Gå til innhold

Hva er din tro?


Hva er din tro?  

1 007 stemmer

  1. 1. Hva er din tro?

    • Buddhisme
      15
    • Kristendom
      205
    • hinduisme
      4
    • islam
      17
    • jødedommen
      3
    • Bahá'í
      6
    • Ateist
      493
    • Agnostiker
      176
    • New Age
      46
    • Andre som ikke er nevnt
      42


Anbefalte innlegg

Er moderat kristen..

 

Og må bare si til de som mener de VET svaret. Ingen mennesker vil kunne bevise om det finnes en "gud" eller ikkje, å påstå at man vet svaret er bare dumt.

Verden er ikkje svart og hvit. Det kan være en stor makt bak det hele, eller det er bare et stort pang.

 

Og alle som snakker nedlatende om noen som tror noe annet en dem, De har sonket lavt de..

5884742[/snapback]

 

hvorfor det. man må da få lov til å si hva man vil om religioner. tross alt ytringsfrihet her. dere reagerte ikke særlig på at vi trykka karikaturtegningene her til lands men med en gang jespersen brant bibelen. ja da gikk det for langt eller hva?

 

jeg bruker ytringsfriheten til å si hva jeg mener om religioner og gjett hva, det har jeg min fulle rett til.

 

jeg har nada respekt for religioner og kommer ikke til å få det heller. vi kommer nok aldri til å bli venner gjør vi vel :p

5885168[/snapback]

Du har rett til aa si at du mener religion er dumt og argumentere for det ja, men det aa si at religioese personer er dumme har du ikke lov til :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
sånn ca peiling? hva mener du med det. jeg er ateist, du er kristen.

det er jeg som har peiling, ikke du. mange vil nok være enige med meg der.

5885193[/snapback]

Det der var ironi, right?

5885442[/snapback]

 

Er enig med KRAFortune jeg :)

 

trur nok ikke det var ironi, bare å se rundt om kring i verden, hvem er de smarte som finner opp ting og driver verden videre?

 

og hvem er de som sitter på bønne matter, kirker, og ber til en fantasi figur?

er nok ikke mange smarte kristne her i verden, forskere osv. som er smarte innser at det ikke finnes noe gud

5885467[/snapback]

 

Da Vinci var kristen, Pascal var kristen, Newton var kristen, Descartes trodde på en gud, men var ikke direkte kristen.

 

Mange psykiatere mener at både Nietzche, Bell, og Einstein var rammet av en eller annen form for høytfungerende autisme (mest sannsynlig Aspergers Syndrom), mtp. at de hadde minimalt med konsentrasjonsevne overfor ting de ikke var interessert i, og fordi de hadde lite sosiale skills.

 

Edit: For å få fram poenget mitt litt bedre: Intelligens og religion er to forskjellige ting, og er derfor helt uavhengige av hverandre.

 

Skal vi tenke slik som enkelte på dette forumet gjør, er kristne sterkere enn andre, fordi nesten alle amerikanske kroppsbyggere er kristne, og budhister er mye flinkere til å sloss enn andre, fordi flere kampsport-legender er budhister.

Endret av superseven
Lenke til kommentar

Personlig er jeg en stor fan av Sumeriansk kreasjonsteori, som det gamle testamente er basert på.

De som samlet inn historier for bruk i Bibelen har selvfølgelig voldtatt det opprinnelige budskapet til det ugjenkennelige ved hjelp av grufulle oversettelser og fjerning av informasjon som kan undergrave kristendommens monoetistiske (EN gud) standpunkt o.l.

Introduksjonen av Jesus Kristus (etter min mening historiens beste trapeskunstner) gjorde også sitt for at denne gamle lærdommen gikk i glemmeboka, noe som selvfølgelig er trist.

 

EDIT :

 

En liten godbit til slutt for de selverklærte kristne som velger å tro på sin ENE gud :

 

Sitat fra Første Mosebok Kapittel 1 (1:26) :

 

Da sa Gud: «La oss skape mennesker i VÅRT bilde, som et avbilde av OSS! De skal råde over fiskene i havet og fuglene under himmelen, over feet og alle ville dyr og alt krypet som det kryr av på jorden.»

Endret av wilbur626
Lenke til kommentar
Er moderat kristen..

 

Og må bare si til de som mener de VET svaret. Ingen mennesker vil kunne bevise om det finnes en "gud" eller ikkje, å påstå at man vet svaret er bare dumt.

Verden er ikkje svart og hvit. Det kan være en stor makt bak det hele, eller det er bare et stort pang.

 

Og alle som snakker nedlatende om noen som tror noe annet en dem, De har sonket lavt de..

5884742[/snapback]

 

hvorfor det. man må da få lov til å si hva man vil om religioner. tross alt ytringsfrihet her. dere reagerte ikke særlig på at vi trykka karikaturtegningene her til lands men med en gang jespersen brant bibelen. ja da gikk det for langt eller hva?

 

jeg bruker ytringsfriheten til å si hva jeg mener om religioner og gjett hva, det har jeg min fulle rett til.

 

jeg har nada respekt for religioner og kommer ikke til å få det heller. vi kommer nok aldri til å bli venner gjør vi vel :p

5885168[/snapback]

 

Vist er det ytringfrihet her i landet, og om du leser en gang til sier jeg ikkje at man ikkje kan si akkurat hva man vil om relegion. Men det å dømme folk for det de tror på er noe annet. Å si at man er dom fordi man tror er en fordom, og det trenger ikkje verden fler av.

 

Når det gjelder karikaturtegninger og bibelbrenning, synest jeg det bare er manngel på respekt ovenfor mennesker. Uansett tro!

 

Er for ytringfrihet jeg også har aldrig påstått noe annet.

 

Og er enig i at det er mange rare relegiøse mennesker der ute, men hvelger å se dem som individer og ikkje del av en gruppe. Finnes like mange syke og smarte ateister som det finnes relegiøse.

Lenke til kommentar
Jeg mener at det er ganske naivt å tro på at vi har oppstått av et smell. Mennesker er uhyre inntelligente vesener med følelser og dømmekraft. Det sier seg selv at det må ha stått høyere krefter bak vår eksistens.

5891007[/snapback]

 

Det sier seg selv? Det gjør det da slett ikke.

Lenke til kommentar
Jeg mener at det er ganske naivt å tro på at vi har oppstått av et smell.

Vi har da vel ikke oppstått av et smell ? Big bang er en teori om hvordan vårt univers er dannet. Vi har blitt dannet av noe som har oppstått i selve verdensrommet. Og hvorfor er det naivt ? Det er noe man har funnet ut og prøver å forske videre på. Det som virkelig er naivt, er å tro at jorden er 6000 år gammel.

 

 

Mennesker er uhyre inntelligente vesener med følelser og dømmekraft.

Vi er bare tilpasset slik at vi kan leve på jorden.

Lenke til kommentar
Jeg mener at det er ganske naivt å tro på at vi har oppstått av et smell. Mennesker er uhyre inntelligente vesener med følelser og dømmekraft. Det sier seg selv at det må ha stått høyere krefter bak vår eksistens.

5891007[/snapback]

 

Det sier seg selv? Det gjør det da slett ikke.

5891059[/snapback]

 

Jeg mener ihvertfall det. Mennesker kan ikke ha blit skapt av et smell, det er vi for kloke til

Lenke til kommentar
Jeg mener ihvertfall det. Mennesker kan ikke ha blit skapt av et smell, det er vi for kloke til

5891081[/snapback]

 

At du mener det betyr altså ikke at det sier seg selv.. Og det er ingen som hevder at mennesket er skapt av et smell. The Big Bang (eller noe liknende) var bare starten på en ufattelig lang prosess som blant annet har ledet frem til oss mennesker. Og helt sikkert et hav av andre livsformer rundt om i universet.

Lenke til kommentar

Jeg er vel det som så fint kalles «en agnostiker». Jeg kan ikke fordra utsagn som at «religion er for svake mennesker». Mitt hat retter seg også mot motstridende idéer, men gjerne i større grad, ettersom jeg ikke er «troende» selv. Jeg har stor respekt for «evnen» til å tro, men det på den ganske strikte betingelse at troen ikke skader eller er til bry for andre. Jeg synes det aller, aller viktigste er at vi respekterer hverandre, fordi ingen kan bevise eller motbevise noe. Med det i bakhodet forekommer det meg merkelig at vi gidder å krangle så mye om det.

 

Jeg er altså åpen for at det finnes en Gud (hva enn det er for noe), men jeg tipper nok heller i den andre retningen. At det eksisterer noe mer – det være noe åndelig – er jeg dog ganske overbevist om.

 

Jeg tror løsningen på de fleste av våre problemer finnes i mennesket, men jeg tror heller ikke at bønn eller annen åndelig virksomhet gjør noe skade – snarere tvert i mot.

 

:)

Lenke til kommentar
Jeg mener at det er ganske naivt å tro på at vi har oppstått av et smell. Mennesker er uhyre inntelligente vesener med følelser og dømmekraft. Det sier seg selv at det må ha stått høyere krefter bak vår eksistens.

5891007[/snapback]

Det sier seg selv? Det gjør det da slett ikke.

5891059[/snapback]

Jeg mener ihvertfall det. Mennesker kan ikke ha blit skapt av et smell, det er vi for kloke til

5891081[/snapback]

Det virker som om dere forsøker å bygge vår eksistens på et logisk grunnlag. Det er, så vidt jeg vet, helt umulig. Som svar på dine utsagn vil jeg si at en eventuell skaper er alt for stor til å bare oppstå, evt. «bare være der», akkurat som dette underverket av et univers. Jeg vil ikke si at logikken er noe større i noen av de to alternativene. Det viktigste er å tro på noe, ikke å argumentere for det (da det vanligvis er ganske nytteløst).

Lenke til kommentar
sånn ca peiling? hva mener du med det. jeg er ateist, du er kristen.

det er jeg som har peiling, ikke du. mange vil nok være enige med meg der.

5885193[/snapback]

Det der var ironi, right?

5885442[/snapback]

 

Er enig med KRAFortune jeg :)

 

trur nok ikke det var ironi, bare å se rundt om kring i verden, hvem er de smarte som finner opp ting og driver verden videre?

 

og hvem er de som sitter på bønne matter, kirker, og ber til en fantasi figur?

er nok ikke mange smarte kristne her i verden, forskere osv. som er smarte innser at det ikke finnes noe gud

5885467[/snapback]

 

Da Vinci var kristen, Pascal var kristen, Newton var kristen, Descartes trodde på en gud, men var ikke direkte kristen.

 

Mange psykiatere mener at både Nietzche, Bell, og Einstein var rammet av en eller annen form for høytfungerende autisme (mest sannsynlig Aspergers Syndrom), mtp. at de hadde minimalt med konsentrasjonsevne overfor ting de ikke var interessert i, og fordi de hadde lite sosiale skills.

 

Edit: For å få fram poenget mitt litt bedre: Intelligens og religion er to forskjellige ting, og er derfor helt uavhengige av hverandre.

 

Skal vi tenke slik som enkelte på dette forumet gjør, er kristne sterkere enn andre, fordi nesten alle amerikanske kroppsbyggere er kristne, og budhister er mye flinkere til å sloss enn andre, fordi flere kampsport-legender er budhister.

5890462[/snapback]

 

Da Vinci, Pascal og Newton er unnskyldt for å ha levd i en tid der det var utelukket å bli akspetert dersom en ikke var kristen.

