Gå til innhold

Hva er din tro?

Hva er din tro?  

1 007 stemmer

1. 1. Hva er din tro?

• Buddhisme
      15
    • Kristendom
      205
    • hinduisme
      4
    • islam
      17
    • jødedommen
      3
    • Bahá'í
      6
    • Ateist
      493
    • Agnostiker
      176
    • New Age
      46
    • Andre som ikke er nevnt
      42

Anbefalte innlegg

Eg "trur" fullt og heilt på vitskapen. Derav er eg agnostiker.

Ateister ( i hvertfall tidligare i tråden) kan snakke kor mykje dei vil om vitenskap, men sannheten er at vitenskapen faller utenom ateismen. Vitenskapen har intet forhold til om guder kan eksistere. A ta hold i vitenskapen å sei at guder ikkje kan eksistere, er feil og misbruk av vitenskapen. 

Ateister kommer i alle former og farger, akkurat som agnostikere. Noen kunne like gjerne kalles agnostikere, andre "jobber aktivt" mot all religion og er anti-religiøse. Disse argumenterer ofte med grunnlag i vitenskapen.

At vitenskapen ikke har noe med tro å gjøre, per se, kan jeg si meg enig i, men vitenskapen har absolutt noe med guder å gjøre. Og vitenskapen faller på ingen måter utenom ateismen.

I de fleste religiøse skrifter som snakker om guder er det også en hel del "feil" naturvitenskapelig sett. Vitenskapen kan vise oss at stjernene ikke er guder. At jorden ikke er sentrum av solsystemet. At mennesket utviklet seg, og ikke ble skapt osv.

På den måten kan vitenskap slå grunnen under føttene på troende, og sådan har vitenskap absolutt noe med guder, tro og gudedyrking å gjøre.

Tro kan man likevel gjøre så mye man bare vil, men hvis du tror på noe som strider mot naturlovene, vel, da har det noe med vitenskap å gjøre.

5967335[/snapback]

Sånn sett, ja. Men den kristne, og muslimske Gud, og dei fleste dagens oppegåande religioner, definerer ikkje Gud som eit objekt på himmelen, eller ei plante i skogen.

Men sjølv om Sola er ei av mange stjerner, så kan den jo være gud for det... Derfor kan du vel egentlig aldri "drepe" ein religion med vitenskap.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, hvis det er en ting man kan si med sikkerhet er det at man aldri noensinne kan få noen som virkelig tror, til å ikke tro. Er det en ting menneskehjernen kan så er det å lure seg selv til å finne det den vil finne.

Så en episode med Bullshit! (penn & teller serien) som viste det ganske så tydelig her om dagen, "Signs from heaven" het den vel, anbefales ;)

Men er heller få som faktisk forsøker dette da, som du sier er det få guder i dag som har noe med verdslige ting å gjøre. Er vel mer aktuelt når det kommer til religiøse ikoner som det håndkleet fra middelalderen etc.

Uansett har vitenskap absolutt noe med religion å gjøre i noen tilfeller, dvs, når en person tror på noe vitenskapen kan "motbevise". Om personen nekter å innse dette er vel heller likegyldig. Vitenskap er det like fullt.

Kanskje du aldri kan drepe en religion direkte, men du kan ødelegge hele ideen om ID, eller om universets oppbygning. Er det en ting vitenskap har som plikt å gjøre så er det å bane vei gjennom slikt pjatt og få fram sannferdig informasjon til folk.

Lenke til kommentar

du har ikke noe valg på pollen din som sier "vitenskapelig" eller "ingen tro" eller noe.. jeg tror ikke noen høyere makt har noe å gjøre med livet mitt... religion var greit for 1000 år siden da vi ikke hadde noe styring/lover og fengsel, men nå lager det mer problemer enn det løser...

Lenke til kommentar
du har ikke noe valg på pollen din som sier "vitenskapelig" eller "ingen tro" eller noe.. jeg tror ikke noen høyere makt har noe å gjøre med livet mitt... religion var greit for 1000 år siden da vi ikke hadde noe styring/lover og fengsel, men nå lager det mer problemer enn det løser...

5973050[/snapback]

Han har da Ateist og Agnostiker. :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Nihilisme betyr å ikke tro på noe, benekte alt. At ingenting eksistere, derfor også sannheten. Denne litt rare ideeen gjør at en nihilist gjerne ikke er sikker på om han er nihilist netopp på grunn av hans nihilistiske overbevisning.

For en nihilist vil da altså gud ikke eksistere, men gud vil også ikke ikke eksistere siden det ikke eksisterer noen sannhet.

EDIT: Men å si at nihilist er det samme som ateist blir feil.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Nihilisme betyr å ikke tro på noe, benekte alt. At ingenting eksistere, derfor også sannheten. Denne litt rare ideeen gjør at en nihilist gjerne ikke er sikker på om han er nihilist netopp på grunn av hans nihilistiske overbevisning.

For en nihilist vil da altså gud ikke eksistere, men gud vil også ikke ikke eksistere siden det ikke eksisterer noen sannhet.

EDIT: Men å si at nihilist er det samme som ateist blir feil.

6111019[/snapback]

Basic-nihilisme går ut på at det ikke er noen objektiv verdi, eller mening med verken liv, eller eksistens. En nihilist er ikke nødvendigvis ateist, Friedrich Nietzche var agnostiker.

Lenke til kommentar

Norge er et kristen land, det vet vi alle. Hvorfor er nordmenn så ikke-religiøse da? Hva er grunnen til det? Vi ser fotballspillere rundt om i verden som tar kors-tegnet på brystet før de skal inn på banen. Norske derimot, nei, ingen som gjør dette tegnet. Vi nordmenn er er alt for ikke-troende. Jeg tror vi er det eneste landet i Europa som ikke er så troende.

Hva mener dere?

Endret av onyX
Lenke til kommentar
Norge er et kristen land, det vet vi alle. Hvorfor er nordmenn så ikke-religiøse da? Hva er grunnen til det? Vi ser fotballspillere rundt om i verden som tar kors-tegnet på brystet før de skal inn på banen. Norske derimot, nei, ingen som gjør dette tegnet. Vi nordmenn er er alt for ikke-troende. Jeg tror vi er det eneste landet i Europa som ikke er så troende.

Hva mener dere?

6169703[/snapback]

Det betyr bare at nordmenn er litt mer rasjonelle enn andre på det planet. Religion er vås fra ende til annen. Det finnes ingen ting som kan på noen måte kan bevise at det eksisterer noen jordens skaper.

Religion: Underkastelse, kollektivisme, irrasjonalitet og sosialisme.

Lenke til kommentar
Det betyr bare at nordmenn er litt mer rasjonelle enn andre på det planet. Religion er vås fra ende til annen. Det finnes ingen ting som kan på noen måte kan bevise at det eksisterer noen jordens skaper.

6169812[/snapback]

Korrekt. Du har dog ikke motbevist noe med ditt utsagn. Man sier at man tror, ikke at man vet. Håper er kanskje et bedre ord?

Ellers er jeg glad for at vi ikke har mange overfladiske religiøse gester her i Norge, som det å lage kors i lufta, ha lover mot homofile, be til et bilde av ei dame som levde for to tusen år siden, ikke spise svin eller lignende. Disse gestene er kun unnskyldninger for å ikke leve etter den gylne regel (for oss kristne, vel å merke).

Se for eksempel på USA. Der kaller de seg kristne, og den største lykke er å gjøre det bra økonomisk. Jesus sa en gang det med kameler og nåløyer, men så lenge amerikanerne gjør alle småtingene som å ikke banne og å gå til kirka på søndager, tror de at de er unnskyld. (Kanskje er de det. Håper dog ikke det.)

Lenke til kommentar

6169812[/snapback]

Korrekt. Du har dog ikke motbevist noe med ditt utsagn. Man sier at man tror, ikke at man vet. Håper er kanskje et bedre ord?

6169918[/snapback]

De religiøse kommer med en positiv påstand (at det finnes en jordens skaper). Da er det det de som skal bevise at deres påstand er korrekt. For eksempel, hvis jeg sier at jeg har en rosa elefant i hagen, kan du motbevise det? Nei, det ville det vært min oppgave å bevise det. Poenget mitt med det innlegget var ikke å motbevise at det finnes en gud, siden det er umulig, på lik linje med å bevise at det finnes en gud.

Endret av Toxon
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...