Gå til innhold

Tråden for utvekslingsstudenter


MartinF

Anbefalte innlegg

Tja, du mister vel all støtten fra lånekassen og sånt hvis du velger å bo privat istedet for gjennom godkjente speak-vertsfamilier. Så da bør du ha en god del penger på konto før du drar kan man vel si.

 

Det vet sikkert Speak-folkene mere om.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja, sendt en mail til Speak nå

Skal sende til yfu og ef også

 

Done!

 

Håper det går, hvis ikke tar jeg kansje et college år seinere

 

Jeg er født i 1990, men har begynt i 1. klasse igjen på almenn.

Jeg har vel igrunn sendt mail til de fleste som sender folk på high school i USA, og EF var de eneste som hadde et tilbud for meg ang. high school. Da en må være født innenfor visse datoer for å kunne dra.

Jeg vil fylle 18 år på campen der borte, og være 18 hele året. Og for å kunne dra august 08 må man være født mellom 15.03.90 og 20.07.93, så jeg hadde vel egentlig flaks med tanke på at jeg er født i august.

 

Det jeg vil frem til her er at; hadde jeg vært deg ville jeg heller tatt sikte på å kunne dratt på college etter fullført vgs!

Unnskyld for at jeg er gledesdreper, men det er jo bare å undersøke videre. Kanskje du kommer borti et selskap som jeg ikke har forhørt meg med!

 

hehe, regna vel nesten ikke med at det kom til å gå

kan hende jeg tar et college år seinere, men har akkurat fått meg jobb, pluss at det kansje blir førstegangstjeneste etterhvert, så blir nok litt frem i tid isåfall

Lenke til kommentar

@ElineBeHo: Ta kontakt med Speak og hør hva de har å si om saken. For at det skal kunne gå igjennom dem så må de bli akseptert som vertsfamilie slik som alle andre.

 

Jeg mange blogger i år og noen av de som har skiftet familie har flyttet inn hos en vennine/venn som har blitt akseptert som vertsfamilie.

 

--

 

Selv så er jeg ferdig med alle papirer nå og skal sende brevet på mandag. Utrolig deilig følelse å endelig bli ferdig etter 1 mnd arbeid :p Nå er det bare å glede seg til vertsfamilie.

Endret av MartinF
Lenke til kommentar
Tja, du mister vel all støtten fra lånekassen og sånt hvis du velger å bo privat istedet for gjennom godkjente speak-vertsfamilier. Så da bør du ha en god del penger på konto før du drar kan man vel si.

 

Det vet sikkert Speak-folkene mere om.

 

Ikke nødvendigvis. Du kan kontakte Speak (eller den org. du planlegger å reise med) og be de sjekke ut og (forhåpentligvis) godkjenne denne familien. Da velger de bare deg og du får fortsatt støtte hvis du gjør det gjennom en organisasjon.

 

Men hvis du ikke vil gå gjennom en org. og heller bare reise rett til familien og begynne på HS, så blir jo dette veldig mye billigere (ingen org. avgift), men det er mye papirer og ordne etc. for å komme seg dit. En negativ ting med den måten er da at hvis du skeier ut med familien så har du ingen organisasjon som kan ordne familiebytte for deg. Organisasjonen er der også hvis du trenger hjelp til noe, den muligheten mister du da også. :)

Lenke til kommentar

Anbefaling til alle dere som reiser til neste år:

 

Ikke velg standard forsikringen til Speak, som er Gouda. Anbefaler på det sterkeste å velge et amerikansk firma.

 

Jeg har samlet fått legeregninger på over 5000 $ og det er virkelig tungvint å måtte gjøre alt selv. Gouda svarer ikke på email, telefon eller fax når sykehuset og legene mine ringer.

 

Så jeg måtte altså betale alle regningene for å deretter sende de hjem igjen til Norge.

Lenke til kommentar
Anbefaling til alle dere som reiser til neste år:

 

Ikke velg standard forsikringen til Speak, som er Gouda. Anbefaler på det sterkeste å velge et amerikansk firma.

 

Jeg har samlet fått legeregninger på over 5000 $ og det er virkelig tungvint å måtte gjøre alt selv. Gouda svarer ikke på email, telefon eller fax når sykehuset og legene mine ringer.

 

Så jeg måtte altså betale alle regningene for å deretter sende de hjem igjen til Norge.

Flotters, det er det forsikringselskapet jeg har nå. Hvorfor så jeg ikke det før nå?

 

@Brunbjorn: Jeg er i Usa nå, og jeg kom i en familie med katt. Noe som jeg sa at jeg ikke ville ha siden jeg er allergisk.

 

Men katten er aldri nede i kjelleren, som jeg har rommet mitt, så jeg merker ikke noe til den.