Lenke til kommentar
Jeg mener at det er ganske naivt å tro på at vi har oppstått av et smell. Mennesker er uhyre inntelligente vesener med følelser og dømmekraft. Det sier seg selv at det må ha stått høyere krefter bak vår eksistens.

5891007[/snapback]

 

 

Venligst ha litt peiling om hva du snakker om neste gang du uttalerer deg om noe, og ikke bare spy om den arrogante kristne regla der som jeg har sett så mange ganger. Jeg og synest det er naivt å dro at mennesker poppet opp etter et smell, og ser det derfor lite sansnylig at noen her på denne jorden tror det, jeg har hvertfall aldri hørt om den teorien før.

Endret av Goz
Lenke til kommentar
sånn ca peiling? hva mener du med det. jeg er ateist, du er kristen.

det er jeg som har peiling, ikke du. mange vil nok være enige med meg der.

5885193[/snapback]

Det der var ironi, right?

5885442[/snapback]

 

Er enig med KRAFortune jeg :)

 

trur nok ikke det var ironi, bare å se rundt om kring i verden, hvem er de smarte som finner opp ting og driver verden videre?

 

og hvem er de som sitter på bønne matter, kirker, og ber til en fantasi figur?

er nok ikke mange smarte kristne her i verden, forskere osv. som er smarte innser at det ikke finnes noe gud

5885467[/snapback]

 

Da Vinci var kristen, Pascal var kristen, Newton var kristen, Descartes trodde på en gud, men var ikke direkte kristen.

 

Mange psykiatere mener at både Nietzche, Bell, og Einstein var rammet av en eller annen form for høytfungerende autisme (mest sannsynlig Aspergers Syndrom), mtp. at de hadde minimalt med konsentrasjonsevne overfor ting de ikke var interessert i, og fordi de hadde lite sosiale skills.

 

Edit: For å få fram poenget mitt litt bedre: Intelligens og religion er to forskjellige ting, og er derfor helt uavhengige av hverandre.

 

Skal vi tenke slik som enkelte på dette forumet gjør, er kristne sterkere enn andre, fordi nesten alle amerikanske kroppsbyggere er kristne, og budhister er mye flinkere til å sloss enn andre, fordi flere kampsport-legender er budhister.

5890462[/snapback]

 

Da Vinci, Pascal og Newton er unnskyldt for å ha levd i en tid der det var utelukket å bli akspetert dersom en ikke var kristen.

5891513[/snapback]

 

Allerede i antikkens Hellas var det mange som stod fram som ateister. Keiser Maximus, som regjerte fra 383 til 388 var ateist. Christopher Marlowe, som levde på 1500-tallet var ateist. David Hume, som levde på 1700-tallet var ateist. Helt fram til Sovjetunionens fall har religiøse blitt forfulgt pga. sin tro (det skjer fortsatt, men i langt mindre grad), venligst ikke påstå at ateister ikke blir respektert.

 

Noen få religiøse ledere sørget for å få ateister og agnostikere pisket på begynnelsen av middelalderen. Disse lederene pisket og torturerte også folk som var uenige med dem på andre punkt også.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

det var helt andre prinsipper og den generelle viten var ikke på langt så nær som den er idag.

 

ja Da Vinci, Pascal og Newton var smarte men de levde i en tid hvor man ikke kunne direkte motbevise religion og var sikkert oppvokst i et nokså religiøst samfunn. kan ikke sammenlignes med dagen i dag.

Lenke til kommentar
det var helt andre prinsipper og den generelle viten var ikke på langt så nær som den er idag.

 

ja Da Vinci, Pascal og Newton var smarte men de levde i en tid hvor man ikke kunne direkte motbevise religion og var sikkert oppvokst i et nokså religiøst samfunn. kan ikke sammenlignes med dagen i dag.

5892746[/snapback]

 

Ingen har lykkes med å motbevise religion i dag heller. 87% av alle amerikanere tror på liv etter døden, det finnes alikevel flere ateister i USA som plent skal prakke livssynet sitt på andre.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...