Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Mulig å få bedre syn med nærsynthet?


morra

Anbefalte innlegg

Jeg var inne hos optikeren idag og tok en synstest. Det viste seg at i løpet av de fem årene jeg har hatt briller så har det økt fra -1.75 på begge øyne til -2 og -2.25. Pappa trekker (typisk nok) den slutningen at jeg har sittet for mye foran skjermen. Han sier at jeg har vendt øynene til å være nærme det jeg ser på og derfor har jeg blitt mer nærsynt.

 

Hvis dette er tilfelle, er det da mulig å få bedre syn bare av å fokusere på ting som er langt borte? Eller virker det bare den ene veien?

 

Takk for alle gode svar...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan det der kan stemme er for meg vanskelig å forstå. Jeg har vel -1.25 og det jeg skriver nå er i ferd med å bli litt utydelig hvis ser på det uten briller. Så jeg tviler på at man får dårlig syn av å sitte for nærme noe eller konsentrerer syne på noe nært. Da ville jeg jo sett det jeg skriver nå krystallklart.

Lenke til kommentar
Jeg var inne hos optikeren idag og tok en synstest. Det viste seg at i løpet av de fem årene jeg har hatt briller så har det økt fra -1.75 på begge øyne til -2 og -2.25. Pappa trekker (typisk nok) den slutningen at jeg har sittet for mye foran skjermen. Han sier at jeg har vendt øynene til å være nærme det jeg ser på og derfor har jeg blitt mer nærsynt.

 

Hvis dette er tilfelle, er det da mulig å få bedre syn bare av å fokusere på ting som er langt borte? Eller virker det bare den ene veien?

 

Takk for alle gode svar...

5880872[/snapback]

 

 

Nærsynthet er en arvelig genfeil, så skyld på fattern du :)

Edit: Nærsynthet er noe du får mens øyet (og resten av kroppen) fortsatt vokser, før det stabiliserer seg noenlunde i 20-årene.

Endret av likferd
Lenke til kommentar

Det er uansett formen på øyet som har noe å si. Du kan trene musklene som forandrer formen på linsen men du er fremdeles like nærsynt. Se på skjerm er vell det beste du kan gjøre nesten da blir ikke muskelen utslitt fordi den slapper av. Fokusering på ting langt borte trener muskelen men du får vondt i hodet av det fordi du blir sliten.

 

Skaff deg laser operasjon!

Endret av Aqidon
Lenke til kommentar

Far din er dustete...

Jeg startet med briler, og det første året ble bare synet mitt svakere fra ?? til -1,25 elns. husker ikke hvor mye jeg hadde først :p

Men det året satt jeg nesten ikke foran pc-skjermen i det hele tatt, og det sisste året nå som jeg nesten ikke har gjort noe annet har det ikke forandret seg...

Så fardin ljuger bare. Som sagt det er arvelig, så skyld på far din :p

Lenke til kommentar

Nærsynthet er en arvelig genfeil, så skyld på fattern du  :)

Edit: Nærsynthet er noe du får mens øyet (og resten av kroppen) fortsatt vokser, før det stabiliserer seg noenlunde i 20-årene.

5880947[/snapback]

 

hmm...jeg har -1,75 og er nærsynt...fattern har faktisk 6+ og er langsynt. ja, det stemmer...så helt arvelig kan det ikek være...hehe...

Men jeg fikk høre av optikern at pc ikke gjør noe med synet. Men hvis du leser veldig mye(papir, skjerm osv)kan synet bli svakere.

Jeg har en liste med hva som kan gjøres for å holde synet "ved like" da... å den sier mest om lesebriller, hvor man bør fokusere osv.

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...
Gjest JTF93

Det pappaen din sider er bare pisspreik. Det er ikke fysisk mulig at øynene dine fysisk forandrer seg permanent utifra hvordan du fokuserer.

Jeg har selv opplevd å fått dårligere syn.. og ut fra erfaringer skyldes nokk dette for mye skjerm! jeg har brukt veldig mye tid forran pc, og jeg har fått en svakere styrke (noe som tvilsomt har skjedd pga. for mye aktivitet ute). da jeg var mindre så jeg veldig klart!, og etter at jeg fikk en pc og holde på med senere, som jeg brukte svært mye tid forran i løpet av ca. 2-3 års tid, så bynte jeg sakte å merke at jeg plutselig ikke ser så bra lenger. det tokk meg månder før det gikk opp for meg at jeg faktisk ikke så så bra, og at synet mitt var elendig. styrken min gikk til -1.75. det sies av eksperter at for mye konsentrert "stirring", på feks. en pc skjerm, vil svekke synet. jeg har selv opplevd dette, og det eneste jeg har vært i kontakt med er pc, og tanken på all tia jeg brukte forran pc'n er noe jeg i etterkant angrer veldig på! jeg tror faren din har et godt poeng i det han sier, jeg får selv høre dette av pappa.. :p (han blir som en forbanna hypokonder med en gang han ser puls.. irriterende!). men uansett, jeg tror ikke det er så mye aant som kan forklare hvorfor du får et svekket syn når man ser på alternativer..

Lenke til kommentar

Nei, å se for mye på TV eller å sitte foran skjermen er ikke noe som gjør synet ditt dårligere. Mye (utrolig mye) lesing kan svekke synet ditt, og noen studier har pekt på at for mye mettet fett faktisk også kan svekke synet ditt. Men i all hovedsak skyldes det gener, og at du har sittet mye foran PC-en er nok ikke det som har gjort deg nærsynt, nei. Det skyldes som sagt andre ting.

 

For å bedre synet ditt uten å være avhengig av hjelpemidler (briller/linser), så er det laseroperering som funker. Du kan riktignok trene øyet ditt ved å fokusere på fjerne ting, men ingenting tilsier at dette vil gi deg normalt syn igjen.

Endret av Goldshoten
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...