stekar1 Skrevet 12. oktober 2010 Del Skrevet 12. oktober 2010 Skal til USA neste år og jeg har ikke bestemt meg ang. organisasjon enda.Står mellom YFU og Speak,har lest en del på sidene men hva er egentlig den vesentlige forskjellen mellon disse. Lenke til kommentar
kthrane Skrevet 12. oktober 2010 Del Skrevet 12. oktober 2010 Hvilke organisasjoner tillater at man tar billappen i USA ? Lenke til kommentar
Awah Skrevet 12. oktober 2010 Del Skrevet 12. oktober 2010 ^ Jeg tok lappen i USA, men kan søren meg ikke kjøre. Dersom du vil være noe lunde sikker på veiene i Norge (spesielt dersom du skal kjøre med gir...), må du nok regne med å ta en god del kjøretimer i Norge etterpå også. Kjenner mange som sliter med det samme. Burde nesten ikke vært lovlig. Lenke til kommentar
kthrane Skrevet 12. oktober 2010 Del Skrevet 12. oktober 2010 ^ Jeg tok lappen i USA, men kan søren meg ikke kjøre. Dersom du vil være noe lunde sikker på veiene i Norge (spesielt dersom du skal kjøre med gir...), må du nok regne med å ta en god del kjøretimer i Norge etterpå også. Kjenner mange som sliter med det samme. Burde nesten ikke vært lovlig. Men tok du lappen privat eller gjennon skolen? Har hørt at noen organisasjoner ikke tillater privattimer og at timene på skolen først og fremst er avsatt til amerikanske elever. Det med at du ikke føler deg trygg på veien når du kommer hjem og må ta noen kjøretimer gjør forsåvidt ingen ting, totalsummen blir nok mye billigere uansett. I tillegg er jo dette individuelt. Lenke til kommentar
Attityd Skrevet 12. oktober 2010 Del Skrevet 12. oktober 2010 Skal til USA neste år og jeg har ikke bestemt meg ang. organisasjon enda.Står mellom YFU og Speak,har lest en del på sidene men hva er egentlig den vesentlige forskjellen mellon disse. YFU er en frivillig organisasjon. Ingen tjener penger på deg. Lenke til kommentar
Awah Skrevet 12. oktober 2010 Del Skrevet 12. oktober 2010 (endret) ^ Jeg tok lappen i USA, men kan søren meg ikke kjøre. Dersom du vil være noe lunde sikker på veiene i Norge (spesielt dersom du skal kjøre med gir...), må du nok regne med å ta en god del kjøretimer i Norge etterpå også. Kjenner mange som sliter med det samme. Burde nesten ikke vært lovlig. Men tok du lappen privat eller gjennon skolen? Har hørt at noen organisasjoner ikke tillater privattimer og at timene på skolen først og fremst er avsatt til amerikanske elever. Det med at du ikke føler deg trygg på veien når du kommer hjem og må ta noen kjøretimer gjør forsåvidt ingen ting, totalsummen blir nok mye billigere uansett. I tillegg er jo dette individuelt. Tja, det blir ikke mye billigere. Skolen min fant en kjørelærer til meg, og jeg tok timene utenom skolen. Det var på den måten privat. Skolen hadde ikke noe med det å gjøre utenom at de hjalp meg å finne kjørelærer. "Noen" kjøretimer? Jeg kan ikke kjøre! Kjørte med automat i USA. Der var det heller ingen rundkjøringer eller smale veier. Jeg kjenner mange som har tatt lappen i USA, og når de kommer hjem igjen sier foreldrene blankt nei til at de skal få låne bilen... rett og slett fordi de kan ikke kjøre. Dersom jeg hadde visst hvordan det kom til å bli hadde jeg ikke brukt såpass mye tid i USA på kjøretimer. Tok totalt 40 kjøretimer og betalte $500. Jeg synes folk bare bør droppe å ta lappen i USA - det er ikke verdt det. SYNES JEG. Endret 12. oktober 2010 av Awah Lenke til kommentar
MartinF Skrevet 12. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2010 Ikke verdt det? Jeg klarte aldri å somle meg til å prøve å få tatt lappen i USA, så tok den på 2 måneder når jeg kom hjem igjen. Betalte 21 000, og da hadde jeg utrolig mange færre kjøretimer enn mange andre. Totalt kan du kanskje ende på 5000 maks om du tar den i USA. Det er stor forskjell på 5 og 21k spør du meg. At du ikke kan å kjøre er jo ikke representativt for resten av oss. At det er kun automat, og ingen rundkjøringer i USA spiller jo ingen rolle. Rundkjøringer kan du etter å ha kjørt en, og manuell kan du trene på før førerprøven. Alt det andre burde du klare greit, da det er akkurat det samme å kjøre i USA som i Norge. (Ja, jeg har kjørt i USA. Var tilbake i fjor høst, to uker etter jeg tok lappen i Norge) Lenke til kommentar
