Gå til innhold

Krav på noe som helst?

Anbefalte innlegg

Hei.

Bestillte meg en PSU som måtte bestilles fra USA, bestilte denne for snart 6 uker siden, og har enda ikke kommet.

Ringte for snart 2 uker siden og spurte hvor den ble av.

Tok lang tid før jeg kom igjennom, men endelig så fikk jeg tak i en av dem.

De klarte å prestere å si at det var vanskelig å få tak i.

Særlig når de bestillte fra Hovedleverandøren av det produktet.

Men han sa at det kom til å komme til leverandøren deres her i Norge om 10 dager.

dvs. at jeg kom til å få den om over 10 dager.

Jeg bestillte denne delen såppas tidlig så jeg skulle få istand PC'n min før The Gathering 06, men nå har jeg fått vite at jeg får den iløpet av eller etter "TG".

Det virker som at de "glemte" bestillingen min eller noe sånt.

Har jeg noen krav på å få rabatt eller noe sånt siden det har tatt såppas lang tid?

Mvh. SacrefiZer

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei.

Bestillte meg en PSU som måtte bestilles fra USA, bestilte denne for snart 6 uker siden, og har enda ikke kommet.

Ringte for snart 2 uker siden og spurte hvor den ble av.

Tok lang tid før jeg kom igjennom, men endelig så fikk jeg tak i en av dem.

De klarte å prestere å si at det var vanskelig å få tak i.

Særlig når de bestillte fra Hovedleverandøren av det produktet.

Men han sa at det kom til å komme til leverandøren deres her i Norge om 10 dager.

dvs. at jeg kom til å få den om over 10 dager.

Jeg bestillte denne delen såppas tidlig så jeg skulle få istand PC'n min før The Gathering 06, men nå har jeg fått vite at jeg får den iløpet av eller etter "TG".

Det virker som at de "glemte" bestillingen min eller noe sånt.

Har jeg noen krav på å få rabatt eller noe sånt siden det har tatt såppas lang tid?

Mvh. SacrefiZer

5879860[/snapback]

Skal tro du har det.. Hvor lang tid sa/lovte de at den skulle komme? for etter den tid så har du krav på rabatter eller den slags.

Lenke til kommentar

Du har krav etter amerikansk forbrukerkjøpslov...som ikke akkurat er like god som den norske.

Be om penga igjen og bestill fra en norsk leverandør - da har du SKIKKELIGE rettigheter.

Så slipper du å betale 25% moms på varen når den kommer fram til norge også...

EDIT: Posten min er basert på at det ser ut som du selv har bestilt direkte fra usa.

Om du derimot har bestillt gjennom en norsk butikk som har bestilt varen til deg fra usa - så har du krav på dekket dine tap som følge av forsinkelsen (noe du ikke har hatt), og ved vesentlig forsinkelse (noe dette her er) så kan du ta å heve avtalen, dvs at du får penga igjen om duhar betalt noe, og evt så slipper du å måtte kjøpe varen.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

sånne sære spesialbestillinger må du regne med kan ta litt tid. Vil tro at nettbutikken ikke bare kan bestille en sånn dings, da det vil komme på minsteordregebyr og alskens andre fordyrende greier.

Jeg er ikke overrasket over at det tar såpass lang tid.

Lenke til kommentar
PerB: om butikken har gitt han en dato de sa de skulle ha varen inne til, og de ikke klarer å levere før vesentlig senere enn denne datoen - så kan man gå fra avtalen, og heve kjøpet.

5883766[/snapback]

samt kreve erstatning/dekningskjøp :)

5886180[/snapback]

Nej. Dette gjelder kun ved erstatning som følge av mangler på produktet om ikke jeg er helt på tur.

Lenke til kommentar
PerB: om butikken har gitt han en dato de sa de skulle ha varen inne til, og de ikke klarer å levere før vesentlig senere enn denne datoen - så kan man gå fra avtalen, og heve kjøpet.

5883766[/snapback]

samt kreve erstatning/dekningskjøp :)

5886180[/snapback]

Nej. Dette gjelder kun ved erstatning som følge av mangler på produktet om ikke jeg er helt på tur.

5886467[/snapback]

du er på tur. Erstatning kommer som følge av en kontraktsbrudd. Ikke levert vare er tilsvarende kontraktsbrudd det og :)

Lenke til kommentar
Skulle man kreve erstatning hver gang en vare ble utsatt på levering i diverse dataforretninger, så hadde alle sammen gått konkurs. Det utgjør ikke kontraktsbrudd.

-Stigma

5886996[/snapback]

snakker ikke om saker der kunden har kjøpt vare med ubekreftet dato eller hvor andre forhold skulle tilsi slikt. Jeg er av annen oppfattelse.

Lenke til kommentar

Nå orker jeg ikke å tråle gjennom forbrukerkjøpsloven for å se om det jeg sier stemmer 100%, men man har så vidt meg bekjent (og etter sunn fornuft) ikke krav på noe annet enn å heve kjøpet så lenge man ikke har hatt økonomisk tap grunnet forsinket levering.

Norge er ikke noe tort-og-svie-samfunn, og godt er det. Selv USA har skjønt at praksisen med erstatning for alt mulig slags tull har gått for langt og oppnevnt en egen komite for å ta seg av problemet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...