Gå til innhold

Tråden for utvekslingsstudenter

MartinF

Anbefalte innlegg

Og det avhenger av familien... Selv fikk jeg to dollar hver morgen til skolemat, og betalte ikke for meg selv på restaurant. Det er ikke vanlig, og noen må betale alt utenfor middag i huset selv fks. Som nevnt så er 2k og oppover det organisasjonene bruker å anbefale.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fantastisk hvor ofte det spørsmålet kommer opp :)

Pengebruk er veldig individuelt og det er derfor ikke noe fasit på det. Organisasjonen som jeg reiser med anbefaler oss minimum 2,5k i måneden.

Men dette er under forutsetning om at en vertsfamilie dekker hus og mat for deg?

Jeg reiser som student og må ordne alt selv. Det er hovedsakelig mat og festing jeg lurte på om noen kjente til.

Lenke til kommentar

Fy fader så trist det er å si hadet... Hadde alle nære venner og en del familie på et party her jeg bor, og jeg trodde ikke det skulle være så trist, men det er egentlig jævlig, for jeg har mye gode venner! Best friends for life, men kan liksom ikke henge igjen når som helst. Vært et utrolig flott år i hvertfall.. Glad jeg blir trist fordi jeg kommer til å savne det, for om det ikke hadde vært sånn, hadde det nok ikke vært et så bra år.

Lenke til kommentar

Hva anbefaler dere ang. bankkort? Har et ungdomskort fra skandiabanken. Der er det 50 kr årsavgift, ellers gratis å bruke i Norge og utlandet (etter hva jeg har fortstått). Jeg ville tro det er lurt å ha enda et kort, i tilfelle jeg skulle miste dette? Hvordan har dere gjort dette?

Skandiakortet har forøvrig noen begrensninger:

"Beløpsgrense: inntil 5.000,- per transaksjon og inntil 8.000,- i samlet bruk per 3 dager.

Uttaksgrense i minibank: inntil 3.500,- per 7 dager, men kortet kan brukes i kortterminal på det resterende beløpet inntil grensen på 8.000,-"

Lenke til kommentar

Andre tips en å legge av alle småpenger og jobbe????????? What?

Ja? Er jo mange måter å "spare" penger på, f.eks legge vekk halve lønninga hver mnd til USA, sette alle bursdag/jul/andre penger inn på konto med en gang man får dem osv. Altså "lette" måter å spare penger på, om det så innebærer å lage budsjett eller whatever.

Lenke til kommentar

Jeg har fått tilbud om en familie i Healy, Kansas. Jeg kan velge å si nei til å komme til plassen siden det er så utrolig lite og øde. Jeg ser både positive og negative sider med det, men jeg heller mot et nei. Noen som har noen innspill til om jeg burde takke ja eller nei til plassen? Jeg vet ingenting om familien før jeg har bestemt meg om jeg skal reise dit. De må ha svar til onsdag. :)

Lenke til kommentar

Jepp. :p

Noen som har noen innspill? Jeg aner virkelig ikke hva jeg skal gjøre.

Jeg fikk mail fra de:

Letter from Coordinator, who will also be hosting this year along with a couple other families :

"My name is Vance Shay. I am a coordinator for Aspect foundation. I have hosted several students with my wife Dana. Healy, Kansas is a unique

little town in West Central Kansas. We have a small school. We will have a good boys basketball team this next year. We have had many exchange

students here in the last several years . I can tell you with out a doubt that no student leaves here the same. You will never have people

love you like you will be loved in Healy. You can do sports and be a big part of the team. Because we are so small, you will be needed. You will

never have the feeling again in your life of being needed and loved as you would if you came to Healy. I am a farmer and have the time and

resources to show you a wonderful time. My family traveled to Brazil last Christmas to visit a boy that lived with us and other families in

town have done the same. I hope you will consider coming to Healy Kansas.If you don't decide to come, I wish you a great exchange year with

whomever you choose to live with. Thank you for considering us. "

Så der er den store fordelen med å bo i en så liten by. Er det noen som har noen erfaringer fra å bo på en så liten plass?

Lenke til kommentar

Jepp. :p

Noen som har noen innspill? Jeg aner virkelig ikke hva jeg skal gjøre.

Jeg fikk mail fra de:

Letter from Coordinator, who will also be hosting this year along with a couple other families :

"My name is Vance Shay. I am a coordinator for Aspect foundation. I have hosted several students with my wife Dana. Healy, Kansas is a unique

little town in West Central Kansas. We have a small school. We will have a good boys basketball team this next year. We have had many exchange

students here in the last several years . I can tell you with out a doubt that no student leaves here the same. You will never have people

love you like you will be loved in Healy. You can do sports and be a big part of the team. Because we are so small, you will be needed. You will

never have the feeling again in your life of being needed and loved as you would if you came to Healy. I am a farmer and have the time and

resources to show you a wonderful time. My family traveled to Brazil last Christmas to visit a boy that lived with us and other families in

town have done the same. I hope you will consider coming to Healy Kansas.If you don't decide to come, I wish you a great exchange year with

whomever you choose to live with. Thank you for considering us. "

Så der er den store fordelen med å bo i en så liten by. Er det noen som har noen erfaringer fra å bo på en så liten plass?

Virka jo ut som en fin familie iallefall. Men tja, sikkert lavere crime rate der en andre plasser ^^ Du bor mest sannsynlig nær alle du møter på skolen som ikke er tilfellet andre plasser. Studenter får mer akademisk fokus på skolen.

Lenke til kommentar

Siden det kommer fler utvekslingsstudenter og det bare er 60 elever på skolen så kan jo opplevelsen bli litt at dere utvekslingsstudenter ender opp sammen. Pluss at andre elever kjenner hverandre SÅPPASS godt og har antageligvis sett hverandre går undt i bleia kan vel gjøre det litt vanskelig?

I bunn og grunn må du jo bestemme deg for om du ville likt å bo der. Er du en veldig urban person blir det antagelig vanskligere enn hvis du er vant med mer landlige omgivelser. Føler du at du ville fått nok kultur ved å bo her? Slike ting må du tenke på: det som ikke passer for en annen passer kanskje for deg!

Personlig ville jeg sakt nei, da jeg har andre interesser :)

Lenke til kommentar

Siden det kommer fler utvekslingsstudenter og det bare er 60 elever på skolen så kan jo opplevelsen bli litt at dere utvekslingsstudenter ender opp sammen.

Det ødelegger halve opplevelsen av et utvekslingsår imo... Jeg hadde aldri reist halve jorden rundt for å henge med en gjeng andre utv.studenter.

Lenke til kommentar

Siden det kommer fler utvekslingsstudenter og det bare er 60 elever på skolen så kan jo opplevelsen bli litt at dere utvekslingsstudenter ender opp sammen.

Det ødelegger halve opplevelsen av et utvekslingsår imo... Jeg hadde aldri reist halve jorden rundt for å henge med en gjeng andre utv.studenter.

Det er det jeg tenker og. Har ingen interesse av å reise til USA for å henge med alle andre enn folk som faktisk bor der fulltid. Vil heller ikke havne i dobbelplassering. Prøvde pent å si på intervjuet at jeg kunne hvis jeg MÅTTE, men at det helst var nei-nei.. Tror dama oppfatta det som at jeg gjerne kunne bli en dobbelplassering.. huff.

Lenke til kommentar

Jeg hadde dobbeltplassering. Funker det er det veldig bra. Det er ogsaa fint der jeg bor fordi det er en skole med 4000 elever og det er vanskelig aa bryte inn og gjoere et intrykk. Da kan det vaere greit aa vaere to om det. Dog ikke like kult de gangene du har lyst til aa knuse trynet til romkameraten din :)

Lenke til kommentar

Jeg hadde dobbeltplassering. Funker det er det veldig bra. Det er ogsaa fint der jeg bor fordi det er en skole med 4000 elever og det er vanskelig aa bryte inn og gjoere et intrykk. Da kan det vaere greit aa vaere to om det. Dog ikke like kult de gangene du har lyst til aa knuse trynet til romkameraten din :)

Sånnsett er det vel greit, men f.eks la oss ta for oss han over her med 60 stk på skolen, tenk å ha 5 utv.studenter der? Det hadde jo blitt helt ille! Veldig annerledes med 4000 stk :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...