Gå til innhold

Hva er din tro?

Hva er din tro?  

1 007 stemmer

1. 1. Hva er din tro?

• Buddhisme
      15
    • Kristendom
      205
    • hinduisme
      4
    • islam
      17
    • jødedommen
      3
    • Bahá'í
      6
    • Ateist
      493
    • Agnostiker
      176
    • New Age
      46
    • Andre som ikke er nevnt
      42

Anbefalte innlegg

Så det er Yahweh som skal stå for drapet på personen som forbanner sin mor eller far ? Altså, din gud er både dommer og bøddel ?

5958318[/snapback]

han er dommer. ingen andre skal være bødler hvertfall.. for de er ikke bedre selv..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Døm ikke, så skal dere ikke bli dømt. Fordøm ikke, så skal dere ikke bli fordømt. Ettergi, så skal dere få ettergitt. 38 Gi, så skal dere få: Et godt mål, sammenristet, stappet og breddfullt, skal dere få i fanget. For i det målet dere selv måler med, skal det også måles opp for dere.

39 Han fortalte dem også en lignelse: Kan vel en blind lede en blind? Vil ikke begge falle i grøfta? 40 En lærling står ikke over sin mester, men når han er utlært, blir han som sin mester.

41 Hvorfor ser du flisen i din brors øye, men bjelken i ditt eget øye legger du ikke merke til? 42 Hvordan kan du si til din bror: 'Bror, la meg ta flisen ut av øyet ditt!' når du ikke ser bjelken i ditt eget øye? Din hykler! Ta først bjelken ut av ditt eget øye! Da vil du se klart nok til å ta flisen ut av din brors øye.

Lenke til kommentar

1) Siden du er ikke Kristen, så tror jeg at akkurat den bestemmelsen bør du ikke ta. Hvis du vil allikevel så er det helt OK men det forblir ikke noe annet en din mening.

4) Jeg mener at de kulturetiske verdiene som du sier var slaktet (siden du nevnte at de var de "opprinnelige" i Norge) så kan man nok si at de nesten sammme veredieene finnes i Kristendommen og de blir slaktet idag. Jeg kjenner en ikke-Kristen som har en åsatroisk-odinistisk tendens, og sympatiserer med den gamle troen i Norge, men hva vi begge to er helt enige om er at kampen mot grunnleggende verdier er kamp mot sunn fornuft og dermed en kamp mot hva Norge står for.

6) Du graver litt for dypt der, og feil plass i tillegg. Hvis du tar dine bestemmelser ut fra å ikke være Kristen, men utfra hollywood-stereotyper, så har du nok rett på din måte. Fra en Kristelig synspunkt, ved å se hva de VIRKELIG tror på så er de ikke noe annet enn skikkelige fundamentalister.

Lenke til kommentar
1) Siden du er ikke Kristen, så tror jeg at akkurat den bestemmelsen bør du ikke ta. Hvis du vil allikevel så er det helt OK men det forblir ikke noe annet en din mening.

4) Jeg mener at de kulturetiske verdiene som du sier var slaktet (siden du nevnte at de var de "opprinnelige" i Norge) så kan man nok si at de nesten sammme veredieene finnes i Kristendommen og de blir slaktet idag. Jeg kjenner en ikke-Kristen som har en åsatroisk-odinistisk tendens, og sympatiserer med den gamle troen i Norge, men hva vi begge to er helt enige om er at kampen mot grunnleggende verdier er kamp mot sunn fornuft og dermed en kamp mot hva Norge står for.

6) Du graver litt for dypt der, og feil plass i tillegg. Hvis du tar dine bestemmelser ut fra å ikke være Kristen, men utfra hollywood-stereotyper, så har du nok rett på din måte. Fra en Kristelig synspunkt, ved å se hva de VIRKELIG tror på så er de ikke noe annet enn skikkelige fundamentalister.

5959762[/snapback]

1.

Jeg bestemmer ikke hva som står i "Bibelen". Boken inneholder mange leveregler, som din gud, Yahweh, etter sigende skal ha levert til diverse profeter o.l. Spørsmålet mitt til deg, er hvorfor i allverden kristne bare kan overse en stor del av disse reglene, mens de kjemper febrilsk for å dømme folk for brudd på andre regler.

4.

Grunnleggende verdier, og kampen for å opprettholde dem, har ingenting med hvorvidt en person er homofil eller ei. Derfor er det fullt forståelig at kristendommen blir utsatt for kritikk (det du kaller angrep). Din religion er overhodet ikke den eneste som får kritiske blikk rettet mot seg til tider. Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor landet norge skal ha noe som helst i et religionsspørsmål å gjøre.

6.

Det vil da si at du likestiller deg selv med medlemmene i Ku Klux Klan, da disse er gode kristne. Vil det si at uansett hva jeg gjør, brenner kors, dreper "mindreverdige" osv osv, så vil jeg fortsatt bli mottatt som en god kristenfundamentalist ?

Jeg mener at KKK bryter såpass mange av levereglene gitt av deres gud, at de burde forstå at de spotter det de kaller sin egen religion.

Endret av wilbur626
Lenke til kommentar
Det vil da si at du likestiller deg selv med medlemmene i Ku Klux Klan, da disse er gode kristne. Vil det si at uansett hva jeg gjør, brenner kors, dreper "mindreverdige" osv osv, så vil jeg fortsatt bli mottatt som en god kristenfundamentalist ?

det er bare ifølge hollywood-filmene og propagande mot KKK. I virkeligheten så har KKK ikke bare hatt over 5 mill medlemmer, men eide skoler, universiteter og sykehus hvod de hadde egne avdelinger spesiellt for svarte. Det er hvor mye de "hatet" ikke-hvite. I virkeligheten var de rase-separatister som mente at alle raser er unike og skal bevare seg slik, og ikke blande med hverandre.

Men i Hollywood som er 50% jødisk var og er de ikke noe annet en stereotypiske monstre.

Jeg mener at KKK bryter såpass mange av levereglene gitt av deres gud, at de burde forstå at de spotter det de kaller sin egen religion.

nevn meg noe som de har "brutt".

Lenke til kommentar

"The original Ku Klux Klan was created after the end of the American Civil War on December 24, 1865, by six educated, middle-class Confederate veterans[2] who were bored with postwar Pulaski, Tennessee. The name was constructed by combining the Greek "kyklos" (circle) with "clan."[3] It was at first a humorous social club centering on practical jokes and hazing rituals.[4] From 1866 to 1867, the Klan began breaking up black prayer meetings and invading black homes at night to steal firearms."

Det at KKK også står bak utallige rasehat relaterte drap i USA, kan du ikke komme unna. Selvfølgelig kan du si at dette er enkeltmedlemmer som bryter klanens lover/regler. Hadde dette vært tilfelle, ville selvfølgelig medlemmene bli kastet ut av klanen. Istedenfor hyller klanen disse medlemmene, og gir dem juridisk støtte i påfølgende rettsaker.

De kristnes gud sier vel noe sånt som :

1. "Du skal ikke dømme"

2. "Du skal ikke drepe"

3. "Du skal ikke stjele"

KKK er utøvere av brudd på samtlige regler.

Ved å vise støtte til KKK, mener jeg du fornærmer din egen intelligens , g5r. Det de står for er på ingen måte akseptabelt.

Lenke til kommentar

Eg "trur" fullt og heilt på vitskapen. Derav er eg agnostiker.

Ateister ( i hvertfall tidligare i tråden) kan snakke kor mykje dei vil om vitenskap, men sannheten er at vitenskapen faller utenom ateismen. Vitenskapen har intet forhold til om guder kan eksistere. A ta hold i vitenskapen å sei at guder ikkje kan eksistere, er feil og misbruk av vitenskapen.

Vennligst hold religion, anti eller pro, utenfor vitenskapen. Takk.

Lenke til kommentar
Det at KKK også står bak utallige rasehat relaterte drap i USA, kan du ikke komme unna.

Jeg kan ikke nekte at de ikke har drept noen, men ifølge moderne FBI statistikk så er det ca 6 til 1 av alle tilfeller rasemotivert vold mot hvite av ikke hvite og ikke motsatt.

Tilbake i den tiden da Klanen var på sitt sterkeste, så gjorde de ingenting for moro skyld, alt hadde en grunn og de ville straffe hvem som helst som brøt loven (dvs enten amerikansk lov, eller religiøse regler) og ikke utelukkende svarte.

Igjen så tror jeg at du snakker om hollywood-klanen.

Istedenfor hyller klanen disse medlemmene, og gir dem juridisk støtte i påfølgende rettsaker.

Da må jeg anta at de mener at dommen eller ankagen ikke er riktig. Det er ikke i klanens egen interesse å ha medlemmer som ikke vil følge reglene, men derimot så tviler jeg sterkt på at hvilket som helst klan-medlem vil få en rettferdig rettsak, så de har nok ingen andre enn seg selv å få støtte fra.

1. "Du skal ikke dømme"

Ja men hvis en er f eks homofil og den Kristne sier at det er ikke ok, er det igen dom men konstatering av Gud-gitte regler.

2. "Du skal ikke drepe"

Uten grunn, ja.

3. "Du skal ikke stjele"

Hvis du mener at de har stjelt kan jeg ikke tenke på noen andre enn "the order" siden de drev med bankran. Men dette er derimot en isolert gruppe og har ikke noe med Klanen å gjøre ellers.

Ved å vise støtte til KKK, mener jeg du fornærmer din egen intelligens , g5r. Det de står for er på ingen måte akseptabelt.

Hvis du sier det, å aller klokeste i universet!

Lenke til kommentar
1. "Du skal ikke dømme"

Ja men hvis en er f eks homofil og den Kristne sier at det er ikke ok, er det igen dom men konstatering av Gud-gitte regler.

5966367[/snapback]

Hvis du tror at Gud er mot homofili, er du jøde, og ikke kristen. Anti-homofilien er i GT - Den gamle pakten -, som er jødenes bok. I NT - Den nye pakten -, står det vi kristne tror på. Man må være svært ytterliggående for å tolke NT som anti-homofil.

Lenke til kommentar
da vinci koden er piss.. hvordan undertrykkes kvinner i bibelen? det som finnes kommer litt an på hvordan samfunnet var da, men kan ikek komme på noen konkrete eksempler rundt kvinnediskriminering.

den som fant ut at jesus hadde stått opp var en kvinne.. dette er nok til å motsi det over.

5957306[/snapback]

Konspirasjonsteorier generellt er tull. Skal man bli kjent for å sette spørsmålstegn ved en 2000 år gammel bok, må man lage en ny bok som består av rein fiksjon. Da Vinci koden er dessuten full av faktafeil.

Lenke til kommentar
Hvis du tror at Gud er mot homofili, er du jøde, og ikke kristen. Anti-homofilien er i GT - Den gamle pakten -, som er jødenes bok. I NT - Den nye pakten -, står det vi kristne tror på. Man må være svært ytterliggående for å tolke NT som anti-homofil.

5966754[/snapback]

Faktisk så står det i Talmud at en jøde har lov å ha samleie med en gutt, dvs homofili/pedofili.

I det det Nye testamentet så er homofili like forbudt som i det Gamle, så jeg vet ikke hva i all verden du baserer dine meninger på annet enn politisk-korrekt propaganda.

Dessuten så heter det testament og ikke "pakt". Det er Molotov og Rippentropp som skrev pakt.

Lenke til kommentar
1. "Du skal ikke dømme"

5966367[/snapback]

5966754[/snapback]

den gamle loven gjelder for oss kristne også. men vi kan komme til himmelen uten å holde alle bud, siden vi har fått nåden.

Lenke til kommentar
Konspirasjonsteorier generellt er tull. Skal man bli kjent for å sette spørsmålstegn ved en 2000 år gammel bok, må man lage en ny bok som består av rein fiksjon. Da Vinci koden er dessuten full av faktafeil.

5966832[/snapback]

Enig. Som jeg sa: for-profit løgn. Ikke noe å bry seg om egentlig, men det er irriterende.

Lenke til kommentar
Eg "trur" fullt og heilt på vitskapen. Derav er eg agnostiker.

Ateister ( i hvertfall tidligare i tråden) kan snakke kor mykje dei vil om vitenskap, men sannheten er at vitenskapen faller utenom ateismen. Vitenskapen har intet forhold til om guder kan eksistere. A ta hold i vitenskapen å sei at guder ikkje kan eksistere, er feil og misbruk av vitenskapen. 

Ateister kommer i alle former og farger, akkurat som agnostikere. Noen kunne like gjerne kalles agnostikere, andre "jobber aktivt" mot all religion og er anti-religiøse. Disse argumenterer ofte med grunnlag i vitenskapen.

At vitenskapen ikke har noe med tro å gjøre, per se, kan jeg si meg enig i, men vitenskapen har absolutt noe med guder å gjøre. Og vitenskapen faller på ingen måter utenom ateismen.

I de fleste religiøse skrifter som snakker om guder er det også en hel del "feil" naturvitenskapelig sett. Vitenskapen kan vise oss at stjernene ikke er guder. At jorden ikke er sentrum av solsystemet. At mennesket utviklet seg, og ikke ble skapt osv.

På den måten kan vitenskap slå grunnen under føttene på troende, og sådan har vitenskap absolutt noe med guder, tro og gudedyrking å gjøre.

Tro kan man likevel gjøre så mye man bare vil, men hvis du tror på noe som strider mot naturlovene, vel, da har det noe med vitenskap å gjøre.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...