Gå til innhold

Hva er din tro?

Hva er din tro?  

1 007 stemmer

1. 1. Hva er din tro?

• Buddhisme
      15
    • Kristendom
      205
    • hinduisme
      4
    • islam
      17
    • jødedommen
      3
    • Bahá'í
      6
    • Ateist
      493
    • Agnostiker
      176
    • New Age
      46
    • Andre som ikke er nevnt
      42

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
(hvorfor i alle dager skal Gud skrives med stor "G"?:hrm: )

5921686[/snapback]

Fordi personer skal skrives med én stor bokstav, og kristne tror som regel at Gud er en person.

:)

5921935[/snapback]

Det tror vel egentlig ikke han er en person. ;) Kanskje vi burde få en oppklaring fra språkrådet, om vi skal ha stor bokstav i navn til høyere makter, som ikke kan reknes som personer.

Lenke til kommentar
(hvorfor i alle dager skal Gud skrives med stor "G"?:hrm: )

5921686[/snapback]

Fordi personer skal skrives med én stor bokstav, og kristne tror som regel at Gud er en person.

:)

5921935[/snapback]

Det tror vel egentlig ikke han er en person. ;) Kanskje vi burde få en oppklaring fra språkrådet, om vi skal ha stor bokstav i navn til høyere makter, som ikke kan reknes som personer.

5921966[/snapback]

Enkelte tror han er en person som sitter i himmelen, mens andre igjen tror han er en kraft som er rundt oss alle.

Kan være jeg tar feil nå, men jeg tror man opprinnelig trodde Gud var en person, og mange av dagens krsitne har gått bort ifra den teorien, til å tro han er en kraft som er blandt oss.

Endret av warpig
Lenke til kommentar

Jeg er ateist, selv om jeg ble oppdratt til å tro på Gud hjemme. Det var vel egentlig ironisk nok kristendomslæreren min i 3-4 klasse av alle mennesker som på en måte overbeviste meg om at religion ikke er den eneste måten å se på verden og eksistensen vår igjennom. Om det var hans intensjon vet jeg ikke, men han var nok ikke så religiøs da som man skulle trodd. Uansett, jeg tror ikke det finnes noen "personfisert" Gud slik de fleste kristne/muslimer etc. mener på. Heller ikke at noen av personene i historien (Moses/Jesus/Muhammed) hadde noen slags direkte kontakt med denne guden de gjentok profetier fra.

Jeg mener sterkt på at religion er menneskeskapt for å forklare ting mennesker ikke skjønner. Etterhvert som vi lærer om verden rundt oss og vår eksistens, vil vi komme nærmere et slags svar, eller kanskje ikke. Forøvrig mener jeg også at ingen av oss vet hva som skjer etter døden inntil etter vi er døde. Alt annet er pur spekulasjon.

Jeg har dog ingen problemer med å respektere folk som er religiøse, om noen f.eks kan bli et bedre menneske av å tro, så be my guest. Men det er når religion blir brukt som et våpen til å spre frykt og undertrykkelse, da har jeg et par mindre flatterende ting å si om saken.

Endret av Smirnoff
Lenke til kommentar

Jeg er ateist.

Ellers er jeg en stor, stor motstander av det som kalles "organisert religion". Det er i de fleste tilfeller hjernevasking, og burde på ingen måte være en del av livene til intelligente, opplyste og rasjonelle mennesker i vår tid.

Dersom det finnes en skaperentitet, tviler jeg sterkt på at denne har en form for personlighet. Mennesker har diktet opp religioner i hundrevis av år, og brukt dette for å kontrollere undersåttene sine. Det finnes tusenvis av skaperberetninger, tusener av guder, læresetninger, etc. Likevel påstår hver enkelt religion at det er nettopp deres som er korrekt. Det forekommer meg nesten litt trist.

Lenke til kommentar

Da var jeg tilbake etter diskusjonen etter en digg ferie på landet:P

Har lest litt av det som er diskutert etter jeg dro og kommer med litt generelle innspill her:

Ser at noen bruker årstall til å motbevise bibelen (jorden er iflg bibelen 6000 år gammel men forskere har bevist den mye lengere, skapelsen tok 6 dager osv. Er ikke helt sikker på hvor man har 4000 år fKr fra, men regner med at det går i slektstavler. sjekket bibelene min nå, de var uten slektstavler, men med tidstabeller som strekker seg tilbake til 1800 f.kr. og ingenting forteller om hvilket årstall det starter i. Bibelen operer ikke med årstall (om man ser bortifra at vår tidsregning beregnes fra Jesu fødsel).

Angående skapelsen kan det forklares så enkelt som at ingenting er umulig for Gud. I tillegg står skrevet:

For Herren er én dag som tusen år, og tusen år som én dag
dette opphever uansett "beviset" på at 6. dager ikke kan stemme.

Tungetale er et kjent fenomen innen kristendommen. jeg har personlig mine tvil, siden jeg ikke har erfart det selv, men jeg har ingen store motforestillinger mot det.

Gud blir beskrevet på mange måter gjennom bibelen, ofte som hele den hellige treenighet; Gud, Jesus og den hellige ånden. Gud er gud og menneske i ett vesen. Den hellige ånd er kraften.

Vitenskap og bibelen er ingen motsetninger. Jeg ser på bibelen som det som utfyller det vitenskapen ikke har klart å bevise. det meste av vitenskapen er bygget på teorier som virker sannsynlige, og jeg tviler ikke på at de stemmer. men ikke tro at dere som mener dere er fornuftige fordi dere ikke tror, faktisk vet mer enn oss som er kristne..

å kalle religion for tull, ER TULL. slike innlegg hører ikke hjemme i en diskusjon og jeg foreslår en advarsel. samme med de som tar opp hvorvidt Gud skal skrives med stor G eller ei.

edit: fixet quote.

Endret av lathorv
Lenke til kommentar

Å gi deg a. Det virker som hele bibelen er bare skrev ned uten detaljer og masse "hvordan-man-skal-oppføre-seg-regler". Ingenting er skrevet "ja sånn er det", da skjønner jeg det er lett å lure seg unna med slikt du gjør.

Lenke til kommentar

Å gi deg a. Det virker som hele bibelen er bare skrev ned uten detaljer og masse "hvordan-man-skal-oppføre-seg-regler". Ingenting er skrevet "ja sånn er det", da skjønner jeg det er lett å lure seg unna med slikt du gjør.

5931812[/snapback]

lurer meg på ingen måte unna. hvorfor skulle bibelen være detaljert ned til unødvendige ting som tidsaspekter og datoer? det er ikke viktig.

Lenke til kommentar
Forklar! Hva er egentlig Ateist og Agnostiker?

5944703[/snapback]

Blitt forklart flere ganger i tråden..

Ateist er en person for benekter at det er en høyere makt, altså en Gud.

Agnostiker er en person som ikke har noen mening om det, og stiller seg åpen til at det både kan være og ikke være en Gud.

Dette er dog ganske generelt. Det er også, så vidt jeg vet, forskjeller i synet på kulturen i religion osv.

Lenke til kommentar
Agnostiker. Ateister er hjernevasket, akkurat som kristne og muslimer osv.

5944657[/snapback]

Er ikke det å ta alle under en kam, noe som er ganske idiotisk?

5944708[/snapback]

Jeg tar alle under en kam jo, fordi alle er hjernevaskede.

Edit: Jeg kan legge til at det er flere forskjellige typer agnostikere, jeg er en åpen eller svak agnostiker.

Endret av ehs5
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...