Gå til innhold

Tråden for utvekslingsstudenter

MartinF

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når er det det er vanlig å bli innkalt til intervju med AFS?

Jeg har sendt inn del 1 og del 2 og venter på svar om jeg blir godkjent eller ei, men blir jeg innkalt til intervju etter det i så fall?

Du drar på intervju før du får vite om du blir godkjent:) Hvor fort du blir innkalt til intervju varierer utfra hvor fort det blir klart noen som kan intervjue deg;)Med meg tok det ganske lang tid siden Sogn og Fjordane ikke har noe lokallag. Du får sikkert snart en epost der de vil gi deg mer info om intervju, det fikk i alle fall jeg:) Lykke til!

Lenke til kommentar

Du vil nok ikke få noe støtte fra lånekassen, og det er tvilsomt at du vil får året godkjent så lenge du skal gå elektro. Men du kan jo fortsatt ta et år i utlandet, jeg vet at min søster gjorde det uten å få 2. klasse i vgs godkjent.

Jeg har fått støtte fra Lånekassen, og jeg går service og samferdsel.

Det letteste å få godkjent er vel studiespess, men det er mulig med andre linjer også.

Og jeg skal ta opp VG2 når jeg kommer hjem...

Lenke til kommentar

Slik jeg har forstått det så er det veldig vanskelig å få stipend fra lånekassen så lenge skoleåret ikke blir godkjent, noe som igjen er veldig vanskelig når man går noe annet enn allmenn, men nå er ikke jeg akkurat noe ekspert på dette, så det er godt mulig at jeg tar feil :)

Lenke til kommentar

Lånekassen gir vel ikke stipend, så lenge skoleåret ikke er et godkjent skoleår i Norge. Se det på denne siden; Hvorfor skulle den Norske stat betale for at noen går på skole i utlandet, uten at det får noe betydning for den norske skolegangen?

Jeg fikk ikke året godkjent, og dermed heller ikke noe stipend.

Lenke til kommentar

^ du får ikke året godkjent?

Jo, jeg har fått en godkjennelse på skolen jeg gikk på i fjor. Men uansett skal jeg ta VG2 når jeg kommer hjem. Alternativet er å ta fag som privatist, og det vil jeg ikke... ;)

Til Opptatt:

Jeg har fått organisasjonen ASSE i USA. Håper også at jeg får det bra, og kjipt at du ikke var fornøyd. Takker for svar :)

Har ikke hørt noe om dem, men håper du får en bedre opplevelse av organisasjonene enn det jeg gjør... Og det er ikke det at jeg ikke er fornøyd, jeg er kjempefornøyd og trives godt! Men det er ikke organiasjonenes skyld! :p

Lenke til kommentar

Merker jeg blir litt nervøs angående Explorius når jeg hører så "mye" dritt. Så det var noe om dem på TV2 hjelper deg i dag også. :dontgetit:

Saken ligger også på nett, her: http://www.tv2underholdning.no/hjelperdeg/-vertsmor-kjoerte-bil-i-fylla-og-bad-om-penger-3355692.html

Jeg leser den artikkelen med litt blandede følelser. For det første, så burde man ikke være overrasket over at sånne glipper skjer, men man kan begynne å stille spørsmål om det gjelder flere fra Explorius som kanskje har samme underorganisajon. Da kan de ikke ha gode nok rutiner. Jeg kan love deg at alle organisasjoner har en sak her og en sak der, enten det gjelder studenter som møter dårlige forhold og som kanskje velger å reise hjem.

Det første som blir nevnt er at han sier han har blitt fortalt at han skal til Florida. Det betyr enten at han har statsgaranti, eller at han har fått beskjed om at en områderep. i Florida har profilen hans (noe org. aldri skal gjøre). Har han hatt statsgaranti, så har vel Explorius også en slik klausul som de fleste andre org. at du er åpen for alle stater om ingen familie er funnet innen 1. august (Noen som kan bekrefte/avkrefte dette?).

Når det gjelder den første vertsfamilien, så høres dette veldig spesielt ut. To rom, seks personer inkl. to utv.studenter? Her høres det ut som slett arbeid fra områdereppen som har intervjuet denne familien. Når det gjelder denne vertsmoren som "fyllekjørte", så må det tas med en klype salt. Det sies ingenting om hvor mye denne vertsmoren har drukket, men i USA er det ikke uvanlig, og ei heller ulovlig. I Florida som er nevnt her, så er grensen på .08 promille, noe som betyr at du kan godt drikke en halvliter pils, uten å gå over denne grensen. Når det er sagt, så skal selvfølgelig ikke en vertsmor kjøre rundt på en utvekslingsstudent etter å ha drukket. Å låne penger er selvfølgelig ikke lov, ikke for vertsfamilie, ikke for student, så den er helt grei.

Lengre ned står det "I løpet av sine nesten to måneder i USA har Tobias blitt flyttet rundt til tre ulike familier i Texas, en familie i Kansas før han til slutt ble sendt til en siste familie i Missouri." og her begynner ting å bli litt "wtf?" for min del. Uten å vite, så jeg vil tro at disse familiene var i nærheten av skolen hans først begynte på, og dermed mulighet for samme områderepresentant. Det er i så fall veldig suspekt, og noe Explorius burde se på. Om det ikke er tilfelle, og det er familier i forskjellige deler av Texas, så lurer jeg på hva disse andre familiene har gjort som gjør at det er grunnlag for å bytte familie. Det sies ingenting om denne Tobias også kan være skyld i noen av disse byttene, uten at jeg vil spekulere i dette.

Tilslutt så var det avsnittet med kontraktsbrudd. Nå har ikke jeg en Explorius-kontrakt foran meg, men hvis det kan begrunnes at alle disse vertsfamiliene ikke var trygge for Tobias, og ikke egnet til å være vertsfamilie (Altså brudd på åpenbare regler, både for vertsfamilie og egne interne regler fra organisasjonen), så burde selvfølgelig familien få tilbakebetalt beløpet for da har de ikke fått tjenesten de har betalt for. Det blir noe annet hvis man selv reiser hjem pga. mistrivsel, hjemlengsel osv., men som sagt når organisasjonen ikke klarer å finne en vertsfamilie som er trygg, så var det riktig å reise hjem. Det kan jo diskuteres om du reiser hjem frivillig, når du blir sendt fra familie til familie hvis ingen er trygge nok. Men som sagt, å legge all skyld på Explorius blir feil når vi ikke har all info på bordet, men Explorius burde ta ansvar her og få til en løsning som begge blir fornøyd med.

Og sånn en foot note: Jeg lurer på hvorfor i all verden skolen hans nektet han å komme inn i 2. klasse når han kom hjem etter to måneder. Med litt godvilje fra skolen og Tobias selv, så hadde de glatt klart å fått han up-to-date når han kom hjem. I tillegg lurer jeg på hvorfor han må gå 1. klasse om igjen. Han har fullført VG1, ingen grunn å gå det om igjen.

EDIT: Så ikke at videoinnslaget lå der også. Har sett det nå, og der nevner han dette med fyllekjøringen. Han sier hun hadde drukket "veldig mye", uten at det er veldig beskrivende. Men fortsatt så skal ikke vertsmor kjøre med en utv. student i bilen etter å ha drukket alkohol.

Han sa også at han flyttet fra en familie, til områderep. og videre til naboen til områderep. Det er svar nok for meg, at denne områdereppen har gjort veldig slett arbeid, og dette burde Explorius se endel nærmere på.

Så sier moren at "hun ikke kan legge på og be han kontakte områderepresentanten". Jo, det kan du. Eller han kan ringe nødnummret om det er krise og han ikke vil snakke med områderep. som tydelig var problemet her. Har de ikke lært at foreldre er helt nederst på stigen når man er i USA? Der har faktisk Explorius et lite poeng, at han kan ha hatt mye kontakt med foreldre hjemme.

Disse bildene han viser, er ikke tatt i et "Explorius-hjem" som det sies her, men hos samme underorganisasjon. Jeg skulle likt å visst hvilken organisasjon dette var. Explorius-sjefen sier de har seks underorganisasjoer. Det er alt for mye, det er dømt til å bli kaos!

Syns også Explorius-sjefen svarer bra for seg i intervjuet. Høres ut som de har gått noen runder med moren til Tobias, noe som faktisk ikke forundrer meg i det hele tatt!

Endret av MartinF
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hæ er det ikke lov å låne bort penger til verst familien?

Jeg har lånt min 60 dollar en gang og 5 dollar en annen gang får det selvfølgelig fort tilbake, grunnen til at de ville låne var at vi var ett sted som ikke tok kort.

Lånte også utvekslingbroren min 40 dollar idag, er dette mot noen regler også?

Lenke til kommentar

Vil anta at det er en ganske generell regel, selv om jeg ikke hørte så veldig mye om det hos YFU. Har du en grei vertsfamilie du stoler 100 % på vil jeg si det kan være fair enough, men uansett hvor du er i livet er det mange forhold som blir ødelagt pga penger.

Og det med 1 klasse om igjen må jo være feilinformasjon. Det må jo være snakk om 2 klasse.

Min personlige mening er at en organisasjon skal være en og samme organisasjon i Norge og i USA. Du skal ikke måtte søke med en organisasjon for så å bli tildelt en random underorganisasjon som kanskje har sine egne normer og regler.

Nå er det sikkert mange som er fornøyde med Explorius men jeg er rett og slett jævlig fornøyd med at jeg ikke valgte dem. En utvekslingsorganisasjon er mer enn en fin webside.

Endret av Attityd
Lenke til kommentar

Takk for utfyldende svar MartinF! Kjenner jo litt på det når man stadig hører at Explorius suger osv. Er jo innstilt på å ha et bra år, og jeg prøver å være åpen for nye ting. Har allerde begynt å betale, og er vel for sent å søke med noen andre organisasjoner (sto AFS og ASPECT veldig lenge)... Så er vel stuck med Explorius.

Lenke til kommentar

Det første som blir nevnt er at han sier han har blitt fortalt at han skal til Florida. Det betyr enten at han har statsgaranti, eller at han har fått beskjed om at en områderep. i Florida har profilen hans (noe org. aldri skal gjøre). Har han hatt statsgaranti, så har vel Explorius også en slik klausul som de fleste andre org. at du er åpen for alle stater om ingen familie er funnet innen 1. august (Noen som kan bekrefte/avkrefte dette?).

Hæ? I klippet sier de bare at han orginalt skulle til Texas, og at en av de senere vertsmorene hans hadde drukket på en ferie i Florida.

Og explorius tilbyr ikke statsgaranti, men for 4 000 kr får du lov til å ønske deg Florida eller California, det er ingen garanti for at du havner der og om du ikke skulle havne der får du ikke de 4 000 kr'ene tilbake.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...