Gå til innhold

Hva er din tro?

Hva er din tro?  

1 007 stemmer

1. 1. Hva er din tro?

• Buddhisme
      15
    • Kristendom
      205
    • hinduisme
      4
    • islam
      17
    • jødedommen
      3
    • Bahá'í
      6
    • Ateist
      493
    • Agnostiker
      176
    • New Age
      46
    • Andre som ikke er nevnt
      42

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Enig at det var litt dårlig gjort å svare sånn, men han svarte riktig for det!  Men syns det er merkelig at du ikke tenkte på presten først, for han "jobber" jo på søndager han også! :p

5905180[/snapback]

Prestens oppgave blir nok sett på som en del av det å holde hviledagen hellig.

5905203[/snapback]

Det vet da jeg! Men er ikke sikkert Lightningwolf vet det, han spørte jo om søndagsskole greiene..

Lenke til kommentar

Egentlig så er det rundt 70%. En agnostiker er en ateist. (Men ikke nødvendigivs omvemndt.)

Sterk Ateist: En som er overbevist om at det ikke finnes en gud. En som ikke tror at det finnes en gud. ...osv mange varienter

"Svak" Ateist/Agnostiker: En som ikke vet om det finnes en gud eller ikke.

Ateist: En som ikke tror på gud.

Både sterk ateist og svak ateist/agnostiker tror ikke på gud.

Lenke til kommentar
svak ateist? Det tror jeg det er det dummeste jeg har hørt. En ateist er en som VET det ikke finnes noen gud, en agnostiker er en som ikke er sikker. Er ikke noe blanding!

5905261[/snapback]

Tja, jeg er sterk ateist, men jeg vet ikke. Jeg er bare veldig, veldig, veldig, veldig sikekr.

Lenke til kommentar
svak ateist? Det tror jeg det er det dummeste jeg har hørt. En ateist er en som VET det ikke finnes noen gud, en agnostiker er en som ikke er sikker. Er ikke noe blanding!

5905261[/snapback]

En ateist er en som ikke tror på gud.

Folk som kaller seg for ateister er som regel "sterke ateister", men så lenge en ikke tror på gud så går man under definisjonen ateist.

Teist - en som tror på gud

Ateist - en som ikke tror på gud

Siden agnostiker ikke vet om gud finnes eller ei så tror de ikke på dem heller. (Man må tro at noe eksisterer for å tro på det)

Endret av TLZ
Lenke til kommentar
Kan nevne et par punkter:

- Kirkebrenning

- Ofring (av både mennesker og dyr)

- Svart messe

- Den uskrevne loven (ikke ordrett): "Om en person plager deg, be han slutte, om han ikke slutter, kan du slå han ihjel...

Bare for å nevne noe :shrug:

5904816[/snapback]

Hvor mange mennesker er det som aktivt driver med dette? To-tre stykker max? Hvorfor bruke energi på noe sånt..? :dontgetit:

- Mobbing av kristne

Det er vel strengt tatt ikke eksklusivt for satanister. Jeg tviler dessuten på at en satanist (ikke en djeveldyrker) har noen spesiell interesse av å mobbe kristne.

Lenke til kommentar
- Mobbing av kristne

Det er vel strengt tatt ikke eksklusivt for satanister. Jeg tviler dessuten på at en satanist (ikke en djeveldyrker) har noen spesiell interesse av å mobbe kristne.

5905448[/snapback]

En hver fundamentalist av en annen tro enn kristendom, vil mobbe kristne. Og satanister flest er ikke djeveldyrkere. TLZ er god på det emnet. ;)

Lenke til kommentar

- Kirkebrenning

- Svart messe

- Den uskrevne loven (ikke ordrett): "Om en person plager deg, be han slutte, om han ikke slutter, kan du slå han ihjel...

5904816[/snapback]

Hvor mange mennesker er det som aktivt driver med dette? To-tre stykker max? Hvorfor bruke energi på noe sånt..? :dontgetit:

Det er ikke mange, men noen ja. Når folk omtaler kristne i denne tråden sier de som regel alle kristne. At alle kristne gjør slik. Da sier jeg hva "alle" satanister gjør.

Jeg er kristen, jeg går ikke i kirken hver søndag.. Gjør ikke "alle" kristne det?

- Mobbing av kristne

5905448[/snapback]

Tja, mange av de jeg har møtt gjør det..

Edit: Strever litt med quotingen min for tiden men dere skjønner...

Endret av DE1
Lenke til kommentar

5905261[/snapback]

Ateist betyr direkte oversatt (og derfor i ordets rette forstand) "ikke troende". Svak ateist er mer eller mindre synonymt med agnostiker.

Lenke til kommentar
Agnostikere er åpne for å bli religiøse. Det er det som er forskjellen på en ateist og agnostiker. Trenger ikke komme med ordfoklaringer til meg!

5905296[/snapback]

Det er klart og tydelig at du trenger ordforklaring i dette tilfellet. Agnostikere er på ingen måte åpne for å bli religiøse, men de vil erkjenne en gud eller flere guders eksistens så snart det foreligger håndfast bevismateriale som taler for en slik eksistens. Det finnes også mange typer agnostiksime bl.a. :

* Strong agnosticism (also called hard agnosticism, closed agnosticism, strict agnosticism, absolute agnosticism)—the view that the question of the existence of deities is unknowable by nature or that human beings are ill-equipped to judge the evidence.

* Weak agnosticism (also called soft agnosticism, open agnosticism, empirical agnosticism, temporal agnosticism)—the view that the existence or nonexistence of God or gods is currently unknown but isn't necessarily unknowable, therefore one will withhold judgment until more evidence is available.

* Apathetic agnosticism—the view that there is no proof either of God's existence or nonexistence, but since God (if there is one) appears unconcerned for the universe or the welfare of its inhabitants, the question is largely academic.

* Ignosticism—the view that the concept of God as a being is meaningless because it has no verifiable consequences, therefore it cannot be usefully discussed as having existence or nonexistence. See scientific method.

* Model agnosticism—the view that philosophical and metaphysical questions are not ultimately verifiable but that a model of malleable assumption should be built upon rational thought. This branch of agnosticism does not focus on a deity's existence.

* Agnostic theism—the view of those who do not claim to know God's existence, but still believe in his existence. (See Knowledge Vs Beliefs) Whether this is truly agnosticism is disputed. It may also imply the belief that although there is something that resembles (or would at least appear to us as) a god (or gods), there remains doubt over their true nature, motives, or the validity of the claim to be 'God' rather than superior, supernatural being(s).

* Agnostic spiritualism—the view that there may or may not be a god (or gods), while maintaining a general personal belief in a spiritual aspect of reality, particularly without distinct religious basis, or adherence to any established doctrine or dogma.

* Agnostic atheism—the view that God may or may not exist, but that his non-existence is more likely. Some agnostic atheists would at least partially base their beliefs on Occam's Razor.

Definisjonene er tatt fra www.wikipedia.org

Samme oppslagsverk har følgende å si om ateisme :

Weak atheism, sometimes called soft atheism, negative atheism or neutral atheism, is the absence of belief in the existence of deities without the positive assertion that deities do not exist. Strong atheism, also known as hard atheism or positive atheism, is the assertion that no deities exist.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

- Kirkebrenning

- Svart messe

5904816[/snapback]

- Mobbing av kristne

5905448[/snapback]

kan bare nevne at menneskeofring blant satanister aldri har blitt registrert og er mer et rykte som har blitt laget av motstandere. ofring av dyr har blitt registrert men da i sjeldne og ekstreme tilfeller. vis dere skal påstå noe så kan dere da sjekke opp fakta eventuelt legge ved en link. blir litt lei av folk som tror de vet alt og kommer med sånne "rykter" om noe de ikke har peiling på.

Endret av KRAFortune
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...