Gå til innhold

Tråden for utvekslingsstudenter


MartinF

Anbefalte innlegg

Vel, komer vel helt ann på hvilken skole du er på. Jeg har ingen obligatioriske fag jeg må ta igjen når jeg komer hjem fordi norsk kan vi jo fra før av så de syntes ikke det var nødvendig. måtte såklart ta noen fag som jeg kan fortsette på innenfor den studieretningen jeg har valg, men siden det er språkfag og jeg har både engelsk og spansk her nede skulle ikke det være noe problem. Samt matte og nærøk må jeg ta noe som er tilsvarende det samme av her nede.

 

foruten skolen hjemme krever vel organisasjonene noen fag også. Jeg veit EF krever government, US History eller geografi av alle studentene de sender til usa, + et eller anna engelsk fag. men thats it egentlig. kommer mest ann på hvilken retning og hvilke fag du skal ha på VG3 etter hva jeg har skjønt.

 

jeg tar forresten ingen av eksamnene før i VG3 selv om de hjemme tar de i vg2.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nå er jeg irritert!

Etter at jeg gikk til biltilsynet om innbytting av amerikansk til norsk førerkort, fikk jeg beskjed om at jeg måtte bevise at jeg hadde vært i USA i over 6 måneder.

Jeg viste diplomen jeg fikk i USA av skolen, som beviser at jeg har gått på den skolen i det skoleåret.

Dette er derimot ikke et godt nok bevis for vegvesnet. ARRGH! :mad:

 

Ang forerkort. Jeg hadde som et stort maal aa ta lappen her borte. Jeg vet hva som skal til, men det virker ikke som vertsfamilien min er saa keen paa aa kjore bil med meg 30 timer. Det er det kjoreskolen krever at jeg skal ha gjort paa forhaand.

 

Noen som skaffa lappen i USA som kan fortelle meg om dere kjorte med vertsfamilien eller hva dere gjorde?

Lenke til kommentar

du må bevise at du har hatt lappen i usa i over 6 mnd ja, og mange steder må du også bevise at du har kjørt i de 6 mnd'ene også. den norske lappen er hardere enn den amerikanske, i mange tilfeller må du ta ekstra kjøretimer + oppkjøring hjemme i norge.

 

og jo, jeg går studiespesialisering (språkfag med økonomi hvis noen lurte) og fikk beskjed om at jeg slapp eksamen i vg2 og at jeg ikke trenger å studere historie, og norsk. Det er helt opp til hver enkelt skole hva de vil godta når du kommer hjem

Endret av Gilmek
Lenke til kommentar

Hadde også tenkt å ta den, men da jeg møtte opp hos biltilsynet her for å ta Driver's Permit testen fikk jeg vite at lovene for dette i Wisconsin hadde blitt endret April i år. Man må nå ha bevis for at man skal være her over ett år, for å få lov til å ta lappen. Driver's Ed læreren på skolen min visste ikke dette, så det kom som en overraskelse på han også. Bummer..

Lenke til kommentar

Hvordan hadde alle sammen det på thanksgiving?

 

Hva har dere som er her nå vært å sett og opplevd forresten? :)

 

Selv var jeg en helg i Maryland og en helg i Buffalo, NY hvor jeg dro til Niagra Falls. I februar drar jeg en uke til Virginia, til sjøen <3 og i mars skal vi til New York City. Det er det jeg har sett og har planlagt, forhåpentligvis blir det mer selv om familien ikke har de store midlene til å ta meg alle steder :)

Lenke til kommentar
Nå har jeg faktisk lest gjennom hele bloggen til Ustedalen. Fra topp til tå. Masse interessant lesing :)

La merke til at norsken din ebbet sakte ut :!:

Fritidsproblemer? :p

 

Yes, norsken har vært hardt på skolen nå.

 

Det ble en slapp dag for meg :p

Endret av Fantrullen
Lenke til kommentar

Thanksgiving var ok, men turkey er virkelig overrated:P

 

Jeg har vært i Houston, der var jeg på keemah Boardwalk, kino og hard rock cafe, jeg har vært på state fair i Dallas. State Capitol Building i Austin, Riverwalk i San Antonio, skal kanskje til Tennessee i jula, og så blir det selfølgelig Hawaii i Februar!

 

Er faktisk ikke min egen vertsfamilie som tar meg med på tur, men vertsfamilien til en god venn av meg fra Lillehammer, de reiser annenhver helg, og er snille nok til å ta meg med, vertsfamilien min er litt obs på bensinpriser^^ men men

 

edit: oops, kom visst to ganger det

Endret av Iver.th
Lenke til kommentar
Er det noen her som har vært gjennom en øyesjekk i USA? den norske resepten jeg har på briller og linser er ikke gyldig her nede, så må til øyelegen for full sjekk. Hvordan blir dette med forsikringer og sånn? Takker for hjelp

Forsikringen gjelder ikke på det, men det er for all del ikke dyrt. Det er faktisk billigere enn i Norge!

Snakker av erfaring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...