Gå til innhold

Tråden for utvekslingsstudenter


MartinF

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, det er på en måte en del av problemet. At man nesten kun får høre om de utrolig positive historiene.

Vil si at min sak, for utenforstående nok ikke er så ille. Men når man er "alene" på andre siden av kloden. Blir tankene fort ille, og man tenker mye negativt. Når det er sagt, er egentlig hele oppholdet en berg og dalbane følelsesmessig uansett hvor man havner. En time eller en dag føler man seg fantastisk og man vil bare være på plassen man er, neste stund sitter man og vil kun være hjemme. Men det er sånn er det.

Da er fint med en vertsfamilie, som er tilgjengelig og forstår og er interessert i hva som skjer eller hva som plager deg. Når den midlertigige familien jeg bor hos, har nok å stri med fra før av, blant annet økonomisk. Blir ikke den samme interessen eller forståelsen der osv.

 

Tror jeg kan skrive side opp og ned rundt temaet, og det er ikke så ille at jeg ikke overlever. Men jeg misliker måten jeg blir fulgt opp på, og hvordan organisasjonen holder på og oppfører seg. På en side blir man utrolig selvstendig, merker det allerede. På en annen side i min situasjon er skoleforholdene ille i form av at det ikke er bra nok skolesystem på plassen jeg har kommet til, eller at det er noen steder å studere i hjemmet her. Organisasjonen her sier de leter etter familie kontinuerlig, blandt annet ved hjelp av såkalte stands på kjøpesentere. Men det hjelper lite, når jeg tviler sterkt på at kommer nye familier på banen.

 

Jeg fikk valget av organisasjonen i Norge om jeg ville dra eller ikke, og jeg angrer ikke et sekund på at jeg dro. Det er en gigantisk lærdom, og hele livet består av valg. Meget avgjørende og mindre avgjørende valg. Håper forøvrig at alle andre utvekslingsstudenter får et fantastisk år og husk å utnytte det til fulle!

Lenke til kommentar

De tingene som gjør meg mest skeptisk er at jeg jeg sannsynligvis vil gjøre det mye dårligere på skolen enn jeg gjør det nå, er litt redd for at jeg ikke skal få kompetanse til å kunne starte vg3, eller ha nok til å starte, men at jeg kommer til å slite på vg3.

 

Er det noe karaktergrense for å kunne reise til USA? For eksempel at jeg må være god i engelsk e.l? Jeg hadde 4,75 i snitt fra ungdomskolen.

 

Hvis jeg reiser til USA kommer jeg til å snakke merkelig og ikke skjønne alt som foregår i timene. Uff, å måtte lese høyt i timen vil bli kjipt :p

 

Men jeg tror at styret vil bli verdt det. Jeg tenker å stikke på informasjonsmøtet som speak skal ha i Bergen 29. september :)

 

Man får forresten ekstra studiepoeng for å reise til utlandet, sant? :D

Lenke til kommentar

Er det noe karaktergrense for å kunne reise til USA? For eksempel at jeg må være god i engelsk e.l? Jeg hadde 4,75 i snitt fra ungdomskolen.

 

Hvis jeg reiser til USA kommer jeg til å snakke merkelig og ikke skjønne alt som foregår i timene. Uff, å måtte lese høyt i timen vil bli kjipt :p

De fleste org. krever karakteren 3 i engelsk.

 

Snakke merkelig, hva legger du i det? Amerikanere elsker aksent. Jeg leste aldri høyt i timene. Tror ikke du trenger å bekrymre deg for det.

Lenke til kommentar

Snakke merkelig som at jeg sikkert kommer til å prestere å si ting som "You is" hvis jeg ikke tenker meg litt om, men alle slike feil forsvinner vel fort når man snakker engelsk hver dag. Det er langt ifra noe stor bekymring :)

 

Er det noe engelsktest man må ta? Jeg fikk en link til noe slikt fra itslearning på skolen hvor det stod: "TESTER SOM OPPTAKSKRAV

Språktester er opptakskrav ved en rekke utenlandske læresteder, men også nyttig for hverdagen i et fremmed land."

 

Er det noe vaksiner og slikt jeg må ta før jeg kan reise til USA? Mener jeg leste noe slik i en av bloggene som det er linket til i tråden.

 

Takk for all hjelpen forresten :)

Lenke til kommentar

Snakke merkelig som at jeg sikkert kommer til å prestere å si ting som "You is" hvis jeg ikke tenker meg litt om

Tull, det kommer til å gå så fint :) Uansett så kommer ingen til å legge merke til det. Amerikanske elever er generelt dårlig i sitt eget språk.

 

Er det noe engelsktest man må ta? Jeg fikk en link til noe slikt fra itslearning på skolen hvor det stod: "TESTER SOM OPPTAKSKRAV

Språktester er opptakskrav ved en rekke utenlandske læresteder, men også nyttig for hverdagen i et fremmed land."

Noen skoler, og noen underorg. krever at du er tar en såkalt SLEP-test. Denne er grusomt enkel, og de fleste norske ungdommer scorer langt over 80-90 på dem.

 

Er det noe vaksiner og slikt jeg må ta før jeg kan reise til USA? Mener jeg leste noe slik i en av bloggene som det er linket til i tråden.

Tar du Twinrix-vaksinen, så er du sikret mot hepatitt A og B, som du må ta vaksine mot. Noen skoler kan ha egne regler som sier at kun elever som tar den og den vaksinen får være elever, men det må du evt. ta når du kommer til USA. Men hepatitt A og B er vanlig.

 

 

Takk for all hjelpen forresten :)

Bare hyggelig :) Ta gjerne turen innom http://www.utvekslingsstudent.com og forumet der for å finne masse annen nyttig info. :)

Endret av MartinF
Lenke til kommentar

Vel, du må også ta en Engelsk test i Norge som sendes til organisasjonen i USA dette er visstnok en test regjeringen i USA krever at man tar.

 

Og jeg må ta en SLEP-test på min skole, men har ikke hørt om noen andre utvekslingstudenter som må ta det.

 

BTW, har det fantastisk her nede så langt ^^

Lenke til kommentar

Det syns jeg er helt riktig. Min områderep. hadde noen kinesiske studenter, og de snakket ikke eneste ord engelsk. Det blir bare for dumt.

 

Hmm. Jeg er delvis uenig. Litt av vitsen er jo å lære et annet språk flytende. Kanskje de tar året om igjen når de kommer tilbake? Folk fra Norge reiser jo til Japan, Mexico, Argentina, Frankrike, Brazil osv. uten å kunne snakke språket ordentlig, faktisk er det få av de som reiser til Japan og Brazil som omtrent ikke kan språket i det hele tatt. Og ikke minst - utvekslingsstudenter som kommer til Norge kan jo ikke norsk, men man lærer fort! Det er jo litt annerledes fordi det er engelsk og USA, men litt av vitsen er jo å lære et fremmedspråk, så at det blir for dumt er jeg egentlig litt uenig med...

Lenke til kommentar

Det syns jeg er helt riktig. Min områderep. hadde noen kinesiske studenter, og de snakket ikke eneste ord engelsk. Det blir bare for dumt.

 

Hmm. Jeg er delvis uenig. Litt av vitsen er jo å lære et annet språk flytende. Kanskje de tar året om igjen når de kommer tilbake? Folk fra Norge reiser jo til Japan, Mexico, Argentina, Frankrike, Brazil osv. uten å kunne snakke språket ordentlig, faktisk er det få av de som reiser til Japan og Brazil som omtrent ikke kan språket i det hele tatt. Og ikke minst - utvekslingsstudenter som kommer til Norge kan jo ikke norsk, men man lærer fort! Det er jo litt annerledes fordi det er engelsk og USA, men litt av vitsen er jo å lære et fremmedspråk, så at det blir for dumt er jeg egentlig litt uenig med...

Har en utvekslingstudent i klassen (VG1) fra brasil som ikke kan et eneste ord norsk og snakker en dårlig, men ikke umulig å forstå engelsk. Dette er bare helt håpløst synes jeg når læreren prøver å ta litt av timen på engelsk og må prøve få henne til å forstå. Alle utvekslingselever burde i hvertfall kunne kommunisere og følge med på timen ved å snakket enten morsmålet i landet eller gjennom et fremmedspråk som flertallet kan godt, f. eks. engelsk.

Lenke til kommentar

Da min søster reiste til USA for ca 10 år siden som utvekslingstudent trodde de i klassen hennes til å begynne med at hun var stum. Hun kunne rett og slett ikke engelsk. Dette tror jeg var litt av grunnen til at hun reiste, og det er nok grunnen til mange reiser.

Da hun kom tilbake fra USA snakket hun flytende engelsk.

 

Jeg skjønner samtidig at en del skoler ikke ønsker å ha elever som ikke kan engelsk. Det ødelegger sikkert mye av undervisningen at man må bruke ekstra tid på å prøve å få en elev til å skjønne hva som skjer.

 

 

 

Nå har jeg fortalt min mor at jeg tenker å studere i USA til neste år. Hun var skeptisk til å begynne med og lurte på hvorfor jeg ville gjøre det, og hva om jeg ikke kom til å trives i det hele tatt osv.

Men etter noen minutter virket hun nesten like entusiastisk som meg :p

Lenke til kommentar

Vi har en utv. student boende som ikke kunne et ord på norsk (omtrent) når ho kom, og nå forstår ho omtrent alt som bilr sagt, så klarer å uttrykke seg ganske bra. :) Men er jo litt enig også, du må ha en viss forståelse.

Attityd: Det blir jo slettes ikke ferie selv om du ikke kan språket så bra. Tvert i mot blir det bare MYE mer jobbing. :p

MartinF: Enig, du må kunne si litt mer enn det. Uten litt kommunikasjon kommer du ingen vei noen steder..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...