Gå til innhold

Tråden for utvekslingsstudenter


MartinF

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det spørs jo hvilke fag du velger, men skolen i USA er generelt latterlig enkel.

 

Må legge til at skolen min ikke er enkel, hehe. Privatskole.. Koster noen tusen dollar å gå der i året. Har hatt EN multiple choice prøve sålangt, men var masse spørsmål som var innfylling også. Det er som å gå på skole i Norge omtrent.. Skrive en del på prøver osv.

 

Blir nok enklere når jeg kommer godt inn i språket, for er mye jeg ikke forstår en dritt av pga nye begreper i ulike fag som f.eks. matte.. Litt vanskelig å henge med i pre-calc der på privatskole (hvertfall her), så jeg går algebra 2, nå.

Lenke til kommentar

Det spørs jo hvilke fag du velger, men skolen i USA er generelt latterlig enkel.

 

Må legge til at skolen min ikke er enkel, hehe. Privatskole.. Koster noen tusen dollar å gå der i året. Har hatt EN multiple choice prøve sålangt, men var masse spørsmål som var innfylling også. Det er som å gå på skole i Norge omtrent.. Skrive en del på prøver osv.

 

Blir nok enklere når jeg kommer godt inn i språket, for er mye jeg ikke forstår en dritt av pga nye begreper i ulike fag som f.eks. matte.. Litt vanskelig å henge med i pre-calc der på privatskole (hvertfall her), så jeg går algebra 2, nå.

 

Jeg gikk også på privatskole, betalte 11 500 dollar i året... lærte mye, og prøvene var vanskeligere enn på de fleste public schools, men var likevel latterlig enkelt å få gode karakterer. Er ikke som i Norge hvor 6ern mange steder nesten er uoppnåelig.

Lenke til kommentar

Utdanningssystemet i USA er etter min mening helt på jordet... De "normale" fagene, altså ikke gifted eller advanced placement, er utrolig lette. Universiteter(i usa) vet dette og krever stort sett derfor at du skal ta gifted og advanced placement fag, som gjør at de ikke egentlig er advanced placement eller gifted lengre- de er fag som alle som vil på universitetet må ta.

 

Karakterene er også vanskelig å oversette- En 6 er selvfølgelig ikke det samme som A. Men det er jo fordi utdanningssystemene er helt anderledes. En A skal per definisjon vær mye enklere å få enn en 6. Det er jo en grunn til ca halvparten av folkene i USA forventer å få A :p

Lenke til kommentar

Som sagt tidligere så skal jeg dra til Usa i skoleåret 2011/12. Men så er det det med organisasjon. Jeg begynner å helle mot AFS, er det noen som har noe å si om disse. Det er noe helt annet å lese hva organisasjonen skriver om seg selv og lese personlige erfaringer. Så jeg lurte på hvordan dere som reiste/reiser med AFS (eller kjenner noen som har reist med de) oppfattet de som organisasjon? Ble dere fornøyd med familien, følte dere at dere ble tatt vare på? Fikk dere nok informasjon?

Lenke til kommentar

Nå har jeg vært på informasjonsmøtet og meldte meg på programmet. Det var ca 7 andre familier der og alle bortsett ifra meg var jenter.

 

Jeg skal få svar angående påmeldingen min om en til to uker, også skal jeg på intervju hvor de skal vurdere meg. Gleder meg til å få vite mer :)

 

De sa indirekte på informasjonsmøtet at om man ikke klarer å opprettholde minimum 3 i alle fag, så kan man blir sendt hjem, og stipendet blir omgjort til lån, det virket litt skummelt, men hvis skolene er så lette som folk skal ha det til så skal det nok gå fint :)

 

Speak godtar at vi tar lappen i USA, men vi får ikke lov til å bruke den i USA :dontgetit: Men jeg har fått et godt inntrykk av Speak og jeg liker det at de bare sender ca 100 studenter ut i verden, slik at de bedre kan kontrollere hvordan hver enkelt har det og at de gjerne blir en del lettere å få kontakt med hvis man trenger hjelp e.l :)

Lenke til kommentar

De sa indirekte på informasjonsmøtet at om man ikke klarer å opprettholde minimum 3 i alle fag, så kan man blir sendt hjem, og stipendet blir omgjort til lån, det virket litt skummelt, men hvis skolene er så lette som folk skal ha det til så skal det nok gå fint :)

Hvis du ikke klarer å holde en C i alle fag, så gjør du ingenting på skolen. Skolen er enkel, og så lenge du er tilstede og ikke failer på alt du gjør, så har du en C uten problemer. Skolen er lett.

 

Men jeg har fått et godt inntrykk av Speak og jeg liker det at de bare sender ca 100 studenter ut i verden, slik at de bedre kan kontrollere hvordan hver enkelt har det og at de gjerne blir en del lettere å få kontakt med hvis man trenger hjelp e.l :)

Artig at du skal reise med Speak :) Kjempehyggelige folk på kontoret, og du kommer til å få den hjelpen du trenger :)

Lenke til kommentar

Har skolebøker i fire av fagene mine, alle er på 700 sider+, historieboka er på 1200.

Heldigvis brukes de ikke i timene, vi får papir med alt på. Har brukt bok i historien 2-3 ganger på 6 uker. Så lar bare bøkene ligge hjemme/i skapet på skolen og bærer bare rundt en perm og noen notatbøker.

 

Fins det noen her som faktisk har fått godkjent Pre-calc som R1? Tviler ganske på at jeg får det godkjent. og ligger året i fare for å ikke bli godkjent.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...