egen9 Skrevet 25. oktober 2012 Del Skrevet 25. oktober 2012 Hei, tenker på å ta vg2 i England, og har noen spørsmål. 1. Er det vert pengene å ta et år i utlandet? 2. Er det noen her som har vert/er i England og kan forteller litt? 3. Kan noen anbefale noen sleskaper? 4.Er det lett å få det godkjent hjemme igjen? Lenke til kommentar
Coffey Skrevet 25. oktober 2012 Del Skrevet 25. oktober 2012 1. Ja, det er absolutt verdt pengene! De erfaringene du vil få i løpet av året ville du aldri fått her hjemme. Det er en opplevelse du vokser mye på, og i tillegg er det noe f.eks. arbeidsgivere her hjemme også verdsetter. 2. Jeg har ikke vært på utveksling i England, dessverre. 3. Du burde lese førsteposten. Der blir det listet opp mange selskaper. 4. Jeg ville sagt at i 9 av 10 tilfeller, ja, så lenge du og organisasjonen vet hva dere driver med. Lenke til kommentar
uten_brukernavn Skrevet 11. november 2012 Del Skrevet 11. november 2012 (endret) Da er jeg nødt til å takke ja eller nei. Har vært på intervju med Speak, og jeg er faktisk ennå usikker. Mine "hindringer" er det akademiske. Ikke at jeg har dårlige karakterer, men at jeg taper mye på det i USA. Jeg har gode karakterer og vil helst i Norge gå på NHH, og jeg tenker litt om jeg går en feil retning om jeg reiser til USA. Men ellers, det sosiale i USA og opplevelsene osv. virker så fett! Jeg er over det der "tenk hva jeg går glipp av i Norge", det er jo bare ett år. Samtidig er jeg redd for å komme til de svært konservative statene, for det vil jeg egentlig ikke bare. Jeg ser jo uansett ikke at jeg akkurat kommer til en vertsfamilie på Californias beste plasser, slik mange tror og håper på. Dog er det de demokratiske statene jeg har lyst til. Jeg har tenkt litt om det er verdt å "riske" det, for ja jeg kan komme til en stat jeg ønsker meg til, men jeg er klar over at jeg kan komme til Missippi, Alabama osv også. Jeg er som sagt til det punkt hvor jeg må bestemme meg - er det verdt det? Endret 11. november 2012 av uten_brukernavn Lenke til kommentar
MartinF Skrevet 11. november 2012 Forfatter Del Skrevet 11. november 2012 Ang. det akademiske så er det veldig individuelt, men jeg følte ikke at jeg ble noe særlig dummere av året i USA. Ikke at jeg fikk utfordret meg selv akademisk heller, men det var absolutt et greit pensum. Ellers lærte jeg jo mye mer i andre fag som historie, government og litteratur, hvor man i Norge har en eller to paragrafer i en bok på de temaene. Når det gjelder konservative stater så burde ikke det være noen grunn for deg til å ikke reise. Jeg er ekstremt liberal, havnet hos en kristen familie i Georgia. Jeg var i kirken tre ganger i uken (To på søndag, en på onsdag) og hadde ikke noe problem med det. De beste vennene mine fikk jeg igjennom kirken. Er det verdt det? Ja. Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 11. november 2012 Del Skrevet 11. november 2012 2 ganger på en søndag serr? Hvordan i helvete fungerer det? 1 Lenke til kommentar
MartinF Skrevet 11. november 2012 Forfatter Del Skrevet 11. november 2012 ’Serr’ ja. Det er slik man gjør det i mange kirker i USA. En gudstjeneste på morgenen og en på kveld. Lenke til kommentar
Hanske Skrevet 12. november 2012 Del Skrevet 12. november 2012 Har vært med en kamerat i kirken her i Japan. Det er ikke noe religiøst land på noen måte, faktisk mindre enn religionsfrie Norge, men han inviterte meg, så da takket jeg ja. Det betød gudstjeneste fra 11-12:30, lunsj i kirken til 13:30, litt fotball utenfor til 14:30 hvor det var en ny gudstjeneste til 15:30. Så dro vi hjem. Dette var riktignok en koreansk kirke, og jeg tror de er svært påvirket av USA. Lenke til kommentar
bojalborg Skrevet 12. november 2012 Del Skrevet 12. november 2012 Hvordan er det med matte og fysikk i USA? Reiser med Speak. Lenke til kommentar
MartinF Skrevet 12. november 2012 Forfatter Del Skrevet 12. november 2012 De fleste skoler har alt fra 5-6-7 matteklasser man kan velge fra, fysikk har man også flere man kan velge i mellom. Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 12. november 2012 Del Skrevet 12. november 2012 De fleste skoler har alt fra 5-6-7 matteklasser man kan velge fra, fysikk har man også flere man kan velge i mellom. Selv om det vanskligste de tilbyr er skremmende lett :-P Lenke til kommentar
