Gå til innhold

Tråden for utvekslingsstudenter

MartinF

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei! Nå har jeg lest hele posten nøye, og det har tatt en tid. Så jeg skal ikke komme med spm. om hvilke stater dere synes jeg burde dra til og sånn, men jeg har dette spm: Jeg går nå i 10.klasse, og jeg har bestemt meg for å dra på utvekslingsår i 2.klasse. Jeg er ganske sikker på at jeg skal gå studiespesialisering: språkfag, og er sikker på at jeg kommer inn på de skolene jeg søker innenfor det. Først tenkte jeg med å vente med å søke til starten av 1.klasse, for å være sikker på å ha pratet med rådgiver på skolen for å være sikker på at året ble godkjent, men siden det virker som de fleste får året godkjent: kan jeg begynne å søke allerede nå eller på nyåret? Hva er best? :yes:

Lenke til kommentar
Hei! Nå har jeg lest hele posten nøye, og det har tatt en tid. Så jeg skal ikke komme med spm. om hvilke stater dere synes jeg burde dra til og sånn, men jeg har dette spm: Jeg går nå i 10.klasse, og jeg har bestemt meg for å dra på utvekslingsår i 2.klasse. Jeg er ganske sikker på at jeg skal gå studiespesialisering: språkfag, og er sikker på at jeg kommer inn på de skolene jeg søker innenfor det. Først tenkte jeg med å vente med å søke til starten av 1.klasse, for å være sikker på å ha pratet med rådgiver på skolen for å være sikker på at året ble godkjent, men siden det virker som de fleste får året godkjent: kan jeg begynne å søke allerede nå eller på nyåret? Hva er best? :yes:

Siden du har nettopp har begynt i 10 klasse så ville jeg ventet i alle fall litt. Jeg søkte i slutten av 10 klasse, noe som var en helt grei tid å søke på. Vent til da du, og i mellomtiden så finner du ut om hvilken organisasjon du vil reise med.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Jeg reiser med YFU og kan nesten bare si posetive ting om de

Du får hjelp med alt du vil ha hjelp om, de forbereder deg så godt de kan, de gjør det du ber de om og de er behjelpelige. Det er en organisasjon over hele verden, mens i Norge er den ikke så veldig stor tror jeg; de sendte i år ca 55-60 elever til USA, hvor de fleste dro til. De tilbyr også utvekslingsår til land som Ghana osv.

De fleste ting såg jeg ikke noe til, de sendte meg papirer, jeg signerte og ferdig med det. De ordnet med engelskprøve på skolen og alt sånn.

Det som jeg ble litt skuffet over (dette er noe jeg tror alle organisasjonene er dårlig på, ikke bare YFU) er at jeg fikk en familie med svært lite ressurser, og en lite stabil familie. Som ungdom fra langt borte betyr det nokså mye om du får en familie som er stabil og hvor du ikke trenger å uroe deg for så mye. Der var jeg uheldig.

Alt i alt er jeg veldig fornøyd med YFU. Ring Torunn og hør du :)

Lenke til kommentar
Okei! Takk for råd! Foressten, jeg har et til spm: Er det sånn at man kan ønske å komme til større skoler, eller er det helt tilfeldig om man kommer på en skole med 200, eller 1000?

Tviler, men små skoler er ikke dårligere, jeg har gått på to store og en liten så langt siden august, og det er mye lettere å få venner på den lille skolen, fordi du som regel ikke blir en av mange, men du blir lagt mye bedre merke til!

Lenke til kommentar
Okei! Takk for råd! Foressten, jeg har et til spm: Er det sånn at man kan ønske å komme til større skoler, eller er det helt tilfeldig om man kommer på en skole med 200, eller 1000?

Tviler, men små skoler er ikke dårligere, jeg har gått på to store og en liten så langt siden august, og det er mye lettere å få venner på den lille skolen, fordi du som regel ikke blir en av mange, men du blir lagt mye bedre merke til!

Okei, takk for svar! :)

Lenke til kommentar

Er det noen av dere som har dratt/er i usa nå som har bodd i enten Virginia eller Georgia, eller ev. vært i noen av statene? Hva synes dere om de to?

Lenke til kommentar

Er det noen av dere som har dratt/er i usa nå som har bodd i enten Virginia eller Georgia, eller ev. vært i noen av statene? Hva synes dere om de to?

Kjenner en som bor i Georgia i aar. Kan hQre litt med han ogsaa komme tilbake til deg med informasjon :)

Lenke til kommentar
Hvordan sendte dere inn bildene av dere selv? og hvor store var de? Likte dere de på ark, pynntes osv, eller sendte de fra data? forsklar, og evt andre måter?

jeg tok bare endel bilder jeg hadde på PC-en og lagde et dokument ;)

Endret av Amaare
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...