Gå til innhold

Tråden for utvekslingsstudenter


MartinF

Anbefalte innlegg

Da har jeg snart tenkt til å søke ;)

Men det er et par ting jeg lurer på først. Hvis man tar realfag i USA, kan man få det godkjent i Norge? Vet at det er opp til skolen, men er det noen som har fått det godkjent? Og så lurer jeg på hvilke amerikanske fag som tilsvarer disse:

- Matematikk R1 (har hørt at dette er Pre-Calc. Stemmer dette? Og er Calculus en fortsettelse av Pre-Calc, slik at det er mulig å ta først Pre-Calc, og så Calculus?)

- Kjemi 1

- Biologi 1

- Fysikk 1

- Telles Am. History som historie, eller må man ta noe annet? Hva gjorde dere tidligere utv. studenter?

- Måtte dere ta kroppsøving i USA?

- Har de fleste skolene fransk?

 

Håper noen tar seg tid til å svare, for realfagene er ganske avgjørende for om jeg bestemmer meg for å søke eller ikke :)

 

Realfagene kjemi, Biologi og Fysikk tilsvarer Chemistry, Biology og Physics. Disse fagene er relativt enkle i USA nAr alle elevene mA ta de i lOpet av sin High School skolegang. Pa de fleste skolen tilbyr de AP (advanced placement) som er vanskeligere fag pA et hOyere nivA en vanlig chemistry, Biology og Physics. SA anbefaler deg A ta, AP eller eventuelt PreAP skal du ta noen realfag. Fordi de er latterlig lette i USA.

 

AP på min skole er helt vilt, så jeg er i en Honors klasse. Og hvor får du det fra at alle må ta disse realfagene? Er det virkelig slik? For de som f. eks. skal bli mekanikere på min skole bruker halve dagen på Auto Tech og resten på de obligatoriske US GOV og English 12, eller History og English 11.

 

Og Rudde, skolen min har vel rundt 3900 elever. Mesteparten high school, men også noen hundre fra middle school.

Endret av Attityd
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aha, nice, vi har det slik at vi har alle fagene (6 fag) 1 time pr dag.

 

Skolen er på 2500 elever, men er kun high school :p Så er ok stor.

 

Da har du vel omtrent like mange high school elever som meg. En av de store fordelene er jo utvalget av fag.

 

edit: Vi har 4 fag hver dag. Totalt 7 fag, og 3rd period er hver eneste dag.

Endret av Attityd
Lenke til kommentar

Joda, mange skoler har fransk. Du får det til å høres ut som det ikke er vanlig. Jeg har tilgode å høre noen som ikke har fått tatt fransk enda. Kjenner en 5-6-7 stykker som har hatt fransk, og alle var i forskjellige stater. Jeg vil si at det er ganske normalt.

 

Haha, kanskje sant det, men ingen hadde i alle fall fransk i området hvor jeg var. Var på sånn ca. 12 forskjellige skoler. (Nå er jo ikke det akkurat en stor del av alle skolene i USA, så kan hende dette er et unntak.) Det var en annen norskis jeg møtte som måtte begynne på tysk 1 eller spansk 1, fordi de ikke hadde fransk.

Endret av Awah
Lenke til kommentar

Jeg var på tur. Haha. Hadde en god del venner som ble kastet ut av skolen min, og de begynte på nye skoler... så jeg besøkte skolene. Lærerne på de skolene var interessert i sånne merkelige utvekslingsstudenter som meg... sånne som kommer fra det iskalde landet Europa med isbjørner i hagen.

 

JEG gikk bare på en skole, takk gud for det, men besøkte de andre i byen, og når jeg var med venner hjem på break (de bodde rundt om kring) så endte vi alltid opp med å besøke skolene som vennene gikk på. Var egentlig ganske kjekt, vet ikke hvor kjekt det er for andre om å høre om Norge. Måtte jo virke litt interessert i skolene, så spurte alltid en hau med spørsmål... spesielt om språk. Jeg liker jo språk. Vi gikk også på Christmas caroling til diverse andre skoler rundt der jeg bodde; da fikk jeg jo vite endel også.

Lenke til kommentar

Martin? Jeg holder på å skrive det engelske brevet. Kan du si meg hva dere legger mest vekt på når det gjelder brevet? Hva syntes dere at er pluss å ha med? Og hvor viktig er det at jeg skriver helt korrekt engelsk? Jeg føler at formuleringen ofte blir ganske feil, men det er forstålig :)

Lenke til kommentar

Da har jeg snart tenkt til å søke ;)

Men det er et par ting jeg lurer på først. Hvis man tar realfag i USA, kan man få det godkjent i Norge? Vet at det er opp til skolen, men er det noen som har fått det godkjent? Og så lurer jeg på hvilke amerikanske fag som tilsvarer disse:

- Matematikk R1 (har hørt at dette er Pre-Calc. Stemmer dette? Og er Calculus en fortsettelse av Pre-Calc, slik at det er mulig å ta først Pre-Calc, og så Calculus?)

- Kjemi 1

- Biologi 1

- Fysikk 1

- Telles Am. History som historie, eller må man ta noe annet? Hva gjorde dere tidligere utv. studenter?

- Måtte dere ta kroppsøving i USA?

- Har de fleste skolene fransk?

 

Håper noen tar seg tid til å svare, for realfagene er ganske avgjørende for om jeg bestemmer meg for å søke eller ikke :)

 

Realfagene kjemi, Biologi og Fysikk tilsvarer Chemistry, Biology og Physics. Disse fagene er relativt enkle i USA nAr alle elevene mA ta de i lOpet av sin High School skolegang. Pa de fleste skolen tilbyr de AP (advanced placement) som er vanskeligere fag pA et hOyere nivA en vanlig chemistry, Biology og Physics. SA anbefaler deg A ta, AP eller eventuelt PreAP skal du ta noen realfag. Fordi de er latterlig lette i USA.

 

AP på min skole er helt vilt, så jeg er i en Honors klasse. Og hvor får du det fra at alle må ta disse realfagene? Er det virkelig slik? For de som f. eks. skal bli mekanikere på min skole bruker halve dagen på Auto Tech og resten på de obligatoriske US GOV og English 12, eller History og English 11.

 

Og Rudde, skolen min har vel rundt 3900 elever. Mesteparten high school, men også noen hundre fra middle school.

 

Det jeg har oppfattet pA skolen min er at for A graduete A fA "studiekompetanse" mA man ha hatt gjennomfOrt kjemi, fysikk og biologi gjennom de 4 Arene pA high school. Det kreves ogsA et Ar med art, et Ar med PE, og 4 Ar English og 4 Ar math blant annet.

Lenke til kommentar

Hei, jeg har lyst til å vise dere noe som angår explorius.

 

Dette er étt eksempel jeg kom på at jeg kunne vise nå i farta.

 

Saken er;

 

Ettersom jeg viste jeg ville komme til USA sent og jeg hadde hørt en annen venn som ble sendt direkte til vertsfamilien (ikke igjennom Soft Landing Camp i New York) fordi hun skulle få med seg mest mulig av skolegangen sin, så spurte jeg explorius om jeg kom til å få tilbake noen penger om jeg ikke fikk dratt på Soft Landing Camp.

 

Soft Landing Campen er ikke noe du har betalt for. Det er det vi som betaler for. Det er ikke en del av programavgiften.

 

Men jeg oppdaget fort at de påstår noe annet på nettsiden sin.

 

18db22d5bf85929226e756def6a237b9.png

 

Nedre venstre gjøren for de som ikke finner det.

Lenke til kommentar

Jeg må skrive en liste med de 4 fagene som jeg liker best på skolen. Hva heter Samfunnsfag og Naturfag i Amerika?

 

Da jeg gikk på skole i Usa i 5. klasse het samfunnsfag: social studies og naturfag: science :)

 

Vet at jeg skal til Usa til neste år, men lurer fortsatt på valg av organisasjon: YFU, AFS eller Explorius? Hmm..

Lenke til kommentar

Jeg må skrive en liste med de 4 fagene som jeg liker best på skolen. Hva heter Samfunnsfag og Naturfag i Amerika?

 

Da jeg gikk på skole i Usa i 5. klasse het samfunnsfag: social studies og naturfag: science :)

 

Vet at jeg skal til Usa til neste år, men lurer fortsatt på valg av organisasjon: YFU, AFS eller Explorius? Hmm..

Lenke til kommentar

Vet at jeg skal til Usa til neste år, men lurer fortsatt på valg av organisasjon: YFU, AFS eller Explorius? Hmm..

AFS av de tre.

 

Agreed. Jeg lever nA i Texas og dro med AFS. Har ingenting A utsette pA de. Alt er betalt, (trur det eneste du mA betale for er evnt nytt passbilde). Anbefaler de pA det sterkeste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...