bojalborg Skrevet 12. november 2012 Del Skrevet 12. november 2012 Men får jeg tilstrekkelig med matte? Skal ta R1. Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 12. november 2012 Del Skrevet 12. november 2012 Men får jeg tilstrekkelig med matte? Skal ta R1. Nei du får ikke R1 pensum om det er hva du tror, det får du uansett ikke. Men om du vil greier du nok R2 greit, jeg tok nå ikke R2 men jeg lå på 6 i S2 rett etter USA selv om jeg hadde sovet gjennom 50% av siste semester med matte. Lenke til kommentar
MartinF Skrevet 12. november 2012 Forfatter Del Skrevet 12. november 2012 Du får aldri alt som er i det norske pensumet, nei. Det er jo fordi klassene har mer fordypning i noen få ting, ikke som i Norge hvor vi har mindre stoff om flere tema. Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 14. november 2012 Del Skrevet 14. november 2012 The thing to remember is that only about 25% of americans attend church every sunday, most have a more casual or nonexistent relationship with a church and attend irregularly or not at all. Personally , I went to church more often as an exchange student in Norway than I did at home. More importantly is to realize that you are a guest in your host country and should not go if you are not open to new things and especially if you feel that your home culture is quite superior to the new culture. Nobody wants an obnoxious exchange student who just comes to party and looks down their nose at the local culture. I have had a few of those types in my home from Norway. One should travel to experience things they haven't experienced before and those who do most often develop a new sense of appreciation for things they thought previously they would hate. Lenke til kommentar
fiflamp Skrevet 23. januar 2013 Del Skrevet 23. januar 2013 Tidligere utvekslingsstudenter: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1486413&st=0&p=20149190entry20149190 Jeg vil veldig gjerne høre om deres liv ETTER det fantastiske året:)! Jeg fant desverre ikke denne tråden før linken kom inn som eneste respons. Så takk til det! Lenke til kommentar
SolveigÅ Skrevet 8. februar 2013 Del Skrevet 8. februar 2013 Jeg går nå i 10. og har tenkt meg et år i USA 2. året på VGS. Har nå søkt studiespess. Dillemmaet mitt er nå hvilken organisasjon. Hvor jeg havner i USA har ikke så mye for meg å si. Har slekt i SF område, så hadde jo alltids vært greit å komme i nærheten av dem. Men har egentlig ikke noe å si hvor i landet jeg kommer så lenge det ikke er værste kristne landsbyga. Det er jeg ikke så veldig gira på.. Har hørt veldig mye bra om Speak, Aspect og AFS. Mamma mener jeg kan reise med EF, men jeg har ikke fått noen god vibe av EF. Men hva vet jeg.. Så, det jeg egentlig lurer på er hvilken organisasjon som anbefales, pris forskjell, opplevelser, gode og negative osv. Har en tremenning som har reist med AFS. Vet om de som har hatt gode opplevelser med EF og. Men jeg er veldig usikker på hvilken organisiasjon jeg vil reise med. Lenke til kommentar
Coffey Skrevet 8. februar 2013 Del Skrevet 8. februar 2013 (endret) Jeg tror ingen her kan gi deg bedre tips enn det å sjekke ut nettsidene deres og kontakte de per e-mail eller telefon. Noen vil anbefale EF, noen AFS, noen Speak etc. Endret 8. februar 2013 av Coffey Lenke til kommentar
SolveigÅ Skrevet 8. februar 2013 Del Skrevet 8. februar 2013 Hva ville du anbefale da? Lenke til kommentar
MartinF Skrevet 8. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2013 Ta den føler deg mest komfortabel med. Jeg vil anbefale Speak, mens andre vil anbefale andre organisasjoner, slik Coffey sier over her. Søk gjerne med flere og ha intervju, så velger du den du selv mener er det riktige valget. Lenke til kommentar
Coffey Skrevet 8. februar 2013 Del Skrevet 8. februar 2013 De har forskjellige innstillinger og prioriteringer, så det er lurt å sjekke ut alle og stille de spørsmål om hva du kan forvente. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå