Gå til innhold

Hva er din tro?

Hva er din tro?  

1 007 stemmer

1. 1. Hva er din tro?

• Buddhisme
      15
    • Kristendom
      205
    • hinduisme
      4
    • islam
      17
    • jødedommen
      3
    • Bahá'í
      6
    • Ateist
      493
    • Agnostiker
      176
    • New Age
      46
    • Andre som ikke er nevnt
      42

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det jeg leter etter, er altså kristne personer som feilaktig blir kreditert for anti-kristne uttalelser ? Lettere om du poster en link.

5901763[/snapback]

Husker det var en tråd om hvordan man skulle stoppe religiøsitet. Har ikke påstått at noen kristne personer på forumet har kommet med anti-kristent materiale.

Lenke til kommentar

Det virker som om visse kristne føler at de må fremheve at Hitler var ateist, selv om bevisene taler for at Hitler hadde sin egen oppfatning av kristendommen, og hva den sto for og derfor kan kategoriseres som kristen.

Hva slags utslagskraft personen Hitler har når det kommer til å velge hva man vil tro på, er for meg ukjent, men jeg våger å tolke det dithen at å dele religion med en massemorder er fyfy.

Om dette er tilfelle, bør de kristne som har dette syn på saken virkelig sette seg ned med en historiebok, og lese seg fram til hva som har skjedd i "Gud"s navn gjennom tidene.

Lenke til kommentar
Det virker som om visse kristne føler at de må fremheve at Hitler var ateist, selv om bevisene taler for at Hitler hadde sin egen oppfatning av kristendommen, og hva den sto for og derfor kan kategoriseres som kristen.

Hva slags utslagskraft personen Hitler har når det kommer til å velge hva man vil tro på, er for meg ukjent, men jeg våger å tolke det dithen at å dele religion med en massemorder er fyfy.

Om dette er tilfelle, bør de kristne som har dette syn på saken virkelig sette seg ned med en historiebok, og lese seg fram til hva som har skjedd i "Gud"s navn gjennom tidene.

5902008[/snapback]

Det virker mer som at mange ateister er ute etter å trekke frem at Hitler var katolikk og at religion er roten til alt ondt.

Lenke til kommentar

Religion er roten til mye ondt. Jorden hadde vært et bedre sted å leve om makthavere ikke hadde blitt utstyrt med det mektige våpenet som er religion.

Eksempler på elendighet religion har ført med seg :

Uten religion, hadde vi kunnet lære av Aztec Indianerne fra Tenochtitlan og utallige andre indianerstammer som ble slaktet som hedninger da de ikke ville konvertere til kristendom.

Keiser Theodosius I av Rom ville aldri ha beordret ødeleggelsen (selvfølgelig i Guds navn) av alle "hedenske" templer i Egypt, deriblant Biblioteket i Alexandria.

Forholdet mellom vesten og midtøsten ville være langt mindre anstrengt, da ingen århundregamle religionsdisputter ville komplisere forholdet.

Fra moderne tid kan vi nevne konflikten i Nord-Irland og konflikten mellom Palestina og Israel

Endret av wilbur626
Lenke til kommentar
Det jeg leter etter, er altså kristne personer som feilaktig blir kreditert for anti-kristne uttalelser ? Lettere om du poster en link.

5901763[/snapback]

Husker det var en tråd om hvordan man skulle stoppe religiøsitet. Har ikke påstått at noen kristne personer på forumet har kommet med anti-kristent materiale.

5901809[/snapback]

Og det var en meget interresant tråd, absolutt ikke noe gale i den.

Lenke til kommentar

religion er ikke roten til noe ondt. ingen av (de vanlige) religionene fremmer krig og drap. dette er mistolkninger. har mine tvil til sharia, men har også hørt at Islam betyr fred elns..

grunnen til det onde er yellow bastards som tolker religion til sin fordel for å fremme personlige interesser.

dream theater (verdens beste band med mange intelligente tekster, religiøst uavhengig så vidt jeg vet) skrev en sang etter terrorangrepet i NY 11/9, som ligger på Octavarium-albumet; Sacrified Sons. Små utdrag fra teksten:

"Who would wish this on

On our people

And proclaim

That His will be done

Scriptures they heed haved misled them

All praise their Sacrificed sons"

"Words they preach

I can't relate

If God's true Love

Are acts of Hate"

"God on High

Our mistake

Will mankind be extinct?

There's no time to waste

Who serves the truth?

For Heaven's sake"

sorry om dette var off-t. jeg er personlig kristen og mener alle er like mye verdt og at hat ikke fører til noe godt. mennesker må forstå hverandre uavhengig av religion.

min pesronlige mening om agnostikere er at de tror man kan kaste masse metall inn en garasje, fyre av en bombe og tro det kommer en ferrari ut av det. dere synes vel det var en god skapelses teori..

Lenke til kommentar
Ah, enda en kristen som poster sit første innlegg i tråden med å vise at absolutt ikke har peiling på hva han snakker om angående Big bang.

5902397[/snapback]

fortell meg mer. vet litt mer om bigbang teknisk sett rundt stjernestøv og sånn.. men forklar meg hvordan bigbang skapte noe så fint som legemeene til levende vesner, som mennesker. og følelser.. *spent*

og evolusjonsteorien funker ikke helt ut her alene.. sug darwin..

Lenke til kommentar
Ah, enda en kristen som poster sit første innlegg i tråden med å vise at absolutt ikke har peiling på hva han snakker om angående Big bang.

5902397[/snapback]

fortell meg mer. vet litt mer om bigbang teknisk sett rundt stjernestøv og sånn.. men forklar meg hvordan bigbang skapte noe så fint som legemeene til levende vesner, som mennesker. og følelser.. *spent*

og evolusjonsteorien funker ikke helt ut her alene.. sug darwin..

5902428[/snapback]

http://en.wikipedia.org/wiki/Big_bang Les og lær, og så kan du vise meg hvordan metall hevet i en garasje skal gi samme effekten.

Lenke til kommentar

jeg gidder ikke å lese det der.. svar heller på spørsmålet mitt om du kan..

det med garasjen er etter min mening en god sammenligning til å være så primitiv.. vet at bigbang isåfall må være mer komplekst, men..

et annet spørsmål er: hva satt det hele i gang?

Lenke til kommentar
jeg gidder ikke å lese det der.. svar heller på spørsmålet mitt om du kan..

det med garasjen er etter min mening en god sammenligning til å være så primitiv.. vet at bigbang isåfall må være mer komplekst, men..

et annet spørsmål er: hva satt det hele i gang?

5902468[/snapback]

Synd du ikke gidder å lese det, det er masse interesant stoff i den artikkelen. Men spørsmålet var hvordan kan Big Bang skape noe så fint som mennesket? Vel, ganske enkelt, Big Bang skapte ikke mennesket, Big Bang skapte universet. Forskere har funnet ut at vist vi prøver å se bak i tid på universet, så er selve universet varmere og mindre jo lenger bak i tid du kommer, altså peker det tilbake til at det har skjedd en eksplosjon. I begynnelsen var universet på størrelse med et atom, også har det utvidet seg og blitt kjølt ned gjennom 13 milliarder år. Så har det sakte men sikkert blitt dannet små organismer, som så har utviklet seg videre og videre gjennom milliarder av år, og tilpasset seg jordens miljø. Arter har dødd vekk, og arter har utviklet seg, for eksempel er vi homo sapiens sapiens, etterkommere av apene. Sånn er vi altså blitt til, ikke ved hjelp av en gud, engentlig detter jo kristendommens sin mening helt sammen ved at de hevder at jorden ble skapt for 6000 år siden, det vet jo vi at bare er tull.

Endret av Goz
Lenke til kommentar

hvor kommer 6000 år fra? har hørt det selv, men skjønner ikke hvor det kommer fra? stamtavlene?

hvor kommer varme fra? hvor oppstod energi opprinnelig? eksistensielle spørsmål som ikke kan bevises vitenskapelig.. big bang er en teori, en av de bedre jeg har hørt, men den er ikke komplett nok for meg.. jeg tror det er mer..

jeg har deltatt på flere religionstråder her på forumet og ender som regel opp med at vi fornuftige/voksne mennesker atter en gang ser at det er troen som skiller, og at de ufornuftige/dumme/fjortiser krangler om at de har rett og at de er slaver av en teori og blind for alt annet..

Lenke til kommentar
hvor kommer 6000 år fra? har hørt det selv, men skjønner ikke hvor det kommer fra? stamtavlene?

hvor kommer varme fra? hvor oppstod energi opprinnelig? eksistensielle spørsmål som ikke kan bevises vitenskapelig.. big bang er en teori, en av de bedre jeg har hørt, men den er ikke komplett nok for meg.. jeg tror det er mer..

jeg har deltatt på flere religionstråder her på forumet og ender som regel opp med at vi fornuftige/voksne mennesker atter en gang ser at det er troen som skiller, og at de ufornuftige/dumme/fjortiser krangler om at de har rett og at de er slaver av en teori og blind for alt annet..

5902508[/snapback]

Teorien er ikke komplett nei, og forskere er ikke enige om hva som skjedde før Big Bang.

Jeg har også deltatt på mange religionstråder her på forumet, og jeg lurer på hvilke tråder du har lest, for de ender alltid opp med at de religiøse taper diskusjonen nettopp fordi de begir seg ut på et emne de ikke vet nok om til å diskutere det. Vist den kommentaren var rettet mot meg, får det ikke akkuratt deg til å virke voksen og fornuftig når du kaller meg en dum fjortis, fordi jeg har en annen mening enn deg.

Lenke til kommentar

den var absolutt ikke rettet mot deg. jeg liker å diskutere med deg, selv om med dagens (og morgendagens, og i overimorgens) vitenskap, vil vi ikke bli enige..

som jeg sa i forrige post, er det tro som skiller.. vet ikke om det er mer å diskutere. var ikke fjortis ment å si at jeg ikke gadd å lese tråden heller.. har nok hørt det meste før bare..

edit:

redegjøring for mine tanker mot å ikke tro;

-skapelsen. jeg mener det hele må ha startet et sted.

-bibelen er for samkjørt til å være oppspinn (min mening fortsatt). ikke dra inn ting du har lest i da vinci koden her.. står så mye dritt i den boka..

Endret av lathorv
Lenke til kommentar

ehh.. er du seriøs nå? da lurer jeg blodig meg på hvor du har hørt det.. står ikke en slik dato i noen profetibøker i bibelen hvertfall..

jeg synes det er rart hvis det skulle være en 6-6-6 kominasjon hvertfall :p lurer svært på hvor du har dette sprøytet fra...

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...