Gå til innhold

Tråden for utvekslingsstudenter


MartinF

Anbefalte innlegg

Sant så sant, USA er fantastisk så lenge man har CASH og tilhører, den "populære/aksepterte" gjengen..

 

Alle blir lange maska når vi nevner at vi ikke trenger forsikring hjemme, og at Lånekassa betaler såpass mye av året vårt her.

Og at Nordmenn har så og si ræva full av penger fra før, tjener veldig bra i året vi, mye uten at vi vet det pga at vi bor i Norge og betaler norske priser.

Men om man har normal lønn i Norge burde man ikke ha veldig masse å klage på.

 

I USA bryr de seg ikke om man ligger døende på sykesenga om man ikke har flashet forsikringskortet først.

 

Vi har det godt i Norge, USA er bra, men i Norge har man mye annet og Nordmenn burde være stolte.

Ikke ta alt for gitt, en dag mister vi det kanskje, om vi ikke tenker over det.

 

I tillegg burde vi også ta nytte av skolen der hjemme, skolen i USA suger!

Hvis nordmenn lærer å utnytte skolen til sitt eget beste, vil Norge kunne bli veldig bra utdannet, men dette er jo lett for meg å si.. Jeg har sett det selv, trodde ikke så mye på det før jeg dro hit, at skolen i Norge var noe å skryte av.

 

Så det er vel som alle tips, man pleier ikke lytte til de eldre før man har gjort samme feilen og funnet ut at det skal man aldri gjøre igjen..

Blir vel som alle rockestjerner med dop, alle dør, men de tror ikke det vil skje dem.

Endret av Shocktrooper
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sant så sant, USA er fantastisk så lenge man har CASH og tilhører, den "populære/aksepterte" gjengen..

 

Alle blir lange maska når vi nevner at vi ikke trenger forsikring hjemme, og at Lånekassa betaler såpass mye av året vårt her.

Og at Nordmenn har så og si ræva full av penger fra før, tjener veldig bra i året vi, mye uten at vi vet det pga at vi bor i Norge og betaler norske priser.

Men om man har normal lønn i Norge burde man ikke ha veldig masse å klage på.

 

I USA bryr de seg ikke om man ligger døende på sykesenga om man ikke har flashet forsikringskortet først.

 

Vi har det godt i Norge, USA er bra, men i Norge har man mye annet og Nordmenn burde være stolte.

Ikke ta alt for gitt, en dag mister vi det kanskje, om vi ikke tenker over det.

 

I tillegg burde vi også ta nytte av skolen der hjemme, skolen i USA suger!

Hvis nordmenn lærer å utnytte skolen til sitt eget beste, vil Norge kunne bli veldig bra utdannet, men dette er jo lett for meg å si.. Jeg har sett det selv, trodde ikke så mye på det før jeg dro hit, at skolen i Norge var noe å skryte av.

 

Så det er vel som alle tips, man pleier ikke lytte til de eldre før man har gjort samme feilen og funnet ut at det skal man aldri gjøre igjen..

Blir vel som alle rockestjerner med dop, alle dør, men de tror ikke det vil skje dem.

 

Nåååååja, kan vel roe den et par hakk ;)

 

For det første har du vært på én high school, og kan vel dermed ikke uttale deg så meget om hvordan skoleSYSTEMET er. For det andre er jeg uenig :) Mine amerikanske medstudenter har holdninger ifht studier og skole som jeg aldri har sett maken til i Norge, og som man aldri kommer til å se maken til heller om man ikke gjør det mer konkurransevennlig. Sunt eller ikke sunt kan diskuteres, men jeg skal argumentere hardt og lenge for at de flinkeste studentene her er langt flinkere enn de beste norske.

Lenke til kommentar

Du får bare stipend på VG2.

 

Ang. utdanning Norge vs. USA;

Jeg får veldig mye skryt fordi jeg tar notater uten at læreren må si det (og han må gjerne si det flere ganger), jeg rekker opp hånden selv på spm og venter ikke at han skal spørre meg etc etc. Spesielt de to tingene der går igjen i tilbakemeldinger fra lærererne. Personlig synes jeg skolen er bedre dog, og hvis du vil kan du lære mer faglig. Dog i Norge så er lærerne alltid med på en diskusjon (eller lignende) om et eller annet tema, som du også kan dra stor nytte av hvis du vil.

 

Matten og naturfagen er bedre her, i hvertfall!

Lenke til kommentar
Nåååååja, kan vel roe den et par hakk ;)

 

For det første har du vært på én high school, og kan vel dermed ikke uttale deg så meget om hvordan skoleSYSTEMET er. For det andre er jeg uenig :) Mine amerikanske medstudenter har holdninger ifht studier og skole som jeg aldri har sett maken til i Norge, og som man aldri kommer til å se maken til heller om man ikke gjør det mer konkurransevennlig. Sunt eller ikke sunt kan diskuteres, men jeg skal argumentere hardt og lenge for at de flinkeste studentene her er langt flinkere enn de beste norske.

 

Jeg har vært på i hvert fall 3 high school, ikke at det sier så mye mer, og kjenner folk på en god del flere.

De fleste utvekslingstudenter jeg har sankket med sier også at skolen er lettere.

 

Og ja, jeg vil tro at de flinke studentene i USA er supre, har faktisk ei i sosiologiklassen min, tror hun er med i 36 grupper på fritida og får bare A-er etc, superstudent..

Men hvordan har du sett alle de flinkeste norske da, i forhold til de amerikanske?

Lenke til kommentar
Jeg har vært på i hvert fall 3 high school, ikke at det sier så mye mer, og kjenner folk på en god del flere.

De fleste utvekslingstudenter jeg har sankket med sier også at skolen er lettere.

 

Jeg har fått inntrykket av at skolen i USA er så lærerik som man gjør den til. Hvis klassen er for lett er det vell bare til å gå en klasse med vanskeligere stoff? De har jo honors klasser også som har college nivå....

Lenke til kommentar
Nåååååja, kan vel roe den et par hakk ;)

 

For det første har du vært på én high school, og kan vel dermed ikke uttale deg så meget om hvordan skoleSYSTEMET er. For det andre er jeg uenig :) Mine amerikanske medstudenter har holdninger ifht studier og skole som jeg aldri har sett maken til i Norge, og som man aldri kommer til å se maken til heller om man ikke gjør det mer konkurransevennlig. Sunt eller ikke sunt kan diskuteres, men jeg skal argumentere hardt og lenge for at de flinkeste studentene her er langt flinkere enn de beste norske.

 

Jeg har vært på i hvert fall 3 high school, ikke at det sier så mye mer, og kjenner folk på en god del flere.

De fleste utvekslingstudenter jeg har sankket med sier også at skolen er lettere.

 

Og ja, jeg vil tro at de flinke studentene i USA er supre, har faktisk ei i sosiologiklassen min, tror hun er med i 36 grupper på fritida og får bare A-er etc, superstudent..

Men hvordan har du sett alle de flinkeste norske da, i forhold til de amerikanske?

 

Har ikke sett dem alle sammen ;) Er bare min oppfatning. Men de har uten tvil et mye mer seriøst forhold til skolen, noe som selvsagt kan bikke begge veier. Der hvor vi i Norge jobber veldig hardt for at alle skal opp på gjennomsnittsnivå, jobber amerikanerne for å få frem de beste. Noe som antakeligvis etterlater seg en del uheldige elever.

Lenke til kommentar

Enig med Novikana, skolesystemet her i USA er overlegent det norske. Har faar de flinke elevene utfordringer fra forste klasse, og min erfaring er at en gjennomsnittlig AP-klasse her i Amerika har elever som er paa et utrolig mye hoyere nivaa enn de som blir sett paa som "smarte" i Norge. Vist vi derimot ser paa de vanlige klassene vil jeg si at snittet er litt lavere enn norsk standard.

Lenke til kommentar
Fikk brev fra Speak idag om at de håpet å få inn alle papirer før jul. Inkl. terminkarakter for høsten, men de får jeg ikke før i Januar. Er det vanlig for VGS elever å få de til jul?

 

På skolen min får vi ihvertfall det, selv om terminen slutter rundt midten av januar. Hvis du likevel ikke skulle få det kan du jo prøve å snakke med kontaktlærer/administrasjonen og få det fastsatt før jul. De fleste lærere bør jo ha satt karakter, hvis de er ferdig å rette tentamener.

 

Droppa å ta andre året i utlandet siden jeg trivdes veldig godt på skolen i fjor. Likevel angrer jeg nå på at jeg ikke tok meg et år i utlandet, men får håpe det blir mulighet for det senere. Alle jeg kjenner som er i utlandet i år er utrolig fornøyde, så basert på det kan det anbefales for dere som lurer.

Lenke til kommentar
Fikk brev fra Speak idag om at de håpet å få inn alle papirer før jul. Inkl. terminkarakter for høsten, men de får jeg ikke før i Januar. Er det vanlig for VGS elever å få de til jul?

 

På skolen min får vi ihvertfall det, selv om terminen slutter rundt midten av januar. Hvis du likevel ikke skulle få det kan du jo prøve å snakke med kontaktlærer/administrasjonen og få det fastsatt før jul. De fleste lærere bør jo ha satt karakter, hvis de er ferdig å rette tentamener.

 

Som sagt så er det ikke noe problem å ettersende karakterer. Ikke nødvendig å stresse med lærere osv, når Speak sier det er helt ok å sende karakterene senere.

Lenke til kommentar

Hei allihoppa (;

Jeg har nå lest igjennom heele tråden! Tror jeg vaffal.. ;$

 

Det jeg skulle si var at jeg har søkt til AFS om utveksling til USA, og igår så fikk jeg et brev om at jeg hadde fått plass til Brasil som var mitt 5. landevalg.. Det er litt utrolig. Alt var heelt fullt!

Vet ikke helt hva jeg skal gjøre :(

Men jeg ringte også Speak igår og spurte om de hadde ledige plasser til USA. Det har de! :D

Så får vel søknadspapirene i posten snart^^

 

Har hørt mye positivt om Speak, hvertfall i denne tråden, men av en eller annen grunn ville jeg så gjerne dra med AFS.. De betaler ikke vertsfamiliene og driver med frivillighetsarbeid, er det noen her som vet om vertsfamiliene blir betalt av Speak for å ha utvekslingsstudenter boende hos seg?

Og en ting til, er det slik at siden jeg er så sen med å søke så får kanskje en dårlig familie? Det er jo på en måte vertsfamilien som avgjør om at jeg kommer til å få et bra år eller ikke, tror jeg.

 

Jeess.

Takk for alle svar :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...