Endret av Del1
Lenke til kommentar

Har ingen erfaring med andre enn Speaks forsikringer, men mulig det blir mye det samme.

 

Hadde ikke jeg hatt en vertsmor som virkelig jobbet for meg, kunne alt papirarbdeidet blitt vedlig slitsomt.

Mange av regningene jeg fikk måtte jeg betale med SJEKK fra AMERIKANSK bank. Jeg har altså ingen amerikansk konto og har aldri brukt noen form for sjekk, men vertsmor betalte for meg.

Lenke til kommentar
Anbefaling til alle dere som reiser til neste år:

 

Ikke velg standard forsikringen til Speak, som er Gouda. Anbefaler på det sterkeste å velge et amerikansk firma.

 

Jeg har samlet fått legeregninger på over 5000 $ og det er virkelig tungvint å måtte gjøre alt selv. Gouda svarer ikke på email, telefon eller fax når sykehuset og legene mine ringer.

 

Så jeg måtte altså betale alle regningene for å deretter sende de hjem igjen til Norge.

 

Slik jeg gjorde det med Europeiske i fjor. Med mindre det er voldsomt store summer er det jo helt greit, og de ordner opp. Egentlig trenger man jo ikke forsikring i det hele tatt på slike ting, men papirarbeidet opp mot forsikringsselskaper tror jeg er langt mindre enn hva som er tilfelle mot NAV Utland.

 

bankkort med bilde er visst utrolig smart i følge amerikanerne. :)

 

Vet ikke hvor mange ganger jeg har hatt denne samtalen:

 

-Can i see your ID?

-Your holding it.

 

Kan du ikke skaffe deg state ID da?

Lenke til kommentar
Anbefaling til alle dere som reiser til neste år:

 

Ikke velg standard forsikringen til Speak, som er Gouda. Anbefaler på det sterkeste å velge et amerikansk firma.

 

Jeg har samlet fått legeregninger på over 5000 $ og det er virkelig tungvint å måtte gjøre alt selv. Gouda svarer ikke på email, telefon eller fax når sykehuset og legene mine ringer.

 

Så jeg måtte altså betale alle regningene for å deretter sende de hjem igjen til Norge.

 

Slik jeg gjorde det med Europeiske i fjor. Med mindre det er voldsomt store summer er det jo helt greit, og de ordner opp. Egentlig trenger man jo ikke forsikring i det hele tatt på slike ting, men papirarbeidet opp mot forsikringsselskaper tror jeg er langt mindre enn hva som er tilfelle mot NAV Utland.

 

bankkort med bilde er visst utrolig smart i følge amerikanerne. :)

 

Vet ikke hvor mange ganger jeg har hatt denne samtalen:

 

-Can i see your ID?

-Your holding it.

 

Kan du ikke skaffe deg state ID da?

Det var godt du sa, må skaffe meg Kansas Id...! Selv om det ikke har så veldig mye å si. Er det noen som skal til Hawaii, med explore America btw?

Lenke til kommentar

Trenger øyeblikkelig svar! :p

 

Sitter her med intervjuinformasjonsarket i hånden her og skal fylle det ut og løpe til postkontoret før de stenger for kvelden.

 

Når jeg skal fylle ut info som

Skolenavn

Sted

Klasse

Gj.snitts kar

Lærer i språket

Kar. i språket

Rektor

 

skal jeg da ta info fra ungdomsskolen? Går jo vg1 nå, og har jo ikke fullført første halvåret engang.

 

trenger øyeblikkelig svar!:p

Lenke til kommentar

Hei

 

Jeg går VG2, Data og elektronikk. Har hatt lyst til å bli utvekslingstudent lenge, så tenkte jeg at jeg skulle se litt, når jeg kom til forumet, så var det 87 sider og det er ikke helt saklig at jeg gidder å se igjennom alle de, men jeg har sett noen anbefalinger osv.

 

Saken er det at jeg vet ikke hvor jeg skal og når? Er usikker på om jeg kan gjøre det etter skulen og at jeg kan gå tilbake til lærling etter jeg har komt tilbake. Ikke minst hvor mye de koster for hele "turen".

 

Såg ene anbefalingen var Speak og Aspect, men begge sidene er nede, så leste jeg masse negativt om de andre, så jeg vet ikke helt.

 

Mvh Thomas

Lenke til kommentar

Du er i omtrent samme situasjon som meg, THps. Jeg drar VG2 Salg, Service og Sikkerhet. Er du født mellom 15.03.90 og 20.07.93 så er det ikke noe problem å søke til for eksempel Speak, som jeg reiser med. Å komme tilbake med papirer på at du snakker engelsk flytende vil nok hjelpe deg til å få en god lærlingeplass når du kommer hjem.

 

Jeg betaler 54 000 for programavgiften til Speak, pluss rundt 30 000 i lommepenger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...