Gå til innhold

Hva er din tro?

Hva er din tro?  

1 007 stemmer

1. 1. Hva er din tro?

• Buddhisme
      15
    • Kristendom
      205
    • hinduisme
      4
    • islam
      17
    • jødedommen
      3
    • Bahá'í
      6
    • Ateist
      493
    • Agnostiker
      176
    • New Age
      46
    • Andre som ikke er nevnt
      42

Anbefalte innlegg

Stort sett IKKE er noe som vitenskapen har kunnet etterprøve de siste 150 år var det jeg mente.

Ide siste århundrer har vi sett at vitenskapen ikke har vært absolutt, den har vært en variabel faktor i seg selv utfra tid, religion, politikk økonomi osv.

Endret av ulfjoh01
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg sier som jeg pleier å si: de aller fleste antagelser vi har hatt om vår eksistens har i senere tid blitt motbevist. Så hvorfor er vi så kjepphøye nå og påstår at det vi antar nå er rett? Jeg kan godt tenke meg hvorfor, men det setter et spørsmålstegn ved våre antagelser (å, som jeg elsker det ordet).

;)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Jeg sier som jeg pleier å si: de aller fleste antagelser vi har hatt om vår eksistens har i senere tid blitt motbevist. Så hvorfor er vi så kjepphøye nå og påstår at det vi antar nå er rett? Jeg kan godt tenke meg hvorfor, men det setter et spørsmålstegn ved våre antagelser (å, som jeg elsker det ordet).

;)

6299311[/snapback]

Er det å være kjepphøy et nytt fenomen? Hvilke motbevis om vår eksistens tenker du på? Værsågod og kom med dine tanker.

Lenke til kommentar

Kan godt ta et innlegg om det i morgen. Men nå skal det soves :)

Bare et da: veldig mye av det aristoteles sa, stemte ikke (men han var en drivendes flink fyr), jorda var flat osv... Jeg tipper at vi var like sikre på at jorda var flat, inntill en eller annen gluping kom å sa at den ikke var det. Det som er riktig i dag, trenger ikke å være riktig i morgen! Noe annet ville overrasket meg voldsomt.

Vi har alltid vært kjepphøye mrmus! Og jeg tipper vi kommer til å være det hele tiden.

En lengre utledning av dette er høyst morsom, så kanskje jeg kommer med den i morgen. Kanskje den må tenkes litt mer på :)

Natta

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Dette er et innlegg som er vert å lese, det tar kun ca 3-4 min.

Tenkte jeg skulle lage litt liv i dene tråden igjen.

Jeg er forresten kristen og tror et det finnes en gud som skapte unniverset.

For dere som sier at det man ikke ser kan man heller ikke bevise, tar jeg et enkelt men greit eksempel: vinden. Man vet den er der fordi man ser følgene/efekten av den. man kan føle den på seg selv om man ikke kan se den.

Man kan ikke se Gud men likevel har man sett sore følger av det. Det er også flere folk som føler at Gud er der.

Det er også milioner av mennesker som står for troen på Gud selv om de vet at de kan dø for den. I kina er det flere folk som har måtte lide og lider: "martyrdøden" (når man dør for Gud)

Det er ikke bare henging eller skutt. det er også tortur på de verste måter man kan tenke seg. Dette er en realitet som skjer den dag i dag. mange "profetier" som ble sakt for mange tusen år siden gikk også i oppfylese.

Biblen er den mest solgte boken i hele verden. Selv om det som står i den skjedde for lenge siden gjelder det også den dag i dag.

Og til dere som mener det bare er en historie bok: Tror dere virkelig at mange tusen mennesker lider og blir drept for en historibok?

Tusen takk for at dere brukte noen minn for å lese dette.

EDIT: rettet på noe :tease:

Jeg kan også prøve å svare så godt jeg kan dersom noe andre lurer.

Endret av dozer300
Lenke til kommentar
Dette er et innlegg som er vert å lese, det tar kun ca 3-4 min.

Tenkte jeg skulle lage litt liv i dene tråden igjen.

Jeg er forresten kristen og tror et det finnes en gud som skapte unniverset.

For dere som sier at det man ikke ser kan man heller ikke bevise, tar jeg et enkelt men greit eksempel: vinden. Man vet den er der fordi man ser følgene/efekten av den. man kan føle den på seg selv om man ikke kan se den.

Man kan ikke se Gud men likevel har man sett sore følger av det. Det er også flere folk som føler at Gud er der.

Det er også milioner av mennesker som står for troen på Gud selv om de vet at de kan dø for den. I kina er det flere folk som har måtte lide og lider: "martyrdøden" (når man dør for Gud)

Det er ikke bare henging eller skutt. det er også tortur på de verste måter man kan tenke seg. Dette er en realitet som skjer den dag i dag. mange "profetier" som ble sakt for mange tusen år siden gikk også i oppfylese.

Biblen er den mest solgte boken i hele verden. Selv om det som står i den skjedde for lenge siden gjelder det også den dag i dag.

Og til dere som mener det bare er en historie bok: Tror dere virkelig at mange tusen mennesker lider og blir drept for en historibok?

Tusen takk for at dere brukte noen minn for å lese dette.

EDIT: rettet på noe :tease:

Jeg kan også prøve å svare så godt jeg kan dersom noe andre lurer.

9044710[/snapback]

-IKEA selger flere kataloger enn bibelen selger bøker.. så Bibelen må se seg snart slått :)

-Vinden har sin naturlige forklaring, det har ikke Gud.

-Bibelen/kristendommen er som all annen religion, noe som ble laget slik at mennesker hadde noe å se frem til og leve etter.

Selv er jeg døpt katolsk, og konfirmert kristelig (tror jeg, jeg og presten ble aldri enig). Men jeg tror ikke på noe av dette...

Lenke til kommentar
Og til dere som mener det bare er en historie bok: Tror dere virkelig at mange tusen mennesker lider og blir drept for en historiebok?

De lider og dør for idéene som er skrevet ned, på samme måte som mange lider og dør for deres idéer og idealer. Kristendom, Islam, kommunisme, kapitalisme, frihet; alt er idéer som vi ofrer våre biologiske kjøretøy for. Anbefaler en kikk på Daniel Dennetts foredrag om memer:

- Dan Dennett: Ants, terrorism, and the awesome power of memes

Lenke til kommentar

Jeg bodde like ved en bibel skole før, å ble litt kjent med noe der. de hadde flere turer rundt i verden noe ganger hadde de oss turer til kina hvor de smuglet inn bibler. De tjener ingen ting på det, det krever veldig mye arbeid, og er i tilleg ganske farlig. Det gjøres ikke fordi det er spennede historier som ikke har noe å si.

Denne jorkloden vi lever på er genialt satt sammen. vi mennesker er også genilat satt sammen. dersom man går dypere inn i feks. mennesken kan man se på en genial måte vi er bygd opp. det at du stammer fra støv for mange millioner år siden er egentlig ganske idiotisk. det at det skjer under den dag i dag er også et faktum. Darwin som selv lagde evlusjons teorien, trodde ikke på den selv engang.

han fant på noe hans synes var alt for idiotisk.

Myndigheten i kina er så redd for utbredelsen av kristendommen, det er derfor de torturer folk. Jeg kan gi et eksempel på hva som har skjedd: Noen mødre og fedre ble nøtt til å se at barna dems ble kjørt over av bulldosere, sakte, alt de trengte å gjøre var å nekte gud. Dersom det er noe våksne med barn som leser dette så vil dere skjønne dette. Dette er en realitet. jeg har også hørt "den himmelske mann" som har måtte lide i mage år pga sin tro, men det gjør troen hans bare sterkere.

Se på deg selv. tror du at du stammet fra støv? eller tror du at det er noen over deg som skapte deg?

Lenke til kommentar

jeg kan også si en profeti som er sakt for ca 2000 år siden:

Det tvinger alle – små og store, rike og fattige, frie og slaver – til å ha et merke på sin høyre hånd eller på pannen. 17 Og ingen kan kjøpe eller selge noe uten å ha dette merket: dyrets navn eller det tall som svarer til navnet.

18 Her gjelder det å ha visdom. La den som har forstand, regne ut dyrets tall! For det er et menneskes tall, og tallet er 666.

Dette står i Johannes åpenbaring kap. 13 vers 16 tom18

Sjekk det ut selv vis du tviler.

Dette har enda ikke skjedd men vi nærmer oss.

Noen steder kam man feks betale med fingeravtrykket.

Lenke til kommentar
Darwin som selv lagde evlusjons teorien, trodde ikke på den selv engang.

Tullprat, selvsagt gjorde han det.

han fant på noe hans synes var alt for idiotisk.

Nei, han gjorde ikke det. Han dedikerte livet til å skrive en teori som samsvarte med all dataen han hadde, og resultatet var evolusjonsteorien.

Lenke til kommentar

For det jeg vet, har det ikke skjedd no spesielt gudommelig på 2000 år. Og folk som tror gud hjelper dem, er det bare psykisk, eller en vitenskaplig grunn.

Livet mitt er drit bra uten en Gud, da slipper jeg å bruke tid på alt det bullshitet.

Lenke til kommentar

Det heter vel at Darwin skal ha omvendt (forsiktig med ordbruken) til kristendommen på dødsleiet. Synd at man ikke hadde opptaksmuligheter i den tiden, da dette like gjerne kan være tullball.

Helt utrolig hvordan man kan produsere løgner på vegne av noe man ikke har kunnskap om overhodet. Hvor vidt den gamle Darwin klynget seg til kristen tro i slutten av sitt liv har ingen som helst sammenheng med hvor vidt det er hold i evolusjonsteorien. :dontgetit:

Evolusjonsteorien står urokkelig.

Endret av wan
Lenke til kommentar

For det jeg vet, har det ikke skjedd no spesielt gudommelig på 2000 år. Og folk som tror gud hjelper dem, er det bare psykisk, eller en vitenskaplig grunn.

Livet mitt er drit bra uten en Gud, da slipper jeg å bruke tid på alt det bullshitet.

Når alle forteller deg at det finnes en gud, og du selv ikke vet bedre, så er det ikke rart at folk blir hjernevaska og gjør det nei.

*sry for dobbelpost!*

Endret av Andreas045
Lenke til kommentar
Det heter vel at Darwin skal ha omvendt (forsiktig med ordbruken) til kristendommen på dødsleiet. Synd at man ikke hadde opptaksmuligheter i den tiden, da dette like gjerne kan være tullball.

Det er løgn, fabrikert av noen som ville diskreditere Darwin og evolusjonsteorien. Darwins datter, Henrietta, sa selv følgende om saken:

I was present at his deathbed, Lady Hope was not present during his last illness, or any illness. I believe he never even saw her, but in any case she had no influence over him in any department of thought or belief. He never recanted any of his scientific views, either then or earlier. We think the story of his conversion was fabricated in the U.S.A. ... ...The whole story has no foundation what-so-ever."

Helt utrolig hvordan man kan produsere løgner på vegne av noe man ikke har kunnskap om overhodet. Hvor vidt den gamle Darwin klynget seg til kristen tro i slutten av sitt liv har ingen som helst sammenheng med selve evolusjonsteorien.

Enig, det er direkte uærlig. Og som du selv sier, så blir ikke evolusjonsteorien mindre sann selv om Darwin hadde konvertert ved dødsleiet. Det finnes forresten en kort men god serie om Darwins liv og hans arbeid med evolusjonsteorien på YouTube. Linker til den nedenfor hvis noen er interessert.

Evolution Ep 1: Darwin's Dangerous Idea

Endret av andir
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...