premiumcowboy Skrevet 7. april 2006 Del Skrevet 7. april 2006 Jeg har en Hp Pavilion DV5054ea. Receiver'n er en Sony STR-DE697 Hp'n har en lyd utgang i form av minijack m/Sp dif. Hvordan i H** bruker jeg denne på en fornuftig måte?? Hvilken kabel, og hvor får jeg tak i den? Sp dif er jo sammarbeidet til Sony og Phillips om å sende lyd digitalt, i stedet for å la foreksemple stakkarslige lyd kort gjøre jobben. Men det virker som svært få vet hvordan man skal utnytte dette. Jeg har prøvd noen løsninger, eks vanlig Jack-Phono fra pc til Coax digital inn på Receiver'n. Jeg har enda ikke funnet noe som fungere da, og ønsker egentlig ikke eksperimentere så veldig mye. Forresten, software-messig har jeg ikke prøvd noe. Har tidligere hatt grei peiling på oppkobling og innstilling av lyd, men datt litt ut noen år nå. Så det er ALT for mye nytt for meg, det er derfor jeg spør om hjelp. Uansett forslag til løsning er jeg interessert. Det som er viktig for meg er å oppnå bra lyd fra pc'n til receiver'n. Dette gjelder både for film avspilling med surround og musikk. Lenke til kommentar
wiak Skrevet 7. april 2006 Del Skrevet 7. april 2006 (endret) hva type SPDIF? Coax eller Optical? vis optical må receiver støtte spdif optical og hovedkortet ha spdif optical ut så er det bare å kjøpe en optical kabel og koble mellom pcen og receiver og sette SPDIF optical ut i lydkort driveren ^^ driver satt til SPDIF out (digital) > lydkort > optical kabel > receiver ^^ Endret 7. april 2006 av wiak Lenke til kommentar
premiumcowboy Skrevet 7. april 2006 Forfatter Del Skrevet 7. april 2006 Det er jo ikke coax når det er en Minijack m/spdif. Altså, Sp dif delen ligger i Minijack utgangen. Og utgangen er orginal da, så jeg gjetter vilt på at hp har lagt til ett hovedkort med det som trengs. Jeg har vært i kontakt med en som la frem en teori om en spesiell optisk kabel som passet der, jeg har også engang hatt en opt. kabel som kunne se noe sånn ut, MEN jeg er egentlig lite interessert i verken kjøpe ny kabel, eller prøve noe jeg ikke har fått delvis svar på engang. Det du tenkte på var vel om signalet gikk optisk eller "analogt", sist nevnte lurer jeg i så fall på hvor man finner en skikkelig kabel til. Fordi vanlig Stereo Jack til 2xPhono er ikkje laget for dette. Jeg vil nok være noe mer komfortabel med å få tak i en skjermet mono Jack til 1xCoax. Når det gjelder innstillinger i driver er det jeg blir noe usikker da, for software har jeg egentlig begrenset peiling på.. Spesielt Xp. Jeg har klikket rundt i "Conexant" som må være typen lydkort, men ikke funnet noe om Sp/dif enda. Lenke til kommentar
radiated Skrevet 8. april 2006 Del Skrevet 8. april 2006 Spesifikasjonene fra HP var som vanlig ubrukelige.. Det er vanlig med både optisk og elektrisk spdif på minijack. Du kan enkelt sjekke om den er optisk ved å aktivere spdif-utgangen og se om det er et rødt lys inni kontakten. Lenke til kommentar
premiumcowboy Skrevet 8. april 2006 Forfatter Del Skrevet 8. april 2006 Hehe, Supporten hos hp var også redusert.. Det skal være ett elektronisk signal, såvidt vi har klart å komme frem til nå da. Jeg er klar over det du sir med aktivering, har prøvd det. Problemet er bare at jeg finner ingen plass å aktivere den f*rbannede porten. Det virker som om maskin ikke vet den har dette.. Eventuelt ikke har programvare/driver. Tentke på å prøve å innstallere AC97 v2.2 med støtte for sp/dif, dts, dolby and God knows what. Dette burde vel kanskje hjelpe på. Venter på en e-post fra hp support nå, jeg spilte helt idiot og ba dem forklare steg for steg hva jeg skal gjøre for å kunne ta porten i bruk. For håpe det hjelper. Skal poste svar så snart jeg får det til å fungere. Men for all del, forslag taes fremdeles imot med takk. Lenke til kommentar
Pantheon Skrevet 8. april 2006 Del Skrevet 8. april 2006 Det er jo ikke coax når det er en Minijack m/spdif.Altså, Sp dif delen ligger i Minijack utgangen. Tror kanskje du bør sjekke fakta litt bedre! SPDIF benytter enten optisk eller coaxial kabel. Selv om det er mini-jack, kan man fint benytte coax, selv om andre konnektorer er å foretrekke... Lenke til kommentar
premiumcowboy Skrevet 10. april 2006 Forfatter Del Skrevet 10. april 2006 Joda, det blir en coaxial kabel, det jeg tenkte på var koblingen. Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 20. april 2006 Del Skrevet 20. april 2006 Bare bruk en sånn: jeg gjør det med mitt Z-5500 og audigy 2 lydkort Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå