein eller suppe. Men når men er inne på saken så sier jo bibelen at mennesker er laget av sand/småstein/gjørme eller whatever, og da er det ikek noe negativt? det virker jo som du mener at at å bli laget av stein/sand/gjørme eller whatever er svært negativt

Lenke til kommentar
så det er ikke sykt å tro at du stammer fra en stein? eller en suppe? velsuppen kom fra steinen da...

9076599[/snapback]

Stråmann, stråmann, bukken min ...

Ingen sier at vi kommer fra en stein. Hvor liv kom fra er for øvrig irrelevant når man snakker om evolusjonsteorien; den forutsetter bare at det faktisk er til stede.

hvordan blir disse datert som sagt så funker ikke c14 datering, og det er skummel og vite at folk faktisk tror at de stammer fra en forhistorisk suppe for et par milliarder år siden, og viss vi stammer fra aper hvor er bevisene?

9076640[/snapback]

Vi stammer ikke fra apene, vi og apene stammer fra en felles stamfar. Bevisene er at vi er veldig like anatomisk og genetisk.

eller som kan tyde på at samme fyr lagde alle sammen, og som sagt er en forskjell på bare 2& en forskjell på 48.000.000 nukleotider, og en endring på kun 3 er dødelig

9076670[/snapback]

Prosessen evolusjon virker gjennom, naturlig utvalg, observeres hele tiden. Gud fins det ikke ett eneste bevis for. Hvorfor skal vi forkaste den forklaringen som ikke krever noe vi ikke vet om, til fordel for en hypotese som forutsetter en overnaturlig skapning som det ikke fins noe bevis for at i det hele tatt eksisterer?

og åssen daterers skjelletene?

9076670[/snapback]

Vi kan se hvor utviklet de er og sammenligne dem med skjeletter vi vet er så og så gamle.

Lenke til kommentar

9076599[/snapback]

Jeg lurer på hvor det har det fra at vi stammer fra støv/stein/suppe? Det er bare noe sterkt kristne sier for å få det til å høre dumt ut. Vitenskapen har ikke noe med at starter som stein eller suppe. Men når men er inne på saken så sier jo bibelen at mennesker er laget av sand/småstein/gjørme eller whatever, og da er det ikek noe negativt? det virker jo som du mener at at å bli laget av stein/sand/gjørme eller whatever er svært negativt

9076798[/snapback]

jo evlusjonsteorien mener det: Det hele startet med at alt mulig begynte å samle seg, sunrre fortere og fortere rundt så alt mulig slynges ut fra senteret og lage planeter og jorda. det kom også en slags suppe på jorda, suppa ble levende osv osv.

Lenke til kommentar

Vi har hatt mennesker her i over 10'000 år, og det er arkeologiske funn som beviser dette. Dere kan se gjenstander som er funnet, og som viser den utviklingen vi har hatt, fra steinalder, bronsealder og jernalder. Merkelig er det, at det hos oss i Nord ikke finnes noen funn som støtter opp om det de asiatiske religioner sier. Først 800-1000 år etter at jesus døde, har folk i skandinavia hørt om kristendommen. Først da finner vi arkeologiske funn som forteller om kristendommen.

Endret av Griffar
Lenke til kommentar
jo evlusjonsteorien mener det: Det hele startet med at alt mulig begynte å samle seg, sunrre fortere og fortere rundt så alt mulig slynges ut fra senteret og lage planeter og jorda. det kom også en slags suppe på jorda, suppa ble levende osv osv.

9078529[/snapback]

Evolusjonsteorien handler om hvordan liv utvikler seg, ikke hvordan himmellegemer oppstår. Hvis det er til trøst, er du langt fra den første med denne misoppfatningen.

Lenke til kommentar
jo evlusjonsteorien mener det...

Du har antakligvis blitt feilinformert og misledet av Kent Hovind, som gir uttrykk for at evolusjonsteorien dekker følgende...:

1. Time, space, and matter came into existence by themselves.

2. Planets and stars formed from space dust.

3. Matter created life by itself.

4. Early life-forms learned to reproduce themselves.

5. Major changes occurred between these diverse life forms (i.e., fish changed to amphibians, amphibians changed to reptiles, and reptiles changed to birds or mammals).

... Hvilket er feil. Evolusjonsteorien omfatter kun hvordan dannelse og forandring av arter foregår, hvilket er representert som nr. 5 på listen; resten har absolutt ingenting med evolusjonsteorien å gjøre.

Lenke til kommentar

husker jeg så et av globus 2 programmene på tv2 for en stund siden. Der de etter mye rare forskninger osv hadde funnet ut at den første livsformen var en svamp som var på havets bund , denne gjennom millioner viss av år utviklet seg sakte men sikkert. i min tro , mener jeg at av og til er det bare tilfelldigheter som gjør ting mulig. Og har lest igjennom mye av denne tråden og enkelte innlegg ble komiske :) jeg skal respektere dere som tror på guds skapning osv osv osv.

Men det finnes noe som heter Logik , og så langt som vi har kommet nå i tiden så har ordet logikk utviklet seg ganske bra og fått en solid betegnelse på ting.

veldig enig i Gunfreaks meninger i denne diskusjonen

Lenke til kommentar

Men se på deg selv man tror du at du kommer fra en svamp? du er satt så perfekt sammen! du er ikke tilfeldighet som ikke betyr noe som helts. du stammer ikke fra en "svamp". det er jo mere sansynlig at det skal komme en f16 ut fra en vrakplass når det blåser kraftig!

Lenke til kommentar
Men se på deg selv man tror du at du kommer fra en svamp? du er satt så perfekt sammen! du er ikke tilfeldighet som ikke betyr noe som helts. du stammer ikke fra en "svamp". det er jo mere sansynlig at det skal komme en f16 ut fra en vrakplass når det blåser kraftig!

9081922[/snapback]

ELENDIG sammenligning. All evolusjon tar utgangspunkt i tidligere former, i motsetning til F16-eksempelet ditt. Eksempelet ditt har mer å gjøre med abiogenesis, men er en grusomt dårlig analogi for det også.

Lenke til kommentar

9081922[/snapback]

vi er ikke perfekt sammensatt, vi har masse overflødige deler som vi ikke bruker lengre, DNA vårt er lang fra perfekt masse mangler i nesten alle mennesker fra folk som får diabetis, hjerte sykdomer kreft osv.

hjernen vår er tilpasset vår tilværelse men den er langt fra perfekt, folk som ser og hører syner(og tror det er gud) er at bevis på at hjernen er langt fra perfekt, skygger og stoler kan se ut til å bevege seg i mørket osv.

hvorfor har vi ikke perfekt nattsyn, hvorfor er vi ikke sterke som gorillar, hvorfor kan vi ikke se varme som slanger, dette er jo ting som hadde vært kjempe lurt å ta med når en gud lagde mennesker, grunnen til at vi ikke har slike ting er at vi er tilpasset et liv der de ikke er nødvendige.

Endret av gunfreak19
Lenke til kommentar

Du argumenterer fra (frivillig?) uvitenhet. Synes du burde ta ditt eget råd til ettertanke...

Men vis du ikke har noe mer kunnskap om det skal du ikke komme med slike påstander, (...) vær så snill å ikke kom med mange påstandre når dere egentlig ikke vet hva dere snakker om :ermm:

Vil du ha en rask introduksjon til hvordan evolusjon ved naturlig utvalg virker, så se på følgende dokumentar: The Blind Watchmaker.

Endret av andir
Lenke til kommentar

Vet dere, de kristne kan godt få lov å tro hva de vil, men jeg kan dessverre ikke la være å ergre meg og irritere meg over deres uvitenhet og naivitet. Kristne tror blankt på en bok hvor et tre tok fyr og så slukket igjen, hvor en mann tok med seg flere tonn tunge dyr, flere tonn tung mat og for ikke å snakke om hvor han fikk det ferske vannet fra, eller hvordan han fikk dyrene til å komme overens i trebåten han selv bygget. Kristne tror på fabelfortellingene som de ti landeplagene, de tror på at Jesus stod opp igjen, de tror at Gud skapte to mennesker, Adam og Eva, som de første menneskene på jorda. De kristne tror faktisk at Gud skapte verden på sju dager FORDI DET STÅR I EN BOK. Dette er så usannsynlig og urealistisk og latterlig at jeg synes synd på dere, kristne, som ikke ahr nok intellekt til å avfeie disse fortellingene og stå for deres egne meninger og si: Sorry foreldre, jeg vil ikke tro på Gud selv om dere sier det er riktig tro. Evolusjonsteorien er sann, for hva er alternativene? At en skaper det står om i ei bok laget en mann og dame som de første? Er det mer sannsynlig enn evolusjonsteorien? Er det mer sannsynlig å tro på kristendommen, når mennesket allerede hadde levd lenge og trodd på mye rart og fremdeles gjør det, allerede før kristendommen ble til? Mennesket skapte gud, akkurat som mennesket har skapt all slags merkelige troer i uvitenhet. Folkeslag hadde til enhver tid sin Gud og sine troer som forklarte litt av hvert. Når det lynte, var det fordi Tor slo med hammeren på himmelen. Å tro på Gud er latterlig, det er så obsøkt og idiotisk at jeg ikke finner ord, jeg sitter bare her foran PCen og skriver dette og er sint på foreldre som prakker på barna kristendommen.

At noen påstår at de har møtt Gud eller hva faen, det holder ikke som bevis for at han finnes. Kristne, spør dere selv: Hvorfor tror jeg på Gud?Så tenker du deg skikkelig godt om, og glemmer alt dine foreldre har plantet som et virus i hodet ditt. Hvorfor skal denne troen være mer sannsynlig enn ALLE DE ANDRE RELIGIONENE OG TROENE SOM FINNES? Hvorfor skal den være det? Fordi noe står i ei bok?

For å tro på noe, må jeg ha noe som gjør troen sannsynlig. kristendommen har ingen verdens ting som gjør den sannsynlig, utenom ei bok som er skrevet for lang, lang tid siden, da folk var uvitende og redde for det ukjente, som døden.

Lenke til kommentar

Men vi er da ikke noe mer perfekte eller bedre enn andre dyr. Det er sant at vi har mye høyere intelligens enn andre skapninger på jorden, men mange dyr har mye bedre kroppsbygning og overlever bedre, uten å bruke redskaper. Og noe annet som jeg vil si indikerer at vi ikke er perfekte er at mennesker har mye ryggplager og andre plager. Og ting som halebenet og jomfruhinnen, som ikke har noe funksjon i det hele tatt for mennesket.

Men jeg ser virkelig ikke hvorfor vi skulle være mer verdt enn andre dyr. Verden hadde jo sannsynligvis vært en mye bedre og leveverdig plass uten mennesker. Om gud hadde vært så god, så hadde han neppe latt noen så ondsindige skapninger som mennesker herje på jorden, som dreper både mennesker og dyr, om de skal brukes til mat eller ikke

Lenke til kommentar
hva skiller oss egentlig fra en simpanse, bortsett fra at vi har en mer "utvilket" inteligens, apene har den samme typen inteligens vi har, vår er bare tatt til det ekstreme(i følge oss selv)

9055538[/snapback]

[...]

Men jeg kan faktisk si et under som skjedde med moren min.

Når hun var mindre (12 år ca) passet hun på lille broren sin som satt i en barnevogn. De stoppet ved en bratt skroning for å plukke noen bær og satte fra seg barnevogna. Han synes det var veldig spennede å plukke bær så han begynte å gjynge på vogna og pluttseligføk vogna med han inne nedover skråningen.

Mår moren min så dette å skrek : Hjelp meg Gud! Da flyttet en telefonstople seg over en meter bort slik at den stoppet vogna, han fik ingen skader eller  noe slikt.

[...]

9054350[/snapback]

Haha! Takk for latteren.

[...]

Feks moses [Abraham] ble bedt om å ofre sønen sin, dette gjorde Gud fordi han ville teste moses [Abraham] om han ville ofre alt for å leve for gud. Dette klarte moses [Abraham] og herren lot da moses [Abraham] få gå uten å ofre sønnen.

[...]

9065555[/snapback]

Ja, jeg kan forestille meg dette; 'hei, Abraham, jeg bare kødda med den derre sønneofringen din, se, her har du en sau i stedet.'

Og når vi først er inne på dette gudegreiene; er det bare jeg som synes det er ekstremt arrogant og egoistisk å tro at dersom Gud har skapt universet så gidder han å høre på all sutringen din om at du har en vond rygg og mangler penger?

Det nærmeste jeg kommer en Gud er Richard Dawkins. Den roen han har under noen av debattene er nesten overmenneskelige. :w00t:

Anbefaler forresten alle hans filmer. De er meget enkle å forstå og de er meget lærerike. Her er to av dem;

Nice Guys Finish First

The Blind Watchmaker

Endret av Emomilol
Lenke til kommentar

Men jeg ser virkelig ikke hvorfor vi skulle være mer verdt enn andre dyr. Verden hadde jo sannsynligvis vært en mye bedre og leveverdig plass uten mennesker. Om gud hadde vært så god, så hadde han neppe latt noen så ondsindige skapninger som mennesker herje på jorden, som dreper både mennesker og dyr, om de skal brukes til mat eller ikke

9083140[/snapback]

Grunne til at mennesker blir syke og for plage og slikt er pga djevelen siden synden kom inn i verden. Gud skapte oss perfekt, men siden djevelen kom inn i bildet så har mennesket begynt å derep, fått skader osv osv

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...