Gå til innhold

Hva er din tro?

Hva er din tro?  

1 007 stemmer

1. 1. Hva er din tro?

• Buddhisme
      15
    • Kristendom
      205
    • hinduisme
      4
    • islam
      17
    • jødedommen
      3
    • Bahá'í
      6
    • Ateist
      493
    • Agnostiker
      176
    • New Age
      46
    • Andre som ikke er nevnt
      42

Anbefalte innlegg

man er ikke blind dersom man ikke aksepterer det. men man er idiot om man ikke godtar at folk tror at dem har rett rundt et trospørsmål.

5903068[/snapback]

Slik fungerer ikke vitenskapen. Fakta er rådende, bevis gjelder. Alt annet er fantasi. Og folk må få lov å fantasere, men det bør ikke veie det spor i en diskusjon, i politikk eller i skoleverket.

5903084[/snapback]

du har det problemet at du er for firkantet. jeg er en relativ person på mange områder. interesserer meg for matematikk og fysikk. jeg klarer ikke å bevise min tro, men jeg må allikevel få lov til å tro og si hva jeg vil rundt det..

jeg kan ikke bevise kristendommen.

du kan heller ikke bevise opphavet til universet fra opphav til nåtid, selv med all slags vitenskap. kanskje vil man finne svaret en gang, men jeg tviler på at det blir i vår levetid.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men du er enig i at folk som tror på flygende rosa elefanter bør ses på med et skeptisk blikk, og forbys å lære dette bort til barna våre, sant?

Edit: Og ikke minst: De flygende elefantene bør vel ikke få være et politisk gyldig argument? "Vi skal bygge den dyreste, dårligste broen, bro A, fordi vi tror at de flygende rosa elefantene skal ordne alt. Vi tror veldig sterkt!"

Endret av gspr
Lenke til kommentar
Jeg lurer på en ting. Til de kristene hvis du tror på Gud må du nødviendigvis tro på satan og helvete også da?

5903120[/snapback]

hmm.. du MÅ jo ikke.. siden ingen kan fortelle deg det.. men satan inngår i bibelen. bibelen sier det finnes en satan.. jeg tror det finnes en satan og et helvete.. man har ikke dannet meg noen tanke rundt hvordan helvete ser ut eller er, og jeg har heller ikke tenkt til å finne det ut..

Lenke til kommentar
Men du er enig i at folk som tror på flygende rosa elefanter bør ses på med et skeptisk blikk, og forbys å lære dette bort til barna våre, sant?

5903123[/snapback]

personlig hadde jeg sett på dem som folk med en skrue løs (må jeg nok innrømme).. men jeg hadde ikke nektet dem noe.. alle har rett til å tro, uansett hva dem tror på..

Lenke til kommentar

Ifølge Norges grunnlov er alle som står i statskirka pliktige til å oppdra barna sine i den kristne tro.

Jeg mener det er feil å oppdra barn til å tenke at "dette er rett" fremfor "hva er rett?". Mine barn skal få velge selv, akkurat slik som jeg fikk.

Lenke til kommentar
Ifølge Norges grunnlov er alle som står i statskirka pliktige til å oppdra barna sine i den kristne tro.

Jeg mener det er feil å oppdra barn til å tenke at "dette er rett" fremfor "hva er rett?". Mine barn skal få velge selv, akkurat slik som jeg fikk.

5903159[/snapback]

Hvis jegi kke vil være kristen så lar mine foreldre meg ikke være det. Men jeg er det.. og det er vel slik det foregår nå for tiden. Foreldrene gir ungene valget, og kristendommen blir mindre og mindre en tradisjon.. (Gå i kirken var noe alle måtte gjøre før..)
Lenke til kommentar

5903159[/snapback]

merk: forksjell på "å oppdra etter", og tvinge etc.

men skjønner konflikten. jeg vil at mine barn skal bli kristne. håper de tidlig får erfaringer med Gud, så de kommer til tro..

jeg ble oppdratt kristent, men tok valget selv når jeg var 14.

Lenke til kommentar

5903123[/snapback]

personlig hadde jeg sett på dem som folk med en skrue løs (må jeg nok innrømme)..

Og slik, min gode mann, bør man også se på alle religiøse. Det er INGEN VERDENS forskjell. Jeg ser på dere alle som at dere har en skrue løs. Hyggelige folk likevel, for det meste. Jeg har ikke noe problem å kalle en person en av mine beste venner, selv om jeg legger til at han/hun har en skrue løs.

men jeg hadde ikke nektet dem noe.. alle har rett til å tro, uansett hva dem tror på..

5903155[/snapback]

Du hadde ikke nektet dem å forkynne rosa elefanter hver dag i 7 år til dine barn? Endret av gspr
Lenke til kommentar

5903123[/snapback]

personlig hadde jeg sett på dem som folk med en skrue løs (må jeg nok innrømme)..

Og slik, min gode mann, bør man også se på alle religiøse. Det er INGEN VERDENS forskjell. Jeg ser på dere alle som at dere har en skrue løse. Hyggelige folk likevel, for det meste. Jeg har ikke noe problem å kalle en person en av mine beste venner, selv om jeg legger til at han/hun har en skrue løs.

men jeg hadde ikke nektet dem noe.. alle har rett til å tro, uansett hva dem tror på..

5903155[/snapback]

Du hadde ikke nektet dem å forkynne rosa elefanter hver dag i 7 år til dine barn?

5903179[/snapback]

til mine barn: jo. til sine egne barn: nei.

du må gjerne se på meg som en med en skrue løs, men jeg bryr meg ikke.. skjønner poenget ditt med rosa elefanter osv. men nå har jeg faktisk selv hatt erfaring med min "rosa elefant".. jeg tror på at den finnes.. du kan tro hva du vil, men jeg vet jeg har rett.. og du kan ikke sperre meg inne for det..

Lenke til kommentar

5903159[/snapback]

Hvis jegi kke vil være kristen så lar mine foreldre meg ikke være det. Men jeg er det.. og det er vel slik det foregår nå for tiden. Foreldrene gir ungene valget, og kristendommen blir mindre og mindre en tradisjon.. (Gå i kirken var noe alle måtte gjøre før..)

5903170[/snapback]

Ja, alle foreldre burde vite barnas beste og la dem velge selv. :)

Men jeg har veldig dårlig erfaring med barn som er oppdratt til å tro at "det er rett og det er galt". Spesielt i veldig konservative land, som Iran eller Afghanistan, er det vanlig å oppdra barna slik. Det er en muslim i klassen min som faktisk ler av andres religioner og beskylder dem for å være sendt fra Helvete for å ødelegge for Islam. Han er veldig svaksinnet og virker veldig hjernevaska. Og slikt skjer i alle religioner.

Lenke til kommentar

5903159[/snapback]

merk: forksjell på "å oppdra etter", og tvinge etc.

men skjønner konflikten. jeg vil at mine barn skal bli kristne. håper de tidlig får erfaringer med Gud, så de kommer til tro..

jeg ble oppdratt kristent, men tok valget selv når jeg var 14.

5903175[/snapback]

Alle vet at barn sluker alt rått når de er små, og godtar det som sannhet uten videre tenkning. Deretter sitter det DYPT i bevisstheten, og påvirker alt. Nytteverdien av dette kan lett forklares ut fra et evolusjonsmessig ståsted: Når du er et år gammel og klarer å komme deg usett ut av hulen, vekk fra din mor, og bort til stupet, så er det ikke mye rom for kritisk tenkning. Du er ikke i stand til å etterprøve "sannheten" overlevert fra din mor om at du "IKKE MÅ GÅ UTFOR STUPET"!

Ved å oppdra et barn i en tro, forpurrer du for alltid dets evne til å ta egne, veloverveide valg på det området.

Lenke til kommentar

5903123[/snapback]

Og slik, min gode mann, bør man også se på alle religiøse. Det er INGEN VERDENS forskjell. Jeg ser på dere alle som at dere har en skrue løse. Hyggelige folk likevel, for det meste. Jeg har ikke noe problem å kalle en person en av mine beste venner, selv om jeg legger til at han/hun har en skrue løs.

5903155[/snapback]

Du hadde ikke nektet dem å forkynne rosa elefanter hver dag i 7 år til dine barn?

5903179[/snapback]

til mine barn: jo. til sine egne barn: nei.

Til andres barn da? Vi snakker skoleverket her, hvis du ikke har skjønt det. Og stakkars ungene til rosa elefant-mannen, forresten... phew...

du må gjerne se på meg som en med en skrue løs, men jeg bryr meg ikke.. skjønner poenget ditt med rosa elefanter osv. men nå har jeg faktisk selv hatt erfaring med min "rosa elefant".. jeg tror på at den finnes.. du kan tro hva du vil, men jeg vet jeg har rett.. og du kan ikke sperre meg inne for det..

5903187[/snapback]

Min og. Den kan fly. Og bygge broer. Kuuult :) Groovy.

Har aldri tatt til orde for innesperring av religiøse. Jeg har derimot tatt til orde for at deres ståsted ikke bør komme frem i skolen, og at deres religionsbaserte argumenter ikke bør bety noe som helst i politikken. Som vi alle ville ment om flygende elefant-mannen.

Lenke til kommentar
Har aldri tatt til orde for innesperring av religiøse. Jeg har derimot tatt til orde for at deres ståsted ikke bør komme frem i skolen, og at deres religionsbaserte argumenter ikke bør bety noe som helst i politikken. Som vi alle ville ment om flygende elefant-mannen.

5903214[/snapback]

de siste 10 årene har religion blitt undervist objektivt i skolen. og alle religioner skal etterhvert også bli likestilt i skolen. det er nok ikke helt slik det foregår i praksis enda, men..

feil ord,, lenger~enda

Endret av lathorv
Lenke til kommentar

reiligion er et selvsagt punkt i politikken. selv om selve politikken bør være uavhengig av religion.

størsteparten av verdens befolkning er religiøse (offesielt, ikke nødvendigvis at de er troende).

det store problemet er at mange religiøse ikke er tolerante nok ovenfor hverandre...

Lenke til kommentar
det store problemet er at mange religiøse ikke er tolerante nok ovenfor hverandre...

5903286[/snapback]

Heller alle de religiøse som skal dytte troen sin på andre..

5903314[/snapback]

det er ikke mange religiøse som dytter troen sin på andre.. når jeg går ned karl johan på vei hjem fra skolen treffer jeg fler som skal ha meg til å støtte opp regnskogen enn religiøse fanatikere. sistnevnte har jeg ikke sett siden jeg var på kristen landsleir i fjor sommer (oase).. og de er ikke fundamentalister som det man forbinder med fundamentalister..

mer on-t: konkret hvem dytter troen sin på andre? veldig konkret..

Endret av lathorv
Lenke til kommentar
Veldig konkret? Alle land som styres etter sharialov.

5903387[/snapback]

nå skjønte jeg hva du mente med posten(edit).

har btw nevnt at jeg ikke liker de lovene tidligere over her. jeg mener at alle land skal styres med humanitære hensyn og menneskerettigheter og ikke religiøs bakgrunn. men dette er ikke religionens skyld direkte.. dette resultat av dårlig utnyttet demokrati evt diktatur/statskupp.

Endret av lathorv
Lenke til kommentar
Veldig konkret? Alle land som styres etter sharialov.

5903387[/snapback]

nå skjønte jeg hva du mente med tråden.

har btw nevnt at jeg ikke liker de lovene tidligere over her. jeg mener at alle land skal styres med humanitære hensyn og menneskerettigheter og ikke religiøs bakgrunn. men dette er ikke religionens skyld direkte.. dette resultat av dårlig utnyttet demokrati evt diktatur/statskupp.

5903402[/snapback]

Det kan du mene, men det er er uansett religiøse som dytter sin tro over på andre.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...