Magnusha Skrevet 6. april 2006 Del Skrevet 6. april 2006 (endret) Hei! Har kikket litt på PDA'er nå i det siste, men er dette et bedre valg enn en mobil? Har ikke så mye peiling på PDA, men hva bør jeg se etter? Har lyst på en PDA med: -Wlan -Mobil funksjon -Office/skrivefunksjon -Mp3 støtte (ikke et must) -Blåtann -Ir (ikke et must) Har ikke så lyst til å bruke mer enn 4000-4500kr! Noen som har noen anbefalinger? Takker for alle svar Endret 6. april 2006 av Magnusha Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 6. april 2006 Del Skrevet 6. april 2006 kanskje en qtek pda/mobil hadde vært noe for deg? http://www.qtek.nu/norway/startsiden.aspx evt. Sony Ericsson P9xx serien? Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 7. april 2006 Del Skrevet 7. april 2006 Hei! Har kikket litt på PDA'er nå i det siste, men er dette et bedre valg enn en mobil? Har ikke så mye peiling på PDA, men hva bør jeg se etter? Har lyst på en PDA med: -Wlan -Mobil funksjon -Office/skrivefunksjon -Mp3 støtte (ikke et must) -Blåtann -Ir (ikke et must) Har ikke så lyst til å bruke mer enn 4000-4500kr! Noen som har noen anbefalinger? Takker for alle svar 5880512[/snapback] Siba er veldig billige på denne: Qtek 9100 + Netcom = 3490,- Qtek 9100 + Tele2 = 3290,- Da er vel alle punktene dine dekket... Lenke til kommentar
BMP Skrevet 7. april 2006 Del Skrevet 7. april 2006 Velg Qtec 9100! Uten tvil, men husk at det er windows OS i den og du er utsatt for virus etc. Det er nok ikke like farlig enda men Symantec selger antivirus til disse. Jeg har sinnsykt lyst på en slik selv! Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 7. april 2006 Del Skrevet 7. april 2006 Det er ikke virus til Windows Mobile (enda). Jeg er iallfall helt avslappet til det, men kjører en ganske hard antivirus-kanpanje på PCene jeg bruker. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 7. april 2006 Del Skrevet 7. april 2006 Har selv en Qtek 9100 og den er helt rå spør du meg! Har alt jeg trenger og ikke trenger... Lenke til kommentar
Magnusha Skrevet 7. april 2006 Forfatter Del Skrevet 7. april 2006 Okei! Har kikket litt på Qtek 9100, men hvordan er den ytelses messig? Er ikke 195MHz litt lav klokkefrekvens på prosessoren eller er det jeg som tar feil? Er den treg til å starte opp programmer? Gidder ikke ha noe liknene jeg hadde på min N70 med at den var utrolig treg til å starte noen ting. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 7. april 2006 Del Skrevet 7. april 2006 Okei! Har kikket litt på Qtek 9100, men hvordan er den ytelses messig? Er ikke 195MHz litt lav klokkefrekvens på prosessoren eller er det jeg som tar feil?Er den treg til å starte opp programmer? Gidder ikke ha noe liknene jeg hadde på min N70 med at den var utrolig treg til å starte noen ting. 5884585[/snapback] Den er mye raskere enn N70... har lest litt rundt og den prosessoren er visst en slags mobile.utgave eller noe så flere mener hvertfall at den yter bedre enn det står på papiret. Den er hvertfall ikke treg i det hele tatt og jeg har lasta inn en god del programmer. Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 7. april 2006 Del Skrevet 7. april 2006 (endret) Jo, den er den desidert tregeste PDA'en jeg har hatt. Og det er helt klart det største problemet med denne telefonen. Å starte SMS-programmet (outlook) tar 5 sekunder. Å starte kameraet tar 5 sekunder. Å starte Opera (nettleser) tar 14 sekunder. Å starte Tomtom (GPS-navigasjonsprogram) tar ikke mindre enn 26 sekunder. Ren avspilling av de fleste vanlige videofiler klarer den ikke fordi den er for treg (min 300mhz Dell X30 klarer det fint) MEN, dersom du ikke avslutter programmet, men lar det kjøre i bakgrunnen, åpner det øyeblikkelig neste gang du kjører det. Men har du mange store programmer kjørende blir det en sørpe likevel. Uansett, du må ha litt tolmodighet med denne telefonen. Det er halv-sekunders "delays" omtrent hver gang du "utfører en handling". Når det er sagt, har denne telefonen alt, og er på den måten suveren. Endret 7. april 2006 av Lurifaksen Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 7. april 2006 Del Skrevet 7. april 2006 Jo, den er den desidert tregeste PDA'en jeg har hatt. Og det er helt klart det største problemet med denne telefonen. Å starte SMS-programmet (outlook) tar 5 sekunder. Å starte kameraet tar 5 sekunder. Å starte Opera (nettleser) tar 14 sekunder. Å starte Tomtom (GPS-navigasjonsprogram) tar ikke mindre enn 26 sekunder. Ren avspilling av de fleste vanlige videofiler klarer den ikke fordi den er for treg (min 300mhz Dell X30 klarer det fint) MEN, dersom du ikke avslutter programmet, men lar det kjøre i bakgrunnen, åpner det øyeblikkelig neste gang du kjører det. Men har du mange store programmer kjørende blir det en sørpe likevel. Uansett, du må ha litt tolmodighet med denne telefonen. Det er halv-sekunders "delays" omtrent hver gang du "utfører en handling". Når det er sagt, har denne telefonen alt, og er på den måten suveren. 5885956[/snapback] Jeg kjører nå med den nyeste firmwaren og for meg tar det: SMS-programmer: max 2-3 sekunder Kameraet: 3 sekunder Opera: 5 sekunder Andre mediaprogrammer: 1-5 sekunder Lenke til kommentar
Magnusha Skrevet 7. april 2006 Forfatter Del Skrevet 7. april 2006 Men kan qtek 9100 spille av musikk filer siden den ikke har mp3 støtte eller kan jeg ikke ha musikk på denne? Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 7. april 2006 Del Skrevet 7. april 2006 Den kan spille av alt du ønsker. Det eneste du trenger er et avspillingsprogram på samme måte som i Windows. Med TCPMP kan du spille bla MP3, AVI, WMV, ASF, OGG, WAV, MOV, MKV, AMR, MPG og annet. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 7. april 2006 Del Skrevet 7. april 2006 Det er jo Windows på den så du får allverdens forskjellige programmer så det som ikke følger med kan du laste ned til den. Bruker Skype og MSN Messenger en god del på den og den funker supert til dette. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 8. april 2006 Del Skrevet 8. april 2006 Ren avspilling av de fleste vanlige videofiler klarer den ikke fordi den er for treg (min 300mhz Dell X30 klarer det fint)5885956[/snapback] Jeg har motsatt erfaring. Det går alldeles utmerket, iallfall med TCPMP. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 8. april 2006 Del Skrevet 8. april 2006 Ren avspilling av de fleste vanlige videofiler klarer den ikke fordi den er for treg (min 300mhz Dell X30 klarer det fint)5885956[/snapback] Jeg har motsatt erfaring. Det går alldeles utmerket, iallfall med TCPMP. 5889114[/snapback] Enig moskus... den er mer enn bra nok for å kjøre høyoppløselige filmer i fullskjerm. Lenke til kommentar
Magnusha Skrevet 8. april 2006 Forfatter Del Skrevet 8. april 2006 Men hvordan er Wlan funksjonen på den? Duger den? Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 8. april 2006 Del Skrevet 8. april 2006 Men hvordan er Wlan funksjonen på den? Duger den? 5889837[/snapback] Er ikke den beste styrken på antenna, men der jeg har brukt den (hjemme, skolen og biblioteket) så har den fungert utmerket. Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 8. april 2006 Del Skrevet 8. april 2006 (endret) Men hvordan er Wlan funksjonen på den? Duger den? 5889837[/snapback] Ja, den fungerer - men igjen, er dårlig. Rekkevidden er under halvparten av laptop'en min (dvs signalstyrken i %), og langt mindre enn Axim PDA'en min. Men fungere jo greit til surfing/synkronisering hjemme f.eks. Jeg sitter f.eks. nå ca 10 meter i luftlinje fra WLAN-routeren, med en vegg og tak i mellom, og har ca 10% signalkvalitet. Laptopen min har full styrke. Kan jo høres ut som om jeg har fått et mandagseksemplar, men siden det er veldig mange som klager på de samme tingene som jeg, velger jeg å tro at det ikke er tilfelle. Jeg har motsatt erfaring. Det går alldeles utmerket, iallfall med TCPMP. Enig moskus... den er mer enn bra nok for å kjøre høyoppløselige filmer i fullskjerm. 5889305[/snapback] Testet dette igjen nå. En simpsons episode på 100MB gikk fint fra minnekortet. Over WLAN hakket det, med mindre jeg var helt nær aksesspunktet. Da jeg prøvde en Simpsons episode på 170MB, klarte den overhode ikke å spille den av. Gjennomsnittlig bilder i sekundet var 2.2. På Dell'en (300mhz) var FPS på 19 - nesten perfekt (24fps) altså. Konklusjon: Både CPU og WLAN er svært svak på Qtek 9100, sammenlignet med andre PDA'er. Mener begge dere at telefonen deres klarer å spille av videofiler med høyere oppløsning enn 320x240, uten problemer? Endret 8. april 2006 av Lurifaksen Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 17. april 2006 Del Skrevet 17. april 2006 Den spiller det jeg mater den med, men som andre enheter utenom "fullblods datamaskiner" sliter den litt med Xvid. Dessuten skulle jeg ha problemer kan den alltids overklokkes med OmapClock. Selv har jeg egnet hardware-spiller til slikt, så det er ikke et "must have" for min del, men mer en nyttig "feature" når jeg ikke orker å dra på min Archos AV420. Jeg har lest min del anmeldelser av PDAer/PocketPCer før jeg gikk for Q9100 og mener fortsatt at den gir veldig mye for pengene. Lenke til kommentar
Magnusha Skrevet 19. april 2006 Forfatter Del Skrevet 19. april 2006 Har sett litt rundt om kring nå, og så merket jeg en ting. Det var forskjellen mellom i-mate K-JAM og Qtek 9100. Hvis dere ser på spesifikasjonene så veit jeg det at i-maten har 5Hz bedre prosessor, men på wlan siden så støtter den både b og g. Har dette noen betydning, og hvem av de to bør jeg velge hvis jeg skal kjøpe noe? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå