stekar1 Skrevet 9. februar 2011 Del Skrevet 9. februar 2011 Jeg vurdere å ta Næringslivsøkonomi og Samfunnsøkonomi som fordypningsfag som jeg både har i 2. og 3. Tror dere det er noe problem å få dekket de to i USA? Lenke til kommentar
The Doctor Skrevet 9. februar 2011 Del Skrevet 9. februar 2011 Noen som har erfaring med sonor.no? Vurderer å søke til bachelor i Hotel, Resort, and Hospitality Management ved Southern University of Utah. Når vet jeg ikke. Lenke til kommentar
MartinF Skrevet 10. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2011 Herregud, jeg elsker vertsfamilien min! Snakker med vertsfar nå og sa jeg kunne tenkt meg å komme over i mai til vertsbroren min sin graduation og bli værende i en måned eller to. Ikke noe problem, og jeg kunne få værende så lenge jeg måtte ønske. Dette høres rimelig chill ut for min del: mid May - mid July: Resie til Cartersville og chille med venner og familie. Resten av juli: Komme hjem til Norge, jobbe litt og slappe av resten av sommeren. August-ish: Forhåpentligvis få begynt på NTNU, statsvitenskap. Lenke til kommentar
Naiits Skrevet 10. februar 2011 Del Skrevet 10. februar 2011 Godt gjort å fortsatt ha så god kontakt med dem, det begynner vel å bli noen år siden du var utvekslingsstudent hos de? Lenke til kommentar
MartinF Skrevet 10. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2011 Kom hjem i juni 2009. Så begynner å bli en stund ja, og har ikke vært der siden thanksgiving i 2009 nå så savner alle sammen og plassen! Blir godt å komme "hjem". Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 10. februar 2011 Del Skrevet 10. februar 2011 Godt gjort å fortsatt ha så god kontakt med dem, det begynner vel å bli noen år siden du var utvekslingsstudent hos de? Vi har en familievenn som var på utveksling for 20-30 år siden. Hun har forsatt kontakt med dem. Lenke til kommentar
Naiits Skrevet 10. februar 2011 Del Skrevet 10. februar 2011 Det er veldig godt gjort, i alle fall hvis det var så langt vekke som USA. Nå begynner jeg virkelig å glede meg! Snakket med studieinspektøren i dag og fikk vite at ingen av karakterene jeg får i USA kommer til å stå på karakterarket. Dette er den største gladnyheten jeg har fått på lenge. Min største bekymring var at snittet skulle bli dårlig, og siden jeg skal prøve å komme inn på NHH, så må jeg ha minimum 5,2 i snitt. Han sa at alle fagene vil bli listet opp som fullført i utlandet og bare stå godkjent på Jeg mangler ét papir som ikke er sendt til Speak, og det er karakterarket for høsthalvåret. Jeg har fått en utskrift fra skolen, men printeren har streiket. Helt fantastisk irriterende. Lenke til kommentar
stekar1 Skrevet 10. februar 2011 Del Skrevet 10. februar 2011 Virker ikke akkurat vanskelig å få bra karakterer i USA da? Skal antakelig studere på NHH selv. Virker som veldig mange har lyst. Håper ikke snittet øker betraktelig. Lenke til kommentar
MartinF Skrevet 10. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2011 Skolen i USA er akkurat like vanskelig som du selv gjør den til. Velg fag etter evne om du kan, og må du ta fag du føler du sliter med, konsentrer deg mye om de og sørg for at du får med deg alt. Lenke til kommentar
MartinF Skrevet 10. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2011 (endret) Noen her som reiser med Explorius som aner hvilken e-postadresse e-poster fra sendt fra nettsiden til Explorius sendes til? Driver å jobber med Utvekslingsstudent.com og er nå kommet til å Explorius sin organisasjonsside, men mangler en e-postadresse. EDIT: Jeg fant, jeg fant! [email protected] var adressen. Endret 10. februar 2011 av MartinF 1 Lenke til kommentar
s0l0 Skrevet 13. februar 2011 Del Skrevet 13. februar 2011 noen som har reist med ices tidligere? hvordan er det med å ta lappen borte i usa? Jeg reiser med ICES nå. Har selv tenkt å ta lappen. Jeg bor i Oregon (forskjellige lover i forskjellige stater…), og her kan man ta førerkortet uten å ha permit når man er 18 år. Hvilket betyr at når jeg er 18, så går jeg inn på en DMV, tar en teoritest (jeg har bestått den allerede faktisk, den var lett!), så en praktisk test, og så tar de bilde av deg, vil ha personopplysninger osv. Det du trenger av dokumentasjon er: pass med det skjemaet du fikk ved passkontrollen, en søknad (signert av foreldre, jeg skannet, mailet, og fikk mamma til å skrive under, så mailet de tilbake). Etter alt dette er i orden, venter du en uke, og vips så har du et drivers licence! Jeg har spurt Vegvesnet hva jeg må gjøre når jeg kommer hjem, det jeg må, er komme dit med mitt drivers licence før det utløper (utløper samme dag som visumet), og et bevis på at du har bodd i USA i minst 6 måneder (dette spør du organisasjonen din om). Så behøver du å ta en ny praktisk prøve i Norge innen 3 måneder, og vips så har du norsk førerkort! Husk å sjekke med DMV i staten din for hvilke regler som gjelder der… Taaakk for SUPERT svar!!!! men, jeg fyller ikke 18 når jeg er i USA.. blir ikke 18 før desember 2012. håper jeg får tatt det på en eller annen måte likevel(?) Lenke til kommentar
rebla Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 Jeg vurderer å kanskje søke, men er det for sent? Tenker speak, og skal ringe litt senere idag for å se om de har plass... Tror dere det er for sent? Har allerede valgt fag i 2. klasse: kjemi, fysikk, r-matte og engelsk. Det er vel mulig å ta kjemi, fysikk og r-matte i USA? Men vil jeg få realfagspoeng for dem? Hvis jeg f.eks skal studere medisin etter videregående (som krever FY1, KJ2 og R1) er det vel mulig å ta et andreår i usa uten å måtte ta opp fag senere? Lenke til kommentar
Naiits Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 Jeg tviler på at det er så mange organisasjoner som har plass nå. Speak er inne i siste del av utsending av papirer til USA og vi har fått beskjed om at mars er absolutt siste frist for å levere inn resten av papirene, så tviler sterkt på at de tar inn flere. Men du må selvsagt høre rundt og se om det er noen organisasjoner som tar inn flere! Lenke til kommentar
fiskebollebiff Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 Har lyst til å komme meg til england et år eller to, jeg går første året på vgs nå og kunne tenkt meg å ta andre året her hjemme også. er det i det heletatt mulig å ta utveksling tredje året? Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 Problemet er at 1. Det er få mottagerland som aksepterer så gamle elever og 2. Det er vanskeligere for deg å få året godkjent. Lenke til kommentar
fiskebollebiff Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 Føler at det er litt sent å begynne å planlegge utveksling nå, det burde jeg tenkt på tidligere. Men det er altså mulig? Men vanskeligere å få gjennom. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 Du kan prøve, i AFS er det så vidt jeg husker noen land som godtar 18åringer, men bare en 3-4 land. Og jeg tror du må regne med å gå 3. Om igjen, men det må du høre med rådgiveren din om. Lenke til kommentar
fiskebollebiff Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 Skal få tatt en prat med rådgiver jeg, En annen muliget er jo å gå ferdig vgs her, jobbe opp litt penger og dra dit på tur. Lenke til kommentar
stekar1 Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 Hva skal jeg kalle r-matte på engelsk? Lenke til kommentar
MartinF Skrevet 17. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2011 Problemet er at 1. Det er få mottagerland som aksepterer så gamle elever Tull, jeg var nesten 18 og et halvt år når jeg reiste over og det var ikke noe problem. Spørs når på året man er født. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå