Gå til innhold

Tråden for utvekslingsstudenter


MartinF

Anbefalte innlegg

Nå har jeg lagt til ett punkt i første posten hvor vi kan legge inn linker til studenter fra høsten 08 :)Send gjerne link til din blogg på PM til meg. Om du har venner som også skal reise så gjerne hiv inn linken deres også.

 

Takk...

 

--

 

Man tar ikke sprøyter hos legen, men på vaksinasjonskontoret, og det tar maks 25 minutter. Da sørger jeg bare for at jeg tar det mens jeg har fritime.

 

Jeg må ta sprøyten hos legen. Kan ha noe med at jeg går til privat lege eller hva det heter?

 

Da er du god:p jeg har i alle fall 5 fraværstimer og har vært til legen 5 ganger. Men hvordan klarer du 1 legetime når du skal sjekke turbekolose og ta 3 hepatitt vaksiner?

 

Hvorfor skal du absolutt ta legetimer i skoletiden?

 

Legekontoret mitt stenger klokken 3, hehe så har ikke så mye valg etter som den dagen jeg slutter senest slutter jeg 2, mange skal også til legen så jeg kan ikke velge legetime med mindre jeg går 4 uker frem i tid... Og ettersom legekontoret mitt ligger et stykke unna skolen så jeg må ha ekstra tid.. Kjipt, men sånn er det ;)

Endret av smismas
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har akkurat bestilt meg en tur, så skal snart i intervju med EF. Håper alt går på skinner her altså, å reise til USA et år må jo være drømmen. Er og 3 andre fra klassen som reiser, 2 jenter og 1 gutt. Tror begge jentene reiser med Speak/Aspect og gutten med EF.

 

Jeg har ikke akkurat verdens beste snitt karaktermessig, men har over 3. Og jeg har hørt EF sender flest, derfor jeg satser på de. Men håper virkelig jeg blir godkjent av EF, dette er noe jeg virkelig har lyst til. Jeg har lest mye, og da mener jeg mye på forums om utveksling, så jeg vet faktisk det meste, så slipper å stille mange spørsmål.

 

Har et spørsmål tho, hvordan er skolen de første dagene / ukene. Da tenker jeg ikke på venner osv, men jeg tenker på selve skolearbeidet. Jeg vet de har strengere skoler, og har mye lekser. Det skal vel ikke være noe problem, men det å sjønne absolutt alt de sier? Innen hvilken tid vil du kunne sjønne nesten 100%? Jeg har ikke dårlig engelsk, forstår det meste. Skriver bra engelsk, bare jeg ikke har verdens beste tale i engelsk. Så det jeg egentlig lurer på er, hvor lang tid tar det før du er med helt 100%? I hva som blir sagt, og hva som vil skje?

 

Og man må få C i gjennomsnitt karakter for å beholde stipendet, sant? Greit å vite. :) (For dere som ikke vet, C = 3)

 

/Kenneth. :)

Endret av Kenkenski
Lenke til kommentar

Holder på med den siste innføringa av papirer til Aspect nå, men stussa litt på noe.

 

På et ark som heter for "additional student information" (side 14, fordi av dere med Speak/Aspect), er det et spørsmål om hvor mange fag man trenger å ta som utvekslingsstudent. Er det noe svar på dette? Og dessuten, etter der, skal man krysse av yes eller no for "do you need credit?". Hva menes med dette/hva skrev dere?

 

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Holder på med den siste innføringa av papirer til Aspect nå, men stussa litt på noe.

 

På et ark som heter for "additional student information" (side 14, fordi av dere med Speak/Aspect), er det et spørsmål om hvor mange fag man trenger å ta som utvekslingsstudent. Er det noe svar på dette? Og dessuten, etter der, skal man krysse av yes eller no for "do you need credit?". Hva menes med dette/hva skrev dere?

 

Takker for svar!

 

Jeg spurte rådgiveren min om dette, og hun sa 5 fag :) Credit betyr stipend/lån så hvis du skal ha stipend eller lån krysser du yes ;)

Lenke til kommentar

Har veldig lyst til å dra i 2. på VGS. Jeg går i 10. klasse nå så det er kanskje litt tidlig å planlegge, men jeg har en følelse på at SPEAK er det best å reise med. Har lest igjennom mye av trådene og lysten bare vokser og vokser ved hver side :)

 

Noen som har erfaringer med AFS? Min kusine reiste med dette og jeg har blitt anbefalt det.

Lenke til kommentar
Har veldig lyst til å dra i 2. på VGS. Jeg går i 10. klasse nå så det er kanskje litt tidlig å planlegge, men jeg har en følelse på at SPEAK er det best å reise med. Har lest igjennom mye av trådene og lysten bare vokser og vokser ved hver side :)

 

Noen som har erfaringer med AFS? Min kusine reiste med dette og jeg har blitt anbefalt det.

 

Bare bra å starte tidlig! Selv tror jeg det var i slutten av 9. klasse jeg fant ut at jeg ville til det store Amerika. Har derfor lest masse om utveksling og USA siden da, og føler meg en smule mer forberedt enn jeg tror jeg ville ellers!

Når det gjelder AFS vet jeg ikke så mye, bortsett fra at ei jeg kjenner er ute med dem nå, og hun er veldig positiv til dem. :)

Lenke til kommentar
Har et spørsmål tho, hvordan er skolen de første dagene / ukene. Da tenker jeg ikke på venner osv, men jeg tenker på selve skolearbeidet. Jeg vet de har strengere skoler, og har mye lekser. Det skal vel ikke være noe problem, men det å sjønne absolutt alt de sier? Innen hvilken tid vil du kunne sjønne nesten 100%? Jeg har ikke dårlig engelsk, forstår det meste. Skriver bra engelsk, bare jeg ikke har verdens beste tale i engelsk. Så det jeg egentlig lurer på er, hvor lang tid tar det før du er med helt 100%? I hva som blir sagt, og hva som vil skje?

/Kenneth. :)

 

Dette spørsmålet er vel svart på flere ganger i denne tråden. Kanskje du bør ta deg tid til å lese den?

 

For meg var det hvertfall ikke noe problem å forstå hva som ble sagt, men jeg kan ikke svare på veiene av andre. Hvor lang tid det tar før du er med 100%? Dette er nok individuelt og det er umulig å gi deg et svar på dette.

Endret av SurfingElite
Lenke til kommentar
Har et spørsmål tho, hvordan er skolen de første dagene / ukene. Da tenker jeg ikke på venner osv, men jeg tenker på selve skolearbeidet. Jeg vet de har strengere skoler, og har mye lekser. Det skal vel ikke være noe problem, men det å sjønne absolutt alt de sier? Innen hvilken tid vil du kunne sjønne nesten 100%? Jeg har ikke dårlig engelsk, forstår det meste. Skriver bra engelsk, bare jeg ikke har verdens beste tale i engelsk. Så det jeg egentlig lurer på er, hvor lang tid tar det før du er med helt 100%? I hva som blir sagt, og hva som vil skje?

/Kenneth. :)

 

Jeg følte at det gikk veldig bra, det var litt krokete å snakke i begynnelsen men jeg forsto alt som ble sagt. Jeg ble litt sliten, selvsagt, fordi selv om jeg alltid har vært den beste i klassen i engelsk så er det ikke førstespråket ditt og du må tenke over noen tingen før det faller helt inn. Men det snakkes enkelt engelsk og lærerne er veldig snille og det er null problem å spør hva de mener. Faktisk så spørte/spør fmange av mine klassekammerater om repetisjon ofte. Du kommer helt sikkert ikke til å ha de store problemene, alle tar veldig fint hensyn til deg :)

 

Nå i ettertid ser jeg at i fag som matte og fysikk (spesielt fysikk,) så er faget mye letter nå fordi engelsken går flytende. For meg tok det ca 3-4 mnd før jeg fikk de skikkelige amerikanske "lydene" på ting. Jeg får fortsatt latter når jeg ber om "outlet" på basketball banen dog :p

 

Så det :)

Lenke til kommentar
Jeg har akkurat bestilt meg en tur, så skal snart i intervju med EF. Håper alt går på skinner her altså, å reise til USA et år må jo være drømmen. Er og 3 andre fra klassen som reiser, 2 jenter og 1 gutt. Tror begge jentene reiser med Speak/Aspect og gutten med EF.

 

Jeg har ikke akkurat verdens beste snitt karaktermessig, men har over 3. Og jeg har hørt EF sender flest, derfor jeg satser på de. Men håper virkelig jeg blir godkjent av EF, dette er noe jeg virkelig har lyst til. Jeg har lest mye, og da mener jeg mye på forums om utveksling, så jeg vet faktisk det meste, så slipper å stille mange spørsmål.

 

Har et spørsmål tho, hvordan er skolen de første dagene / ukene. Da tenker jeg ikke på venner osv, men jeg tenker på selve skolearbeidet. Jeg vet de har strengere skoler, og har mye lekser. Det skal vel ikke være noe problem, men det å sjønne absolutt alt de sier? Innen hvilken tid vil du kunne sjønne nesten 100%? Jeg har ikke dårlig engelsk, forstår det meste. Skriver bra engelsk, bare jeg ikke har verdens beste tale i engelsk. Så det jeg egentlig lurer på er, hvor lang tid tar det før du er med helt 100%? I hva som blir sagt, og hva som vil skje?

 

Og man må få C i gjennomsnitt karakter for å beholde stipendet, sant? Greit å vite. :) (For dere som ikke vet, C = 3)

 

/Kenneth. :)

 

Anngående skolen i starten, for meg var det ikke noe problem i det hele tatt, satt alltid med ordboka parat, men brukte den ikke mer enn et par ganger..

 

Men jeg hadde snakket mer engelsk enn norsk daglig i to år, så snakker ikke for alle, men lover deg, språket og skolen er to overrated problem

Lenke til kommentar

Fra Speak sine nettider:

 

Du kan få året ditt i USA godkjent som et år ved en norsk skole. Da må du henvende deg til rådgiver eller rektor på den skolen du går i dag, eller den skolen du skal begynne på når du kommer hjem fra USA. Det er opp til den enkelte skole her i Norge å godkjenne studieåret ditt eller ikke, og vi har dessverre ikke noen mulighet for å påvirke dette.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...