Gå til innhold

Hva er din tro?

Hva er din tro?  

1 007 stemmer

1. 1. Hva er din tro?

• Buddhisme
      15
    • Kristendom
      205
    • hinduisme
      4
    • islam
      17
    • jødedommen
      3
    • Bahá'í
      6
    • Ateist
      493
    • Agnostiker
      176
    • New Age
      46
    • Andre som ikke er nevnt
      42

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

g5r.

1.

Er ikke dette snarere en modernisering av kristendommen, for at den skal bli akseptert i en verden som har kommet til å trekke konklusjoner som feks .at handikappede, svaksynte og sterile ikke er "defekte" mennesker ? Selvfølgelig kan du og andre kristenfundamentalister holde seg til den gode gamle kristendommen, hvor hevndrap var veien til himmelen, mens det å ta seg en real håndjager (eller å velge å ikke befrukte en kvinne under samleie, Onans synd) var likestilt med en enveisbillet til helsike.

Med det samme vi er inne på Yahwehs regler, bør du ta disse nærmere til ettertanke :

Ang. barbering :

"Dere skal ikke runde av håret på sidene og rake skjegget i kantene."

Ang. mat fra havet :

"Alt i vannet som ikke har finner og skjell, skal være en styggedom for

dere."

For nyfødte gutter :

"Den åttende dagen skal guttens forhud skjæres av."

"Gi akt på alle mine forskrifter og lover, og lev etter dem! Jeg er Herren."

Det ser ut til at en stor del av norges befolkning får et lengre opphold i helvete

2.

Siden du er en såkalt kristenfundamentalist, regner jeg med at du roper "Uren, Uren, Uren!" hver gang du ser en nybarbert mann, en som spiser blekksprut, nyfødte unger som ikke blir omskåret på den åttende dagen og folk som tar på skilpadder ? Man kan vel ikke være fundamentalist, og kun kreve at noen få av Yahwehs regler overholdes ?

3.

Da Vinci-koden er et eventyr som omtaler hendelser tatt fra en eventyrsamling som kristne kaller en hellig bok. Jeg kan ikke forstå at kristne har så lite tro på holdbarheten til sin egen helligdom at de lar seg forstyrre av ren fiksjon (Jeg respekter at kristne omtaler boken som hellig)

4.

Religion og politikk BURDE ikke ha noen sammenheng i det heletatt. Norges kulturarv har heller ingenting med kristendommen å gjøre. At en folkemorder som kalte seg Olav "Den Hellige", gikk berserk og ødela framtiden for norges egentlig kulturarv, må på ingen måte omtales som positivt.

5.

Judas evangelium, og så mange som 12 andre (mener å huske at det var 12) dødehavsruller, er undersøkt av seriøse forskere. De kan konkludere med at manuskriptene er ekte, og at de stammer fra tidsperioden da "Bibelen" ble forfattet. Det finnes også andre historiske dokumenter som omtaler hvordan den tidlige kristendommen var delt i mange fraksjoner, og at forskjellige "profeter" underviste i et utall forskjellige evangelium. Boken "Bibelen" er bare en samling av de mest populære tekstene, noe som selvfølgelig hjalp for å kunne forene de forskjellige fraksjonene til det som i dag kalles kristendom.

6.

Skikkelige kristenfundamentalister ville ha samlet en hær av hellige krigere for å innta Iran, for så og voldta alle damene. Deretter ville selvfølgelig oljebrønnene bli tappet for det som var, og alle pengene i landet ville bli donert til en eller annen kirke. Desverre er denne taktikken for tiden opptatt, så de kristne må vente til muslimene har rast fra seg.

Endret av wilbur626
Lenke til kommentar

Får jeg se henvisninger til alt dette?

Omskjæring gjeler kun jøder. se "apostlenes gjerninger".

ingenting i kristendommen taler for hellig krig, eller krig i det hele tatt..

om man kommer til helvete, er man ikke renset fra synd.. man blir renset for all synd ved troen på Jesus. tilgivelse er det mest sentrale i kristendommen. hele kristendommen bygger på Jesu liv, ord og handlinger. du prater til jødene.

da vinci koden er piss.. hvordan undertrykkes kvinner i bibelen? det som finnes kommer litt an på hvordan samfunnet var da, men kan ikek komme på noen konkrete eksempler rundt kvinnediskriminering.

den som fant ut at jesus hadde stått opp var en kvinne.. dette er nok til å motsi det over.

Endret av lathorv
Lenke til kommentar

De sitatene jeg viser til, står i boken "Bibelen" (Tredje mosebok, kap 11-20). Kan du fortelle meg hvilke deler/kapitler som ikke gjelder for de kristne ? Velger dere tilfeldige sitater fra det gamle testamente, eksempelvis det Yahweh sier om homofili, for så å forkaste resten som "noe som bare er beregnet på jøder" ?

Forrige gang jeg var i kirka, snakket presten om den hellige treenighet, en klubb bestående av Yahweh, sønnen Jesus og Den Hellige Ånd. Du sier at kristendommen dreier seg om Jesus og hans liv. Jesus forteller de kristne at de skal "høre på pappa Yahweh", for han er herren, hyrden og generelt sjefen. Hvordan kan man da som en god kristen unngå å lytte til det Yahweh sier ?

Yahweh er vel også den som dømmer, som kristenfundamentalistene i denne tråden sier, lyver han bare på seg denne makten ?

Skal vi også se bort i fra at han påstår å stå bak skaperverket ?

Som jeg sier, er Da Vinci-koden fiksjon, eller pissprat om du vil. Så der er vi enige. Det du ikke er enig med meg i, er at boken "Bibelen" også er ren fiksjon.

Jeg sammenligner dette med at tegneren i Pyton bladet (tidlig nittitall), av og til lagde historier med klare referanser til Donald Duck.

Endret av wilbur626
Lenke til kommentar

alt du skriver er rett.. tenkte mer på henvisninger.. bibelen er stor.. jeg tror ikke det er fiksjon.

man kan bli tilgitt for homofili, men man skal ikke gjøre det for det.. jeg gjør mye jeg ikke skal gjøre.. men blir tilgitt. vet ikke hvor i bibelen det står, men står ett sted at du ikke skal misbruke nåden. ikek med hensikt synde mer. "dere er ikke frelst av gjerninger, men av nåden".

nye testamentet gjelder krisnte.. gamle testamentet er også en hellig bok for kristne. Jesus kom ikke til jorden for å oppheve budene, men for å oppfylle dem. slik at vi som tror på han kan bli frelst av nåde ved tro.

gode kristne, dårlige kristne, "kjempekristne", litt kristne osv er det samme. alle er kristne fordi de tror og blir frelst av den grunn..

Lenke til kommentar

gode kristne, dårlige kristne, "kjempekristne", litt kristne osv er det samme. alle er kristne fordi de tror og blir frelst av den grunn..

Selvfølgelig har de samme tro, men de forskjellige retningene innen kristendom har forskjellige måter å praktisere sin religion på.

Jeg skjønner ikke helt hva du mener med utsagnet om Jesus og hans hensikt på jorden. Vil du forklare nærmere ?

Henvisningene du ber om, står i mitt tidligere innlegg.

Lenke til kommentar

spurte om hvor i bibelen? jeg så ikke mer enn det? tipper på mosebøkene, men hadde vært bedre om du hadde sagt nøyaktig hvor.. hvilken bok? kapittel? vers?

Jesus har oppfylt jødeloven (gamle testamentet). det betyr at vi som tror på han kan bli frelst uten å holde lovene. han døde FOR oss.

Lenke til kommentar

Det står tredje mosebok, kapittel 11-20.

Så det at Jesus døde for oss, betyr av vi kan barbere oss, spise blekksprut og la være å omskjære oss. Mens homofili fortsatt er strengt ulovlig ?

Jeg skjønner ikke helt denne tankegangen, hvorfor er ikke homofili lovlig og blekksprut spising ulovlig ? Ble dette avgjort med krone/mynt konseptet ?

Lenke til kommentar

1) Modernisering har like mye sammenheng med Kristendommen som pedofili eller homofili. De som vil "modernisere" Kristendommen er folk med enten politisk (og ikke religiøs) motivasjon, eller de med mindreverdighetskompleks.

Ang hva man skal gjøre ifølge Bibelen så er nok ikke den helligste mannen helt 100% Kristen, men enhver kan se forskjellem mellom å spise blekksprut og suge kuk.

2) Født i en verden som ikke kan følge Bibelen er det vanskelig å revolusjonere alt på en gang og gjøre det rett, men den som forsøker skal være belønnet.

3) jeg har full tillit i Skaperen, men små for-profit løgner er motbydelige uansett.

4)

Norges kulturarv har heller ingenting med kristendommen å gjøre.
Og heller ikke Nordmenn da.
At en folkemorder som kalte seg Olav "Den Hellige", gikk berserk og ødela framtiden for norges egentlig kulturarv, må på ingen måte omtales som positivt.
Man må kjempe for det som er rett, og folk dør i kamp. derimot, hvis du støtter Åsatro eller Odinisme eller hva det måtte være, så vet du og at det som kalles for "Kristlige verdier" finner sin rot nesten 100% i Åsatro og.

Dermed er angrep på den Kristendommen og dens *grunnleggende* verdier angrep på sunn fornuft.

5) Som sagt så avstår jeg fra den diskosjonen inntil de utdannede Kristne teologer har snakket om dette. (og med det mener jeg ikke de polit-korrekte)

6) Skikkelige kristenfundamentalister er blandt annet Christian Identity og Ku Klux Klan, og de vil nok NEPPE utkjempe kriger mot land som de ikke har noe med! (Irak, Afghanstan, Iran).

Lenke til kommentar

1.

Den som spiser blekksprut, er ikke bedre enn den som utøver homofili. Det sier Yahweh. Om du vil stille spørsmål ved det mannen du omtaler som "Skaperen" sier, er du selvfølgelig velkommen til det.

4.

100 % enig i at kristendom ikke hører hjemme i norge, dette da jeg er ateist, og stiller meg uforstående til populariteten til religion generelt.

At du må kjempe for det som er "rett", er et litt teit utsagn. Alle religioner har forskjellig oppfatning ang hva som er rett og galt. Ville du ha støttet en muslimsk invasjon av norge, fordi muslimene sa de hadde rett ?

Kan du forklare nærmere hva du mener med sammenligningen mellom Åsatro og kristendom ? Mener du at kristendommen har rot i en annen religion, til og med i en religion som blir omtalt som hedensk ?

6.

Å blande ordet "skikkelig" med Ku Klux Klan synes jeg er litt drøyt. KKK er et amerikans fenomen på sitt beste (for alle andre enn medlemmer av klanen, er det selvfølgelig på sitt værste). Jeg mener også at samtlige av KKKs medlemmer burde ha blitt brent på bålet, og at andre kristne ikke burde anerkjenne dem i det hele tatt.

Leser du litt i historiebøkene dine, ser du at kristenfundamentalister (korsfarere) har vært i midtøsten før. Dagens korsfarere, er representert ved USAs tilstedeværelse i midtøsten. "God Bless America".

Endret av wilbur626
Lenke til kommentar

korsfarerene dro tilbake for å få tilbake det som var sitt.. ikke at jeg er så sikker på at de eide det først igjen.. men dette har ikke noe med Gud å gjøre så vidt jeg vet.. Gud støtter ikke drap av noe slag.. blir vel på en måte som dagens kriger det.. ikke bland det inn i religionsdiskusjon. det går mer på politiske og personlige årsaker..

både homofili og å spise blekksprut er vel synd da.. jeg gjør ingen av delene. men jeg gjør mye annet galt.. jeg dømmer ingen.. det gjør Gud.. jeg sier hva jeg tror på.. har ikke sagt at homofili er verre enn noe annet..

Lenke til kommentar
korsfarerene dro tilbake for å få tilbake det som var sitt..

Korstogene var en krig rettet mot muslimene som hadde tatt tilbake Jerusalem etter mange år under romersk styre. Dette er en meget bra eksempel på at religion er destruktivt, da begge parter spilte blod i guds/profetens navn.

Korsfarerne ble her benyttet som eksempler på "skikkelige" fundamentalister.

Gud støtter ikke drap av noe slag..

Andre Mosebok, Kapittel 21

28 Når en okse stanger i hjel en mann eller kvinne, skal oksen steines, og

kjøttet må ikke spises. Men eieren skal slippe straff. 29 Hvis oksen var olm

på forhånd, og eieren ikke passet på den, enda han var blitt advart, og den

så dreper en mann eller kvinne, da skal oksen steines, og også eieren skal

Den som slår til en mann så han dør, skal bøte med livet. 13 Men hvis han ikke har stått mannen etter livet, og det er Gud som har latt ham falle for hans hånd, da vil jeg fastsette et sted han kan ty til. 14 Når en mann gjør en slik udåd at han dreper sin neste med svik, skal du ta ham, om det så er fra mitt alter; han skal dø. 15 Den som slår sin far eller mor, skal dø. 16 Den som røver et menneske, skal dø, enten han selger det eller det finnes hos ham. 17 Den som forbanner sin far eller mor, skal dø.

Altså ikke bare støtter Yahweh drap, han oppfordrer faktisk til det.

har ikke sagt at homofili er verre enn noe annet..

Spørsmålet ang. blekksprutspising og homofili var ment rettet til g5r

Endret av wilbur626
Lenke til kommentar
og Jesus gikk ut til Oljeberget.  2 Tidlig neste morgen kom han til tempelet igjen. Hele folkemengden samlet seg om ham, og han satte seg og begynte å undervise dem.  3 Da kom de skriftlærde og fariseerne med en kvinne som var grepet i ekteskapsbrudd. De førte henne fram  4 og sa: «Mester, denne kvinnen er grepet på fersk gjerning i ekteskapsbrudd.  5 I loven har Moses påbudt oss å steine slike kvinner. Men hva sier du?»  6 Dette sa de for å sette ham på prøve, så de kunne få noe å anklage ham for. Jesus bøyde seg ned og skrev på jorden med fingeren.  7 Men da de fortsatte å spørre, rettet han seg opp og sa: «Den av dere som er uten synd, kan kaste den første steinen på henne.»  8 Så bøyde han seg ned igjen og skrev på jorden.  9 Da de hørte dette, gikk de bort, én etter én, de eldste først. Til slutt var Jesus alene igjen, og kvinnen sto foran ham. 10 Da rettet han seg opp og spurte: «Kvinne, hvor er de? Har ingen fordømt deg?» 11 Hun svarte: «Nei, Herre, ingen.» Da sa Jesus: «Heller ikke jeg fordømmer deg. Gå bort, og synd ikke mer fra nå av!»
Lenke til kommentar
lathorv, det der beviser altså at Jesus hadde en annen agenda enn sin far. Kan dette være et "tenåringsopprør" ? Eller er Jesus rett og slett uenig med Yahweh, og hans strenge regler ?

5958184[/snapback]

27 Men til dere som hører på meg, sier jeg: Elsk deres fiender, gjør godt mot dem som hater dere, 28 velsign dem som forbanner dere, og be for dem som krenker dere. 29 Slår noen deg på det ene kinnet, så by fram det andre også. Om noen tar fra deg kappen, så nekt ham heller ikke skjorten. 30 Gi til hver den som ber deg, og om noen tar fra deg det som er ditt, så krev det ikke tilbake.

31 Som dere vil at andre skal gjøre mot dere, slik skal dere gjøre mot dem. 32 At dere elsker dem som elsker dere, er det noe å takke dere for? Selv synderne elsker dem de selv blir elsket av. 33 Og om dere gjør godt mot dem som gjør godt mot dere, er det noe å takke dere for? Det gjør jo også synderne. 34 Og om dere låner ut til dem dere venter å få igjen av, er det noe å takke dere for? Også syndere låner til syndere for å få like mye igjen. 35 Nei! Elsk deres fiender, gjør godt og lån bort uten å vente noe igjen. Da skal deres lønn bli stor, og dere skal være Den høyestes barn. For han er god mot de utakknemlige og onde. 36 Vær barmhjertige, slik deres Far er barmhjertig.

Edit:

Gud er ingen amerikansk domsol.. han er barmhjertig. men han kan ikke leve med syndere. synden skiller mennesker fra Gud. for å komme til himmelen må man la være å synde, eller tro på Jesus.

legger ved et mye brukt symbolsk bilde.

Endret av lathorv
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...