~~Undertaker~~ Skrevet 6. april 2006 Del Skrevet 6. april 2006 Hei... altså, jeg leser websidene til UiO, Uis og NTNU... Og på UiO så har man ikke mulighet til å studere Ingeniør i data, men du har informatikk. Ser jeg på beskrivelsen så ligner det veldig mye på dataingeniør... Programmering, utvikling av databaser og blabla.... Hva er den vesentlige forskjellen? Er det forskjell mellom Informasjonsteknologi og Informatikk? Jeg blir ganske forvirra av alt dette... for alt henger sammen på en måte, men er allikevel ulike studier... Målet mitt er å bli Sivil Ingeniør i Datateknikk eller Kommunikasjonsteknologi... For å nå dette så kan jeg enten søke direkte eller ta først 3-årige ingeniørstudier (bachelor) og så ta påbygg. Men sitter her på Samordna opptakk og etter og ha skrevet inn NTNU og UiS så har jeg 4-5 tomme plasser så jeg må fylle ut (må ikke, men anbefalt) Derfor spør jeg om disse informatikkstudiene... Lenke til kommentar
Lachrymol Skrevet 7. april 2006 Del Skrevet 7. april 2006 Sivilingeniør er en tittel som NTNU har enerett på, det er derfor du bare får den tittelen der. Utannelsen er ikke nødvendigvis så veldig forskjellig. Når det gjelder de andre spørsmålene dine så er det ingen forskjell på informasjonsteknologi og informatikk osv. derimot er det et kjemepbredt felt, og masse ulike muligheter. Nå kan jeg bare svare for UiO siden det er her jeg går, men har kan man ihvertfal fokusere på programmering, systemutvikling, simulering, interaksjonsdesign, mikroelektronikk, bioinformatikk alt etter eget ønske. Mye å velge i. Forskjellene mellom de ulike stedene er jeg ikke sikker på, men jeg tror kanskje NTNU er litt mer pratisk rettet og har mer fokus ut mot næringsliv og spesifikke oppgaver, men her på univeristetet er det mye fokus på forskning og vitenskapelig arbeide, og kan av mange derfor oppfattes som litt mer "svada", men igjen, dette er bare min oppfatning. Håper dette svarte på noe. Lenke til kommentar
kosh Skrevet 7. april 2006 Del Skrevet 7. april 2006 (endret) Sivilingeniør er en tittel som NTNU har enerett på, det er derfor du bare får den tittelen der. Utannelsen er ikke nødvendigvis så veldig forskjellig. Når det gjelder de andre spørsmålene dine så er det ingen forskjell på informasjonsteknologi og informatikk osv. derimot er det et kjemepbredt felt, og masse ulike muligheter. Nå kan jeg bare svare for UiO siden det er her jeg går, men har kan man ihvertfal fokusere på programmering, systemutvikling, simulering, interaksjonsdesign, mikroelektronikk, bioinformatikk alt etter eget ønske. Mye å velge i. Forskjellene mellom de ulike stedene er jeg ikke sikker på, men jeg tror kanskje NTNU er litt mer pratisk rettet og har mer fokus ut mot næringsliv og spesifikke oppgaver, men her på univeristetet er det mye fokus på forskning og vitenskapelig arbeide, og kan av mange derfor oppfattes som litt mer "svada", men igjen, dette er bare min oppfatning. Håper dette svarte på noe. 5882424[/snapback] Tilsvarende så er realfagutdanning innenfor informatikk ved NTNU mye,mye mer teoretisk enn hva siv.ing studium innen datateknikk er. Går selv på Masterstudium (5.året) informatikk realfag ved NTNU og har iallefall erfart det slik. Endret 7. april 2006 av kosh Lenke til kommentar
MrJavalava Skrevet 7. april 2006 Del Skrevet 7. april 2006 Sivilingeniør er en tittel som NTNU har enerett på, det er derfor du bare får den tittelen der. Utannelsen er ikke nødvendigvis så veldig forskjellig. 5882424[/snapback] Ehem.. UiTø har flere utdanninger som ender med Sivilingeniør tittel. Lenke til kommentar
~~Undertaker~~ Skrevet 7. april 2006 Forfatter Del Skrevet 7. april 2006 (endret) Sivilingeniør er en tittel som NTNU har enerett på, det er derfor du bare får den tittelen der. Utannelsen er ikke nødvendigvis så veldig forskjellig. 5882424[/snapback] Ehem.. UiTø har flere utdanninger som ender med Sivilingeniør tittel. 5883575[/snapback] Altså Uis har også Sivil Ingeniør titler? Er du sikker på hva du sier MrJavalava? Kan du ikke bli Sivil Ingeniør hvis du ikke går på NTNU? Informasjonsteknologi - master i teknologi/sivilingeniør, femårig er en studie man kan velge på UiS. Endret 7. april 2006 av ~~Undertaker~~ Lenke til kommentar
mikaelandre Skrevet 11. april 2006 Del Skrevet 11. april 2006 jeg går siving data på ntnu, og siving er absolutt ikke noe ntnu har enerett på, men ntnu er det universitetet i norge som utdanner desidert flest sivinger, og har også alltid vært det. når det gjelder forskjell på datateknikk og informatikk så er det slik jeg har forstått det sånn at den største forskjellen her ligger i at datateknikk er sivingstudie, mens informatikk er et vanlig bachelor/master studium. det betyr at du på datateknikk har en god del matematikk, fysikk, kretsteknikk, litt økonomi og ledelse osv. som er en del av sivingtittelen, mens du på informatikk kan konsentrere deg om data. datateknikk er vel også et mer praktisk rettet studie med tanke på arbeidslivet, mens realfagsstudiet fokuserer mer på forskning. dette gjelder da kun for ntnu, vet ikke noe om andre skoler. Lenke til kommentar
toretors Skrevet 13. april 2006 Del Skrevet 13. april 2006 Sivilingeniør er bare et norsk ord for Master. Lenke til kommentar
haakoo Skrevet 13. april 2006 Del Skrevet 13. april 2006 Sivilingeniør er bare et norsk ord for Master. 5912956[/snapback] Stemmer ganske bra, begge deler er 5årig studie, men ikke helt. Det var i hvert fall litt forskjellige krav for å få en siv.ing/cand.scient tittel før reformen (begge deler er 5+ år). Etter er jeg ikke helt sikker på hvordan det er, men det er sikkert noen små forskjeller. Hovedforskjellen på NTNU og UiO (ikke noe kjennskap til UiS) er arbeidsmetoder, og hvordan du liker å jobbe. Hvis du likte deg på skolen velger du NTNU, hvis du vil ha mye større frihet i når og hvordan du får gjort det du skal velger du UiO. UiO er mye mer akademisk (på godt og vondt) enn NTNU som er ligner mer på en høyskole enn et (akademisk) universitet. Tenk kanskje mer igjennom hvordan du vil ha studenttilværelsen din enn navnet på skolen når du søker. Lenke til kommentar
mikaelandre Skrevet 13. april 2006 Del Skrevet 13. april 2006 Sivilingeniør er bare et norsk ord for Master. 5912956[/snapback] det er nok litt forskjeller. riktignok holder de på å gå over til å kalle det master i teknologi i stedet for siving, men det er en del andre krav enn ved en vanlig master. fagsammensetningen er spesiell, med mange "ingeniørfag", det er et praksiskrav på 12 uker i arbeidslivet (selv om det ikke trenger å være så veldig relevant..), for å hoppe på de 2 siste årene må du ha en ingeniørgrad, det holder ikke med bachelor, osv. Lenke til kommentar
kosh Skrevet 14. mai 2006 Del Skrevet 14. mai 2006 Master of technology == siv.ing master of science = informatikk / realfag Trur eg... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå