Gå til innhold

Hva er din tro?

Hva er din tro?  

1 007 stemmer

1. 1. Hva er din tro?

• Buddhisme
      15
    • Kristendom
      205
    • hinduisme
      4
    • islam
      17
    • jødedommen
      3
    • Bahá'í
      6
    • Ateist
      493
    • Agnostiker
      176
    • New Age
      46
    • Andre som ikke er nevnt
      42

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg liker ikke å sette noen merkelapp på meg selv, derfor lar jeg være. Om andre må gjøre det for å identifisere meg som individ, ok greit.

Men jeg er ikke religiøs, ei har jeg noen form for gudetro. Jeg lever etter egne prisipper og filosofier, jeg har ingen spesielle retninger jeg følger slik sett.

Lenke til kommentar
ok jeg har kanskje ikke dukumentert meg godt nok men jeg har fulgt en del med på kent hovin(tror det var det han het) En fyr som beviser kristendommen med vitenskap. Og det at evlusjons teorien mener at vi FAKTISK stammer fra støv innrømet stor forskere som "kan alt om evelusjonsteorien".

9065555[/snapback]

Om du har hørt også denne påstanden fra Kent Hovind så vil jeg anbefale deg å lete opp det opprinnelige sitatet han har brukt, Hovind er nemlig svært godt kjent for å drive et uærlig spill. Du kan finne en gjennomgang av de fleste argumentene han bruker HER.

Feks moses ble bedt om å ofre sønen sin, dette gjorde Gud fordi han ville teste moses om han ville ofre alt for å leve for gud. Dette klarte moses og herren lot da moses få gå uten å ofre sønnen.

9065555[/snapback]

Er ikke Gud allvitende og allmektig nå lengre da? Det var nok neppe for å teste Abraham, de fleste jeg kjenner til mener det var for å «styrke Abrahams forhold til Gud». Ikke det at det får fortelling til å høres stort bedre ut i mine ører.

Og i amerika har det også skjedd en del under feks: det er en del folk som blir drevet av onde onder, hvor preseter (hvor gud virker hjennom presten) har drevet ut onde ånder.

9065555[/snapback]

At det har hendt en del mht. eksorsisme skal jeg være enig i:

•  
  • I 1978 ble en kvinne i begynnelsen av tjueårene utsatt for en eksorsisme i Os utenfor Bergen. Under ledelse av Oddvar Søvik ble den unge kvinnen holdt fast av åtte prester i timevis mens munnen hennes ble holdt åpen slik at demonene kunne slippe ut. Den unge kvinnen fortalte etter seansen at hun var lemster og forslått over hele kroppen og at hun var så hoven i halsen at hun trodde hun hadde kusma. Nakken hennes var stiv og hun kunne ikke beholde maten. Daværende helsedirektør Torbjørn Mork syntes det hele hørtes så alvorlig ut at han politianmeldte saken, men saken ble henlagt.

• In October 1993, Cheung Ho of Norwich England, believing her body had been invaded by spirits taking the form of snakes and worms, asked her brother to exorcise the demons. Mr. Chi, the brother, repeatedly stomped on her to drive out the demons, breaking ribs, lacerating her liver, and causing internal injuries. Mr. Chi was jailed for 5 years.

• On December 8, 1993, Farida Patel of Ilford, East London, began displaying various signs of demonic possession, when problems with her husband’s immigration began to plague her. Her family called in an exorcist, Mouna Pai, who, along with Farida’s sister and brother, preformed an exorcism. Pai beat Farida with a plastic vacuum cleaner pipe and a walking stick for over five hours, interspersed with readings from the Koran. The attack was repeated for over four hours the following day until the woman expired. All 3 were found guilty of manslaughter, and spent from 3 to 5 years in jail.

• In April 1994, Nicholas Sogunro of East Ham, East London, became convinced his fiancée was possessed by the Devil when she refused to marry him. Mr. Sogunro locked her in a bedroom, starved and beat her for 14 days, and force fed her communion bread and wine. After her death, Mr. Sagunro tried for 3 days to resurrect her, and then hid her body in the back of his church for a year. He was jailed for 6 years.

• In May, 1994, Lindsay and Janice Gibson were charged with killing their son. Janice had become convinced she was God, and had convinced her husband of this as well. Janice first tried to expel demons from her 2 year old daughter by beating her in the face for 10 minutes. When Janice tried to exorcise her husband’s boss, he called the authorities. The doctor refused to sign commitment papers requested by social services, as he felt she was just a religious fanatic. The next day, Janice, convinced her family and especially her 12-year-old son were surrounded by demons, fed then a hearty meal and thence forced them to vomit the just consumed food. She then kicked her son out of the house naked into the cold. Later, while her husband restrained the boy, Janice beat him repeatedly in the head with a concrete block. When police arrived, she shouted, “He’s already dead. We killed him, you stupid man, just like the first Jesus”. Mr. & Mrs Gibson were both found not guilty by reason of “folie a deux”, a rare psychiatric syndrome of psychosis, particularly a paranoid or delusional belief, that is transmitted from one individual to another.

• In August 1994, Hoda and Abir, of Egypt, punched their mother to death. The daughters claimed their mother was possessed by a djinn, and said “incomprehensible things”. The daughters were sent to a state mental hospital.

• In April 1996, Sommai Chaipanya of Udon Thiland agreed to a ritulastic beating to her head and genitala with a stingray tail by a Shaman to exorcise evil spirits. After the exorcism began, she changed her mind and fled, only to be abducted later by the Shaman who continued the ritual untl Ms Chiapanya’s death. The Shaman was charged with the murder.

• In July 1996, 5 year old Breeann Spickard of Baldwin Park, Los Angeles was beaten to death during an exorcism preformed by her mother, and two of her friends. All 3 of the women held the girl down and whipped her with a cheeseboard for 2 hours, stripping away several layers of skin and eventually killing the child. All 3 women were convicted of murder.

• In April 1997, Kira Canhoto of Kitchener, Ontario, was killed by her mother and grandmother during an exorcism. The women felt that the child was the victim of a demon, and tried to exorcise it by forcing Kira to drink vast quantities of water. The grandmother pleaded guilty to manslaughter, and was sentenced to 2 years in prison.

• Also in April 1997, a busy month for exorcism, 5 year old Amy Burney of Staten Island, was killed by her grandmother and mother, during an attempt to exorcise a demon that they believed caused Amy to have tantrums. Not being satisfied with vast quantities of mere water, these good women tied Amy down, forced her to drink a mixture of ammonia, vinegar, cayenne pepper, black pepper, & olive oil. They taped her mouth shut to prevent her from spitting out the mixture, and she expired. Police charged the women with 2nd degree murder, and both were sentenced to 12 – 25 years.

• In January 1998, Charity Miranda, 17 years old of Sayville, Long Island, NY, was suffocated to death with a plastic bag by her mother and sisters after an unsuccessful attempt to exorcise her of demons. The women had recently embraced Santeria, which Charity resisted joining. When she developed the flu after resisting, her mother interpreted it as demonic possession and began the exorcism. Vivian Mairanda, the mother, was excused from a trial on the grounds of insanity, and will spend the rest of her life in a maximum-security psychiatric hospital.

Listen er ukomplett. Årlig skjer det dødsfall i sammenheng med eksorsisme, det er spesielt vanskelige barn eller personer i trengsel av helsepersonell og ikke en ekstremreligiøs gærning som får lide. Blant andre "eksorsister" blir ofte sakene elegant avfeid med at de ble utført av folk som "mangler trening". Selvfølgelig er de ikke utdannet, de tror at demonbesettelsen er ekte – de er ikke klar over at andre driver skuespill!

Tror du virkelig at du faktisk stammer fra apene(ja jeg vet at dere mener det har godt mange milioner år mellom)? hvorfor utvikler ikke vi oss(og da mener jeg utvikler oss ikke tilpasser oss)

9065555[/snapback]

Disse sidene burde besvare det meste du lurer på :) :

http://www.talkorigins.org/indexcc/CB/CB928_2.html

http://www.talkorigins.org/faqs/homs/index.html

http://www.mnh.si.edu/anthro/humanorigins/index.htm

http://www.becominghuman.org

Lenke til kommentar

vi utvikler oss vi, men menneskelig siviliasjon er bare noen tusen år, ikke nok til å se enrome forskjeller.

bare det faktum at vi alle begynnte som afrikanere viser jo at vi har forandret oss.

viser at vi er bare det dna vill, vi er pr i dag bare det som står i DNA vårt ikke noe mer ikke noe mindre. hadde vi blitt laget som noe egen noe mer ann andre dyr måtte vi ha hatt enrome forskjeller fra oss og andre dyr. men det er et faktum at vi er bare pattedyr, smarte pattedyr men ikke noe mer

Endret av gunfreak19
Lenke til kommentar

Min tro er at, det er merkelig at det bare var bibelen og de bøkene som den utgjør, bare kommer frem i lyset. Med alle de under og mirakler som skjedde i den fjerne fortiden, så skal det ikke finnes flere bøker?

Jeg kan si her og nå, hadde JEG opplevd at jesus fløy, gikk på vannet, stod opp fra de døde, eller at moses åpnet havet, eller at gud viste seg som en brennende busk eller djevelen kom opp fra havet, så ville jeg skrevet dette ned. Men nei, ingen andre enn disse få profetene som skrev ned det som skjedde. Det er merkelig. Så underlig og så utenomjordisk som disse hendelsene var, så var folk likegyldige!?!

Poenget mitt er at, disse hendelsene kan ikke ha skjedd, for hvis dem hadde gjort det, ville flere folk skrevet dette ned.

Se hvor mange som skriver ned om de små filleting som skjer i dagens verden, men ingen flere skrev om det som skjedde i den gale gale fortiden :nei: Det er noe som er fundamentalt galt med dette.

Jeg TROR, at vi har misforstått kulturen og språket til de folkene som levde på jesu tid f.eks og de som levde i moses tid. Hvis man ikke forstår kulturen, skjønner man heller ikke hva dem mente med språket dem brukte.

Vi har mange ord og uttrykk og meninger med hvordan vi kommuniserer i den moderne verden, men hvis vi ikke skjønner kulturen fra gammelt av, vil vi nok aldri skjønne hva som skjedde. Å skjønne kulturen deres, er nøkkelen til å løse denne bibel-gåten.

Endret av Databamse
Lenke til kommentar
vel vi deler ca. 98% av DNAet med simpansene så vi er ganske nært beslektet(vi er faktisk ganske nært beslektet med de fleste dyr på jorda)

men dere kristene tror vel ikke på DNA heller dere :roll:

9066197[/snapback]

viste du at det er en forskjell på 2% er en forskjell på over 48.000.000 nukleotider? og en forskjell på bare 3 er dødlig for et dyr. og hvor har dere fra at vi ikke tror dna?

og en ting til, viss du tar noen biler fra toyota så er det mange deler som passer sammen betyr det at de utvilklet seg fra en honda for 4 milliarder år siden? nei samme produsent lagde de bilene, og jeg er ganske sikker på at grunnen til at vi kan ha en lik bein struktur med mange dyr er nettopp pga at samme fyr lagde oss.

Endret av jealei
Lenke til kommentar

på samme måte som dyr gjør det. de lever etter en standar som er programert inn.

mennesket levde 100 00vis av år før den kristene guden dukket opp og vi ble ikke noe snillere etter han kom, faktisk ble vi værre, det er først i moderne tid der gud har mista mye av makten og vitenskap og fornuft har tatt over vi er snille med hverandre, vitenskap har gjort at vi i vesten har det så bra at vi faktisk kan gi noe av overskuddet(noe sier vi gir for lite) til de som ikke har det så bra, på en skala aldri sett før, takket være vitenskapen kan en nordman faktisk tenke seg å leve til de er 80 år uten å drømme håpløst.

noe religion aldri har gjort

Lenke til kommentar

de som følger "moralen" overlevde

ta feks. vamypr flaggemusen.

vis en av dem er syke en kveld og ikke kan finde blod selv, kan den bli matet av en annen, men viss denne vampyren som ble matet ikke deler neste gang noen andre er syke vil resten av dem huske det og ikke dele med den, hvis den ble syk igjen og den ville dø.

så den som da er snille med andre blir behandlet bedre, samme med mennesker, men takket være språket blir dette enda mer intrekat da rykter kan spre seg meg ord og ikke bare for de som så det selv.

så er en selger en dust og snyter folk ville dette spre seg og folk ville ikke handle der, eller for å gå enda lenger tilbake når vi bare var jegere, vis en ikke ville dele byttet med andre ville ikke de hjelpe han viss han ikke hadde mat en annen gang, og han ville dø ut.

og så enkelt er det.

du klør min rygg jeg kjør din

for å ta det til det ekstreme viss en kar tar stein øksen sin og begynner å drepe masse mennesker ville dette spre seg og flere ville gå sammen for å stoppe han, igjen ville han som dreper folk uten grunn dø ganske fort.

Lenke til kommentar

men dere som mener at feks arken aldri kan ha vært kan jeg si noen ting:

Noah kunne feks ta med baby dyr da de er vesentlig mindre, han tok heller ikke med seg noen innsekter eller fisker som kunne overleve alt vannet.

Endret av dozer300
Lenke til kommentar
og hvordan kom hukommelse inn i bildet? det bare kom av seg selv? og de som følger moralen er ikke nøvendig viss de som har rett

9074040[/snapback]

nei igjen, de som husker bedre overlever, jo den moralen du mener er rett, er den som er programert inn i oss, hadde det vært bioligisk lurt og drepe alle du så så ville dette vært programet inn i oss og det ville være den rett moralen.

men siden det er vansklig å formere seg viss du dreper alle du ser så er ikke det den rette moralen.

dyr dreper ikke med mindre er det en bioligisk grunn for det, hjorter som slåss om hunner drepr ikke hverandre da det er unødvendig og det er greit at det er mange i flokken så de dreper ikke selv om de kunne gjort det,

hannløver som tar over haremet fra andre hann dreper nye løvunger da det vil gjøre moren mottaglig for ny parring og han vil da kunne spre genene sine, hvis ugene er så gammle at moren allerde er mottaglig for parring dreper han de ikke.

så for løver er det god moral å drepe små løvunger

Lenke til kommentar

Noah kunne feks ta med baby dyr da de er vesentlig mindre, han tok heller ikke med seg noen innsekter eller fisker som kunne overleve alt vannet.

9074067[/snapback]

mener du virklig at du tror på myten om arken, og du prøver å bevise dette med at han tok med unger?

det er kanskje det dummeste jeg noen gang har hørt på dette forumet, hvor får du slik logikk fra, jeg håper seriøst at du tuller.

Lenke til kommentar

altså du kan sikkert sammle sammen en haug med folk som mener at svarte folk ikke hører sammen med hvite pga de ikke har utviklet seg så langt som oss, og en huag som mener at hvite og svarte er like verdige (og da kommer vi seff inn på dette er vi egentlig verdt en dritt viss evolusjon er sann?) begge gruppene har sikkert klør du min rygg klør jeg din moralen men en av de har da feil(?) og mange mener det er moralsk rett å redusere menneske befolkningen fra 6milliarder til 500millioner for og redde moder jord, og åssen utviklet hjernen seg og alle funksjonene i den? jeg personlig synes at hjernen er ganske avansert, også er det en del av hjernen husker ikke navnet på den nå, men den delen som sørger for at hjerte slår du puster osv uten at du må tenke, åssen utviklet den seg?

Lenke til kommentar

9074067[/snapback]

mener du virklig at du tror på myten om arken, og du prøver å bevise dette med at han tok med unger?

det er kanskje det dummeste jeg noen gang har hørt på dette forumet, hvor får du slik logikk fra, jeg håper seriøst at du tuller.

9074147[/snapback]

altså noa tok med seg 2 av hver sort IKKE art og da synker tallet på anntall dyr drastisk, og nå vil noen garrantert komme med at sjiraffen har veldig lang hals, elefanten er tung, men hva viss han tok med seg babyer istendenfor jeg mener fyren hadde jo levd i 600år tror han var smart nok til og ikke ta med de største dyra, og ta meg unger er jo en større fordel en og ta med voksne

1. ungene lever lenger etter flommen til og lage flere barn

2. de sover mer

3. de spiser mindre

4. de tåler mer

5. de tar mindre plass

Endret av jealei
Lenke til kommentar

fordi i det enkelt og greit finnes mennesker som ikke er gode i hode, menneker som menner man får plass til 50 000 000 dyr på en båt så lenge de er unger.

hos noen går det feil i hjernen og de dreper uten grunn og uten anger, disse folkene har ofte blitt soldater i gammle dager for å få ut blodlysten, nå er det ikke så mange kriger lenger og de fleste moderen hærer vil ikke ha psykopater lengre så da ender de opp med å drepe prostituerte eller prøver å utslette menneskeheten

Lenke til kommentar

9074067[/snapback]

9074147[/snapback]

altså noa tok med seg 2 av hver sort IKKE art og da synker tallet på anntall dyr drastisk, og nå vil noen garrantert komme med at sjiraffen har veldig lang hals, elefanten er tung, men hva viss han tok med seg babyer istendenfor jeg mener fyren hadde jo levd i 600år tror han var smart nok til og ikke ta med de største dyra, og ta meg unger er jo en større fordel en og ta med voksne

1. ungene lever lenger etter flommen til og lage flere barn

2. de sover mer

3. de spiser mindre

4. de tåler mer

5. de tar mindre plass

9074220[/snapback]

hvor har du det fra at han tok med seg to av hver sort og ikke art, hva er forskjellen, kan det ha noe med at art er et ganske nytt ord og de hadde ikke samme ordet når bibelen ble funnet opp.

noa ble ikke 600 år da mennesker ikke kan bli 600 år, det mennesket som har levd lengt er en fransk dame som ble 122 år.

og igjen 2 av hver sort hva enn det betyr er ikke nok du trenger mange flere for å ha nok genetisk grunn lag, og selv om du fjerner noen insekter og fisker er tallet for antal dyr du trenger så mange millioner at du ikke vil få plass på en båt, ikke med dagens teknologi og ikke med teknologien da hadde for 4000 år siden

for å ikke neve at alle verdens "sorter" dyr ikke fantes i mittøsten, han måtte ha dratt til rundt til hele planeten og henta dyr.

dere er bare for rare, syns det er skummelt at dere finnes i norge

Lenke til kommentar

nå synes jeg du begynner og ble litt useriøs her, for det første selv om noen ikke greier og blir 600IDAG! betyr det ikke at dette ikke var umulig for 6000år siden kanskje ting var anndeledes, altså en hund og en ulv er to forskjellige ARTER mens de er en og samme SORT altså, og variasjoner skjer ganske fort (dette tror jeg på variasjoner i en art endre nedd fasong osv ikke endre sort) og en ting som er kjekt før du begynner og argumentere er og vite hav du argumenterer imot, i bibelen så står det at de kom inn i arken av seg selv.

edit: fjerner du alle innsektene og fiskene og bare teller med selve sorten og ikke alle artene så er det ikke så mange millioner dyr som du tror det er

Endret av jealei
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...