Awah Skrevet 12. oktober 2010 Del Skrevet 12. oktober 2010 ^ Unnskyld, men jeg mener du tar feil. Man må da virkelig ta glattkjøring også i Norge, denne kommer på rundt 7000. Da er man oppe i 12 000 kroner + ekstra kjøretimer i Norge. Dersom du ikke faktisk tok lappen i USA så vil jeg si at du ikke helt vet hva opplæringen går ut på. Det er lettere å kjøre i USA. Nå bor kanskje du på et sted med gode breie veier; men jeg bor ikke det. Her er veiene smale, plass til en bil og fartsgrensen er 80. Møter folk rundt hver sving og må rygge tilbake 100 meter. Jeg sier at jeg synes det ikke er verdt det. Følte ikke jeg lærte noe som helst. Det er jo ikke vanskelig å kjøre rundt med automat på rette breie veier. Jeg kjenner mange som er enige med meg. De kommer tilbake til Norge og tenker "faen, hvorfor brukte jeg penger på lappen i USA når jeg må nesten lære alt på nytt?" Jeg sier ikke at dette gjelder alle, men jeg kjenner ikke en eneste person som er glad for at de gjorde det i USA. Jada, vi slipper teorien i Norge, det blir noen tusenlapper billigere og det er selvsagt ganske kjekt kjøre rundt i USA. (Den månedene man kunne kjøre rundt etter man fikk lappen; dersom man fant seg bil.) Hvor mange kjøretimer man trenger i Norge er selvsagt individuelt. Når jeg blir 18 skal min bror kjøre rundt med meg (siden det da ikke faktisk er lærekjøring), men inntil da må jeg somle meg bort på kjøreskolen. Jeg er vant med trafikken, har tross alt føket gjennom den i to år siden jeg fikk mopedlappen; men jeg trenger endel timer. Finnes de som trenger noen få, men alle jeg kjenner som tok den i USA følte de måtte ta timer i Norge. De følte seg ikke trygge, ikke klare; som om de ikke hadde lov til å kjøre. Jeg kjenner rundt 24 stykker som tok den i USA. Lenke til kommentar
MartinF Skrevet 12. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2010 ^ Unnskyld, men jeg mener du tar feil. Man må da virkelig ta glattkjøring også i Norge, denne kommer på rundt 7000. Da er man oppe i 12 000 kroner + ekstra kjøretimer i Norge. Dersom du ikke faktisk tok lappen i USA så vil jeg si at du ikke helt vet hva opplæringen går ut på. Det er lettere å kjøre i USA. Nå bor kanskje du på et sted med gode breie veier; men jeg bor ikke det. Her er veiene smale, plass til en bil og fartsgrensen er 80. Møter folk rundt hver sving og må rygge tilbake 100 meter. Da bør du finne deg en ny kjøreskole. Det er latterlig om de skal ha 7000 for glattkjøringen der du bor. Jeg betalte 3000 for den, og det er høyeste pris i byen. I følge FredrikUSA91 som skrev en guide for en stund siden, så skrev han heller ikke et ord om glattkjøring. Sikker på at man trenger den? Lenke til kommentar
Awah Skrevet 12. oktober 2010 Del Skrevet 12. oktober 2010 ^ Jeg har blitt fortalt at det er obligatorisk å ta glattkjøring. Men siden du nevner det så skal jeg sjekke opp i det. Jeg må beklage men jeg misforstod vist kjørelæreren min; det er sikkerhetskurs på vei som koster 7000. På bane koster det 4800 inkludert alt. Dermed blir det da litt billigere enn før. Dersom glattkjøring ikke er obligatorisk kan det hende jeg endrer synspunkt om det er verdt det eller ikke. Likevel så må de fleste ha kjøretimer etter å ha tatt lappen i USA, i alle fall de som ikke har kjørt mye i Norge og som vil føle seg tryggere på veien. Lenke til kommentar
MartinF Skrevet 12. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2010 At det kan være lurt med noen kjøretimer i Norge kan jeg være helt enig i, men jeg er fortsatt fullstendig uenig i at det å ta lappen ikke er verdt det. Lenke til kommentar
Awah Skrevet 12. oktober 2010 Del Skrevet 12. oktober 2010 (endret) Det hjelper selvsagt litt på å holde ferdighetene ved like. Jeg ender jo opp med et internasjonalt førerkort, noe som er litt digg. (Eller, ender jeg opp med et norsk? Folk forteller meg forskjellig.) Vet du tilfeldigvis om jeg kan bruke det i USA over en lang periode? (3 år.) Men dersom jeg ender opp med å måtte ta et ufattelig høyt antall kjøretimer tror jeg ikke det er verdt det. Dersom man faktisk kan kjøre en god del før man forlater Norge er det verdt det dersom man ikke trenger så mange kjøretimer i Norge etterpå. Endret 12. oktober 2010 av Awah Lenke til kommentar
MartinF Skrevet 12. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2010 (endret) Alle førerkort i utstedt i Norge er internasjonale førerkort, så hva som er så digg med det skjønner jeg ikke. EDIT: Kanskje bortsett fra førerkort klasse M da. Endret 12. oktober 2010 av MartinF Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 12. oktober 2010 Del Skrevet 12. oktober 2010 I Arizona kan du få Ditt øvelseskjørebevis når du er 15,5 år gammel koster 7 $ og 6 mnd senere kan du kjøre opp til lappen som koster 5$ Lenke til kommentar
MartinF Skrevet 12. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2010 Igjennom skolen. Private kjøreskoler i USA tar også penger for kjøretimer Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 12. oktober 2010 Del Skrevet 12. oktober 2010 Igjennom skolen. Private kjøreskoler i USA tar også penger for kjøretimer Dette er privat, de krever ikke kjøretimer så lenge du gjør det bra på oppkjøringen og du må lære reglene dems på noen måte. Lenke til kommentar
MartinF Skrevet 12. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2010 Tok å sjekket det opp jeg. For det første så koster førerkortet $25 å få utstedt. I tillegg trenger man følgende: Teen must have completed 20 hours of supervised, behind-the-wheel daytime driving practice and 10 hours of supervised, behind the wheel night time driving practice–a total of 30 hours–before applying for graduated driver license. Når du har permit, så må du alltid ha en person over 21 i bilen, men jeg vet ikke om dette kan kalles supervised driving practice? I så fall så stemmer det du sier, hvis ikke så trenger man 30 timer med lærer. Enten eller Lenke til kommentar
pinnsvin Skrevet 12. oktober 2010 Del Skrevet 12. oktober 2010 I PA er foreldre godkjent for dette, ergo gratis om du har OK vertsforeldre. Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 12. oktober 2010 Del Skrevet 12. oktober 2010 Tok å sjekket det opp jeg. For det første så koster førerkortet $25 å få utstedt. I tillegg trenger man følgende: Teen must have completed 20 hours of supervised, behind-the-wheel daytime driving practice and 10 hours of supervised, behind the wheel night time driving practice–a total of 30 hours–before applying for graduated driver license. Når du har permit, så må du alltid ha en person over 21 i bilen, men jeg vet ikke om dette kan kalles supervised driving practice? I så fall så stemmer det du sier, hvis ikke så trenger man 30 timer med lærer. Enten eller Aha men 25$ ekke så ille men alle jeg kjenner som har førerkort sier det kosta 5$ da Kanskje de har fått det gjennom noe statsøtte eller no? Lenke til kommentar
Awah Skrevet 13. oktober 2010 Del Skrevet 13. oktober 2010 Alle førerkort i utstedt i Norge er internasjonale førerkort, så hva som er så digg med det skjønner jeg ikke. EDIT: Kanskje bortsett fra førerkort klasse M da. Noen land krever at man har med seg / har internasjonalt førerkort for at man skal kjøre i landet. Eksempler er USA, Canada, Brasil, Thailand, Australia og Sør-Afrika. Dette er noe man kan søke om i tillegg til sitt norske førerkort. Da jeg ringte til trafikkontoret her ble jeg fortalt at jeg kom til å ende opp med et permanent internasjonalt førerkort. Jeg spurte om ikke det kom til å bare vare ett år, men nei. Nå må det sies at jeg har hørt det meste fra alle slags trafikkontor at jeg ikke vet hva som er riktig før jeg kommer dit. Så dersom politiet stopper deg i USA og du bare har det norske førerkortet, kjører du egentlig ulovlig. Det er lett å søke om et internasjonalt førerkort. Dette varer i ett år. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå