Gå til innhold

Hva er din tro?

Hva er din tro?  

1 007 stemmer

1. 1. Hva er din tro?

• Buddhisme
      15
    • Kristendom
      205
    • hinduisme
      4
    • islam
      17
    • jødedommen
      3
    • Bahá'í
      6
    • Ateist
      493
    • Agnostiker
      176
    • New Age
      46
    • Andre som ikke er nevnt
      42

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jo, man skal være ganske naiv om man tør hevde at Universet er bygd opp av tilfeldigheter. Alt henger sammen, og det henger merkverdig bra sammen og!

5882498[/snapback]

Jeg tør hevde at universet er bygd opp av tilfeldigheter. Tenk evolusjon. De invidene som er best tilpasset (via tilfeldig genmutasjon) er bedre istand til å klare seg, mens de som ikke er like godt tilpasset (igjen pga tilfeldig genmutasjoner) dør ut. Dermed får man en fantastisk variasjon som ved første øyekast kan virke helt planlagt og "designet" fordi alt henger så godt sammen, mens det er naturlig tilpasning (og ekstingsjon av det som ikke lot seg tilpasse) som er årsaken.

5882580[/snapback]

Akkurat hva er det som gjør en mutasjon tilfeldig? Jeg er ikke noen sannsynlighetskjenner, så jeg har problemer med å argumentere for meg her, men utifra mitt relativistiske ståsted ser jeg på den altomfattende universielle prosessen utifra et thesis, antithesis, synthesis bilde. Du kan si det slik: Et vesen står foran en forandring. Nåværende situasjon er vår thesis, forandringen som kommer kan vi kalle anithesis fordi den representerer noe annerledes og utfordrende. Vesenet er som en slags pendel som blir kastet frem og tilbake imellom ekstremiteter i evolusjonens prosess, og nå står den foran et klimaks. Om den ikke kombinerer nåværende situasjon med forandringen vil den ikke kunne utvikles til vår etterlengtede synthesis og dermed falle av og dø. Svake går under, sterke går videre som et resultat av tilpasningsdyktighet, for det er opp til vesenet selv å avgjøre hvorvidt denne tilpasningen skal finne sted. Jeg forutsetter selvfølgelig et slags høyere selv her nå, for mutasjoner er ikke bevisste handlinger ifra vesenet selv. Mitt syn er at mutasjonen ikke er en tilfeldighet på grunnlag av at jeg baserer min oppfatning på flere lag av virkelighet som det blir gitt uttrykk for I Qabalahens Livets Tre som er grunnlaget for mitt verdensbilde, og dettte høyere selvet vet vesenets eget beste fordi den er i kontakt med essensen bak alt. Essensen kan man kalle Gud.

Det er jo selvsagt en ganske åpenbar grunn til at jeg kaller enhver benektelse av dette verdensbilde for naivitet, for det står sterkt i meg, og av menneskelige grunner

sloss jeg for det.

Uff, jeg beklager virkelig om dette ble et uforståelig rot uten komposisjon o.l. Jeg er ikke så veldig flink til å sette mine egne tanker i skrift, men jeg slker selvfølgelig å være oppviglersk og provoserende;)

Lenke til kommentar
Det er jo selvsagt en ganske åpenbar grunn til at jeg kaller enhver benektelse av dette verdensbilde for naivitet, for det står sterkt i meg, og av menneskelige grunner sloss jeg for det.

Uff, jeg beklager virkelig om dette ble et uforståelig rot uten komposisjon o.l. Jeg er ikke så veldig flink til å sette mine egne tanker i skrift, men jeg slker selvfølgelig å være oppviglersk og provoserende;)

5882700[/snapback]

En mutasjon er en genetisk forandring. Det skjer ikke i et vesen som allerede lever, det skjer med "neste generasjon". Hvorfor det skjer en endring i arvematerialet kan det være mange grunner til. Virus, stråling, biologiske prosesser, osv. Genene er bygget opp av enkle organiske forbindelser, som forholdsvis lett kan bli skadet. For å ta et konstruert eksempel:

En høne og en hane importeres fra Italia til nord-Norge. De blir plassert frittgående i et område der det tilfeldigvis er store mengder urankvarts, eller en eller annen radioaktiv bergart. Denne radioaktive strålingen treffer og påvirker atomene i hønens ubefruktede egg. I dette eksempelet kan vi anta at hundre av eggene blir påvirket, en ørliten endring i arvematerialet.

Hønen og hanen parrer seg. Ved en merkelig tilfeldighet blir to eggene som hadde en liten endring i arvematerialet befruktet, pluss ett som var upåvirket. Det går en tid, og hønen legger eggene. Et av eggene klekkes aldri, for kyllingen er dødfødt. Endringen i arvematerialet forårsaket at hjertet aldri ble ordentlig utviklet. Ut av det andre egget kommer en helt vanlig kylling. Ut av det tredje egget kommer en kylling som tilsynelatende ser vanlig ut. Etter som tiden går viser det seg at denne kyllingen har et ekstra tykt lag med dun, fordi genet/genene som styrte mengden dun ble påvirket av den radioaktive strålingen.

Etter hvert som de to kyllingene vokser opp, så viser det seg at den med det ekstra tykke dunlaget klarer seg mye bedre i kalde nord-Norge. Den vokser bra og blir etter hvert den dominerende hanen i den voksende flokken, og får førsteretten på parring. Dermed sprer den sine nye og forbedrede gener til videre generasjoner, mens de dyrene og genene med den opprinnelige dunmengden tilpasset varmere trakter etterhvert forsvinner.

Så ser noen dette, og tenker. Dæven, hønsene her i nord-Norge har mye tykkere dun enn de i Italia. Her må det være noen høyere makter som har vært smarte og organisert det sånn at høns der det er kaldt har tykkere dun. Mens i virkeligheten var det en ren tilfeldighet.

Edit: blir egentlig litt OT, dette, men greit å oppklare hva som menes med mutasjoner. Det er altså ikke snakk om at et menneske plutselig utvikler gjeller, eller noe slikt. :). Og enda mer OT; dette gir svar på hva som kom først av høna og egget. Nemlig egget, "født" av noe som var nesten en høne, men ikke helt. En genetisk mutasjon gjorde at det som kom ut av egget var en høne, ørtlitegrann ulik sine ikke-hønske foreldre.

Edit2: Så kan noen selvsagt komme og si at; jammen det var Guds vilje at nettopp disse to eggene ble påvirket slik og befruktet. Da gir jeg opp...

Endret av klilleng
Lenke til kommentar
Atter engang er det definisjoner som rører opp hele diskusjonen til en suppe med forvirrelser^^

5882867[/snapback]

Javel? Mutasjon er ihvertfall ikke noe du bestemmer over selv, og det er noe som påvirker arveanleggene. Det er ikke en mutasjon hvis du plutselig bestemmer deg for å bli ond, eller hvis du bestemmer deg for å drive med strekkøvelser for å bli høyere. Men sier du at det jeg skriver om hønen og hanen er feil, eller er du enig?

Lenke til kommentar

jeg har ingen innvendinger mot høneinnlegget ditt, langt ifra. Jeg burde vel egentlig ikke yppe til så mye bråk her inne, for jeg er mindre kunnskapsrik på det moderne vitenskapelige feltet, og har en tendens til å sette alt opp imot hverandre på et meget filosofisk plan, noe som ikke passer seg helt i en diskusjon hvor man faktisk prøve å oppnå noe annet enn tidfordriv.

Lenke til kommentar
jeg har ingen innvendinger mot høneinnlegget ditt, langt ifra. Jeg burde vel egentlig ikke yppe til så mye bråk her inne, for jeg er mindre kunnskapsrik på det moderne vitenskapelige feltet, og har en tendens til å sette alt opp imot hverandre på et meget filosofisk plan, noe som ikke passer seg helt i en diskusjon hvor man faktisk prøve å oppnå noe annet enn tidfordriv.

5882956[/snapback]

Heia tidsfordriv. ;)

Vel, angående original topic, "hva er din tro"; så tror jeg på vitenskapen, logikken og fornuften. Jeg tror på enkeltmenneskets frihet til å ta egne valg og ansvaret for dem, jeg tror på det frie marked, en globalisert handel og en økende velstand for alle. Jeg tror på tilfeldighetenes univers, på evolusjon og utvikling. Jeg tror enhver har et ansvar for å skape sin egen lykke, og at enhver har forutsetningene til å gjøre det. Jeg tror ikke på noen "høyere makter" som direkte eller indirekte styrer livene våre. Det gjør meg kanskje til ateist? :cool:

Lenke til kommentar
En mutasjon er en genetisk forandring. Det skjer ikke i et vesen som allerede lever,

5882805[/snapback]

Joda, en mutasjon kan ta sted i en levende organisme.

Det er forresten få tilfeldigheter bak det hele. Verden slik som vi ser den er et resultat av prøving og feiling de siste 6 milliarder årene.

Lenke til kommentar
En mutasjon er en genetisk forandring. Det skjer ikke i et vesen som allerede lever,

5882805[/snapback]

Joda, en mutasjon kan ta sted i en levende organisme.

Vel, det er forsåvidt korrekt, men det er ikke det jeg tenker på med mutasjoner i forbindelse med evolusjon. F.eks. kreft kan vel kanskje kalles en slags mutasjon, men lungekreft i ett individ påvirker neppe genmaterialet til avkommet?

Det er forresten få tilfeldigheter bak det hele. Verden slik som vi ser den er et resultat av prøving og feiling de siste 6 milliarder årene.

5883561[/snapback]

Nettopp, som illustrert i hønseeksempelet! Men alle "forsøkene" skjer som regel pga tilfeldige hendelser. Jeg tror mao ikke på determinisme. ;)

Lenke til kommentar
Agnostatiker[fult mulig at det er en Gud]

Men misliker sterkt organisert religon, Gud er en seperat sak..

Relgion er et onde....

5883797[/snapback]

Jeg hadde blitt veldig glad om du utdypet dette litt. Akkurat hva ligger til grunne for at du mener religion er en sak for individet og individet alene? Og jeg er meget nysgerrig på å få høre hva du mener med "onde"? Mener du at du heller hadde sett at det aldri oppsto noen reiligion i en slags hypotetisk tankeboble?

Lenke til kommentar
Jo, man skal være ganske naiv om man tør hevde at Universet er bygd opp av tilfeldigheter. Alt henger sammen, og det henger merkverdig bra sammen og!

5882498[/snapback]

Hva med da å prøve å finne ut av hvordan universet henger sammen, istedet for å avskrive det som "nah, det skyldes noe 'mer mellom himmel og jord'". Latterlig tankemåte.

Lenke til kommentar
Forøvrig det eneste jeg er enig med Bush i; han ville jo innføre lære om intelligent design i amerikanske skoler (ikke at jeg er for DET, men jeg tror på intelligent design). Ting er liksom litt for perfekt satt sammen.

5882431[/snapback]

Intelligent design er fornuftens og vitenskapens store fiende. Det er et par ting som får det til å tilte for meg, og et av de er ordet "intelligent design".

Jeg er forøvrig ateist.

5882519[/snapback]

Enig. Det bør være åpenbart for enhver at såkalt intelligent design er en stor og reell fare for vitenskapen.

5882956[/snapback]

Dette begynner å bli et enormt problem. Horder av "mannen i gaten" trekker vitenskapelige diskusjoner ned på et filosofisk plan og begynner å synse og filosofere over temaet istedet for å la vitenskapsfolk få gjøre jobben deres.

Eiendomsmegleren sier huset ditt er verd kroner X. Javel, du tror på ham.

Banken sier at du kan få et lån på kroner Y. Du stiller ikke spørsmålstegn ved det.

Maleren sier at malingstype Z må benyttes. Du har ikke stort å stille opp med.

MEN, lo and behold, når fyren som har vært biolog i en halv menneskealder prøver å si at tilfeldige mutasjoner fint kan gi oss den kompleksitet vi har i dag, har man med ett noe som kan diskuteres og kveruleres over. Når matematikeren fører et bevis du ikke skjønner noe av, ja da er det greit å argumentere mot det på et filosofisk synsete plan.

Verden har godt av å la vitenskapsfolk få gjøre jobben sin.

Endret av gspr
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...